Luc 8: 26 - 39
A Het is een hartverscheurend verhaal vandaag:
die man zo in de war,
dat hij op het kerkhof bij de doden wil wonen
en geen kleren aan wil
en af en toe geweldige woede-aanvallen krijgt
Bezeten door een boze geest, zeiden ze vroeger
Gestoord zouden we vandaag zeggen
En naar de psychiater brengen.
Maar dan maken we ons te gemakkelijk van hem af.
Want: deze bezetene is wel ziek inderdaad, erg ziek
Maar: zijn wij zo normaal, zo gezond dan?
Hebben wij geen last van stress?
Wat leggen we elkaar een druk op:
de beste van de klas / een mooi bedrijf
een glanzende carrière / een model gezin
er goed uitzien / een leuk leven hebben
Alleen: wij kunnen er net een beetje beter tegen dan die bezetene
Wij haken straks weer de caravan achter de auto
en vluchten weg , even uit de stress
Zo weten we nog net te voorkomen
dat we ook bij de psychiater eindigen.
En omdat wij met de meesten zijn
vinden we onszelf normaal. Gezond.
Maar iemand die net even eerlijker in elkaar steekt
en zich niet laat wijsmaken
dat je de leegte in je hart moet vullen met
geld verdienen en spulletjes kopen...
Die wordt er ziek van:
Al die onzin die we elkaar opdringen.
En iemand die net even wat gevoeliger in elkaar steekt
die bezeerd is omdat er een vriend
erg ziek is...en sterven gaat
die kan het gewoon niet zien:
alles gaat gewoon door...iedereen straks op vakantie!
En iemand die verlangt naar echt liefde en vriendschap verlangt
en geen genoegen neemt met oppervlakkige relaties
en heftig en teleurgesteld reageert
als het weer niet lukt elkaar te bereiken
Ja, die is overspannen, vinden wij.
Wij niet.
Wij nemen wel genoegen met wat minder
Een 6-minnetje is toch ook voldoende?
B Veel mensen kunnen er tegenwoordig niet meer tegen.
De druk is te groot.
En ze hebben hier van binnen niet de kracht
de tegendruk om overeind te blijven.
Zij bezwijken.
Velen zoeken hun toevlucht in drank of in drugs
Sommigen kunnen nergens meer zijn, willen nergens meer zijn
zwerven rond in de stad, slapen op straat
Anderen voelen hoe de leegte
en het gevoel van zinloosheid
zich van hen meester maakt.
In de tijd van Jezus zouden de mensen zeggen:
die is bezeten door een demoon:
een boze, een onreine geest
Tegenwoordig zeggen we: hij is verslaafd
zij is een zwerfster, hij is overspannen.
En net als toen vinden we het erg.
Het raakt ons. We willen helpen.
Maar helpen waarmee eigenlijk?
Dat iemand zich aanpast?
Dat iemand alsnog mee gaat doen
in die gekmakende wereld van ons?
Ja het liefste wel, dan kan die hetzelfde blijven.
Zo ook de bewoners in Gerasa.
Zij zien om naar hun overspannen dorpsgenoot.
Halen hem weg van het kerkhof
Trekken hem kleren aan.
Bieden hem woonruimte aan in de stad
En daar is hij ook wel gevoelig voor
En dan geeft hij zich gewonnen
Maar even later ziet hij de bui al hangen
Ze proberen hem in te lijven
Dat hij ook maar net als zij gaat leven
voor huisje, boompje, beestje
Dat hij ook maar net als zij
een beetje eelt op zijn gevoelige ziel zal kweken
Dat hij ook maar net als zij
genoegen neemt met dat 6-minnetje
Want echte liefde, echte vriendschap?
Maar zodra hij voelt dat het weer die kant op gaat
reageert hij furieus, gooit hij alles van zich af
wil hij er niets meer mee te maken hebben
Op het kerkhof voelt hij zich nog het meeste thuis
Wat is de hulp die wij bieden
aan mensen die er niet meer tegen kunnen?
Proberen wij werkelijk het verlangen te vervullen?
de dorst van hun hart te lessen?
Of proberen we iemand zo ver te krijgen
dat hij met minder genoegen neemt?
zoals wij zelf dat doen?
