Mat 21: 1 - 11
Aan het begin van de stille week deze vraag: wat heb je nodig?
A Ik wil beginnen met u te vragen:
wat is eigenlijk uw probleem
waar zit u mee, wat zijn uw zorgen?
We kunnen heel wat bedenken:
-
ben je arm, heb je geldzorgen?
-
-
misschien zit u zonder werk
-
of vind je je baan niet meer leuk
-
-
is je huwelijk mislukt?
-
-
blijf je straks zitten, of ga je zakken voor je examen
-
-
of voelt u zich eenzaam?
-
of verdrietig
-
of tekort gedaan?
-
-
misschien bent u lichamelijk ziek
-
of versleten
-
of hebt psychische klachten: overspannen, in de put
van a tot z, van armoede tot ziekte
en vast is de lijst nog wel langer te maken.
Het zijn de dingen waar je van wakker kunt liggen
Dingen die belangrijk voor je zijn:
werk, inkomen, diploma’s, gezondheid, een hele goede vriend of vriendin
je voelt je ongelukkig als het daaraan ontbreekt.
En we doen er zelf ons best voor om het op te lossen
solliciteren,
volgen relatietherapie
gaan naar de dokter, de psycholoog
En dat moet ook
En daarbij hopen en bidden we
dat het op een dag weer goed komt
dat God ons helpt.
We zijn tenslotte gelovig…
en daar heb je toch een God voor?
dat Hij je helpt?
Of gaat dat iets te vlug? Ligt het wat genuanceerder?
B Zo doen wij…en zo doen ook de mensen
langs de kant van de weg
als Jezus daar langs komt
Zij hebben diezelfde zorgen:
van armoede tot ziekte en alles daartussen.
Groter en erger zijn hun zorgen:
armoede is daar: echt honger lijden
ziekte of een handicap is daar: een straf van God
En daarbij is het land bezet
wordt het volk met harde hand onderdrukt.
Ook zij –die pelgrims - doen hun best
en hopen en bidden dat het weer goed komt.
En vandaag is er opeens opwinding:
Onder hen is ook Jezus.
Jezus van wie ze de mooiste dingen hoorden:
blinden die weer zien / en doven die weer horen
en die zo raak de wet wist uit te leggen
daar kon geen schriftgeleerde tegen op
Zou hij de beloofde Messias zijn?
Vandaag weten ze het zeker:
hij is het!
hij geeft zelf het signaal af
zie maar: hij gaat op een ezeltje
zoals ooit de profeten hadden gezegd:
de Messiaanse koning komt niet met paard en strijdwagen
maar op een ezeltje, zonder geweld en macht
zachtmoedig is hij, vriendelijk en nederig, arm
helemaal op God aangewezen, zoals ze zelf ook zijn.
En ze juichen het uit:
Hosanna…letterlijk: Here, help toch
maar vandaag klinkt het als: Halleluja…geloofd zij de Heer
want ze weten het zeker:
hij is de Messias
en hij zal hen redden van al hun en onze problemen
heel die lijst van armoede tot ziekte
De Messias zal het allemaal weer herstellen, genezen,
en recht verschaffen en vrede brengen
Hosanna voor de Zoon van David
Gezegend hij die komt in de naam van de Heer
Het koninkrijk der hemelen zal komen
eindelijk, goddank!
Of gaat dat iets te vlug? Ligt het wat genuanceerder?
C We weten hoe het verder gaat.
Binnen een week slaat de stemming totaal om.
Vandaag: Hosanna, hoera
Straks: Kruisig hem, weg met hem!
Ja, want deze koning bleef maar nederig
en zachtmoedig en liefdevol voor de mensen
en bleef maar vol vertrouwen hopen op zijn God
Hij laat zich nota bene gewoon maar oppakken
door de Romeinen
zonder zich te verweren
even vriendelijk en geweldloos als altijd
Hij liet geen engelen komen uit de hemelen
Het koninkrijk van God blijft uit.
Al hun en onze problemen blijven van a tot z hetzelfde.
En we begrijpen die omslag:
Ze zijn teleurgesteld in God, in hun geloof
deze Messias is een arme koning
zonder macht, zonder geld, zonder wapens, zonder geweld.
hij krijgt niets voor elkaar!
