Joh 4
Waar en hoe is God te vinden? Een vraag die voortkomt uit verlangen. In de hoop dat honger naar God gestild, de dorst naar God gelest zal worden. Het verhaal van de Samaritaanse vrouw die naar de bron gaat om water te putten geeft ons het antwoord.
A Waar en hoe is God te vinden?
die vraag bedoel ik vanmorgen
als een vraag die voortkomt
uit een diep verlangen:
Het verlangen om de kracht van zijn liefde weer in je te voelen
Om weer met zin en blijdschap door het leven te gaan
Om bevrijd te worden van de sleur, het alledaagse
vrij van de grote en kleine zorgen
vrij van moeite en verdriet
vrij van angst voor de dood
vrij van wanhoop en onverschilligheid
vrij van sociale druk uit de omgeving
vrij van schuldgevoel en schaamte.
Wat is er niet dat ons terneer drukt
Zoveel dat van ons binnenste een harde steen maakt
Wat kunnen we verlangen naar een flinke barst daarin
zodat het levende water weer gaat stromen.
Is dat niet wat we hopen
waarom we hier zijn gekomen
net als die vrouw naar de waterput
Dorstig naar God?
B Waar is God?
Waar de bron van moed en kracht voor mijn ziel?
Waar moet ik zijn om Hem te vinden?
In Jeruzalem waar de tempel staat?
Bij de Gerizim waar de Samaritanen bidden?
In Mekka, de heilige stad van de Moslims
Of in de Sint Pieter van Rome
Of in de Ganges, de heilige rivier van de Hindoes?
Of moeten we in Amsterdam zijn, in de Arena,
de voetbaltempel om helemaal uit je dak te gaan?
Of in New York bij de glanzende beursgebouwen
de kathedralen van de 21-ste eeuw?
Of in Monaco, waar we ons vergapen aan de internationale jetset
de filmsterren, de goden van onze tijd
Of moeten we in de natuur zijn:
zo prachtig gemaakt...de vogels, de bloemen
de immense bergen, de kolkende rivieren
het heelal met zijn duizenden sterrren fonkelend in de nacht?
Allemaal plaatsen voor God.
Allemaal plaatsen waar mensen het grote geluk zoeken
de vervulling van hun leven.
Zoveel verschillende antwoorden
Geen wonder dat we er onzeker van worden.
Wat is nou het goede antwoord?
Waar is God? Waar is hij te vinden? Hoe komen we daar?
En niet alleen onzeker worden we ervan
We zijn ook niet tevreden met het antwoord
Want de Gerizim, en Jeruzalem, en Amsterdam en Monaco
Het gaat er zo al te menselijk aan toe
die aanslagen van Sunnieten en Sjiieten
sexueel misbruik door priesters
die eindeloos verdeelde kerken – Hoezo God?
En die sterrenhemel? die hoort of ziet niets
eindeloos groot leeg en onverschillig is het heelal:
we krijgen het er koud van.
Daarom blijven we zoeken en vragen naar God
De onrust in ons hart komt pas tot rust
als het God vindt en zijn liefde ervaart
en zich in hem veilig en geborgen weet, ondanks alles
Waar toch is God? Voor Paulus is het duidelijk:
Wij kunnen God niet vinden.
Ons verstand schiet te kort
Het is heel geschikt om de zintuiglijk waarneembare wereld te bestuderen
Maar daar is God niet een onderdeeltje van
Hij is van een heel andere orde, niet te vatten in maten en gewichten
En het zou wel eens zo kunnen zijn
dat ons verstand God niet eens wil vinden
Onbewust vrezen we zijn invloed op ons leven
Heimelijk zoekt je verstand wegen om hem te ontlopen.
C Waar is God?
Waar moet ik toch zijn voor de dorst van mijn ziel?
Wij zoeken God en wijzen hem aan
in van alles en nog wat
Het levert een wereld van heilige plaatsen
van goden en religies op
Wij het is niet God die wij zo vereren
Wij aanbidden wat wij groot en belangrijk en fascinerend vinden
goden die het in wezen niet zijn (om met Paulus te spreken)
Toen heeft God zich laten zien: in een mens.
In Jezus stelde God zich present
Zie wat er met de Samaritaanse vrouw gebeurt.
Wat een weldaad als Jezus in haar leven komt.
Naar de waterput is zij gekomen
op een uur dat het rustig is
liever komt ze geen mensen tegen
want ze is een veelbesproken vrouw
ze ligt er uit bij de inwoners van het dorp
ze leeft nu al met haar 6-de man...
Als ze voor water komt, heeft ze dorst
Gewone dorst, maar ook dorst met een hoofdletter
Verlangen naar een einde aan de praatjes
Verlangen naar een nieuw begin
Bij de waterput treft ze Jezus aan: een Jood...
dat hij haar aanspreekt is al bijzonder
Joden en Samaritanen: dat boterde niet
Een man ook nog: wat zou die nu weer van haar willen?
