Luc 2: 30 - 32


Nu laat U, Heer, uw dienaar in vrede heengaan, zoals U hebt beloofd.
Want met eigen ogen heb ik de redding gezien
die U bewerkt hebt ten overstaan van alle volken:
een licht dat geopenbaard wordt aan de heidenen
en dat tot eer strekt van Israël, uw volk.’ (NBV21, Luc 2: 30 - 32)

 


A     Ik heb hier een boekje met ‘laatste woorden’

Wat bekende mensen, toen ze stierven, nog zeiden.

Je verwacht misschien diepzinnige uitspraken

Want in het aangezicht van de dood wordt duidelijk

wat echt is en belangrijk en waar het op aankomt

Al het andere doet er niet meer toe.

Maar dat valt tegen:

 

Caesar was verrast als ook zijn vriend Brutus

onder zijn moordenaars aan te treffen: ook gij Brutus?

 

Antonie van Leeuwenhoek, arts-onderzoeker

wilde dat zijn onderzoek bekend zou worden bij de collega’s

Mijn vriend, wees zo goed deze brieven in het Latijn te vertalen

 

Elvis Presley: Ik hoop dat ik jullie niet verveeld heb

 

soms geloofsuitspraken: Jezus: het is volbracht

Luther: In uw handen beveel ik mijn geest

 

Simeon? Zijn lofzang staat er niet in.

En dat is terecht.

Want Simeon zal dan wel een man op leeftijd zijn geweest

Maar hij is nog gezond van lijf en leden

Kan nog de trappen op om de tempel binnen te gaan

Hij loopt niet met een rollator.

Hij is helder van geest:

Zijn lofzang gaat ergens over

over Jezus die door Jozef en Maria de tempel wordt binnengedragen

Hij slaat geen wartaal uit.

 

Nu laat gij heer uw knecht  thans henen gaan in vrede

 

Dit zijn geen woorden van iemand op een sterfbed.

Dit zijn woorden van iemand die aldoor

op de uitkijk heeft gestaan.

Wachtend op de vertroosting voor Israel

Hopend op de komst van de Messias

En nu ziet hij Jezus

en hij weet: het is niet vergeefs geweest

te hopen, te wachten

God heeft woord gehouden! Het komt goed!

 

En daarna is hij vast hij blij naar huis terug gegaan

Om te vertellen

En verder gegaan met zijn leven

samen met de mensen om hem heen.

 

 

B      Simeon zegt zoveel als:

wanneer mijn tijd gekomen is,

kan ik in vrede heengaan

Het is niet zo,

dat hij er zo al veel langer over denkt

Integendeel

Tot op vandaag kon hij eigenlijk niet sterven

Kon hij zichzelf niet overgeven aan God

Kon hij zijn familie en vrienden niet loslaten

en toevertrouwen aan de zorg van de Almachtige.

Hij was er niet gerust op.

Het vertrouwen ontbrak.

Daarom was hij alle dagen in de weer.
 

Laten we er nu maar even van uitgaan

dat hij getrouwd was, k en kk

Wanneer is een mens dan klaar...

met te zorgen voor wie je lief zijn?

 

En zeker zat hij/Simeon in over de toekomst van zijn volk

Hij wacht zijn hele leven al op de vertroosting,

dat is de redding, de bevrijding van Israel.

Want de Romeinen hebben het er voor het zeggen

 

Wat zal hij het moeilijk gehad hebben

met alles wat van de Bezetter moest

met alles wat door de Romeinen verboden werd

Wanneer is een mens dan klaar...

 

En wij die ook verbonden zijn

met gezin, familie en vrienden

wij die ook een verantwoordelijkheid voelen

voor mensen die op de voedselbank zijn aangewezen

voor mensen die eenzaam thuis zitten

voor de vluchtelingen die zich melden

voor de opwarming van de aarde

Wij weten : er is zoveel aan de hand

Dan wil je je stem laten horen

vooroordelen tegengaan

meehelpen bij de voedselbank

de eenzamen bezoeken

meedenken over een duurzame levensstijl

Ben je daar ooit klaar mee?

 

En waarom zou je daarmee ophouden

als je 65 bent of 75 of 85?

Als je een beetje gezond blijft

dan zeg je toch niet: voor mij hoeft het niet meer

Laat het maar afgelopen zijn

Dan doe je wat je kunt voor elkaar

En mee-leven en bidden kan altijd.




