Luc 2: 30 - 32
Nu laat U, Heer, uw dienaar in vrede heengaan, zoals U hebt beloofd.
Want met eigen ogen heb ik de redding gezien
die U bewerkt hebt ten overstaan van alle volken:
een licht dat geopenbaard wordt aan de heidenen
en dat tot eer strekt van Israël, uw volk.’ (NBV21, Luc 2: 30 - 32)
A Ik heb hier een boekje met ‘laatste woorden’
Wat bekende mensen, toen ze stierven, nog zeiden.
Je verwacht misschien diepzinnige uitspraken
Want in het aangezicht van de dood wordt duidelijk
wat echt is en belangrijk en waar het op aankomt
Al het andere doet er niet meer toe.
Maar dat valt tegen:
Caesar was verrast als ook zijn vriend Brutus
onder zijn moordenaars aan te treffen: ook gij Brutus?
Antonie van Leeuwenhoek, arts-onderzoeker
wilde dat zijn onderzoek bekend zou worden bij de collega’s
Mijn vriend, wees zo goed deze brieven in het Latijn te vertalen
Elvis Presley: Ik hoop dat ik jullie niet verveeld heb
soms geloofsuitspraken: Jezus: het is volbracht
Luther: In uw handen beveel ik mijn geest
Simeon? Zijn lofzang staat er niet in.
En dat is terecht.
Want Simeon zal dan wel een man op leeftijd zijn geweest
Maar hij is nog gezond van lijf en leden
Kan nog de trappen op om de tempel binnen te gaan
Hij loopt niet met een rollator.
Hij is helder van geest:
Zijn lofzang gaat ergens over
over Jezus die door Jozef en Maria de tempel wordt binnengedragen
Hij slaat geen wartaal uit.
Nu laat gij heer uw knecht thans henen gaan in vrede
Dit zijn geen woorden van iemand op een sterfbed.
Dit zijn woorden van iemand die aldoor
op de uitkijk heeft gestaan.
Wachtend op de vertroosting voor Israel
Hopend op de komst van de Messias
En nu ziet hij Jezus
en hij weet: het is niet vergeefs geweest
te hopen, te wachten
God heeft woord gehouden! Het komt goed!
En daarna is hij vast hij blij naar huis terug gegaan
Om te vertellen
En verder gegaan met zijn leven
samen met de mensen om hem heen.
B Simeon zegt zoveel als:
wanneer mijn tijd gekomen is,
kan ik in vrede heengaan
Het is niet zo,
dat hij er zo al veel langer over denkt
Integendeel
Tot op vandaag kon hij eigenlijk niet sterven
Kon hij zichzelf niet overgeven aan God
Kon hij zijn familie en vrienden niet loslaten
en toevertrouwen aan de zorg van de Almachtige.
Hij was er niet gerust op.
Het vertrouwen ontbrak.
Daarom was hij alle dagen in de weer.
Laten we er nu maar even van uitgaan
dat hij getrouwd was, k en kk
Wanneer is een mens dan klaar...
met te zorgen voor wie je lief zijn?
En zeker zat hij/Simeon in over de toekomst van zijn volk
Hij wacht zijn hele leven al op de vertroosting,
dat is de redding, de bevrijding van Israel.
Want de Romeinen hebben het er voor het zeggen
Wat zal hij het moeilijk gehad hebben
met alles wat van de Bezetter moest
met alles wat door de Romeinen verboden werd
Wanneer is een mens dan klaar...
En wij die ook verbonden zijn
met gezin, familie en vrienden
wij die ook een verantwoordelijkheid voelen
voor mensen die op de voedselbank zijn aangewezen
voor mensen die eenzaam thuis zitten
voor de vluchtelingen die zich melden
voor de opwarming van de aarde
Wij weten : er is zoveel aan de hand
Dan wil je je stem laten horen
vooroordelen tegengaan
meehelpen bij de voedselbank
de eenzamen bezoeken
meedenken over een duurzame levensstijl
Ben je daar ooit klaar mee?
En waarom zou je daarmee ophouden
als je 65 bent of 75 of 85?
Als je een beetje gezond blijft
dan zeg je toch niet: voor mij hoeft het niet meer
Laat het maar afgelopen zijn
Dan doe je wat je kunt voor elkaar
En mee-leven en bidden kan altijd.
