Luc 1: 26 - 38
wat te geloven van de maagdelijke geboorte?
I A Voor deze keer heb ik de prediking in 3 stukjes verdeeeld.
Want het onderwerp is moeilijk:
de geboorte van Jezus uit de maagd Maria.
Dat is wel heel wonderlijk.
Moeten we dat letterlijk geloven?
En het ligt ook zo gevoelig
Want als we het niet letterlijk geloven
is Jezus dan nog wel de Zoon van God?
Ik wil daar heel rustig een paar dingen over uitleggen.
Tenslotte hebben we ons verstand niet voor niets gekregen
En we kunnen het ook gebruiken
om misverstanden op te helderen
om ruimer te geloven.
En dat is ons zelfs opgedragen door de Here Jezus:
Je zult de Here God ook met heel je verstand liefhebben.
Dat laat je niet thuis als je naar de kerk gaat.
Maar we doen niet alles in 1 x, maar af en toe een lied tussen door.
Om even op adem te komen.
B U kent Maarten Luther wel,
de man die het in de Roomse Kerk niet meer kon vinden
en een Reformatie begon
en de bijbel weer centraal stelde.
Toen de mensen de bijbel weer begonnen te lezen
ontdekten ze daar mooie stukken in:
de psalmen, de evangeliën
Maar ook heel wat moeilijke stukken.
Ze vroegen Maarten Luther:
zullen we maar stoppen met te lezen in de bijbel?
Toen was het antwoord:
Nee, dat moet je niet doen.
Sla de moeilijke stukken maar over.
Dat doe ik ook
Ik lees de bijbel zoals je vis eet:om de graten heen
ik sla de botjes over
ik leg de harde stukjes aan de kant.
Dat is een mooi antwoord:
Hij had ook kunnen zeggen:
Scheur die moeilijke stukken er maar uit
Maar ja, wat houd je dan over?
Dan kun je de andere wonderen er ook wel uit scheuren
En Pasen en de opstanding – want dat kan eigenlijk ook niet
En de hemel en het eeuwige leven – want daar kunnen we ook niet bij
En waarom zouden we God zelf niet uit de bijbel scheuren?
En sommigen zijn inderdaad zo ver gekomen:
professor Kuitert
ds. Hendrikse en er zijn er meer.
Een bijbel die alleen maar zegt
wat jij snapt, wat jij graag hoort, wat jou goed uitkomt
Dat is hetzelfde als een patiënt
die zelf z'n therapie uitkiest:
een pilletje...terwijl hij eigenlijk een operatie nodig heeft.
Daar wordt hij niet beter van.
En wij worden ook niet beter
van een bijbel aan onze smaak aangepast.
zonder stukken die wij lastig vinden
gedeeltes die de vinger op de zere plek leggen
verhalen die ons leven op de kop zetten.
Daarom: laat het ajb staan,
en als je er niet uitkomt, sla het dan maar over
Bijt je tanden er niet op stuk.
Lees vooral verder. Dan groei je in het geloof.
En als je over een jaar dat moeilijke stuk weer tegenkomt
misschien dat je er dan wel wat mee kunt
Of anders het jaar daarop.
C Zo hebben wij misschien wel jaren gedaan
met dit gedeelte
over de engel die bij Maria komt
met de boodschap
dat ze een kind zal krijgen
zonder dat er een man aan te pas komt.
Hoe kan dat, vraagt Maria, ik heb geen man
God kan alles, zegt de engel.
Ergens vermoeden we wel mooie dingen
maar er klinken ook bezwaren in onszelf.
En er ontstaat maar zo onenigheid:
-
dat moet je geloven, zegt de een – het staat in de bijbel
-
dat gaat er bij niet in, zegt de ander – het is een verhaal, het gaat om de boodschap
We blijven steken in 'welles – nietes'
Vervelend, niet opbouwend...
Gaan het liever uit de weg.
We leggen het als een visgraat aan de kant.
Vandaag gaan we er eens echt voor gaan zitten.
Want ik hoor toch wel wat muziek in dit stukje.
