Jona 1 (Pr)
Jona 1: 1 - 3a (NBV21) De HEER richtte zich tot Jona, de zoon van Amittai: ‘Maak je gereed en ga naar Nineve, die grote stad, om haar aan te klagen, want Ik heb gezien hoe haar inwoners zich misdragen.’ En Jona maakte zich gereed, maar vluchtte naar Tarsis, weg van de HEER.
A Gods liefde is er niet alleen voor het eigen volk
Gods liefde gaat uit naar alle mensen wereldwijd
Ook naar mensen die ons niet liggen
Die wij misschien wel als vijanden zien.
Hoe zou je dat willen uitleggen?
Paulus zou het wel weten: Met een brief.
Een brief vol begrippen:
Zonde, genade, verlossing, roeping enz.
Heel abstract gaat hij te werk
Je ziet in zijn brieven geen concrete mensen
de verkeerde weg opgaan
en tot inkeer komen
zoals in de gelijkenis van de verloren zoon.
Dat is meer de manier van Jezus:
hij vertelt gelijkenissen
Maar allebei, Paulus en Jezus, maken hetzelfde duidelijk:
God wil er zijn voor alle mensen, alle volken.
En profeten, Israel, de kerk, de gemeente is er
om dat te vieren
om dat te beleven met elkaar
om dat uit te dragen.
En de schrijver van het boekje Jona
vertelt hetzelfde nog weer anders:
geen brief, geen gelijkenis; maar een verhaaltje.
Zijn manier om van God en zijn liefde te vertellen.
Vast is er in het echt ooit een profeet geweest
die naar de vijand moest
en die dat niet wilde, maar uiteindelijk toch ging.
Maar dat oude gegeven heeft de schrijver opgepakt
en met veel fantasie uitgewerkt.
Want opgeslokt worden door een vis
daar 3 dagen in doorbrengen
en dan uitgespuugd worden op het strand
Dat zal toch wel niet letterlijk bedoeld zijn.
Aan de andere kant:
als u het voor “echt gebeurd” wilt houden
is dat ook prima.
Als we dan maar blijven zoeken naar de betekenis
van die geschiedenis, van dit verhaal.
Want het gaat natuurlijk om veel meer dan
dat er in de zee grote vissen rond zwemmen.
Dat God liefde is
en Jona en Israel, de kerk en de gemeente
geroepen om dat uit te dragen,
daar gaat het om.
B Jona is een profeet.
Dat is wat anders dan een waarzegger
of een toekomstvoorspeller.
Een profeet is iemand die heel vertrouwd is met God
met zijn wil en bedoelingen
Een goede profeet voelt in zijn eigen hart iets aan
van wat er in God moet omgaan
aan verdriet en boosheid om hoe mensen
elkaar het leven zuur maken.
En van zorg om ieder mens die te kort komen
En van de wens dat wie kwaad doen
zich bekeren van hun geweld en ikzucht.
En Jona weet: ik moet naar Nineve
de mensen waarschuwen dat ze verkeerd bezig zijn
en dat het zo niet goed komt.
Nineve,
De stad bestaat niet meer.
Is compleet verwoest.
Waar nu de stad Mosoel ligt, in Irak,
daar vind je de ruïnes van wat ooit
de hoofdstad was van een immens wereldrijk
dat van de Assyriërs.
Die ook Israel onder de voet hebben gelopen.
De stad van de vijand, daar moet Jona naar toe.
Jona: duif betekent die naam.
Vredesduif. Postduif.
Door God gezonden om te waarschuwen.
Zoals alle profeten oproepen tot een ander leven
Zoals het volk Israel geroepen is
het goede leven met God en met elkaar voor te doen.
Zoals de gemeente, de kerk gezonden is
om het blijde nieuws van Jezus uit te dragen
en voor te leven hoe mooi het leven kan zijn
als de Geest van Christus er de toon aangeeft
en er liefde komt waar geweld en hebzucht
aan de orde van de dag zijn.
u en jij en ik...naar Nineve,
naar je werk, de kantine, het buurtcafe
Als we in ons hart een beetje aanvoelen
wat er in Gods hart leeft
dan kunnen we dat toch niet voor onszelf houden?
Dan willen we dat toch delen met anderen?
Iets van de blijdschap van het geloof laten zien
Iets van geloof, hoop en liefde laten merken.