C      Maar vandaag komt Simeon wel zo ver

Als mijn tijd gekomen is, kan ik in vrede gaan.

 

T is een bijzondere dag.

Op een of andere manier voelde hij aandrang

om naar de tempel te gaan.

Die aandrang kende hij: dat was de Geest

De Geest van God

De Geest die hem ooit had laten dromen, voelen

zeker laten weten

dat hij de dood niet zou zien

voordat hij de Christus zou hebben gezien.

Wat zal hij zich opgewonden gevoeld hebben

toen die Geest hem naar de tempel dreef:

 

Zou het vandaag zover zijn?

Na wie weet hoeveel jaren van hopen en verlangen

van ondertussen zo goed mogelijk proberen

een echtgenoot, een vader, een opa te zijn

zo goed mogelijk proberen vroom en rechtvaardig te leven

ook als de Romeinen dat moeilijk maakten.

 

Hoe vaak zou hij gedacht hebben:

k heb me vergist toen,

dromen zijn bedrog

Maar telkens was hij de twijfel te boven gekomen

Want de droom opgeven

en gewoon maar leven voor enkel hier en nu

en accepteren dat het is zoals het is

het land bezet, niemand vrij

dat kon toch niet?

Telkens was uit de twijfel het geloof weer opgestaan

het geloof aan wat de Geest had beloofd

het geloof dat God woord zou houden

de hoop dat God op zijn tijd zijn belofte

zou waarmaken.

 

Dat kennen we toch?

de verleiding om niets meer te verwachten

van het leven, voor jezelf niet, voor de wereld niet

Als we daarin meegaan, zeggen we tenslotte

teleurgesteld, verbitterd:

het leven is niet wat

en het kan ook niet wat worden

 

Zover is het met Simeon niet gekomen

En zover hoeft het met ons ook niet te komen.

Alleen: daar is wel geloof voor nodig

Geloof dat God zijn belofte waar maakt.





D      En zo wandelt Simeon de Tempel binnen.

En tegelijk komen daar ook Jozef en Maria aan

Met een kind op de arm: Jezus

Vandaag is de dag dat ze het aan God zullen opdragen

 

Vast zijn ze aan de praat geraakt

En Maria heeft verteld van de engel

van haar unieke zwangerschap

van de stal en de kribbe

En dan weet Simeon: deze is het

Dit kind: de messias.

waar Jesaja en de profeten van spraken

dit kind is de Christus

die de Geest aan Simeon had beloofd

dit kind is de Redder van Israel

die vrede brengt wereldwijd.

 

Dat zie je niet aan het kind af.

T is gewoon een kleintje van een paar weken

besneden net als alle andere joodse jongetjes

en vandaag naar de tempel gebracht

om aan God gewijd te worden.

net als alle andere kinderen

 

Maar Simeon ziet verder dan vandaag en morgen

Hij denkt aan alles wat dit kind zal doen voor zieken en armen

aan alles wat dit kind zal leren in de bergrede

aan alles wat dit kind zal ondergaan: een kruis en een graf

Hij kijkt verder

Hij ziet al hoe dit kind de liefde van God uitdraagt in de wereld

en aanbiedt aan alle mensen

hartverwarmend voor wie de liefde aannemen

ergerniswekkend voor wie er niets van willen weten

 

Ik weet niet of wij bij Kerst zo ver hebben gekeken.

Misschien wel niet

Misschien bleven we bij de buitenkant staan

een kleintje, een ongewenste zwangerschap,

een stal en een kribbe

zagen we in hem een van de vele kinderen

geboren als vluchteling, ergens onderweg, nergens welkom

Heel erg allemaal...en het is ook niet fout...

Maar dan ga je nog niet zeggen:

Het komt goed, ik kan wel gaan als mijn tijd gekomen is.

 

Daarvoor moet je verder kijken:

een kruis een graf, de morgen van de opstanding

en nog eens 50 dagen verder: de komst van de Geest

en nog eens zoveel eeuwen verder: de nieuwe hemel en de nieuwe aarde

Dat doet Simeon.

Nu laat gij heer uw knecht

thans henen gaan in vrede





E      Simeon heeft een baby gezien, maar verder gekeken

Hij ziet de beloofde Messias in Jezus

En dat is voor Simeon genoeg.

hij zal er niet bij zijn over 30 jaar

als Jezus zijn leven geeft aan het kruis

hij zal er niet bij zijn op de Paasmorgen

als God met de dood afrekent

en de overmacht van zijn liefde

schitterend aan het licht komt.

