Hebr 4: 14vv

Daar wij nu een grote hogepriester hebben, die de hemelen is doorgegaan, Jezus, de Zoon van God, laten wij aan die belijdenis vasthouden. 15 Want wij hebben geen hogepriester, die niet kan medevoelen met onze zwakheden, maar een, die in alle dingen op gelijke wijze (als wij) is verzocht geweest, doch zonder te zondigen. 16 Laten wij daarom met vrijmoedigheid toegaan tot de troon der genade, opdat wij barmhartigheid ontvangen en genade vinden om hulp te verkrijgen te gelegener tijd. Hebr 4: 14 – 16 (NBV21)

 

 

A groet

hemelvaart...dat klinkt als ruimtevaart:

een reusachtige raket die astronauten omhoog brengt

steeds hoger, steeds verder uit beeld

een stipje in de verte

dan niet meer te zien

ergens buiten de dampkring moeten ze zijn

in een ruimtestation boven de aarde.

 

Wat een verschil, onze wereld nu

met de wereld van Jezus en zijn discipelen.

Wij weten zoveel meer over zon en maan en sterren.

En hoever je ook de ruimte in reist

nergens zul je die plek vinden

die we ‘de hemel’ noemen: de plek waar God woont.

 

ik ben God niet tegengekomen

zou de eerste kosmonaut, Joeri Gagarin gezegd hebben

 

Dan hoor ik toch liever astronaut Andre Kuipers

vol zorg spreken over die dunne blauwe schil

die de dampkring is.

En waar we het allemaal van moeten hebben.

 

Maar hoe dan ook:

Wat moeten we nog met deze dag: hemelvaart

Dat kan toch helemaal niet:

Jezus op een wolk omhoog?

 

Maar wacht even: dat staat er ook niet!

Die wolk onttrekt Jezus aan het zicht.

Die wolk is niet een soort lift, geen transportmiddel.

Die wolk lijkt nog het meest op de gordijnen bij een toneelstuk.

U weet wel, die gaan dicht, op het einde van deel 1

en schuiven weer open bij het begin van deel 2.

 

En vandaag sluiten we deel 1 af.

Dat is het leven en lijden en sterven en de opstanding van Jezus

dat vertelt Lucas in zijn evangelie

En binnenkort begint deel 2

de komst van de heilige Geest, Pinksteren, de geboorte van de kerk

dat vertelt Lucas in Handelingen

 

Hemelvaart heeft niets met ruimtevaart te maken.

Deze dag vieren we dat Jezus gaat.

Hij vertrekt naar achter de coulissen

Hij wordt opgenomen in de wereld van God.

Er begint een nieuw hoofdstuk

in het grote drama van God die mens en wereld

zal terecht brengen.

Straks zal Jezus de heilige Geest sturen

Dan is Christus op een nieuwe manier in ons midden.





B Maar : Als het niet een plek is ergens ver weg,

niet een plek voorbij de zon

niet nog verder dan de verste sterren

Waar is dat dan wel: dat achter de wolken

achter de gordijnen

dat verborgene waar Jezus in verdween

Waar is het dan de hemel, de wereld van God

 

Misschien helpt he als we eens denken

aan een schilderij.

Laat ik maar een bekende nemen:

de nachtwacht van Rembrandt.

Wat je ziet: een heel stel mensen met geweren en sabels in het donker:

en een paar mannen opvallend in het licht

Wat je niet ziet: het doek waar de verf of is aangebracht.

Je ziet de voorkant...niet de achterkant

Maar dat doek zit overal onder en achter.

Dat moet wel; de verf, het schilderij

dat hangt niet zomaar in de lucht.

Het doek draagt het schilderij.

De nacht, het licht, de mannen, de wapens

dat kan er alleen maar zijn dankzij het doek.

 

Ieder mens, heel de wereld, en al de sterren aan de hemel

is het werk van God, zijn creatie, zijn schepping

zijn kunstwerk.

Niet aangebracht op een doek. Hij draagt het zelf.

Hij laat ons en alles en iedereen bestaan

door zijn wijsheid, zijn kracht, zijn liefde, zijn trouw

 

Maar als we om ons heen kijken

zie we alleen maar de voorkant.

God die alles draagt, is niet te zien.

En toch is hij overal en altijd onder en achter en bij.

Alleen verborgen voor ons.

De hemel is de achterkant van ons bestaan.

En God niet verweg...maar rakelings dichtbij.