II A Maria die een kind krijgt, zonder dat ze een man heeft.
Gelovigen die dit letterlijk nemen
Gelovigen die dit figuurlijk nemen.
Wie heeft gelijk?
Eerst iets over de mensen die het letterlijk nemen
Die echt geloven dat het zo gebeurd is
als Lucas ons vertelt.
Zij vatten de tekst op als informatie
een correcte beschrijving van hoe
de geboorte van Jezus in zijn werk ging.
Als je hun zegt: dat kan toch eigenlijk niet
zeggen ze: ach, wat weten wij eigenlijk
van wat er kan en mogelijk is in deze wereld?
En dat is ook zo:
Pas nog ontdekten geleerden deeltjes
die sneller gingen dan het licht.
En dat kan helemaal niet, zeiden diezelfde geleerden.
En toch gebeurt het. Daarom was het op het journaal.
Zo maar een voorbeeld om aan te geven:
Wij weten niet wat er kan.
Wij overzien niet alle mogelijkheden.
God wel...hij is de Schepper...
alle mogelijkheden die hij in de schepping heeft gelegd
die kent hij, die beheerst hij, daar speelt hij mee
Hij kan alles wat kan.
Waarom zou hij niet Jezus
op een voor ons ondoorgrondelijke manier
uit Maria laten geboren worden?
Als je zo denkt, neem je
zonder veel moeite gewoon letterlijk wat Lucas vertelt.
Voor het geloof levert dat een groot voordeel op:
je hebt er dan een argument bij
om Jezus Zoon van God te noemen.
Hij is dan niet de zoon van Jozef
of van wie dan ook;
nee hij komt van boven, uit de wereld van God
is Gods unieke Zoon.
En dat is wel heel belangrijk:
daar hangt alles aan.
Want als Jezus niet de Zoon van God is
wat geeft hem dan het recht zonden te vergeven
of de wet van Mozes zo nieuw, zo radicaal uit te leggen in de Bergrede
Wat geeft ons dan het vertrouwen
dat Jezus onze Heelmeester van Boven is
die ons uit de war haalt
en weer met God verbindt
met onze oorsprong en bedoeling?
Dat het offer van zijn leven zó belangrijk is
dat we het er nog altijd over hebben
en bij het avondmaal gedenken?
Daarom hechten mensen zo aan het letterlijke van dit verhaal.
Zij willen de Zoon van God niet kwijt
want dan verliezen ze ook
de blijdschap van het geloof
de vrede met God en met elkaar
het uitzicht op het eeuwige leven
en al het andere dat met Jezus gegeven is.
B De mensen die het verhaal niet letterlijk nemen
doen dat niet uit ongeloof.
Ze struikelen alleen over de technische kant:
dat er geen man aan te pas is gekomen
dat kunnen ze met de beste wil van de wereld
niet voor hun rekening nemen
En ze kunnen zich niet voorstellen dat het daarom gaat.
Maakt dat hun tot ongelovige mensen? Welnee!
Het zijn even goed mensen die enorm geraakt zijn door Jezus
hij verzekert hen van Gods liefde en trouw
hij verwarmt hun hart
en wekt het tot geloof, hoop en liefde
Zo doet de Heelmeester van Boven ook met hen
Ze willen Jezus voor geen goud missen.
Ze verkeren trouwens in goed gezelschap
deze gelovigen
die de maagdelijke geboorte niet letterlijk nemen.
De evangelist Marcus hoort bij hen:
die heeft zelfs helemaal geen geboorteverhaal
En de evangelist Johannes ook al niet.
Hij noemt Jezus gewoon: zoon van Jozef (1:46 en 6: 42)
De zendelingen in de jonge kerk
vertellen wel van kruis en opstanding
maar nooit van geboren uit een maagd
In de brieven van Paulus vind je er niets over
Ze hebben het wel over Jezus
noemen hem heel vaak: Zoon van God.
Niet omdat ze van een wonderlijke geboorte weten.
