Luc 11: 1 - 13 (Pr)


A     De stilte zoeken...je hart openen voor God

Bidden hoort bij het geloof.

Maar steeds vaker hebben we er ook zo onze bedenkingen bij.

En dan bedoel ik niet de aarzeling

of je zult bidden

als je ergens gaat eten

in een restaurantje langs de weg

terwijl de radio aanstaat

en het druk is van de mensen.

Doe het dan maar niet...of eerder die dag thuis:

want bidden doe je niet om gezien te worden, zegt Jezus ergens.

 

En ik bedoel ook niet de bedenkingen

die je kunt hebben bij de schietgebedjes

als het een beetje tegenzit / spannend is:

je bent al laat, kun je de autosleutels nergens vinden

O God help me nou

of bij een moeilijk proefwerk, een belangrijk examen

O God laat me geluk hebben

of als die voetballers bij het begin van een wedstrijd:

O God laat ons winnen

Dat zien wij ook wel: dat is geen bidden

Dat is niet bij God zijn...dat is bij jezelf zijn

jij gedreven door je angst en zorgen...

jij spreekt je dromen en wensen plechtig uit

 

Ik bedoel een andere verlegenheid: dieper, pijnlijker:

Heeft bidden wel zin?

Is er wel een God?
Een God die hoort? een God die helpt?

Hoeveel is er niet gebeden in de oorlog

om vrede

om een behouden terugkeer van de jongens

Maar zovelen kwamen om.

Hoeveel is er niet gebeden om redding

uit de werkkampen, de gaskamers.

Slechts een enkeling keerde terug.

Hoeveel wordt er niet gebeden

op al die brandhaarden in de wereld.

maar miljoenen komen om van de honger,

de dorst, de kou.

 

Tegen die achtergrond:

Kan ik nog wel bidden om de serieuze,

om de grote dingen die mij bezighouden:

voor mijn gezondheid, mijn kinderen en kleinkinderen

voor mijn werk, mijn huwelijk?

Geloof ik wel echt in God,

verwacht ik werkelijk hulp van boven?

 

 

 

 

B      Die verlegenheid lijkt iets van onze tijd.

Van mensen die de oorlog hebben meegemaakt

van mensen die van aardbevingen en tsunami's hoorden

van mensen die een trein uit de rails zagen vliegen

Maar die verlegenheid om te bidden is er altijd geweest.

Paulus schrijft al:

We weten niet wat we in ons gebed tegen God moeten zeggen.

 

En de discipelen zaten er ook al mee:
Heer, Jezus leer ons toch bidden!

Ja, want ook zij hebben hun bedenkingen:

de armoede van mensen

de bezetting van het land

de vele zieken en verlamden

En ze geloven wel...en ze gaan naar de synagoge en de tempel

en ze bidden en ze offeren...

dat doet het volk Israel al vanaf Abraham

Maar wat heeft het geholpen?

Waar blijft de sjaloom: vrede en geluk voor alle mensen?

En ze voelen hoe het ongeloof aan hen knaagde

En ze voelen de verleiding

om maar gewoon te gaan leven voor enkel hier en nu

zonder geloof, zonder hoop
En ze voelen ook hoe de liefde dan zou bekoelen

En dat het met dienen en delen en vergeven

gauw voorbij zou zijn

Here Jezus, leer ons bidden

want dat moet niet met ons gebeuren

dat ons hart onverschillig wordt en koud en bitter

en dichtgaat eerst voor God en op den duur ook voor de ander.

 

Geen wonder dat ze het hem vragen:

Want juist dat lukt bij hem:

zijn hart blijft open voor God en de mensen

in zijn hart wonen liefde en ontferming

in zijn ziel is vreugde om het leven

als hij spreekt is het nooit veroordelend,

altijd bemoedigend, hoopgevend

zijn handen delen brood en wijn

zijn voeten gaan naar de zieken en eenzamen

 

In hem geen spoor van onverschilligheid, wanhoop of cynisme.

Zijn geheim?

Telkens trok hij zich terug

om in de stilte God te zoeken

om zich met hem te verenigen

en vol te lopen met zijn Geest, zijn kracht

En dan, als hij terug komt uit de afzondering

was hij sterk, krachtig, moedig, opgeladen, geïnspireerd.

 

Heer, leer ons bidden

Nee, niet een gebedje om af te raffelen

Leer ons bidden zoals u dat doet:

Bidden zo, dat het ons sterk maakt

Bidden zo, dat we onze weg kunnen gaan

ook als die moeilijk is en het leven tegenvalt.

Bidden zo, dat we mensen van geloof,

van hoop en liefde kunnen zijn

En blijven tot onze laatste dag.