Woedend zijn ze
Jezus had verwachtingen gewekt
maar hij maakt ze niet maar.
En als ze straks mogen kiezen wie er vrij mag:
deze zachtmoedige Jezus
of Barabbas met bloed aan zijn handen
dan kiezen ze de laatste:
die durft het tenminste tegen de Romeinen op te nemen.
Want de macht van Jezus
zijn aandacht en zorg voor de mensen
zijn dienen en delen,
zijn lijden
zijn bidden
zijn thuis zijn in de bijbel
zijn vertrouwen op God
als de bloemen des velds
onbezorgd de dag van morgen afwachtend
dat is een geestelijke macht
wat heb je eraan als je arm bent, verdrukt, ziek, werkloos?
heb je niet meer aan de 30 zilverstukken van Judas?
heb je niet meer aan een Messias met paard en wagen
die het geweld niet schuwt
want geluk dwing je af
Laten we wel realistisch blijven
Of gaat dat iets te vlug? Ligt het wat genuanceerder?
D Het betekent iets heel belangrijks
dat we de teleurstelling wel begrijpen
en de woede kunnen meemaken.
Ik kan daar heel best inkomen, dat betekent:
Als ik toen erbij was geweest zou ik waarschijnlijk net zo…
Maar ik leef nu
en ik doe vandaag eigenlijk net zo:
ik raak ook teleurgesteld in God
mijn problemen van a tot z…
ik kan bidden wat ik wil, maar er verandert niets.
Dan verlies ik op een dag ook mijn geduld
Een God die voor je zorgt?
ik geloof het niet meer.
En ik val uit naar mijn partner, mijn vrienden
die helpen en dienen en delen
die van vertrouwen spreken
van volharding, van moed en geloof
Zachtmoedige mensen die mij omringen
met die zwakke, geestelijke macht van Jezus.
Het betekent dat ons lijstje met problemen van a tot z
nog niet lang genoeg is.
Er moet in elk geval ook bij:
mijn ongeduld / mijn ikzucht
mijn hoogmoed / mijn geweld
de angst op de bodem van mijn ziel.
de angst om nergens te blijven.
Zou het daarom zijn dat Jezus naar Jeruzalem gaat?
om dit gebrek, deze ziekte aan het licht te brengen.
Door zijn liefde, zijn geduld, zijn nederigheid
provoceert hij ahw alles wat zijn goedheid niet verdraagt
alles wat door die liefde wordt geïrriteerd.
En wat blijkt er in ons een donkere kant te zitten.
bij de mensen toen die Hosanna riepen
evengoed als bij ons vandaag
Ook bij ons die angst om nergens te blijven
Ook bij mij die drang om mezelf te handhaven
Zijn er daarom die problemen van a tot z?
Die drang om mezelf te handhaven maakt alles kapot
Het brengt NB Jezus aan het kruis! de meest liefdevolle.
Hem die het het allerminst verdiende.
Dat tekent onze verlorenheid, onze dwaling, onze blindheid.
Onze zonde zeiden we vroeger
Onze vervreemding heet het nu.
E Gelukkig is dit niet het hele verhaal.
Jezus roept wel een heftige reactie op
Onze donkere kant komt naar voren
Maar daar is het Jezus niet om te doen.
Alsof Jezus ons in ons hemd wil zetten:
zo van: kijk die mensen toch eens,
wat zijn ze tot veel slechts in staat als angst hen drijft.
Dan hebben we er alleen maar nog een probleem bij gekregen
en we hadden er al zoveel.
Nee: hij stelt daar ook iets tegenover.
tegenover onze angst…zijn vertrouwen
tegenover ons ongeduld…zijn geduld
tegenover ons geweld…zijn lijden, zijn zachtmoedigheid
tegenover onze haat…zijn “vader, vergeef het hun”
Daarmee maakt hij het voor zichzelf alleen maar erger.
Ja, maar daar geeft hij niet om.
Hij wil enkel laten zien dat het wel kan:
leven zonder angst…zonder geweld…zonder haat.
