Ps 2
Ps 2
A Toen prins Willem Alexander
tot koning werd gekroond zei hij
zo waarlijk helpe mij God almachtig
En dan beeft even zijn stem...zie je zijn kin trillen
Alsof hij beseft aan wat een reusachtig werk
hij nu begint
Voor een heel volk koning zijn
en in vreugde en verdriet voorop gaan.
Als je dat goed wilt doen
kan dat alleen maar als je weet:
ik sta er niet alleen voor
Zo waarlijk helpe mij God almachtig.
Na een paar onhandige voorvallen
weet hij wel: we zijn betrokken maar niet on-feilbaar
Laten we geen onfeilbaarheid van de koning
of van wie dan ook verwachten.
Laten we elkaar dat niet aandoen.
Bidden we liever voor elkaar:
Zo helpe mij en hem God almachtig.
Als in het oude Israel een nieuwe koning werd gekroond
kreeg hij hetzelfde te horen
"Je staat er niet alleen voor. God is er ook nog
“Jij bent mijn zoon, ik heb je vandaag verwekt = tot koning aangesteld."
En diezelfde woorden klinken vandaag opnieuw
als Jezus wordt gedoopt:
deze is mijn zoon, de geliefde, in wie ik een welbehagen heb
Een stem uit de hemel
wijst Jezus aan als de nieuwe koning
De omstanders toen
en over de eeuwen heen wij vandaag
weten wie wij te gehoorzamen hebben
"De heer Jezus – koning ons gegeven.
B T is wel een heel ongebruikelijke kroning
T gebeurt niet in de tempel van Jeruzalem
T gebeurt niet eens in het beloofde land
T gebeurt net over de grens,
bij de Jordaan, in de woestijn
Er zijn ook al geen belangrijke gasten gekomen
Wel een handje vol mensen die baalden van zichzelf
die het liefst helemaal opnieuw zouden beginnen:
vechtersbazen, alcoholisten, zwervers, collaborateurs, prostituees
Daarom waren ze naar die barre plek gekomen
om boete te doen
om vergeving te ontvangen
om zich te laten dopen door Johannes
en dan als nieuwe mensen het land van belofte binnen te gaan
op hoop van zegen
En tussen die mensen bepaald niet onfeilbaar...
maar toch ook vol goede voornemens
Net als wij aan het begin van een nieuw jaar
Jezus...heel onopvallend...
geen hermelijnen mantel, geen medailles, geen kroon.
Als niet een stem uit de hemel had gezegd
“deze is mijn zoon”
Als er niet een duif was neergedaald
om Jezus aan te wijzen
niemand zou aan een kroning gedacht hebben.
Hij de nieuwe koning?
T is hem niet aan te zien
T is niet aan hem te merken:
geen macht, geen rijkdom, geen leger, geen ambtelijk apparaat
Hij de nieuwe koning?
Jezus, dat is toch die in een stalletje werd geboren,
in een voederbak werd gelegd?
die op het laatst gekruisigd wordt?
Jezus, dat is toch die dromer
die het had over leven vol vertrouwen op God
onbezorgd als bloemen des velds?
en bidden voor je vijanden
en vergeven zovaak dat je de tel kwijt raakt
en het kwade overwinnen door het goede?
Hij de nieuwe koning?
Kom nou, dat is helemaal niet uitvoerbaar
Zo kun je geen land besturen
Geen bedrijf, geen school, geen kerk
Dat is zelfs thuis niet haalbaar.
C En daarom, omdat hij zo onopvallend is
en zo zonder macht
en zulke gekke regels geeft
en zijn leven over heeft voor die feilbare mensen
daarom hebben we zo'n moeite met hem.
De psalm heeft het dan over:
Het woeden van de volken
En we kunnen ons daar iets bij voorstellen
Oorlogen hier, aanslagen daar
Onrecht en verdrukking
En de psalm heeft het over
het rumoer van de naties
En we denken aan de vele geruchten
de complottheorieën
de propaganda
de halve waarheden op de social media
Alleen maar bedoeld om argwaan te kweken
Maar dat is ook te gemakkelijk.
Dat woeden, dat rumoer,
dat verzet tegen Jezus
dat zit ook in u en jou en mij
Wij willen toch ook net als ieder ander
welvarend, rijk, gezond, gelukkig zijn
Ik wil toch ook een comfortabel, aangenaam leven?
En dit verwacht ik toch van God:
dat hij mij daarbij helpt,
daar is Hij toch God voor?
