Jer 29: 7
Bid tot de HEER voor de stad waarheen Ik jullie weggevoerd heb en zet je in voor haar voorspoed en vrede, want de voorspoed van de stad is ook jullie voorspoed.
A Dat klinkt ongewoon:
dat we als gelovigen, als christenen
vreemdelingen zijn in deze wereld:
Zo hebben we ons lange tijd niet gevoeld:
We leefden altijd in een christelijk land.
Bijna iedereen hoorde wel bij een kerk.
Als je er niet bij hoorde had je wat uit te leggen.
En in elk geval ging je niet op zondag
een gaatje in de muur boren.
De kerk was een volkskerk.
Je kwam er bij je doop, je deed er belijdenis
je trouwde er en op een dag werd je vanuit de kerk begraven.
En of je er verder veel of weinig aan deed:
aan de rand of in het midden: we hoorden er bij.
Dat voelde goed, vertrouwd, thuis.
Maar dat is voorbij.
Ik herinner me nog goed.
Op een zondagmorgen op weg naar de kerk
een rij auto's achter me...
Ik maakte me al blij om al die kerkgangers
Maar toen ik even later in m'n spiegeltje keek
waren ze allemaal afgeslagen
richting voetbalveld en zwembad.
Let er maar eens op als er een film op tv is:
hoor je dan nog iets over het geloof
zie je nog dat mensen bidden, een bijbel open doen, naar de kerk gaan?
bijna niet meer.
En als je burman op zondag het gras maait
of de auto staat te wassen
dan is dat tegenwoordig heel gewoon.
Zo is het veranderd.
En het voelt onwennig
Het maakt onzeker.
Als we naar de kerk gaan, voelen we ons bekeken
Dan heb je wat uit te leggen.
Of eigenlijk dat ook niet:
geen mens vraagt er naar.
Men haalt de schouders erover op.
Je ziet ze denken: daar gaan ze weer
wat zoeken ze daar toch?
Vreemdelingen zijn we geworden, een minderheid.
Het voelt niet goed, niet vertrouwd.
We waren altijd met de meesten.
Nu niet meer. En dat zal eerst wel zo blijven ook.
B Onze situatie lijkt wel op die van het Joodse volk.
De stad Jeruzalem was gevallen 597 vC
De hele streek Juda veroverd door de Babyloniërs
De bevolking gedeporteerd naar helemaal in Babel.
Zij zijn letterlijk en figuurlijk niet meer thuis.
Een onbekende omgeving,
temidden van een ander volk,
op straat een taal die ze niet kenden
andere gewoontes, goden, feestdagen.
Jaren lang zouden ze er blijven.
70 jaar zelfs voorspelt Jeremia
Dat betekent niemand van al die gedeporteerde mensen
zal meemaken dat ze naar huis terug mogen.
Ze zullen daar ver van huis de rest van hun leven doorbrengen
en op een dag sterven en begraven worden.
Opvallend: de Bijbel waagt het om deze gebeurtenissen
met God in verband te brengen.
Het is niet zo maar een oorlog
Het is niet zo maar een deportatie
Niets is 'zomaar' in de Bijbel.
Het woordje toevallig komt bijna niet voor in de bijbel.
Zou dat kunnen?
God die met onze ballingschap te maken heeft?
Kerken die sluiten, elke week
Ledentallen die dramatisch terug lopen
Een cultuur die steeds minder kerkelijk wordt
Waarom laat de Heer van de kerk dat gebeuren?
Zou het zijn omdat het helemaal niet goed is
als een kerk groot is, zo groot
dat het gewoon is om er bij te horen.
Zo gewoon dat je maar belijdenis doet en laat dopen
omdat iedereen het doet.
Zo ging het toch?
Zou het zijn omdat de kerk ondertussen zelf
zo zich aangepast heeft aan de omgeving
dat helemaal niet meer duidelijk is
waar ze voor is, waar ze voor staat:
net zo druk vanwege werk en sport en hobbie
net zo begerig naar spulletjes
net zo bezorgd om gezondheid
net zo gehecht aan vrije tijd, vakantie, als ieder ander.
Zou goed kunnen dat God ons deze crisis aandoet
Met die moeilijkheden word je geloof getest, zegt Petrus
Net zoals goud gezuiverd wordt in vuur.
Geen pretje, zo'n test, maar wel nodig soms.