We zijn allemaal een beetje Jona, vredesduif, postduif
Gedreven door de heilige Geest, de duif
C Maar Jona gaat niet naar Nineve.
We moeten een beetje raden naar het waarom.
Misschien is hij wel gewoon bang.
De mensen daar, dat zijn vijanden
Daar bewaart hij geen goede herinneringen aan
En hun vertellen dat ze het niet goed doen
Dat vinden ze vast niet fijn om te horen.
Ach, hoe vaak zijn wij niet bang
om onszelf een beetje bloot te geven?
Hoeft toch eigenlijk niet: we leven in een vrij land
Niemand mag je discrimineren vanwege je geloof.
Of is het dat Jona er niet meer in gelooft.
Het haalt toch allemaal niks uit.
Zoals wij ook wel eens zeggen:
het Midden Oosten, daar is het nu oorlog
en 1000 geleden ook al / en in de tijd van bijbel
Altijd geweld, bloedvergieten, corruptie, dictators.
Wat heeft het voor zin? Ze zijn onbekeerlijk.
Ze kunnen niet vergeven en vergeten.
Ze willen gewoon niet anders.
Daar klinkt teleurstelling in door
maar het is ook wel heel gemakkelijk:
we bemoeien ons maar niet de wereld om ons heen
we krijgen er toch niets voor elkaar.
Wat Jezus ons leerde over dienen en delen
over onbezorgd leven bij de dag
over bidden en werken en hopen
dat kun je op school, in fabriek en op kantoor niet toepassen.
Alleen op zondag in de kerk poetsen we die dingen op
Verder kun je er niets mee.
De echte reden om niet naar Nineve te gaan
komen we pas op het eind tegen:
Jona is bang dat zijn boodschap wel wat uithaalt
dat de bewoners hun leven beteren
en het onheil dat ze over zich afriepen zal overwaaien.
Ik wist het wel! zegt hij, als hij zit te wachten
op hoe God Nineve zal straffen.
Ik wist het wel, dat uw goedheid het zou winnen
van uw toorn.
Dat is niet best! Zoveel onverschilligheid, zoveel haat in je
dat je niets liever ziet dan dat hij kapot gaat:
de man, de vrouw die je bedroog
de collega die het achter zijn ellebogen heeft
de politici op het gemeentehuis of in den Haag
of wie er maar in jouw Nineve woont.
Dan is de duif, de heilige Geest wel uit je weg
als je zo voelt en denkt en doet.
Ben je geen Jona meer.
D Jona vlucht letterlijk de andere kant op.
Niet naar Nineve in het Oosten: Irak
maar naar Tarsis in het Westen: Spanje.
Hij had natuurlijk ook in Israel kunnen blijven.
Maar dan zou hij elke dag herinnerd worden aan God:
de waarden en normen in de tien geboden
de beloften van geloof
Elke dag zou de stem in hem klinken:
deze dingen zijn voor alle mensen, alle volken, ook voor Nineve
Dat is ondraaglijk: de liefde van God <> de haat in Jona
Net zo goed als het voor ons niet vol te houden is
het nieuws uit te zetten
niets van de mensen om je heen willen weten
En dan s zondags hier te komen
in de kerk en weer voelen hoe de liefde van God
naar je uitgaat.
Dat is tegenstrijdig.
Je moet of je onverschilligheid laten varen
of onder Gods liefde weg.
Jona kiest voor het laatste, hij vlucht weg.
Naar de havenstad Jafo, dan op een schip, de middellandse zee over
naar Spanje
en als God hem zijn gang had laten gaan: nog verder.
Maar daar komt niets van in.
Jona kan niet aan God ontsnappen:
Waar zou ik vluchten voor uw Geest
Gij sluit mij in, ik ben bevreesd
Ging ik wonen aan het uiterste der zee
Ook daar kom ik U tegen.
Dat is nu zo mooi aan dit verhaal:
God houdt vast aan zijn bedoelingen.
Nineve moet gered van zijn slechte dingen
En Jona moet gered van zijn haat en onverschilligheid.
En dat kun je niet van je afzetten
Die stem in je hart en geweten meldt zich altijd weer.
Waar je ook gaat.
Ach dat wist Jona ook wel:
mijn God is de Heer van de hemel
hij heeft de zee en het land gemaakt
Hoe zou ik hem kunnen ontlopen?
En wij hebben het misschien ook wel eens meegemaakt
dat het hier van binnen leeg werd of koud of juist heel onrustig
omdat we onder God uit probeerden te komen.