Maar: dat Hij mij bindt aan deze koning
met zijn gekke regels van dienen en delen
en eindeloos vergeven
en een kruis op het eind?
Nee, dat niet...zo niet
ik wil mijn eigen idealen nastreven
en op mijn manier mijn doelen bereiken
ik zal me zelf wel gelukkig maken
En deze God -
van Israel en de bijbel
deze God van Jezus zit mij in de weg.
In de woorden van de psalm:
wij moeten ons juk afwerpen
ons van zijn boeien bevrijden
D We zien het met lede ogen aan.
Jammer dat er elk jaar minder mensen zijn
voor wie Jezus koning is
die hem willen volgen op die wonderlijke weg
van dienen en delen en vergeven
Zijn invloed op ons leven neemt af
De wereld om ons heen voelt ruwer, harder, zakelijker aan.
We hoorden altijd bij de meerderheid, maar nu niet meer.
Ook bij ons twee kerken dicht, één verkocht ook al.
En we voelen ons onzeker worden:
hebben we ons vergist
toen we onze hoop op Jezus stelden?
20 eeuwen kerk, wat hebben we nu eigenlijk bereikt?
We moeten nog steeds strijden tegen de ikzucht
tegen de goden van geld en bezit
tegen de tijdgeest van je leeft maar één keer
en zorg dat je aan je trekken komt
Zullen we de strijd maar opgeven?
….
Maar dan moeten we horen wat de dichter zegt
Hij neemt ons mee naar boven
Hij probeert zich voor te stellen
hoe God naar het woeden van de volken kijkt
wat hij vindt van dat verzet tegen Jezus
en van kerkverlating.
Nou God is er niet erg van onder de indruk
Wij wel, maar Hij lacht erom.
Nee, niet dat is niet het lachen
omdat het zo komisch is allemaal
Dat is het niet.
T is meer het lachen van die badmeester
En de 10 kindertjes die van hem zwemles kregen
die renden opeens op hem af
om hem in het zwembad te gooien.
Maar hij had het voorzien
En voor ze er erg in hadden lagen ze er zelf alle 10 in
En hij liep langs de kant gewoon verder.
Zo is het met God
De hele wereld kan in opstand komen
En we kunnen ons wel uitleveren aan de tijdgeest
En ons klein en verloren voelen bij al die kerkverlating
En ik kan bij mezelf zeggen: God bestaat niet
En mijn geloof aan de kant doen.
Maar dan vergis je je wel heel erg:
Voor je idee kun je wel God afgeschaft hebben; Hij lacht daarom
De werkelijkheid is: Hij is er nog steeds. Net als altijd.
E Wij zijn ondanks ons geloof
vaak zo geweldig onder de indruk
van de tegenvallers in je eigen leven
van de zorgen om de kerk
de problemen in het land
En natuurlijk verdient dat onze aandacht.
Maar als we vergeten: God is er ook nog....
dan staren we ons helemaal op blind op de moeilijkheden.
We nemen onszelf veel te serieus.
De dichter vlucht naar de hemel
Daar woont Hij die we vooral serieus moeten nemen
Hij lacht om al dat gepieker en getob van ons.
Daarom komen wij toch telkens hier:
wij onderbreken de 6 dagen van de week
Om onze moeilijkheden te relativeren
Om te bedenken: God is er ook nog
Hij heeft meer pijlen op zijn boog
dan wij kunnen bevatten
Hij ziet nog mogelijkheden
als wij er geen gat meer in zien.
Zou er voor hem wel iets on-mogelijk zijn?
Hij kan alles wat kan.
Zo komt er weer ruimte
En even lachen wij met God mee: een bevrijdende lach.
Ja maar, Doet God er verder nog wat aan?
Of blijft verder alles bij het oude?
Hoe kun je dat nou vragen?
Hij heeft ons Jezus gegeven!
Jij bent mijn zoon, klinkt het vanuit de hemel
En deze, onze koning
hij gaat de strijd aan met de goden en machten
met de tijdgeest
met de zorgen van het leven.
Okay: Heel ongewoon doet hij dat.
Voor ons besef moet je wat hebben:
geld en bezit, kennis en kunde, macht en wapens
En wie het rijkste en sterkste is
die krijgt het meeste voor elkaar.
Maar aan dat spelletje doet God niet mee.
Hij zegt niet: jullie zijn sterk...ik zal je laten zien
dat ik nog sterker ben
Hij zegt: jullie vinden dat je sterk bent?