C Of zoeken we er te veel achter
Maken we het te zwaar, te ernstig.
Moeten we niet denken aan God
die zijn kerk een lesje leert.
Misschien gebeurt het zo maar. Dat kan toch ook?
Zo probeer je om onder dat zware en ernstige uit te komen.
Dat deden de leugenprofeten ook
Die zeiden: t valt wel mee, t komt allemaal goed
Dat duurt echt geen 70 jaar.
Dat hoorden de mensen graag.
Maar het kwam niet uit.
Leugenprofeten waren er ook in de kerk:
Toen we de drempel over gingen naar het jaar 2000
kon je ze horen:
nu staan we aan het begin van een nieuwe tijd
veel geestelijker...en spiritueler...
Het gaat straks weer de goede kant op.
Dat klonk verleidelijk. Maar het kwam niet uit.
Anderen, rechts van het midden zeiden:
God is niet veranderd. Het geloof ook niet.
Laten we alles maar bij het oude laten.
Net doen of er geen TV en internet is.
Als we maar op hele noten blijven zingen,
dan komt het wel goed.
Maar het kwam niet uit.
Ook in die hoek van de kerk kraakt het.
De Heer wil blijkbaar wat anders met zijn kerk
dan iets dat zo bij vroeger hoort.
Anderen wat links van het midden zeiden:
De mensen zijn veranderd. We weten zoveel.
Over het ontstaan van het heelal
Het begin van het leven.
Over de natuurwetten en dat wonderen niet gebeuren
En dat dood is dood en Pasen niet kan.
Dat is de tijdgeest. Onze cultuur.
Daar moeten we ons bij aanpassen.
En dus gaat het in de kerk niet meer zo over God
die hemel en aarde elke dag in stand houdt
die de geschiedenis van de volken stuurt
en met ieder mens zijn eigen weg gaat.
We moeten vooral lieve mensen zijn en het allemaal zelf doen.
Dan komt het heus wel goed.
Maar het kwam niet uit
T is eerder omgekeerd: Onze kinderen en kleinkinderen zeggen:
ik wil een goed mens zijn, en ik geloof wel dat er iets is
maar daar heb ik de kerk niet voor nodig.
D Jeremia zegt: God stuurt zijn volk in de ballingschap.
Dat maakt het ernstig
Dan vallen woorden als schuld en straf
als loutering, als beproeving.
En toch wordt het dan juist hoopvol
als we onze problemen met God in verband brengen.
Dat we zeggen
De Heer van de kerk laat ons een moeilijke tijd door maken.
Daar zit dus niet het toeval achter:
zo van: we hebben de tijdgeest eventjes niet mee
pech, maar het wordt vanzelf weer anders.
Daar zit ook niet het noodlot achter
alsof het onvermijdelijk is
zo van: een moderne wereld heeft nu eenmaal geen behoefte aan een kerk.
Nee, God zit daarachter, de Heer van de kerk.
Wie anders dan Hij?
Hij brengt ons in deze crisis!
Maar dan weten we ook: als Hij het is, onze Heer, dan is er hoop.
Deze moeilijke tijd doet hij ons echt niet aan
omdat hij christenen niet meer ziet zitten
of omdat Hij van zijn kerk af wil.
Deze moeilijke tijd zal hij bij ons zijn
en ons helpen
om kerk te zijn op een bescheiden manier:
Niet langer een grote volkskerk, maar kerk in de marge
Niet langer geworteld in een christelijk cultuur
maar in een veelkleurig land
met mensen overal vandaan
met allerlei godsdiensten, overtuigingen, gewoontes.
Dat klinkt als verlies
voor wie zich heel thuis voelde bij hoe het vroeger was.
Dan voel je iets van heimwee naar die goede oude tijd.
Maar het is ook een kans.
Een kans om het geloof duidelijker naar voren te laten komen:
– Het evangelie is echt wat anders dan het humanisme
– Kerk is wat anders dan (hoe goed ook) vereniging de zonnebloem
– De Bijbel is (met alle respect) wat anders dan de Koran.
Vroeger had je eigenlijk geen keus.
Het was zelfs nadelig als je niet bij een kerk wilde horen.
Nu is dat voorbij.
Nu worden we uitgedaagd om te laten zien en horen
wie we zijn, waar we voor staan.
We worden één van de vele kraampjes
op de markt van religie en zingeving.