Dat is zijn heilige roeping…
Eén moet er zijn die de mensen liefheeft
ook als ze je vijanden zijn geworden
Eén moet er zijn die trouw aan God blijft
ook als hij ver weg lijkt
Nog nooit was er iemand geweest die dat was gelukt
Zelfs Mozes en Elia niet:
Mozes was nogal driftig: wat moest hij veel afleren
en Elia met al zijn ijver zag het op den duur niet meer zitten
Jezus luistert niet naar de stem van de angst
Hij blijft afgestemd heel zijn leven
op de stem van God
die hem en ons roept
tot vertrouwen en dienen en delen en vergeven
Hij laat zien dat het wel kan:
zachtmoedig leven,
de geboden doen
voor de vrede en de gerechtigheid gaan
ook als dat in je eigen nadeel is.
Trouw bestaat wel!
Integriteit kan wel!
Eén mens heeft zich niet laten leiden door de stem van de angst!
Eén mens is trouw aan zijn roeping, aan God gebleven.
Op de Paasmorgen blijkt
dat God aan die ene is trouw gebleven.
F En nu u en jij en ik
met al die problemen van a tot z.
Hebben wij een beetje oog gekregen
voor dat extra probleem:
de angst om nergens te blijven
de angst die naar buiten komt als
geldingsdrang, ongeduld, hebzucht, bezorgdheid, geweld?
Al die vormen van angst:
waardoor u en ik het leven voortdurend verknoeien
en voor nieuwe problemen zorgen?
En meer nog: hebben wij ook gezien
hoe al die vormen van angst
het moesten afleggen tegen Jezus!
Breng je dat elke dag te binnen.
Al die vormen van angst kregen op Jezus geen vat
Waarom zouden ze op jou zo’n invloed hebben?
En bovenal: hebben wij gezien
hoe Jezus is bevestigd door God?
Is het allemaal niet één grote uitnodiging
om op te staan tot een leven
waar geloof, hoop en liefde de toon aangeven!
We begonnen met onze zorgen
we kregen er zelfs 1 levensgroot probleem bij:
onze vervreemding
de angst om nergens te blijven
Maar we krijgen er ook de oplossing voor:
Jezus: een zachtmoedig leven van dienst en offer
hij wekt vertrouwen waar angst is
en liefde waar haat is
en hoop waar wanhoop heerst
hij maakt het leven weer in orde
Dat is: hij brengt verzoening waar vervreemding was.
En nu gaan we het maar gewoon proberen
als nieuwe mensen te leven
zachtmoedig als Jezus
voor vrede in de weer
en goede verhoudingen met elkaar.
Zalig de zachtmoedigen zei Jezus
zij zullen de aarde beërven.
AMEN
Afkortingen
Bijbelboeken > Register kolom 2adhv = aan de hand van
Afb = Afbeelding
BGT = Bijbel in Gewone Taal
BHS = Biblia Hebraica Stuttgartensie (Hebr. OT)
CGK = Christelijk Gereformeerde Kerk
DL = Dordtse Leerregels
GNT = Griekse Nieuwe Testament (Nestle-Aland)
Gr = Grieks
HCat = Heidelbergse Catechismus
Hebr = Hebreeuws
HTB = Het Boek
HSV = Herziene Staten Vertaling
Lat = Latijn
LXX = Septuaginta (Griekse Vertaling vh OT; 250 - 50 vC)
LV14 = Leidse Vertaling 1914
M = Meditatie (bv 1 Kor 13M = Meditatie over 1 Kor 13)
NA - Nestle-Aland, 27-ste druk (Grieks NT)
NB = Naardense Bijbel (P. Oussoren, 2004)
NBG = Nederlands Bijbel Genootschap
NBG51 = Bijbelvertaling van het NBG (1951)
NBV21 = Nieuwe Bijbel Vertaling van het NBG (2021)
nC = na Christus
NGB = Nederlandse GeloofsBelijdenis
NT = Nieuwe of tweede Testament
OT = Oude of eerste Testament
PKN = Protestantse Kerk Nederland
Pr = Preek (Ps 84Pr = Preek over Psalm 84)
RKK = Rooms Katholieke Kerk
SV = Staten Vertaling
TeNaCh = Torah+Nebiïm+Chetoebim
v = volgende vers (bv Ps 1: 1v betekent Ps 1: 1 - 2)
vv = volgende verzen (bv Ps 1: 1vv betekent Ps 1: 1 - 3)
vC = voor Christus