 

 

 

 

C      Als jullie bidden, zeg dan Vader

Niet: onze koning, onze Heer, onze meester in de hemel,

want wij zijn niet zijn in de eerste plaats onderdanen, slaven of knechten

die van alles voor hem moeten doen.

Zeg maar: Abba, Vader, of eigenlijk: Pappa

Want wij zijn in de eerste plaats zijn kinderen

die hem aan het hart gaan.

 

Tussen God en mens is een verhouding als tussen Vader en Kind

U mag ook zeggen een relatie als tussen Moeder en Kind.

Die band, dat is de meeste sterke die er is.

Als je vader of moeder bent

dan is niets zo belangrijk als je zoon, je dochter.

Die heb je lief. Daar heb je alles voor over.

Je kinderen zijn nooit uit je gedachten.

En als er wat met ze is, dan ben je er zelf ziek van.

Dan wil je wel met ze ruilen.

Jezus: Als je bidt, zeg dan tot die onzichtbare

en verborgen en raadselachtige God: Vader.

 

Wij: kinderen van een Vader in de hemelen. Waarom is dat zo?
Noemen we God “Vader” omdat hij de Verwekker,

de Schepper, de Maker is van alles wat bestaat?

Zijn wij dan altijd al Gods kinderen? Van eeuwigheid aan zijn familie?

 

De bijbel leert het wel een beetje anders:

God die Vader is en wij zijn kinderen

dat is niet automatisch zo.

In Israel en in de kerk zeggen we:

Wij zijn op een dag familie geworden.

Israel zegt dan vanaf de dag dat Mozes

het volk bevrijdde uit Egypte

en het leidde naar het land van belofte.

Vanaf dan weet het zich aangenomen, geadopteerd door God.

Daarom is Israel is Gods Zoon.

 

In de kerk zeggen we het vanaf Jezus:

Met Kerst vieren we

hoe God zijn liefde onder ons wilde doen wonen

Met goede Vrijdag gedenken we

hoe Jezus door onze liefdeloosheid

de dood werd ingejaagd als een vervloekte

Met Pasen vieren we

dat het toch niet uit ging tussen God en mensen

Met Pinksteren vieren we

hoe de Geest van God naar ons uitgaat.

 

Zo heeft hij laten zien dat Hij onze Vader wil zijn

Dat Hij ons tot zijn kinderen wil aannemen

En waar wij ons gewonnen geven en geloven

daar laten wij ons adopteren

en zeggen wij voortaan Abba, Vader tot God.

Wij zijn niet altijd al Gods kinderen.

Wij worden het op een dag : door de Geest, door het geloof.

En alleen zo blijven wij het ook: door de Geest van boven

door geloof en toewijding van onze kant.

Dat is geen bezit, geen erfelijke eigenschap.

Van de verloren zoon weten we:

we kunnen het ook allemaal aan de kant doen.

 

 

 

 

D      En dan begint het ons ook te dagen

hoe wij, hoe die kinderen zijn bedoeld.

Kinderen zijn in dit verband

geen babies, peuters of kleuters.

Hoe lief en aandoenlijk ook,

en zwak en kwetsbaar

en afhankelijk

Kleine kinderen leven toch vooral in hun eigen kleine wereld

Alles draait om hun.

Ze weten precies hoe ze een keel moeten opzetten

om hun zin te krijgen.

En ze verwachten moeder pampert en troost

dat vader met alles helpt, alle problemen oplost,

Dat is in de opvoeding soms wel even nodig.

Maar niet heel lang

En in het geloof past het al helemaal niet.

Ik moet niet God bidden om doelpunten bij het voetbal.

Wat is dat anders dan bij-geloof.

En ik kan m'n bril wel kwijt zijn...

maar ik moet God toch niet bidden om die terug te vinden.

Dan ruim ik m'n bril de volgende keer ook niet op.

En een schietgebedje voor het examen?
Had liever je huiswerk beter geleerd.

Hebben we Jezus ooit zo horen bidden?

 

Jezus leert het anders:

Zeg maar Vader in de hemelen

dan zie je in enen jezelf als zijn kinderen op aarde

geadopteerd, aangenomen, geboeid

Mensen die op een volwassen manier proberen

te laten zien wie hun geestelijke Vader is

wie hun gegrepen heeft

wie hun voor zich heeft ingenomen.

Geen kleuters! Gróte kinderen – zonen en dochters

 

Op een volwassen manier geloven betekent:

je laten stempelen door God

vragen naar zijn wil

proberen de 10 geboden te doen

het is verlangen naar vrede en recht

het is verdriet hebben om wat er mis gaat in deze wereld

het is het is dienen en delen en vergeven

het is voor de vrede in de weer zijn.

het is je niet van wijs laten brengen als de weg moeilijk is.