Wij die bij onszelf zeggen
dat je wel een beetje nuchter moet zijn
en realistisch moet blijven.
C In die gek-makende wereld van ons
is Jezus gekomen.
Vandaag wandelt hij een stadje binnen,
aan de overkant van het Meer van Galilea:
Gerasa, of Gadara zeggen de andere evangeliën.
Net over de grens, niet zo Joods
wel heel veel Griekse en Romeinse invloeden:
stadions, theater, drukke straten, een groot plein, een markt
mensen overal vandaan
En heel welvarend: handel, landbouw
veeteelt: we horen van een grote kudde varkens
2000 stuks staat er bij Marcus
Dat zullen wel de varkens zijn van alle boeren samen.
Iedereen lijkt daar zijn draai wel gevonden te hebben
De mensen doen er hun ding.
Maar één man wordt er helemaal gek van.
Kan er niet meer tegen.
En zijn stadgenoten hadden hem niet kunnen helpen.
Hij weigerde zich te bekeren tot het maatschappelijk gewenst gedrag.
Hij verlangde naar meer.
Wat precies hij verlangt? Wat zoekt hij?
Ach wist hij het maar. Dan zou hij wel zoeken.
Maar hij weet zelf niet wat hij mist
Dat weet hij pas als hij er tegen aan loopt.
Als Jezus in zijn leven komt. Dat gebeurt vandaag.
Heel dubbel is het wel:
hijzelf gaat Jezus tegemoet
vast in de hoop dat hij bij hem zou vinden
wat nog niemand hem had kunnen geven:
rust in zichzelf, vrede met het leven
maar tegelijk roept hij het uit:
Jezus, laat me met rust.
Wij herkennen dat dubbele,
O Heer, verberg U niet voor mij
wanneer ik mij verberg voor U
Gij weet het, ik ben bang voor U
ontwijk U en verlang naar U.
O ga niet aan mij hart voorbij.
Want zo is het ook met ons:
wat kunnen wij ernaar verlangen
verlost te worden van de sleur, de routine, het middelmatige
verlost van grote en kleine zorgen
wat kunnen wij verlangen naar kracht ipv eelt op de ziel
de kracht van geloof, hoop en liefde
kracht om er te zijn voor elkaar.
Maar tegelijk zijn we bang.
Want we hebben zo vaak genoegen genomen met het surrogaat
van oppervlakkige vriendschappen en liefde
dat we bang zijn voor echte relaties
We zijn zo vergroeid met ons werk, onze plannen, onze gewoontes
Daarin wat veranderen?
We vrezen de pijn die dat met zich brengt
D Jezus laat zich niet weerhouden.Gelukkig maar.
God blijft altijd op zoek naar mensen
Naar u en jou en ik die het nog net voor elkaar weten te houden
Naar zwervers en alcoholisten die het niet meer redden in deze gekke wereld
En het is zijn grote wens
om in ieder mens zijn liefde te laten wonen
en vrede en rust te brengen
en geloof, moed en vertrouwen te wekken.
Hoe heet je? Een open vraag.
Jezus zoekt het gesprek.
Zet hem niet onder druk.
probeert hem niet om te praten
zodat hij net als de rest
maar gaat leven voor enkel hier en nu.
Jezus weet maar al te goed
dat een mens te weinig heeft
aan een leven bij brood alleen.
Hoe heet je? – de man begrijpt de vraag.
Hij zegt niet: ik heet Pietje .
Dit gaat om meer dan de naam die hij van zijn ouders kreeg.
Dit is de vraag naar zijn identiteit:
wie ben je...hoe is het met je...nu moet ik eerlijk zijn
nu moet ik mijn situatie onder ogen zien en benoemen
Wie ben je? – Wat zou u zeggen op die vraag?
Ik zo alleen? ik waardeloos? Ik zielepijn (Claus)
Mijn naam: niets meer te wensen en toch niet gelukkig?
Ik ongelovige Thomas
Vele antwoorden, vele namen, net zoveel als er mensen zijn.
Alle antwoorden zijn goed, daar kan God altijd wat mee, als ze maar eerlijk zijn.
