Mat 20: 1 - 16
Jezus zegt: Zo zullen de laatsten de eersten zijn en de eersten de laatsten. (Mat 20: 16 NBV 21)
A Ik herinner me van de middelbare school
bij het vak Engels: we kregen een groot proefwerk.
Thuis tot s avonds laat geblokt.
T was moeilijk, gelukkig: ik had nog net een 6.
Maar er waren ook flink wat onvoldoendes.
Toen zei de leraar:
wie een onvoldoende heeft, mag het proefwerk overdoen.
Iedereen met een zesje vroeg: mogen wij het ook nog eens proberen
Maar dat zat er niet in: alleen als je een onvoldoende had.
Dat vonden we al erg oneerlijk.
En we werden helemaal boos toen bleek
dat het tweede proefwerk gewoon hetzelfde was als het eerste:
dezelfde teksten, dezelfde vragen opnieuw.
Die eerst een onvoldoende hadden, hadden nu opeens de hoogste cijfers.
“De laatsten werden de eersten”
Zij kwamen er genadig af.
Zij vonden dat ze een toffe leraar hadden.
Maar wij met onze zesjes…wij vonden het niet eerlijk.
Een maand later was er weer een proefwerk….
hoe ging het toen verder….wat denkt u?
We leerden er niet meer voor.
Keken de boeken nog even door
en begonnen aan het proefwerk.
Op een enkeling na haalden we allemaal een onvoldoende.
Niemand zat ermee
We dachten dat we nu net als de vorige keer
wel een herkansing kregen.
Dezelfde tekst nog een keer.
Nou mooi niet.
De leraar zei: ik ben wel goed, maar niet gek!
Dat vonden we gruwelijk oneerlijk.
Maar: de laatsten bleven de laatsten.
je moet natuurlijk niet rekenen op genade: dan maak je er misbruik van
We moesten de rest van het jaar hard werken om die onvoldoende op te krikken.
B Genade…iedereen een voldoende geven…dat ligt gevoelig
En voor je het weet maak je er luie mensen mee.
geen wonder dat we er in de samenleving niet zoveel mee kunnen:
Achter het ijzeren gordijn hebben ze het geprobeerd
iedereen voldoende te geven
Maar het resultaat was: iedereen liep de kantjes eraf.
Niemand was bereid de handen uit de mouwen te steken:
want of je hard werkte of weinig: je kreeg toch allemaal hetzelfde
God speelt een riskant spel door genadig te zijn.
Toch vertelt Jezus zo over God:
We hoorden het: de landman/God neemt mensen in dienst
sommigen werken lang, anderen maar heel kort
en op het eind van de dag volgt de afrekening.
Die maar een uurtje gewerkt hebben
geloven hun ogen niet als ze zien wat ze krijgen:
een volledig dagloon!
Dat is geluk hebben.
En die het langst gewerkt zien dat
En dan gaan ze natuurlijk rekenen:
wij hebben 12 x zo lang gewerkt…dan krijgen we vast veel meer.
Ze bedenken al waar ze het aan uit zullen geven.
Maar als ze hun geld ontvangen volgt er de teleurstelling:
gewoon 1 dagloon.
Zo gaat het toe in het koninkrijk der hemelen zegt Jezus
Zo doet God; hij is genadig.
En we denken aan die ene moordenaar aan het kruis
“Jezus, gedenk mij…”
En hoe Jezus zegt: Heden zul je met mij in het paradijs zijn
Op het allerlaatst krijgt deze man hetzelfde loon
als al die mensen die een leven lang hun best doen om
God lief te hebben en te dienen.
Allemaal hetzelfde loon.
Want je kunt nu eenmaal niet meer of minder in de hemel komen
Je kunt niet een beetje een voldoende krijgen
Je kunt niet een beetje over-gaan.
Het is alles of niets.
C Ergens winden we ons er toch over op
het is toch niet eerlijkj
zoals die leraar Engels en die landheer uit de gelijkenis doen.
Neem nou een moeder Theresa
Voor God en haar geloof gaat ze aan het werk in de wijngaard
Ze zet zich in voor de allerarmen en melaatsen in India
dag en nacht…een leven lang.