 

Dat hoeft ook niet: er bij zijn.

Je hoeft het niet mee gemaakt te hebben

om toch de gevolgen ervan te ondervinden.

 

Ik heb de bevrijding van de oorlog ook niet meegemaakt.

Maar het bepaalt wel mijn leven.

Ik kan in vrijheid gaan en staan waar ik wil.

Zonder angst voor razzia's of geweld.

Op bevrijdingsdag is de werkelijkheid voorgoed veranderd.

 

Zo is het ook met Jezus

Door Kerst en Pasen en Pinsteren is de werkelijkheid veranderd.

En waar wij dat geloven

daar betreden wij die andere werkelijkheid:

Gods nieuwe wereld.

En bezien we ons leven met nieuwe ogen:

in het licht van Gods liefde en trouw

en van zijn aanhoudende zorg over ons bestaan

hij zal niet rusten voor heel de wereld

geworden is wat hij ermee voor heeft:

vrede op aarde, in mensen een welbehagen

 

Als dat goed tot mij doordringt

dan ga ik gewoon doen voor mijn gezin

voor mijn buurt voor mijn volk en land

wat ik kan – en dat is heel wat

en dat is hard nodig ook!

Die Geest van Jezus rekent op ons.

 

En als u en ik dat kunnen vasthouden

daarvoor de kracht krijgen

en helder blijven

misschien zeggen wij dan op het laatst

t is goed zo,

Ik heb de liefde en trouw van God gezien

Ik moet gaan...maar hij blijft met de wereld bezig

Ik moet gaan...maar mijn geliefden

vertrouw ik toe aan zijn liefde en zorg.

 

Ik kan in vrede sterven, mijn verlosser leeft.

Jezus Christus, Licht der wereld. AMEN.

terug

Achtergronden


Artikelen over:
Geloof Kennis en Openbaring
Bijbel
Iets, God, opnieuw God
Israël, Volken, Christenen
Oude Tijd, Nieuwe Tijd
Oude Mens, Nieuwe Mens
Jezus
Passio, Pasen, Pinksteren

Kerk anno nu oa pastoraat en liturgie

Theologische Stromingen
Theologische Begrippen

 
 

Afkortingen


van de Bijbelboeken > Register (kolom 2)

adhv = aan de hand van
Afb = Afbeelding
BGT = Bijbel in Gewone Taal
BHS = Biblia Hebraica Stuttgartensie (Hebr. OT)
bv = bij voorbeeld
CGK = Christelijk Gereformeerde Kerk
DL = Dordtse Leerregels
GNB - Groot Nieuws Bijbel
GNT = Griekse Nieuwe Testament (Nestle-Aland)
Gr = Grieks
HCat = Heidelbergse Catechismus
Hebr = Hebreeuws
HTB = Het Boek
HSV = Herziene  Staten Vertaling
ID = Intelligent Design
Lat = Latijn
LuV = Lutherse Vertaling
LV14 = Leidse Vertaling 1914
LXX = Septuaginta (Grieks OT; 250 - 50 vC)
M = Meditatie (bv Mc 1:1M = Meditatie over Mc 1: 1)
NA = Nestle-Aland, 27-ste druk (Grieks NT)
NB = Naardense Bijbel (P. Oussoren, 2004)
NBG = Nederlands Bijbel Genootschap
NBG51 = Bijbelvertaling van het NBG (1951)
NBV = Nieuwe Bijbel Vertaling (2004)
NBV21 = Nieuwe Bijbel Vertaling van het NBG (2021)
nC = na Christus
NGB = Nederlandse GeloofsBelijdenis
NT = Nieuwe of tweede Testament
OT = Oude of eerste Testament
PM = Post Modernisme
PKN = Protestantse Kerk Nederland
Pr = Preek (bv Ps 84Pr = Preek over Psalm 84)
RKK = Rooms Katholieke Kerk
SV = Staten Vertaling
TeNaCh = Torah+Nebiïm+Chetoebim
v = volgende vers (bv Ps 1: 1v betekent Ps 1: 1 - 2)
vd = van de
vv = volgende  verzen (bv Ps 1: 1vv betekent Ps 1: 1 - 3)
vC =  voor Christus

WV = Willibrord Vertaling
X = Chiasme (kruisstelling)
> = zie (bv > 2 betekent zie bij punt 2)
// = synoniem parallellisme
<> = antitthetisch parallellisme