Gebruik van de site



Navigatie

De site is eenvoudig van opzet: Het hoofdmenu is onderverdeeld in zeven rubrieken. In elk van de rubrieken (muv welkom) vind je subpagina's oftewel hoofdstukken met een bepaald thema. Klik je een subpagna of hoofdstuk aan, dan zie je allerlei items of blogs verschijnen. De zeven rubrieken zijn:

  • Na het Welkom is er eerst een rubriek ‘Narratieve Theologie' waarin we kort uitleggen wat het is en wat het belang van verhalen is voor zingeving. Narratieve theologie roept ook vragen op: bestaat God alleen in het verhaal, of ook ‘in het echt?’. En hoe belangrijk is het dat de historische verhalen op iets terug gaan dat echt gebeurd is?
  • De rubriek ‘Kleine Verhalen’ brengt je bij passages uit de Bijbel die op de site besproken worden.
  • Uit al die Bijbelse verhalen komt een groter verhaal naar voren: God is liefdevol betrokken op mensen. Er zijn natuurlijk ook andere grote verhalen die daarmee concurreren. En er is veel kritiek gekomen op de grote verhalen. Dit vind je allemaal in de rubriek ‘Grote Verhalen’
  • Dan volgt een rubriek over Taal met oa theorieën over hoe je proza en poëzie moet uitleggen.
  • In een rubriek persoonlijk geef ik gebeden, persoonlijke geloofsontwikkeling en opinie
  • Deze eerste zes rubrieken vormen een min of meer doorlopend verhaal. Aanvullend is er nog een rubriek Achtergronden. Daarin allerlei blogs verdeeld over een aantal hoofdstukken.

Linkjes

Linkjes zijn herkenbaar aan de rode letters en de rode streep eronder. Er zijn twee soorten.
  1. Linkjes die je aan moet tikken. Daarna kom je op een andere deel van de site.
    Deze doorklik-linkjes hebben dezelfde achtergrond als de rest van de tekst (wit)
    Werkt op laptop, pc, mobieltje en tablet.
  2. Linkjes die je alleen maar hoeft aan te wijzen met je muis. Daarna verschijnt er een tekst in beeld, bv uit de bijbel of een kleine toelichting.
    Deze lees-linkjes hebben een grijze achtergrondkleur. NB: dit werkt alleen met muis dus op laptop en pc;  helaas niet op tablet en mobieltje.

Beeld

De site is responsive, dwz de webpagina's worden aangepast aan de grootte van je scherm. Zo is het op alle media goed te lezen: mobieltje, tablet, laptop en monitor. Het mooiste en best leesbare resultaat krijg je als je een laptop of monitor gebruikt. Dan werken ook de gekleurde linkjes: die geven - als je er met de muis op blijft staan - de betreffende Bijbeltekst. Op kleinere schermpjes werkt deze mooie functie helaas niet.
Gebruik je een mobieltje met een smal scherm, dan is het - bij webpagina's met een tabel - handig om je toestel horizontaal te houden en evt de webpagina iets te verkleinen. (met twee vingers op het scherm naar elkaar toe bewegen).
Het kan ook helpen de lettergrootte / tekstweergave van je mobieltje aan te passen (bij instellingen).


Bijbel

Wanneer ik uit de bijbel citeer is dat met toestemming van het Nederlands Bijbelgenootschap. Doorgaans gebruik ik de Nieuwe BijbelVertaling (NBV) van 2021, maar ook wel eens de vertaling van 1951 (NBG), de klassieke StatenVertaling (SV) van 1637 of de Bijbel in Gewone Taal (BGT, 2014). Je kunt deze vertalingen zelf ook raadplegen via de bijbel.nl   Wil je meer uitleg bij de Bijbelse verhalen, dan vind je de nodige literatuur in deze digitale kaartenbak.


Zoeken

Via de zoekfunctie - het vergrootglas rechts van het menu - krijg je een overzicht van wat er op de site over een bepaald onderwerp is te vinden. Typ bv 'schepping' en alle blogs waarin het woord schepping voorkomt, verschijnen op het scherm. De zoekfunctie brengt niet de 'verborgen' onderwerpen in beeld, nl de passages en literaire vormen van menu 1 en 3. Dus wil je iets over Ps 23 of over 'parabel' lezen, kijk dan vooral ook in de registers waarin deze vermeld staan.

Jaartelling

We gebruiken de afkortingen vC en nC om de jaren voor en na het jaar 0 aan te geven. We weten wel dat het tamelijk pretentieus is om de geboorte van Jezus als het beheersende midden van de geschiedenis te zien. En ook dat de geboorte van Jezus waarschijnlijk in 4vC gedateerd moet worden. Om die redenen hebben we overwogen om voor een andere afkorting te kiezen: BCE = Before Common Era, of GJT = Gebruiktelijke Jaartelling. Maar vC en nC zijn zo ingeburgerd dat we die toch maar blijven gebruiken.


Hij / zij / hen

We hebben respect voor alle mensen, hun geslacht, gender en geaardheid. Maar omwille van de leesbaarheid houden we het op 'hij' als we het over de mens of de lezer hebben. Afwisselen met hij, zij, hen enz vinden we de leesbaarheid nadelig beïnvloeden.
terug

Afkortingen

Bijbelboeken > Register kolom 2
adhv = aan de hand van
Afb = Afbeelding
BGT = Bijbel in Gewone Taal
BHS = Biblia Hebraica Stuttgartensie (Hebr. OT)
CGK = Christelijk Gereformeerde Kerk
DL = Dordtse Leerregels
GNT = Griekse Nieuwe Testament (Nestle-Aland)
Gr = Grieks
HCat = Heidelbergse Catechismus
Hebr = Hebreeuws
HTB = Het Boek
HSV = Herziene  Staten Vertaling
Lat = Latijn
LXX = Septuaginta (Griekse Vertaling vh OT; 250 - 50 vC)
LV14 = Leidse Vertaling 1914
M = Meditatie (bv 1 Kor 13 M = Meditatie over 1 Kor 13)
NA - Nestle-Aland, 27-ste druk (Grieks NT)
NB = Naardense Bijbel (P. Oussoren, 2004)
NBG = Nederlands Bijbel Genootschap
NBG51 = Bijbelvertaling van het NBG (1951)
NBV21 = Nieuwe Bijbel Vertaling van het NBG (2021)
nC = na Christus
NGB = Nederlandse GeloofsBelijdenis
NT = Nieuwe of tweede Testament
OT = Oude of eerste Testament
PKN = Protestantse Kerk Nederland
Pr = Preek (Ps 84 Pr = Preek over Psalm 84)
RKK = Rooms Katholieke Kerk
SV = Staten Vertaling
TeNaCh = Torah+Nebiïm+Chetoebim
v = volgende vers (bv Ps 1: 1v betekent Ps 1: 1 - 2)
vv = volgende  verzen (bv Ps 1: 1vv betekent Ps 1: 1 - 3)
vC =  voor Christus