Ik Legioen zegt de man. Dat betekent:
Ik weet eigenlijk niet meer wie ik zelf ben
en ook niet goed wat ik wil.
Ik hoor legio stemmen in mijn hoofd:
de stem van mijn vader, van mijn moeder
het commentaar van de dominee
de collega's van de fabriek
de goedbedoelde raad van mijn vrienden
de reclames op tv
de leuzen van de politiek
de stem van mijn schuldgevoel
de tijdgeest die zegt dat het leven geen zin heeft
maar dat het wel een feestje kan worden
als je eindelijk eens de slingers gaat ophangen.
Stemmen zoveel, het lijkt wel een legioen soldaten.
Ik kan er niet tegenop. Zo gaat het niet langer
Geef me ajb weer aan mezelf terug.
Dat ik blij kan zijn met het leven
en de mensen om me heen kan liefhebben.
Al zijn frustratie en boosheid ligt in dit antwoord
Legioen! hij gooit het eruit
met zo'n heftigheid dat een kudde varkens
op hol slaat, de helling af, recht het meer van Gallilea in.
Ze nemen zijn boosheid mee naar de onderwereld.
E De bewoners van Gerasa weten niet wat hun overkomt.
Wat zij nooit voor elkaar wisten te krijgen
dat is Jezus gelukt:
alle boosheid en frustratie is uit de bezetene geweken
eerst was hij naakt
– nu gekleed
eerst moesten ze hem vastbinden om hem tegen zichzelf te beschermen
– nu is hij de rust zelve
eerst woonde hij op het kerkhof, bij de doden
– straks gaat hij naar huis, naar zijn gezin, buren en vrienden
Hun was het niet gelukt.
Zij probeerden de bezetene telkens te sussen
Zij probeerden hem tot hun leventje te bewegen
Maar de bezetene liet zich er niet toe verleiden
Hij wist, hij voelde dat het leven meer moest zijn
dan opstaan, werken en weer naar bed gaan
en een vakantie op zijn tijd en flink veel voetbal kijken
Hij verlangde naar een leven dat geworteld is in God
en dat is toegewijd aan de ander.
Het ware leven.
En dat wist Jezus bij hem open te leggen.
Toen was zijn honger gestild
Zijn dorst gelest
Zijn verlangen vervuld.
En als wij diezelfde onrust voelen
en verlangen dat ons hart rust vindt in God
dan moeten wij bij Jezus zijn
bij het evangelie
en uitspreken wat je op je hart hebt
zeggen wie je bent.
Want zo, door je naam te noemen
door je identiteit prijs te geven
open je je hart voor God.
Dat is nodig.
Eerder kan hij zijn werk niet doen.
Hij dringt zich niet op.
Hij breekt niet met macht en geweld bij ons naar binnen.
Hij wacht op die opening.
Je moet hem toestemming geven...hem in vertrouwen nemen
het evangelie geloven dat zegt dat God liefde is
en dat zijn Geest ook bij jouw aanklopt,
en wacht tot je voor Hem open doet
Daarom is het zo verkeerd
als je je met occulte zaken bezig houdt
met glaasje draaien, astrologie
met spiritisme en helderzienden je inlaat.
Dat brengt je niet bij de goede Geest van God
Daarmee lever je je uit aan je eigen stemmingen en onzekerheden.
En je leven komt in de angst terecht
in steeds meer boosheid, geweld en sombere gedachten.
Tot het met je op de loop gaat
Als hebben boze geesten het stuur in handen.
Laat je daar niet mee in
Zoek het goede, de Geest van Christus
En je leven vindt het licht terug, de vreugde, de vrede.
F Voor de bewoners van Gerasa
is dit allemaal wel mooi en indrukwekkend
maar het is vooral: heel bedreigend.
Zij vinden het leven mooi genoeg
als ze af en toe naar het theater of het stadion kunnen
Zij vinden het leven prima
als ze hun varkens flink veel biggen krijgen
Zij vinden het helemaal geweldig als
ze af en toe de caravan achter de auto kunnen hangen
Zij kunnen zich niet voorstellen
dat het leven nog meer te bieden heeft.