Dat doen ze omdat zich Jezus herinneren:
Jezus die zo dichtbij God leefde
die hem aansprak met Abba – Vader
zo innig, zo vertrouwd, zo vol van God
vol van zijn liefde...vol van zijn gezag...
Zo was nog nooit iemand geweest.
Daarom: zoon van God : sprekend zijn Vader.
C Wie heeft gelijk?
Als het gaat over letterlijk of figuurlijk
dan valt dat niet meer uit te maken.
Maar dat is toch niet belangrijk?
Oneindig veel belangrijker is de vraag wie Jezus is.
Of hij terecht Zoon van God heet
Of wij hem terecht voor de Christus houden
Zoon van de Allerhoogste.
Daar komt het op aan.
Dat is de hoofdzaak
En heel die discussie over letterlijk of figuurlijk
brengt ons op een zijspoor.
Er is er maar één die dat prachtig vindt:
de tegenspeler van God
Die maakt van een bijzaak – deze geboorte - de hoofdzaak
zodat we aan de hoofdzaak – Jezus die de Zoon van God is – niet meer toekomen.
Daarom zegt ik: letterlijk of figuurlijk
dat is een duivels dilemma.
De verkeerde vraagstelling.
De echte vraag moet zijn:
is Jezus gewoon maar een mens
of komt hij van boven
uit de wereld van God
Is hij Gods uitgestoken hand naar ons mensen
Zoon van God.
En hoe hij tot ons gekomen is....
geloof wat u wilt!
letterlijk? helemaal goed!
figuurlijk? prima!
Als u maar blijft bij Jezus, Zoon van God
onze Heer en Redder.
III A Tenslotte iets over die titel Zoon van God.
Ik zal het eenvoudig houden.
U weet wel dat Lucas een geslachtsregister van Jezus geeft.
Dat begint met
Jezus was...de zoon van naar men meende....Jozef
de zoon van Eli...de zoon van enz...de zoon van David....
de zoon van enz...de zoon van Adam....de zoon van? van God!
Adam, dat betekent mens of mensheid, Adam heet Zoon van God:
Terecht want Adam is Gods maaksel:
geschapen uit klei, bezield door Gods adem.
Maar er is een probleem met Adam
met de mensheid toen en nu:
we willen allemaal het beste
voor onszelf en voor elkaar
niemand wil milieuvervuiling – maar we kunnen er geen afspraken over maken
niemand aanslagen en geweld – maar het is er alle dagen, nu weer in Luik
niemand wil misbruik van kinderen – maar het is er, zelfs in de kerk
Vrede op aarde? ver te zoeken.
Waar dat van komt?
Ligt het aan het weer? Of aan de omstandigheden?
Welnee: het probleem zit in onszelf.
Wij zijn de weg kwijt.
Wij durven het niet aan
echt uit de liefde te leven
en te delen, te vergeven, te dienen.
Daarvoor ontbreekt ons het vertrouwen.
Wij zoeken ons leven bij geld en bezit
we hechten aan status en invloed
wij waken angstvallig over onze belangen.
Het is angst die ons drijft en zelfzuchtig maakt.
B Gelukkig staan er telkens mensen op
die de zaak weer opfrissen
en vooruit helpen, gelukkig maar.
De bekenden
die in het geslachtsregister genoemd worden
De hele groten
die een Nobelprijs kregen
De vele onbekenden
met het hart op de goede plek
die hun brood delen
de eenzamen bezoeken
de treurenden troosten
Maar al die mensen van goede wil,
de groten en de kleinen
het zijn toch gewoon maar mensen.
Zij hebben ook last van die angst
en van die zelfzucht.
En op een kwade dag vallen ze uit de toon.
De leiders van de revolutie eindigen als dictators.
Het lijkt wel of de mensheid maar niet verder komt
Af en toe een uitschieter, maar de echte vernieuwing blijft uit.
We zitten op dood spoor.
Dat beeldt de evangelist Lucas uit als hij vertelt van Zacharias en Elisabet,
de ouders van Johannes de Doper
Zij representeren die oude, vermoeide, teleurgestelde wereld:
Ternauwernood een kind, nauwelijks een toekomst.