Hij lijkt alles van haar te weten
En toch gaat hij haar niet uit de weg.
En het komt tot een gesprek
over haar geloof, haar leven, haar Dorst
Alle pijnpunten raakt hij aan
niet veroordelend, heel weldadig
Dan gaan haar de ogen open: het is de Messias.
De harde rots breekt
en het levende water gaat stromen
Haar Dorst is gelest.
En haar hart stroomt vol met vreugde en blijdschap.
Waar is God? Voor haar is geen vraag meer:
in Jezus laat hij zich vinden.
En wij die gezien hebben hoe Jezus
aan het kruis al ons heimelijke verzet,
onze verblinding, het geweld van onze ik-zucht
wilde ondergaan
Wij die het aan hem kwijtraakten
Wij zeggen het haar na:
Hij is het die ons aanvaardt
en met zijn liefde verwarmt
Hij is die het hier van binnen weer
warm en licht maakt en vrede wekt en vertouwen
In hem vinden wij rust
Hij lest de grote dorst.
D Waar is God
eerste antwoord hebben we nu gevonden
God is in Jezus toen hij rondging op aarde.
Maar: dat was toen.
Jezus is niet meer onder ons.
Waar is God nu vandaag?
Hoe kan het met ons gebeuren
Hoe moet onze Dorst gelest worden?
Dat gebeurt als wij ons Jezus herinneren:
Wanneer zoals vandaag
wij stil staan bij dat verhaal van de Samaritaanse vrouw
haar dorst, aar ontmoeting met Jezus
de vreugde die in haar wakker wordt
Dan kan het gebeuren dat het ons treft:
Wat daar ooit bij de waterput gebeurde
dat opent ons de ogen
voor de liefde van God in Jezus
Een liefde die nog steeds naar ons uitgaat
Een liefde die ook bij ons
heel het verleden in een nieuw licht stelt
De pijn verzacht...zonde vergeeft
En toekomst opent.
Waar is God?
Ook voor ons is het antwoord:
Wij moeten bij Jezus zijn. Zijn leven gedenken:
de grote liefde die in alles doorklinkt
in zijn woorden over de zorgeloze vogelen des hemels
in zijn waarschuwingen over geld en hebzucht
in zijn oproep om te dienen, elkaar te vergeven
om te zien naar wie niet mee kunnen komen
Die grote liefde...die zijn hoogtepunt bereikt
als hij zichzelf geeft voor de zonde der wereld.
Want zo, langs die weg,
komt de liefde van God op ons toe.
Daarom hebben we het altijd wel op een of andere manier over Jezus
en vieren wij Kerst en Pasen en Pinksteren
Daarom dopen wij met water
Daarom delen wij brood en wij bij het avondmaal
Want zo wil God onze dorst, onze honger vervullen.
Daarom zegt de bijbel zo vaak:
Er is maar één Naam op de hele wereld die ons redden kan: Jezus
En Paulus spitst het nog meer toe:
ik wil niets meer weten, dan Jezus Christus en die gekruisigd.
Dat is de hoofdzaak.
Over bijzaken wil hij het niet eens meer hebben.
En als dat gebeurt onder een goede preek
in de catechisatie, in een geloofsgesprek
en de rots breekt en het water gaat stromen...
dan is dat opnieuw Jezus: beter gezegd: zijn Geest.
Waar is God? het tweede antwoord is:
in de Geest van Jezus is God op zoek naar ons en laat Hij zich vinden
E Waar is God?
Er is nog een derde antwoord:
Na haar ontmoeting met Jezus
is God te vinden in die Samaritaanse vrouw:
Ze gaat naar haar dorp terug
En iedereen moet het horen:
Kom mee, zie de mens die gezegd heeft
alles wat ik heb gedaan
Zou het niet de Christus zijn?
Zij probeert haar dorpsgenoten bij Jezus te brengen
De mensen die hun oordeel over haar klaar hadden
De mensen die haar liever niet tegenkwamen
Aan hen vertelt zij van Jezus.
Ook zij hebben die steen in hun hart
Ook zij hebben die dorst
Ook bij hen moet het weer stromen
uitbundig als sprankelende fonteinen.
Wat zal het leven in dat dorpje ervan opknappen
als iedereen eens ophield met elkaar in de gaten te houden
te beoordelen, te veroordelen.
Zo is het nog steeds:
De Geest van Jezus doet zijn werk
en zoekt ieder mens te bereiken
En waar wij hem toelaten
zijn we op hetzelfde moment zelf ook
een vindplaats van God.
Door mensen genezen van hun ikzucht
Door mensen met het hart op de goede plek
stroomt de liefde van God de wereld in.
Ook door ons toch?
tijd en aandacht voor elkaar
de vrede bewaren
de saamhorigheid vergroten
de eenzaamheid tegengaan:
Dat voelen wij toch aan als de bestemming van ons leven.
Zo zijn wij gemaakt.
Daarin vinden wij ons geluk.