Dan zal ik zwak worden, klein en arm,
dwaas in jullie ogen
Maar wat dwaas is en zwak in jullie ogen
dat is wijsheid en kracht
En daarmee haal ik de overwinning
jullie zullen nog eens verbaasd staan te kijken
Wie het laatst lacht, lacht het best
F En zo is Jezus onze koning:
Hij gaat de weg van de liefde
Die feilbare mensen met hun goede voornemens
daar bij de Jordaan
krijgen geen uitbrander, geen straf
Hij verbiedt hun niet de toegang tot het beloofde land
Hij gaat naast hen staan. Laat zich met hen dopen!
Als was hijzelf net zo'n zondaar als zij.
Dit is zijn visitekaartje
Een troonrede zonder woorden
Hij zegt zoveel als: ik wil bij je zijn
je met Gods liefde verwarmen
al is er ook nog zoveel op je aan te merken
al veroordelen de mensen je
al lig je compleet met jezelf overhoop
je kunt het bij me kwijt
Ik kan het hebben, ik wil het hebben
Al is het ook nog zo erg: ik neem het voor lief
Dat blijft hij zeggen zijn leven lang
Dat houdt hij vol tot op het laatst
als hij sterft aan het kruis
te midden van twee moordenaars
Zo offert hij zich op...
om mensen weer met God te verbinden.
Om ons in zijn ruime liefde te laten leven.
Zo is hij onze koning geworden.
Hij heeft ons niet onderworpen met wat wij sterk vinden
met de macht van wapens,
gekocht met geld,
misleid met loze beloften
Hij heeft onze harten gewonnen met wat wij zwak noemen:
door ons zijn liefde te bewijzen
door zichzelf te geven.
Hij heeft ons voor zich ingenomen met het offer van zijn leven.
Het zwakke van God : sterker dan het krachtigste van mensen
Het dwaze van God : wijzer dan het knapste van mensen
Eindelijk een liefde zo licht:
die zet mijn leven voor enkel hier en nu
compleet in de schaduw
Eindelijk een liefde zo warm
die inspireert tot omzien naar ieder mens
en voor vriend en vijand bidt.
Eindelijk een liefde zo geduldig
dat ik mijn falen en fouten kan toegeven
Eindelijk een liefde zo trouw
dat ik mij zelfs in de dood geborgen weet
God is er ook nog
welzalig die schuilen bij hem. (Ps 2:12) AMEN
Achtergronden
Afkortingen
van de Bijbelboeken > Register (kolom 2) adhv = aan de hand van Afb = Afbeelding BGT = Bijbel in Gewone Taal BHS = Biblia Hebraica Stuttgartensie (Hebr. OT) bv = bij voorbeeld CGK = Christelijk Gereformeerde Kerk DL = Dordtse Leerregels GNB - Groot Nieuws Bijbel GNT = Griekse Nieuwe Testament (Nestle-Aland) Gr = Grieks HCat = Heidelbergse Catechismus Hebr = Hebreeuws HTB = Het Boek HSV = Herziene Staten Vertaling ID = Intelligent Design Lat = Latijn LuV = Lutherse Vertaling LV14 = Leidse Vertaling 1914 LXX = Septuaginta (Grieks OT; 250 - 50 vC) M = Meditatie (bv Mc 1:1M = Meditatie over Mc 1: 1) NA = Nestle-Aland, 27-ste druk (Grieks NT) NB = Naardense Bijbel (P. Oussoren, 2004) NBG = Nederlands Bijbel Genootschap NBG51 = Bijbelvertaling van het NBG (1951) NBV = Nieuwe Bijbel Vertaling (2004) NBV21 = Nieuwe Bijbel Vertaling van het NBG (2021) nC = na Christus NGB = Nederlandse GeloofsBelijdenis NT = Nieuwe of tweede Testament OT = Oude of eerste Testament PM = Post Modernisme PKN = Protestantse Kerk Nederland Pr = Preek (bv Ps 84Pr = Preek over Psalm 84) RKK = Rooms Katholieke Kerk SV = Staten Vertaling TeNaCh = Torah+Nebiïm+Chetoebim v = volgende vers (bv Ps 1: 1v betekent Ps 1: 1 - 2) vd = van de vv = volgende verzen (bv Ps 1: 1vv betekent Ps 1: 1 - 3) vC = voor Christus WV = Willibrord Vertaling X = Chiasme (kruisstelling) > = zie (bv > 2 betekent zie bij punt 2) // = synoniem parallellisme <> = antitthetisch parallellisme |