Krijgt zij niets meer dan de dieven die haar bestelen
dan de rijken en machtigen die haar maar laten ploeteren
die zich op het allerlaatst misschien nog bekeren?
Zijn ze God allemaal even lief?
Dat wil er bij ons niet in.
Wie hard werkt en lange dagen maakt
moet meer loon krijgen dan die maar even werkt.
En straf moet er ook uitgedeeld worden: aan de mensen die niet deugen.
Jona zit op die lijn…
en als Nineve er op het nippertje goed vanaf komt, is hij boos.
En de discipelen denken zo:
Ze hebben alles achtergelaten toen Jezus hun riep:
hun visnetten, hun gezinnen, hun dorp om Jezus te volgen:
wat is voor ons de beloning vragen ze?
Zij zijn de werkers van het eerste uur.
Zij verwachten voor zichzelf een ereplaats in de hemel.
Loon naar werken.
De hele wereld zit zo in elkaar.
We vinden het zo gewoon, zo vanzelfsprekend…
we nemen die gedachtengang zomaar mee het geloof in.
God zal ook wel zo doen.
Maar mijn rijk is niet van deze wereld zegt Jezus ergens.
In het koninkrijk der hemelen geldt niet het principe “loon naar werken”
Daar gaat het anders toe.
Daar worden de laatsten de eersten.
Moeilijk voor ons…maar als we vasthouden aan “loon naar werken”
zitten we niet op de lijn van het evangelie
en de blijdschap van het geloof gaat aan ons voorbij.
D Of vindt u deze gelijkenis juist geweldig?
Dat kan ook: dat je bij het horen van deze gelijkenis
helemaal warm van binnen wordt.
Want is het niet geweldig dat mensen zich op een dag bekeren
en voor God en de naaste gaan leven? Beter laat dan nooit!
En is het niet geweldig
dat God daar naar uitziet en zijn best voor doet?
Zoals de landheer keer op keer gaat naar de markt
om te zien of er nog mensen zijn
zo zoekt God naar mensen, onophoudelijk:
de profeten, Jezus, zendelingen evangelisten,
ouders, opa’s en oma’s schakelt hij in
om ons te bereiken
om ons in dienst te nemen.
Om ons te betrekken bij zijn plannen met deze wereld.
Hij kan iedereen gebruiken.
Mensen gezond en sterk met veel energie en een groot geloof
die de hele lieve dag in de wijngaard werken
Tot en met de mensen die er op het eind van de dag nog stonden
omdat niemand ze wilde hebben
Ze lopen Hem niet in de weg.
Zo hebben Moeder Theresa en alle andere grote gelovigen
hun werk in de wijngaard gedaan:
niet om royaler beloond te worden dan anderen
het principe van “loon naar werken” lieten ze varen
En als een grote of kleine zondaar zich bekeerde
en God ging dienen
dan hebben ze niet gedacht: die komt er makkelijk…
integendeel: dan waren ze er blij om
Iemand heeft de weg naar God had gevonden
Hun werk onder de armen en zieken,
de heroinehoertjes en alcoholisten
was het allermooiste als dat gebeurde
Niet met het oog op beloning deden ze hun werk
maar uit liefde voor de mensen
liefde die God in hun had gewekt.
Liefde die niets meer te maken heeft met “loon naar werken”.
E We kijken nog één keer naar de gelijkenis:
Wat een merkwaardige landheer is dat eigenlijk
Hij gaat wel 5 keer naar de markt om personeel te vinden.
Waarom is dat?
Was de oogst veel groter dan hij eerst had gedacht?
Werkten zijn knechten niet hard genoeg?
Was er nachtvorst voorspeld, zodat de druivenpluk niet tot de volgende dag kon wachten?
Welnee: dat is allemaal inlegkunde
Het is veel mooier:
Deze landheer verstaat zijn verantwoordelijkheid.
Hij zorgt ervoor dat iedereen aan de slag komt.
Telkens gaat hij naar de markt om te zien
of er nog mensen zonder werk zitten.
Want geen werk, geen eten: zo was dat vroeger.