C Maar vandaag komt Simeon wel zo ver
Als mijn tijd gekomen is, kan ik in vrede gaan.
T is een bijzondere dag.
Op een of andere manier voelde hij aandrang
om naar de tempel te gaan.
Die aandrang kende hij: dat was de Geest
De Geest van God
De Geest die hem ooit had laten dromen, voelen
zeker laten weten
dat hij de dood niet zou zien
voordat hij de Christus zou hebben gezien.
Wat zal hij zich opgewonden gevoeld hebben
toen die Geest hem naar de tempel dreef:
Zou het vandaag zover zijn?
Na wie weet hoeveel jaren van hopen en verlangen
van ondertussen zo goed mogelijk proberen
een echtgenoot, een vader, een opa te zijn
zo goed mogelijk proberen vroom en rechtvaardig te leven
ook als de Romeinen dat moeilijk maakten.
Hoe vaak zou hij gedacht hebben:
k heb me vergist toen,
dromen zijn bedrog
Maar telkens was hij de twijfel te boven gekomen
Want de droom opgeven
en gewoon maar leven voor enkel hier en nu
en accepteren dat het is zoals het is
het land bezet, niemand vrij
dat kon toch niet?
Telkens was uit de twijfel het geloof weer opgestaan
het geloof aan wat de Geest had beloofd
het geloof dat God woord zou houden
de hoop dat God op zijn tijd zijn belofte
zou waarmaken.
Dat kennen we toch?
de verleiding om niets meer te verwachten
van het leven, voor jezelf niet, voor de wereld niet
Als we daarin meegaan, zeggen we tenslotte
teleurgesteld, verbitterd:
het leven is niet wat
en het kan ook niet wat worden
Zover is het met Simeon niet gekomen
En zover hoeft het met ons ook niet te komen.
Alleen: daar is wel geloof voor nodig
Geloof dat God zijn belofte waar maakt.
D En zo wandelt Simeon de Tempel binnen.
En tegelijk komen daar ook Jozef en Maria aan
Met een kind op de arm: Jezus
Vandaag is de dag dat ze het aan God zullen opdragen
Vast zijn ze aan de praat geraakt
En Maria heeft verteld van de engel
van haar unieke zwangerschap
van de stal en de kribbe
En dan weet Simeon: deze is het
Dit kind: de messias.
waar Jesaja en de profeten van spraken
dit kind is de Christus
die de Geest aan Simeon had beloofd
dit kind is de Redder van Israel
die vrede brengt wereldwijd.
Dat zie je niet aan het kind af.
T is gewoon een kleintje van een paar weken
besneden net als alle andere joodse jongetjes
en vandaag naar de tempel gebracht
om aan God gewijd te worden.
net als alle andere kinderen
Maar Simeon ziet verder dan vandaag en morgen
Hij denkt aan alles wat dit kind zal doen voor zieken en armen
aan alles wat dit kind zal leren in de bergrede
aan alles wat dit kind zal ondergaan: een kruis en een graf
Hij kijkt verder
Hij ziet al hoe dit kind de liefde van God uitdraagt in de wereld
en aanbiedt aan alle mensen
hartverwarmend voor wie de liefde aannemen
ergerniswekkend voor wie er niets van willen weten
Ik weet niet of wij bij Kerst zo ver hebben gekeken.
Misschien wel niet
Misschien bleven we bij de buitenkant staan
een kleintje, een ongewenste zwangerschap,
een stal en een kribbe
zagen we in hem een van de vele kinderen
geboren als vluchteling, ergens onderweg, nergens welkom
Heel erg allemaal...en het is ook niet fout...
Maar dan ga je nog niet zeggen:
Het komt goed, ik kan wel gaan als mijn tijd gekomen is.
Daarvoor moet je verder kijken:
een kruis een graf, de morgen van de opstanding
en nog eens 50 dagen verder: de komst van de Geest
en nog eens zoveel eeuwen verder: de nieuwe hemel en de nieuwe aarde
Dat doet Simeon.
