Jona 3
Jona trok de stad in, één dagreis ver, en riep: ‘Nog veertig dagen, dan wordt Nineve weggevaagd!’ De inwoners van Nineve geloofden God: ze riepen een vasten uit en iedereen, van hoog tot laag, hulde zich in een boetekleed. (Jona 3: 4 - 5 NBV21)
A Wij hebben het vast wel eens meegemaakt
dat we als Jona in de vis hebben gezeten
en dat er gelukkig een eind aan kwam:
Als man en vrouw maakten we een moeilijke tijd door
maar nu zijn we er er uit
Of je maakte een zenuwslopende tijd door in het ziekenhuis
maar nu ben je gezond verklaard
Je had grote zorgen om je werk
maar gelukkig gaat het nu weer goed met het bedrijf
Goddank: eindelijk weer vaste bodem:
je vindt jezelf terug als Jona op het strand.
Waarom redt God Jona?
om hem te laten genieten van een welverdiende rust na alle drukte?
Nee, Jona is niet voor zichzelf gered;
Jona is gered voor Nineve
Hij moet er op uit :
om de mensen die van God en zijn gebod niet weten
te waarschuwen dat het zo niet goed gaat
en niet goed komt
en vooral dat het ook niet heel anders kan
en dat het nog niet te laat is.
Jona betekent duif: vredesduif
als hij die naam waar wil maken
moet hij boodschapper zijn van de liefde en zorg en trouw van God
Waarom werd u geholpen met uw huwelijk en gezin?
Om weer over te gaan tot de orde van de dag alsof er niets gebeurd was?
Waarom bent u van die ernstige ziekte genezen?
Om het gewone leven weer op te pakken?
Ben je wel "beter?" als je "weer helemaal de oude bent?"
Wij zijn christenen...zijn genoemd naar Christus
Da kan alleen maar als we doen zoals hij
en ons niet terug trekken uit deze wereld
maar ons inzetten voor de mensen in onze omgeving
en omzien naar wie ziek en eenzaam zijn
en tegengaan wat ronduit verkeerd is:
racisme, vreemdelingenhaat.
Dan zijn we het zout der aarde
het licht voor de wereld
Dan maken we het verschil.
B God roept Jona voor de tweede keer.
Ik denk dat er geen werkgever is die zo met zijn personeel omgaat
Als een postbode weigert de post rond te brengen
kan hij ontslag verwachten
Dat PostNL hem weer de wijk in stuurt met een zak vol brieven,
dat zien we niet gebeuren.
Heel anders gaat het toe in het Koninkrijk der Hemelen:
God stuurt Jona voor de tweede keer naar Nineve.
Door zijn vlucht is Jona juist extra geschikt geworden voor zijn taak.
Hij heeft aan den lijve ondervinden
hoe verschrikkelijk het is om God ongehoorzaam te zijn
weg te vluchten: dat levert storm op, onheil.
Haast was hij erin gebleven...
Maar in de vis is hij tot God gevlucht
en heeft gebeden: o God, help mij...
En zo heeft hij door schade en schande geleerd
dat God als het erop aankomt:
niet een God is van vergelding en straf en ondergang
maar een God van vergeving, van genade, van leven.
Opgelucht haalt Jona weer adem.
Er is dankbaarheid en vreugde, blijdschap.
In naam van deze strenge en bovenal genadige God moet Jona naar Nineve
In gedachten zien we het al voor ons:
Jona zal zich herinneren hoe hij ongehoorzaam was
en hoe trouw en genadig zijn God.
Jona zal zich herinneren hoe geweldig het was
om de zon weer in het water te zien schijnen
Hij zal stralend door de stad lopen en niet kunnen zwijgen
van de goedheid van God en de schoonheid van het leven.
Hij zal staan zingen in de straten en op de pleinen
Hij zal nauwelijks een ongenadig woord over zijn lippen kunnen krijgen
want hij is zelf genadig behandeld
Zo stuurt God Jona na de vis erop uit
Zo mogen wij na een moeilijke periode in ons leven
na een ziekbed, na een tijd van zorgen en wanhoop
als nieuwe mensen leven en het uitstralen aan iedereen
hoe goed en kostbaar het leven is
hoe geweldig het is God te kennen die redt en bevrijdt en vergeeft.