Elke keer vindt hij mensen en neemt ze in dienst.
“de betaling zal rechtvaardig zijn”…zegt hij
Op het eind van de dag zien we wat dat betekent:
iedereen krijgt evenveel: een heel dagloon.
Want moet hij dan een half dagloon geven
aan de mensen die maar een halve dag gewerkt hebben?
n 1/12 aan die maar 1 uur werkten?
Dat is toch veel te weinig om van te leven!
Rechtvaardig: dat is bij ons: loon naar werken
Rechtvaardig: dat is bij God: krijgen wat je nodig hebt.
En de landheer doet de werkers van het eerste uur toch niet tekort?
Hij houdt zich aan de afspraak:
Eén dagloon, uit te betalen op het eind van de dag…
Hij overtreedt op geen enkele manier de wet.
Alleen hij geeft de anderen hetzelfde: uit liefde
Deze liefde is de vervulling der wet.
Zo vindt de wet zijn hoogste, de mooiste, de beste toepassing.
Zo gaat het toe in het koninkrijk der hemelen
Zo doet God.
F We zijn allemaal geroepen
om te werken in de wijngaard
Dat heeft met je doen en laten te maken
met je spreken en zwijgen.
Hoe je bent thuis, op school, op je werk:
Doe je je best om van jouw plekje op de aarde
iets mooiers te maken?
Zou het ons lukken om dat te doen:
zonder de gedachte aan “loon naar werken”
met enkel blijdschap in het hart voor ieder die zich vroeg of laat
bekeert tot God en de naaste?
Het is de manier die nu al voldoening schenkt
En zou het ons lukken om het op de manier van Jezus te doen
met aandacht voor de eenzamen
zorg voor de hulpbehoevenden
hulp voor de armen
troost voor wie treuren
vergeving voor wie zich slecht en schuldig voelt
Dan krijgt iedereen wat hij nodig heeft.
En dat past helemaal bij de eigenaar van de wijngaartd
Dat is helemaal in Gods stijl
AMEN
Achtergronden
Afkortingen
van de Bijbelboeken > Register (kolom 2) adhv = aan de hand van Afb = Afbeelding BGT = Bijbel in Gewone Taal BHS = Biblia Hebraica Stuttgartensie (Hebr. OT) bv = bij voorbeeld CGK = Christelijk Gereformeerde Kerk DL = Dordtse Leerregels GNB - Groot Nieuws Bijbel GNT = Griekse Nieuwe Testament (Nestle-Aland) Gr = Grieks HCat = Heidelbergse Catechismus Hebr = Hebreeuws HTB = Het Boek HSV = Herziene Staten Vertaling ID = Intelligent Design Lat = Latijn LuV = Lutherse Vertaling LV14 = Leidse Vertaling 1914 LXX = Septuaginta (Grieks OT; 250 - 50 vC) M = Meditatie (bv Mc 1:1M = Meditatie over Mc 1: 1) NA = Nestle-Aland, 27-ste druk (Grieks NT) NB = Naardense Bijbel (P. Oussoren, 2004) NBG = Nederlands Bijbel Genootschap NBG51 = Bijbelvertaling van het NBG (1951) NBV = Nieuwe Bijbel Vertaling (2004) NBV21 = Nieuwe Bijbel Vertaling van het NBG (2021) nC = na Christus NGB = Nederlandse GeloofsBelijdenis NT = Nieuwe of tweede Testament OT = Oude of eerste Testament PM = Post Modernisme PKN = Protestantse Kerk Nederland Pr = Preek (bv Ps 84Pr = Preek over Psalm 84) RKK = Rooms Katholieke Kerk SV = Staten Vertaling TeNaCh = Torah+Nebiïm+Chetoebim v = volgende vers (bv Ps 1: 1v betekent Ps 1: 1 - 2) vd = van de vv = volgende verzen (bv Ps 1: 1vv betekent Ps 1: 1 - 3) vC = voor Christus WV = Willibrord Vertaling X = Chiasme (kruisstelling) > = zie (bv > 2 betekent zie bij punt 2) // = synoniem parallellisme <> = antitthetisch parallellisme |