Zo is ook de kerk bedoeld:
als een gemeenschap van mensen
waar de herinnering aan Jezus levend gehouden wordt
waar de Geest de harten verwarmt
De Geest van Jezus zoekt mensen die handen en voeten
voor Gods liefde willen zijn
De Geest van Jezus zoekt een gemeenschap
die samen zijn lichaam willen zijn
Want een Geest zonder lichaam
dat is zo goed als niets.
Die kan waaien wat hij wil maar krijgt niets voor elkaar.
Dan word het brood niet gedeeld
en zieken niet bezocht
de treurenden niet getroost
De Dorst niet gelest.
Zonder mensen raakt God weg uit de wereld
Dan zijn we terug bij af, bij die vraag van het begin: waar is God?
F Waar is God?
Wat een verlangen klinkt er in die vraag
een verlangen naar leven dat goed en mooi is
een verlangen naar kracht als het leven zeer doet en tegenvalt
een verlangen naar richting om de weg te vinden
een verlangen naar vergeving, een nieuw begin
een verlangen naar de moed om te leven en te sterven
Waar is God?
Het antwoord is: in Jezus, in zijn Geest
in mensen met het hart op de goede plek
Door Jezus, door zijn Geest, door mensen
komen wij in aanraking met de liefde van God.
Daar moeten wij zijn voor ons verlangen
Daar moeten wij het zoeken.
Wat er dan eigenlijk gebeurt als wij vinden:
is dat er hier van binnen iets verandert:
het eelt op de ziel verzacht
de bitterheid verdwijnt
zorgen om dingen die er niet toe doen houden op
ons hart ingekeerd in zichzelf opent zich
voor God en de ander.
En er ontstaan relaties. Nieuwe verhoudingen:
Onze relatie met de ander was misschien
koeltjes en zakelijk
maar dat verandert:
Voortaan is de ander mijn naaste
ik zijn broeder, haar zuster
Een nieuwe relatie ook met onze God
Hij was misschien voor ons
een vage God verweg, een idee
of juist een strenge God van regels en voorschriften
of een grillige God waar je niet van op aan kunt
Voortaan is God onze Vader in de hemelen
en wij zijn kinderen op aarde.
Voortaan stemmen wij af op Jezus,
gedenken zijn kruis en opstanding
zingen van een liefde die het nooit voor gezien houdt.
En alle vragen
die je bij God en zijn leiding kunt hebben
bij alle waaroms bij het leed om je heen
alle terecht vragen
verliezen iets van hun gewicht en beklemming
Wij geven ons over aan zijn liefde
Geven verbittering, onverschilligheid en ikzucht geen ruimte meer
Willen die steen nooit meer terug op de bodem van onze ziel.
Zo zal het blijven stromen
een leven lang en tot in eeuwigheid
Wij danken God, de Eeuwige, de Verborgene
die door Jezus en zijn Geest tot onze Vader is geworden. AMEN
Achtergronden
Afkortingen
van de Bijbelboeken > Register (kolom 2) adhv = aan de hand van Afb = Afbeelding BGT = Bijbel in Gewone Taal BHS = Biblia Hebraica Stuttgartensie (Hebr. OT) bv = bij voorbeeld CGK = Christelijk Gereformeerde Kerk DL = Dordtse Leerregels GNB - Groot Nieuws Bijbel GNT = Griekse Nieuwe Testament (Nestle-Aland) Gr = Grieks HCat = Heidelbergse Catechismus Hebr = Hebreeuws HTB = Het Boek HSV = Herziene Staten Vertaling ID = Intelligent Design Lat = Latijn LuV = Lutherse Vertaling LV14 = Leidse Vertaling 1914 LXX = Septuaginta (Grieks OT; 250 - 50 vC) M = Meditatie (bv Mc 1:1M = Meditatie over Mc 1: 1) NA = Nestle-Aland, 27-ste druk (Grieks NT) NB = Naardense Bijbel (P. Oussoren, 2004) NBG = Nederlands Bijbel Genootschap NBG51 = Bijbelvertaling van het NBG (1951) NBV = Nieuwe Bijbel Vertaling (2004) NBV21 = Nieuwe Bijbel Vertaling van het NBG (2021) nC = na Christus NGB = Nederlandse GeloofsBelijdenis NT = Nieuwe of tweede Testament OT = Oude of eerste Testament PM = Post Modernisme PKN = Protestantse Kerk Nederland Pr = Preek (bv Ps 84Pr = Preek over Psalm 84) RKK = Rooms Katholieke Kerk SV = Staten Vertaling TeNaCh = Torah+Nebiïm+Chetoebim v = volgende vers (bv Ps 1: 1v betekent Ps 1: 1 - 2) vd = van de vv = volgende verzen (bv Ps 1: 1vv betekent Ps 1: 1 - 3) vC = voor Christus WV = Willibrord Vertaling X = Chiasme (kruisstelling) > = zie (bv > 2 betekent zie bij punt 2) // = synoniem parallellisme <> = antitthetisch parallellisme |