Een mensheid op dood spoor.
C En toen heeft God Jezus geboren laten worden
uit een jonge vrouw, een meisje nog
zonder man – zegt Lucas (en ook Mattheüs)
Om te onderstrepen dat dit helemaal van God uitging
Jezus' oorsprong ligt bij God.
Het was zijn initiatief. Zoon van God als ooit Adam
Een nieuwe schepping. Begin van een nieuwe mensheid.
Een nieuwe Adam, zegt Paulus ergens.
Hij zal de mensen met zijn liefde ontdooien
van hun angst en zelfzucht
en aanmoedigen tot een leven in vertrouwen en liefde.
Hij haalt ons uit de war.
Hij brengt ons weer terug bij onze oorsprong
en bij onze bestemming...bij onze Schepper.
Hij maakt van ons weer wat wij ten diepste zijn
en moeten worden:
u en ik: zonen en dochters van God
wij: kinderen die hem met Abba Vader aanroepen.
Hij herstelt de band tussen God en ons.
Dat is hij verzoent ons met God.
Daarom vieren wij Kerst, ieder jaar weer
Want we krijgen er geen genoeg van:
deze mens,
Hartverwarmend de liefde die van hem uitgaat
Uitdagend de smalle weg achter hem aan
Bemoedigend zijn vergeving, zijn geduld met ons
Hoopgevend het land waar hij ons brengt.
D Het zijn deze heerlijke dingen
die Lucas al een beetje laat doorschemeren direct aan het begin.
Hij heeft het niet uit de duim gezogen!
Het is geen dom verzinsel als hij het heeft over een engel
en een maagdelijke geboorte en de Zoon van God.
Het is een klein kunstwerkje.
Een briljante compositie ingegeven door de heilige Geest.
Meer vis dan graat.
Bij alle vragen die ze heeft, is Maria er blij mee.
Ze hecht geloof aan wat de engel zegt
Mij geschiede naar uw wil.
Wij zeggen het haar zingend na
En wij hopen dat Christus ook in ons geboren wordt
en aan het woord komt in ons hart en geweten.
Dan komt ons leven terecht. Amen
Achtergronden
Afkortingen
Bijbelboeken > Register kolom 2 adhv = aan de hand van Afb = Afbeelding BGT = Bijbel in Gewone Taal BHS = Biblia Hebraica Stuttgartensie (Hebr. OT) bv = bij voorbeeld CGK = Christelijk Gereformeerde Kerk DL = Dordtse Leerregels GNT = Griekse Nieuwe Testament (Nestle-Aland) Gr = Grieks HCat = Heidelbergse Catechismus Hebr = Hebreeuws HTB = Het Boek HSV = Herziene Staten Vertaling Lat = Latijn LXX = Septuaginta (Griekse Vertaling vh OT; 250 - 50 vC) LV14 = Leidse Vertaling 1914 M = Meditatie (bv 1 Kor 13M = Meditatie over 1 Kor 13) NA - Nestle-Aland, 27-ste druk (Grieks NT) NB = Naardense Bijbel (P. Oussoren, 2004) NBG = Nederlands Bijbel Genootschap NBG51 = Bijbelvertaling van het NBG (1951) NBV21 = Nieuwe Bijbel Vertaling van het NBG (2021) nC = na Christus NGB = Nederlandse GeloofsBelijdenis NT = Nieuwe of tweede Testament OT = Oude of eerste Testament PKN = Protestantse Kerk Nederland Pr = Preek (bv Ps 84Pr = Preek over Psalm 84) RKK = Rooms Katholieke Kerk SV = Staten Vertaling TeNaCh = Torah+Nebiïm+Chetoebim v = volgende vers (bv Ps 1: 1v betekent Ps 1: 1 - 2) vv = volgende verzen (bv Ps 1: 1vv betekent Ps 1: 1 - 3) vC = voor Christus > = zie (bv > 2 betekent zie bij punt 2) |