C Zo komt Jona in Nineve, een stad als Amsterdam
Ik stel me voor dat Jona bij het Centraal Station uitstapt
de zakkenrollers van het lijf probeert te houden
voorzichtig een weg zoekt tussen de druggebruikers en bedelaars door
hij werpt een blik in de hallen met rijen gokautomaten
de donkere nauwe straatjes gaat hij liever maar niet in
Hij komt door de hoerenbuurt
langs cafe's met schetterende muziek
en de overvolle winkelstraten
Nineve is een stad van 3 dagreizen staat er
maar Jona is na 1 dag wel klaar:
deze stad, deze mensen deugen niet: een goddeloze bende is het.
Heeft Jona echt Nineve gezien, de mensen leren kennen?
Ik denk het niet:
Hij maakt geen praatje met die man op het bankje in het park
Hij ziet niet hoe de kinderen met elkaar spelen
Hij merkt niet op hoe in sommige straten mensen naar elkaar omzien
de verloedering en de eenzaamheid proberen tegen te gaan
Hij verdiept zich op geen enkele manier in de problemen van wie dan ook.
Het is allemaal een pot nat. Door en door slecht
Het is een houding die ons vast bekend voorkomt:
wij kunnen zo gemakkelijk oordelen:
die jeugd van tegenwoordig: ze weten niet wat werken is
die asielzoekers: profiteurs zijn het
die drugsverslaafden: tuig
Scheiden is zo gemakkelijk tegenwoordig,
Maar hoever zijn we erin gedoken: 1 dagreis
Hebben we wel eens een asielzoeker gesproken?
Een verslaafde?
Hebben we ons verdiept in hun achtergronden?
Jezus keek niet als Jona naar de mensen:
Toen Hij de scharen zag, werd Hij met ontferming over hen bewogen,
omdat ze voortgejaagd en afgemat waren
als schapen die geen herder hebben.
D Jona houdt het na 1 dagreis wel voor gezien
van zijn blijdschap en dankbaarheid is niets meer over
deze stad, deze mensen deugen niet.
Het is een goddeloze bende
Het zal Nineve niet anders vergaan dan Sodom en Gomorra
"Nog 40 dagen en Nineve wordt ondersteboven gekeerd!"
Een echte donderpreek:
geen woord van genade, geen oproep tot bekering
alleen maar het aanzeggen van de ondergang
Jaren lang is er op die manier ook in de kerken gepreekt;
geen mens deugt, alleen maar hel en verdoemenis
Dat is slechte prediking: bangmakerij.
Jezus deed het anders:
die maakte het goede bij de mensen los niet door ze uit te kafferen
maar door hun te laten merken dat ze de moeite waard zijn.
Eerst van mensen houden.
En dan pas zeggen dat het anders met ze moet en kan
Waarom zou een mens veranderen
als er niemand is die op hem hoopt, op hem wacht?
En toch bekeert Nineve zich!
Was het dan toch goed van Jona om zo de mensen bang te maken?
Maar nu moeten wij niet denken:
zie je wel, als je mensen maar goed de wacht aanzegt, dan willen ze wel.
Dat wil het verhaal juist niet zeggen.
de mannen van Nineve geloofden Jona niet
zij geloofden God, dát staat er.
Ze zagen Jona ahw nog met het zeewier in zijn haar door de straten lopen
Kan God zo'n mislukkeling gebruiken?
is God zo'n nietsnut genadig?
Dan is hij misschien ons genadig
Wie weet, God mocht zich omkeren en berouw krijgen
en zijn brandende toorn laten varen
opdat wij niet ten onder gaan...wie weet, misschien...
En al de heidenen olv hun koning gingen boete doen en bekeerden zich.
Niet door de bangmakerij van Jona; maar in geloof, in vertrouwen op God:
Zij beseften beter dan Jona: wie weet, misschien laat Hij zich verbidden
Jona deed het niet en Jona deed het wel.
Een kromme stok, een rechte slag.
E Soms vliegt het op je aan: er is veel verkeerd in mijn leven.
Dan kun je je niet meer voorstellen dat God nog met je zou verder willen.
Dat is je geweten in de rol van Jona.