Nu laat gij heer uw knecht
thans henen gaan in vrede
E Simeon heeft een baby gezien, maar verder gekeken
Hij ziet de beloofde Messias in Jezus
En dat is voor Simeon genoeg.
hij zal er niet bij zijn over 30 jaar
als Jezus zijn leven geeft aan het kruis
hij zal er niet bij zijn op de Paasmorgen
als God met de dood afrekent
en de overmacht van zijn liefde
schitterend aan het licht komt.
Dat hoeft ook niet: er bij zijn.
Je hoeft het niet mee gemaakt te hebben
om toch de gevolgen ervan te ondervinden.
Ik heb de bevrijding van de oorlog ook niet meegemaakt.
Maar het bepaalt wel mijn leven.
Ik kan in vrijheid gaan en staan waar ik wil.
Zonder angst voor razzia's of geweld.
Op bevrijdingsdag is de werkelijkheid voorgoed veranderd.
Zo is het ook met Jezus
Door Kerst en Pasen en Pinsteren is de werkelijkheid veranderd.
En waar wij dat geloven
daar betreden wij die andere werkelijkheid:
Gods nieuwe wereld.
En bezien we ons leven met nieuwe ogen:
in het licht van Gods liefde en trouw
en van zijn aanhoudende zorg over ons bestaan
hij zal niet rusten voor heel de wereld
geworden is wat hij ermee voor heeft:
vrede op aarde, in mensen een welbehagen
Als dat goed tot mij doordringt
dan ga ik gewoon doen voor mijn gezin
voor mijn buurt voor mijn volk en land
wat ik kan – en dat is heel wat
en dat is hard nodig ook!
Die Geest van Jezus rekent op ons.
En als u en ik dat kunnen vasthouden
daarvoor de kracht krijgen
en helder blijven
misschien zeggen wij dan op het laatst
t is goed zo,
Ik heb de liefde en trouw van God gezien
Ik moet gaan...maar hij blijft met de wereld bezig
Ik moet gaan...maar mijn geliefden
vertrouw ik toe aan zijn liefde en zorg.
Ik kan in vrede sterven, mijn verlosser leeft.
Jezus Christus, Licht der wereld. AMEN.
Achtergronden
Afkortingen
van de Bijbelboeken > Register (kolom 2) adhv = aan de hand van Afb = Afbeelding BGT = Bijbel in Gewone Taal BHS = Biblia Hebraica Stuttgartensie (Hebr. OT) bv = bij voorbeeld CGK = Christelijk Gereformeerde Kerk DL = Dordtse Leerregels GNB - Groot Nieuws Bijbel GNT = Griekse Nieuwe Testament (Nestle-Aland) Gr = Grieks HCat = Heidelbergse Catechismus Hebr = Hebreeuws HTB = Het Boek HSV = Herziene Staten Vertaling ID = Intelligent Design Lat = Latijn LuV = Lutherse Vertaling LV14 = Leidse Vertaling 1914 LXX = Septuaginta (Grieks OT; 250 - 50 vC) M = Meditatie (bv Mc 1:1M = Meditatie over Mc 1: 1) NA = Nestle-Aland, 27-ste druk (Grieks NT) NB = Naardense Bijbel (P. Oussoren, 2004) NBG = Nederlands Bijbel Genootschap NBG51 = Bijbelvertaling van het NBG (1951) NBV = Nieuwe Bijbel Vertaling (2004) NBV21 = Nieuwe Bijbel Vertaling van het NBG (2021) nC = na Christus NGB = Nederlandse GeloofsBelijdenis NT = Nieuwe of tweede Testament OT = Oude of eerste Testament PM = Post Modernisme PKN = Protestantse Kerk Nederland Pr = Preek (bv Ps 84Pr = Preek over Psalm 84) RKK = Rooms Katholieke Kerk SV = Staten Vertaling TeNaCh = Torah+Nebiïm+Chetoebim v = volgende vers (bv Ps 1: 1v betekent Ps 1: 1 - 2) vd = van de vv = volgende verzen (bv Ps 1: 1vv betekent Ps 1: 1 - 3) vC = voor Christus WV = Willibrord Vertaling X = Chiasme (kruisstelling) > = zie (bv > 2 betekent zie bij punt 2) // = synoniem parallellisme <> = antitthetisch parallellisme |