Onrust die niet op onze ondergang uit is.
Onrust en storm die ons terug wil brengen
bij God en zijn liefde
bij onze roeping om daarvan te delen
E Op het schip in de storm leert Jona zijn eerste lesje.
Die zeemannen die niet in God geloven
– niet in de God van de bijbel in elk geval
Die zeemannen vallen reuze mee.
De lading gaat direct overboord,
Een mensenleven is veel belangrijker
Pas op het laatst, als ze alles geprobeerd hebben
gooien ze Jona in zee. Met pijn in het hart.
In het verticale zitten die heidense mensen er naast
Ze vereren goden die het niet zijn
en ook niet helpen kunnen.
Maar in het horizontale hebben ze
heel goed begrepen waar het op aankomt:
we moeten tot het uiterste gaan om te overleven
samen te overleven
niet discrimineren, geen zondebok aanwijzen, niet doden
Met Jona is het precies omgekeerd.
Hij kent de ware God
de Schepper van hemel en aarde
de Heer van de geschiedenis
Maar in het horizontale maakt hij het niet waar:
Je naaste, zelfs je vijanden liefhebben
naar Nineve gaan en op verandering aandringen
dat doet hij niet.
Het is niet altijd: kerk goed <> wereld slecht
In dit verhaal valt de wereld enorm mee:
We kunnen een voorbeeld nemen aan de zeemannen:
aan hun inzet, hun zorg, hun ver-schilligheid.
Je hoeft niet gelovig te zijn om te weten
dat je niet mag stelen en liegen en bedriegen en moorden.
En de kerk (Jona) valt bar tegen.
Hij is een blamage voor het geloof.
rechtzinnig in de leer, maar ondertussen vol haat en on-verschilligheid.
Leer en leven liggen mijlen ver uit elkaar.
In dat bootje midden op zee als de stormen hoog gaan
is het samen erop of er onder
alle hens aan dek.
En met alles wat er in de wereld gebeurt
kan het niet anders of christenen werken samen
met humanisten, moslims, joden
met iedereen die het hart op de goede plek heeft
en zijn best doet voor de eenzamen
voor de daklozen,
voor de vluchtelingen,
voor het behoud van de natuur.
We overleven samen of we gaan verdeeld ten onder.
AMEN
Achtergronden
Afkortingen
van de Bijbelboeken > Register (kolom 2) adhv = aan de hand van Afb = Afbeelding BGT = Bijbel in Gewone Taal BHS = Biblia Hebraica Stuttgartensie (Hebr. OT) bv = bij voorbeeld CGK = Christelijk Gereformeerde Kerk DL = Dordtse Leerregels GNB - Groot Nieuws Bijbel GNT = Griekse Nieuwe Testament (Nestle-Aland) Gr = Grieks HCat = Heidelbergse Catechismus Hebr = Hebreeuws HTB = Het Boek HSV = Herziene Staten Vertaling ID = Intelligent Design Lat = Latijn LuV = Lutherse Vertaling LV14 = Leidse Vertaling 1914 LXX = Septuaginta (Grieks OT; 250 - 50 vC) M = Meditatie (bv Mc 1:1M = Meditatie over Mc 1: 1) NA = Nestle-Aland, 27-ste druk (Grieks NT) NB = Naardense Bijbel (P. Oussoren, 2004) NBG = Nederlands Bijbel Genootschap NBG51 = Bijbelvertaling van het NBG (1951) NBV = Nieuwe Bijbel Vertaling (2004) NBV21 = Nieuwe Bijbel Vertaling van het NBG (2021) nC = na Christus NGB = Nederlandse GeloofsBelijdenis NT = Nieuwe of tweede Testament OT = Oude of eerste Testament PM = Post Modernisme PKN = Protestantse Kerk Nederland Pr = Preek (bv Ps 84Pr = Preek over Psalm 84) RKK = Rooms Katholieke Kerk SV = Staten Vertaling TeNaCh = Torah+Nebiïm+Chetoebim v = volgende vers (bv Ps 1: 1v betekent Ps 1: 1 - 2) vd = van de vv = volgende verzen (bv Ps 1: 1vv betekent Ps 1: 1 - 3) vC = voor Christus WV = Willibrord Vertaling X = Chiasme (kruisstelling) > = zie (bv > 2 betekent zie bij punt 2) // = synoniem parallellisme <> = antitthetisch parallellisme |