Daarom zijn ze zo gehecht aan hun bioscoop, hun bedrijf, hun vakantie
Zij hebben veel te verliezen
Het eind van het liedje is
dat ze Jezus vragen of hij alsjeblieft wil weggaan!
Ze willen niet bevrijd worden tot leven
dat zoveel dieper en rijker en zinvoller is dan ze nu hebben.
Je vraagt je af: wie is er nu eigenlijk gek?
Die bezeten man van het begin – die zich toch maar liet helpen door Jezus
Of die dorpsgenoten – die hun Redder en Verlosser afwijzen.
Het verhaal begon met het uitdrijven van een boze geest
Het eindigt met het wegsturen van een goede Geest:
Jezus moet vertrekken
Christus die heer en meester is over alle machten
en de boze geesten uitdrijft die ons leven zo verknoeien.
Die willen ze niet.
Dat is ook voor Jezus: dat gebeurt keer op keer.
Voor het laatst in Jeruzalem, als ze letterlijk met hem afrekenen
en hem aan het kruis doden.
Typisch voor Jezus? Nee, het zegt meer over ons.
Het tekent onze verblinding.
Wat zijn wij de weg kwijt!
Gelukkig is dat niet het laatste woord.
Wij krijgen hem er niet onder.
Gods liefde houdt het nooit voor gezien.
Het is Pasen geweest!
En God blijft ons vragen – vandaag door dit verhaal –
hoe heet je? waar zit je mee? zeg het maar
en ik zal je helpen.
Daarom mag die man, bevrijd van zijn demonen,
niet als discipel-leerling met Jezus mee.
Voor hem is het al Pasen geweest:
Hij is al uit de dood, uit het on-leven opgestaan
het kerkhof ligt achter hem.
Voor hem is het Pinksteren geworden
Hij is een nieuwe mens geworden.
Hij hoeft niets meer te leren.
Geen discipel moet hij zijn, maar apostel – evangelist:
Ga terug naar huis, zegt Jezus
en vertel alles wat God voor u heeft gedaan.
Want God blijft het proberen:
ons te bevrijden tot het ware leven. AMEN
Achtergronden
Afkortingen
van de Bijbelboeken > Register (kolom 2) adhv = aan de hand van Afb = Afbeelding BGT = Bijbel in Gewone Taal BHS = Biblia Hebraica Stuttgartensie (Hebr. OT) bv = bij voorbeeld CGK = Christelijk Gereformeerde Kerk DL = Dordtse Leerregels GNB - Groot Nieuws Bijbel GNT = Griekse Nieuwe Testament (Nestle-Aland) Gr = Grieks HCat = Heidelbergse Catechismus Hebr = Hebreeuws HTB = Het Boek HSV = Herziene Staten Vertaling ID = Intelligent Design Lat = Latijn LuV = Lutherse Vertaling LV14 = Leidse Vertaling 1914 LXX = Septuaginta (Grieks OT; 250 - 50 vC) M = Meditatie (bv Mc 1:1M = Meditatie over Mc 1: 1) NA = Nestle-Aland, 27-ste druk (Grieks NT) NB = Naardense Bijbel (P. Oussoren, 2004) NBG = Nederlands Bijbel Genootschap NBG51 = Bijbelvertaling van het NBG (1951) NBV = Nieuwe Bijbel Vertaling (2004) NBV21 = Nieuwe Bijbel Vertaling van het NBG (2021) nC = na Christus NGB = Nederlandse GeloofsBelijdenis NT = Nieuwe of tweede Testament OT = Oude of eerste Testament PM = Post Modernisme PKN = Protestantse Kerk Nederland Pr = Preek (bv Ps 84Pr = Preek over Psalm 84) RKK = Rooms Katholieke Kerk SV = Staten Vertaling TeNaCh = Torah+Nebiïm+Chetoebim v = volgende vers (bv Ps 1: 1v betekent Ps 1: 1 - 2) vd = van de vv = volgende verzen (bv Ps 1: 1vv betekent Ps 1: 1 - 3) vC = voor Christus WV = Willibrord Vertaling X = Chiasme (kruisstelling) > = zie (bv > 2 betekent zie bij punt 2) // = synoniem parallellisme <> = antitthetisch parallellisme |