E Babel, de hoofdstad van een wereldrijk
Van vele overwonnen volken werden mensen daarnaartoe gedeporteerd.
Dat was de manier
om overwonnen landen verzwakt en klein te houden.
Verdeel en heers.
En die mensen in Babel, overal vandaan.
die integreerden zo goed, dat ze spoorloos verdwenen
Helemaal opgegaan in hun omgeving.
Alleen: met de Joodse bevolking gebeurt dat niet!
Het vindt zichzelf terug in Babel
Daar leren ze weer waar het op aankomt in het geloof
en in het leven met elkaar.
Ze her-ontdekken wie ze zijn: hun identiteit.
En na 70 jaar is er een Joodse gemeenschap
die de vrijheid krijgt
om terug te keren naar Jeruzalem en Israel.
Het woord van de Heer is uitgekomen!
Die God, de God van Israel is ook de Heer van de kerk!
Hij zorgt voor ons,
ook nu de kerk in de marge terechtkomt,
en ons land niet zo christelijk meer is
en we ons vreemdelingen in onze eigen omgeving voelen.
Voor ons is dat een nieuwe, verwarrende ervaring.
Dat moest het eigenlijk niet zijn.
Want dit is juist kenmerkend voor christenen
dat ze niet thuis zijn in deze wereld.
Door het geloof in Jezus horen christenen bij God
en bij de nieuwe wereld die hij brengt.
vreemdelingen en bijwoners – heten we in de bijbel
burgers van een ander koninkrijk
In die rol, in die bescheiden positie
kan de kerk zijn wat ze hoort te zijn:
Kring van mensen die weten van God
en van zijn liefde in Jezus Christus
Een gemeente die daarvan zingt
Mensen die daar hun kracht in vinden
Mensen die niets liever willen
dan die geweldige liefde van God
bewijzen aan elkaar en aan hun omgeving.
Heb elkaar dan lief door te dienen en te delen
door te vergeven als het moet
En bid voor de vrede van je stad:
voor zijn bewoners, zijn bestuurders, voor de vluchtelingen binnenkort.
En draag je steentje bij...ieder naar vermogen
voor vrede en goede verhoudingen.
Zo zijn we zout voor de aarde, licht voor de wereld. AMEN
Achtergronden
Afkortingen
van de Bijbelboeken > Register (kolom 2) adhv = aan de hand van Afb = Afbeelding BGT = Bijbel in Gewone Taal BHS = Biblia Hebraica Stuttgartensie (Hebr. OT) bv = bij voorbeeld CGK = Christelijk Gereformeerde Kerk DL = Dordtse Leerregels GNB - Groot Nieuws Bijbel GNT = Griekse Nieuwe Testament (Nestle-Aland) Gr = Grieks HCat = Heidelbergse Catechismus Hebr = Hebreeuws HTB = Het Boek HSV = Herziene Staten Vertaling ID = Intelligent Design Lat = Latijn LuV = Lutherse Vertaling LV14 = Leidse Vertaling 1914 LXX = Septuaginta (Grieks OT; 250 - 50 vC) M = Meditatie (bv Mc 1:1M = Meditatie over Mc 1: 1) NA = Nestle-Aland, 27-ste druk (Grieks NT) NB = Naardense Bijbel (P. Oussoren, 2004) NBG = Nederlands Bijbel Genootschap NBG51 = Bijbelvertaling van het NBG (1951) NBV = Nieuwe Bijbel Vertaling (2004) NBV21 = Nieuwe Bijbel Vertaling van het NBG (2021) nC = na Christus NGB = Nederlandse GeloofsBelijdenis NT = Nieuwe of tweede Testament OT = Oude of eerste Testament PM = Post Modernisme PKN = Protestantse Kerk Nederland Pr = Preek (bv Ps 84Pr = Preek over Psalm 84) RKK = Rooms Katholieke Kerk SV = Staten Vertaling TeNaCh = Torah+Nebiïm+Chetoebim v = volgende vers (bv Ps 1: 1v betekent Ps 1: 1 - 2) vd = van de vv = volgende verzen (bv Ps 1: 1vv betekent Ps 1: 1 - 3) vC = voor Christus WV = Willibrord Vertaling X = Chiasme (kruisstelling) > = zie (bv > 2 betekent zie bij punt 2) // = synoniem parallellisme <> = antitthetisch parallellisme |