 

Weet u wie zo kind van God was?

Helemaal op 1 lijn met Gods wil

Helemaal vol van Gods geest

Zonder een spoortje kinderachtige ik-zucht

Jezus van Nazaret

De mens van vrede, pure goedheid.

Als hij sterft zegt de hoofdman bij het kruis:
Waarlijk, hij is de Zoon van God.

 

Als wij bidden : Vader in de hemelen

Dan bidden wij tegelijk: help ons uw kind te zijn

zoals Jezus uw Zoon was.

Help ons uw zoon, uw dochter te worden

op wie u trots kunt zijn.

 

 

 

 

E      En dan valt alles op z'n plek.

Eerst bidden we 3x om de dingen God:

uw naam / uw koninkrijk / uw wil geschiede.

 

U en jij en ik, kinderen van een Vader in de hemelen

wij vallen niet met de deur in huis

wij bidden niet eerst om al onze zorgen en verdrietigheden.

Het draait niet om ons.

Het is ons om God te doen.

Want het meest lijden wij er onder

dat de goede wil van onze liever Vader in de hemel

zo bitter weinig gedaan wordt

en zoveel de wil van mijn ikzucht,

de wil van de Mammon, het geld en de macht geschiedt.

 

Het meest lijden wij er onder

dat Gods Koninkrijk maar zo mondjesmaat doorbreekt:

slechts hier en daar wordt een ruzie bijgelegd

zo zelden brood gedeeld.

maar en toe een zieke genezen

 

Het meest lijden wij er onder

dat Gods Naam voor lang niet iedereen een bron van vreugde is

Daarom bidden wij:

Uw naam worde geheiligd / uw koninkrijk kome / uw wil geschiede

 

Daarmee stemmen wij af op Gods bedoelingen

Wij kijken met Gods ogen naar de wereld en de mensen

Voelen zijn pijn, zijn zorg om wat er van de mensen terecht komt

Zovelen die honger en gebrek lijden, die moesten vluchten

Daarmee relativeren wij onze eigen teleurstellingen en moeilijkheden

Zo komen wij weer op het spoor waar het eigenlijk om gaat

Zo blijven wij in contact met onze Vader

Zo putten wij uit de Bron.

 

En dan komen ook onze dingen in beeld:

geef ons heden ons dagelijks brood: kleding, werk, onderdak, gezondheid

de eerste levensbehoeften, voorop...

Jezus zegt niet: geef mij mijn dagelijks brood

maar ons, meervoud:

 

Niet heel veel tegelijk, niet om rijkdom bidden we

vandaag het brood dat wij vandaag nodig hebben.

Want meer kunnen we toch niet op

En wat ik teveel heb, komt een ander wel zeker tekort

 

En om nog meer bidden we:

want wie kan leven bij brood alleen?

Wie heeft niet ook nodig

de zekerheid dat je elke dag opnieuw mag beginnen?

Daarom: vergeef ons onze schulden

zoals ook wij vergeven onze schuldenaren

 

En wie heeft niet ook nodig

dat hij staande blijft als het stormt in je leven?

En leid ons niet in verzoeking

maar in Gods naam verlos ons van het kwaad!

 

 

 

F      Zo bidden is geen kinderachtig gedoe

Zo bidden is niet terugvallen naar een infantiel niveau

Zo bidden is het krachtige gebed

van volwassen mensen

die zichzelf zonen en dochters weten van een Vader in de hemelen

door hem geboeid en geroepen.

 

En van dit bidden zegt Jezus:

God zal het zal verhoren.

 

Zoek en je zult vinden

Dan gaat het niet om een bril die je kwijt bent

Dat is kinderachtig

Wat zoeken zonen en dochters van God?

Die vragen Vader, hoe moet ik met mijn ziekte omgaan

met mijn werkloosheid?

Of hoe kan ik iets van uw liefde, uw goedheid

laten zien aan wie zich eenzaam voelt?

Die zoeken eerst het koninkrijk van God

Je zult het vinden zegt Jezus

En daarbij: die bril en al het andere komt heus wel in orde

 

Vraag en je zult ontvangen.

Niet vraag maar raak - als een klein kind:

vraag maar om doelpunten bij het voetbal

Vraag wat je als zoon/dochter van God nodig hebt

kracht van boven,inspiratie

wijsheid, inzicht

geloofsvertrouwen

Wat je maar nodig hebt

om het in je ziekte, in je zorgen, in je verdriet

vol te houden.