Dan weten we nu ook dat er hoop is:
misschien, wie weet mocht God zich omkeren
en berouw krijgen en zijn brandende toorn laten varen.
Dan neem je het oordeel van God
over het kwaad in je leven wel serieus
maar nog veel serieuzer geloof je
dat het laatste en diepste woord van God
een woord van vergeving, van heil en leven is.
Je beroept je ahw op God tegen God
Heer: U bent de enige die mij veroordelen kunt
en daarom de Enige die mij redden kan:
"O God, wees mij zondaar genadig."
Dat zijn gebeden naar Gods hart: die wil Hij verhoren
De bekering van Nineve is niet een zaak van het hart alleen.
Het blijft niet beperkt tot bidden...het heeft een uitwerking:
Niet in die zin dat er tempels of kerken gebouwd worden
de bewoners gaan niet wat meer aan godsdienst aan
Ze bekeren zich van het onrecht, beter vertaald: van het geweld.
Precies dat is het dat God tegen heeft op Nineve
Niet de onkerkelijkheid, maar de onmenselijkheid.
Nineve bekert zich van het geweld.
stel je voor Amsterdam:
je hoeft je fiets niet meer op slot te zetten
je kunt veilig over straat lopen, ook in het donker
voor de bedelaars en verslaafden is een hulpprogramma opgezet
krottenwijken worden opgeknapt
er is een einde gekomen aan de verkwisting in hoge kringen
aan steekpenningen en corruptie
Het lijkt wel een sprookje, een droom.
Maar die droom is het visioen van vrede dat de bijbel ons geeft:
Nineve verandert: een stad die een beetje gaat lijken
op de stad van God / op het Jeruzalem van straks.
Dat kan ook met onze stad gebeuren:
mensen die met elkaar een echte gemeenschap vormen
warm en hartelijk, open voor iedereen.
Wie gelooft in God...wie zich door Jezus laten inspireren
gaan daarin voorop
Samen met alle mensen van goede wil.
AMEN.
Achtergronden
Afkortingen
van de Bijbelboeken > Register (kolom 2) adhv = aan de hand van Afb = Afbeelding BGT = Bijbel in Gewone Taal BHS = Biblia Hebraica Stuttgartensie (Hebr. OT) bv = bij voorbeeld CGK = Christelijk Gereformeerde Kerk DL = Dordtse Leerregels eva = en vele anderen GNB - Groot Nieuws Bijbel GNT = Griekse Nieuwe Testament (Nestle-Aland) Gr = Grieks HCat = Heidelbergse Catechismus Hebr = Hebreeuws HTB = Het Boek HSV = Herziene Staten Vertaling ID = Intelligent Design Lat = Latijn LuV = Lutherse Vertaling LV14 = Leidse Vertaling 1914 LXX = Septuaginta (Grieks OT; 250 - 50 vC) M = Meditatie (bv Mc 1:1M = Meditatie over Mc 1: 1) NA = Nestle-Aland, 27-ste druk (Grieks NT) NB = Naardense Bijbel (P. Oussoren, 2004) NBG = Nederlands Bijbel Genootschap NBG51 = Bijbelvertaling van het NBG (1951) NBV = Nieuwe Bijbel Vertaling (2004) NBV21 = Nieuwe Bijbel Vertaling van het NBG (2021) nC = na Christus NGB = Nederlandse GeloofsBelijdenis NT = Nieuwe of tweede Testament OT = Oude of eerste Testament PM = Post Modernisme PKN = Protestantse Kerk Nederland Pr = Preek (bv Ps 84Pr = Preek over Psalm 84) Q = Quelle, bron van uitsrpaken van Jezus RKK = Rooms Katholieke Kerk SV = Staten Vertaling TeNaCh = Torah+Nebiïm+Chetoebim v = volgende vers (bv Ps 1: 1v betekent Ps 1: 1 - 2) vd = van de vv = volgende verzen (bv Ps 1: 1vv betekent Ps 1: 1 - 3) vC = voor Christus WV = Willibrord Vertaling X = Chiasme (kruisstelling) > = zie (bv > 2 betekent zie bij punt 2) // = synoniem parallellisme <> = antitthetisch parallellisme |