Wat je maar nodig hebt om cynisme en onverschilligheid

af te weren

Of vertrouwen, om vreugde, om vrede in je hart te bewaren.

Het zal je gegeven worden.

En hij spreekt uit ervaring.

 

En klop en je zal worden open gedaan

Dan gaat het niet om de deuren van een directiekamer

om een glanzende carrière

waar we als kleine kinderen soms van dromen

Zonen en dochters van God kloppen op de deur van Gods hart.

Om zijn liefde

om zijn vergeving

om zijn nabijheid.

Er zal je worden open gedaan, zegt Jezus

Al is het ook midden in de nacht

Al geneer je je ook rot

dat je nu toch zo voor hem staat:

met de pet in de hand.

Die deur gaat open.

Daar steek ik mijn hand voor in het vuur.

 

in 1 woord:

God zal de heilige Geest geven

aan wie hem erom vragen.

 

 

G       Zo leert Jezus ons bidden.

Niet kinderachtig

Wel in het volste vertrouwen.

Een bidden en leven

zoals hij zelf met God heeft geleefd en gebeden.

Een les uit eigen ervaring.

 

Wij houden vast vragen en waaroms over.

En aarzelingen en bedenkingen.

Maar misschien moesten we die nu

eerst maar eens tijdje laten voor wat ze zijn.

 

Laten we gewoon eens proberen

zo te bidden

zo te leven

zoals Jezus ons leerde.

 

Het is de enige manier

om te ontdekken

dat het allemaal waar is:

Wij zonen en dochters van een Vader in de hemel

Een Geest die met ons gaat.

 

Het is de enige manier

om niet gek te worden in deze wereld.

 

Het is de enige manier

om met een warm en levend hart

de eindstreep te halen. AMEN

 

terug

Achtergronden


Artikelen over:
Geloof Kennis en Openbaring
Bijbel
Iets, God, opnieuw God
Schepper, Schepping, Herschepping
Israël, Volken, Christenen
Oude Tijd, Nieuwe Tijd
Oude Mens, Nieuwe Mens
Jezus
Passio, Pasen, Pinksteren

Kerk anno nu oa pastoraat en liturgie

Theologische Stromingen
Theologische Begrippen


Opinie en Facebook
Boekbesprekingen

 
 

Afkortingen


van de Bijbelboeken > Register (kolom 2)

adhv = aan de hand van
Afb = Afbeelding
BGT = Bijbel in Gewone Taal
BHS = Biblia Hebraica Stuttgartensie (Hebr. OT)
bv = bij voorbeeld
CGK = Christelijk Gereformeerde Kerk
DL = Dordtse Leerregels
eva = en vele anderen
GNB - Groot Nieuws Bijbel
GNT = Griekse Nieuwe Testament (Nestle-Aland)
Gr = Grieks
HCat = Heidelbergse Catechismus
Hebr = Hebreeuws
HTB = Het Boek
HSV = Herziene  Staten Vertaling
ID = Intelligent Design
Lat = Latijn
LuV = Lutherse Vertaling
LV14 = Leidse Vertaling 1914
LXX = Septuaginta (Grieks OT; 250 - 50 vC)
M = Meditatie (bv Mc 1:1M = Meditatie over Mc 1: 1)
NA = Nestle-Aland, 27-ste druk (Grieks NT)
NB = Naardense Bijbel (P. Oussoren, 2004)
NBG = Nederlands Bijbel Genootschap
NBG51 = Bijbelvertaling van het NBG (1951)
NBV = Nieuwe Bijbel Vertaling (2004)
NBV21 = Nieuwe Bijbel Vertaling van het NBG (2021)
nC = na Christus
NGB = Nederlandse GeloofsBelijdenis
NT = Nieuwe of tweede Testament
OT = Oude of eerste Testament
PM = Post Modernisme
PKN = Protestantse Kerk Nederland
Pr = Preek (bv Ps 84Pr = Preek over Psalm 84)
Q = Quelle, bron van uitsrpaken van Jezus
RKK = Rooms Katholieke Kerk
SV = Staten Vertaling
TeNaCh = Torah+Nebiïm+Chetoebim
v = volgende vers (bv Ps 1: 1v betekent Ps 1: 1 - 2)
vd = van de
vv = volgende  verzen (bv Ps 1: 1vv betekent Ps 1: 1 - 3)
vC =  voor Christus

WV = Willibrord Vertaling
X = Chiasme (kruisstelling)
> = zie (bv > 2 betekent zie bij punt 2)
// = synoniem parallellisme
<> = antitthetisch parallellisme