 

En heel de werkelijkheid is van Hem afhankelijk:

Dat stukje dat we menen te begrijpen en ‘onze wereld’ noemen

Nieuwe werelden die we nog gaan ontdekken

Werelden die altijd voor ons verborgen zullen blijven

Alles bestaat omdat Hij het draagt

en met zijn schepping bezig blijft

net zo lang tot het geworden is, wat Hij ermee voor heeft:

Vrede en gerechtigheid op aarde

Hijzelf alles in allen

zijn Geest die de toon aangeeft in ons hart en geweten.


Daarom wordt het al gauw Pinksteren:

Begin van het tweede bedrijf...

God gaat door met zijn werk

 


 

C En daar is nu Jezus.

Niet meer tastbaar in ons midden, in onze wereld

Maar van de voorkant af, verdwenen achter de wolken

voortaan aan de achterkant

opgenomen in de wereld van God.

 

En we weten al:

dat is niet dat hij ons in de steek laat

binnenkort komt de Geest

en is God op een nieuwe manier bij ons.

Dat vieren we met Pinksteren.

 

Maar vandaag is het ook al feest:

Want het is nogal wat

dat God Jezus bij zich neemt:

Daar in het hart van de werkelijkheid

waar God woont

en de wereld draagt en stuurt en leidt

daar is nu één van ons:! Jezus
 

Jezus, die uit eigen ervaring weet

wat het is om te leven en God te dienen

en je naaste lief te hebben

 

Jezus, die wel gevoeld heeft

hoe moeilijk het is om trouw aan God te zijn

en om goed te zijn voor de mensen

 

Jezus, die zijn liefde voor God en zorg om mensen

moest betalen met de dood.

Die Jezus is nu bij God

Al zijn levenservaring is nu God eigen geworden.

 

Is God daar dan anders van geworden?

Nee, niet echt.

God is altijd al een God van liefde geweest.

Deze wereld, zijn schepping komt uit liefde voort.

Uit zorg om mensen

zond hij Jezus naar de wereld toe.

Uit dezelfde liefde en trouw

komt straks de heilige Geest.

God is heden en gisteren dezelfde tot in eeuwigheid.

 

Maar het is voor ons dat we dit te zien krijgen:

wij die zo kunnen twijfelen aan God

of hij wel om mensen geeft

of hij ons wel begrijpt en aanvoelt

of hij ons wel helpen kan

Wij krijgen vandaag te zien hoe Jezus

met al zijn menselijke ervaring

ten hemel vaart, dat is: terugkeert naar God.

 

Wij hoeven daar geen moment over in te zitten:

God die de wereld draagt weet wat het is om mens te zijn.


 

D In de oorspronkelijke taal staat er dan: sympathein -

Als wij zeggen: dat is een sympathieke collega

dan is dat hetzelfde woord.
Het betekent vriendelijk, aardig, fijn, goed.

Maar letterlijk betekent het: mee-voelen, mee-lijden

 

Hij voelt, hij lijdt met ons mee, zegt Hebreeën.

Als wij het moeilijk vinden

om de goede keuzes te maken

dan weet, dan voelt God hoe zwaar dat kan zijn:

Jezus werd 40 dagen in de woestijn door de duivel beproefd.

 

Als wij proberen niet aldoor de eerste, de grootste,

de rijkste, de belangrijkste te zijn

maar willen dienen en delen en vergeven

dan weet God hoe dat in-gaat tegen je kleine ik

Jezus moest dat ook: zichzelf overwinnen.

 

Als wij aarzelen om echt uit het geloof te leven

En we niet meedoen met de tijdgeest

van geniet toch, en je leeft maar 1x

en bang zijn vrienden te verliezen

weet God hoe zwaar dat valt:

Jezus kwam steeds meer alleen te staan

 

Als wij het moeilijk vinden

om de weg te gaan die voor ons ligt

weet God hoe bang je dan kunt zijn

dan voelt hij dat ahw opnieuw

Jezus zweette bloed in de hof van Getsemane

 

Als wij het moeilijk hebben

dan weet God daar niet alleen maar van

Dan wordt hij herinnerd aan Jezus:

En het raakt hem. Keer op keer.

En die gevoeligheid, die sympahtie voor ons

die gaat er nooit meer uit.

Hier heeft Hij zich op vastgelegd.

Zo wil Hij onze God zijn:

met een gevoelig hart voor al onze zwakheden.

 

Omgekeerd betekent dat voor ons:

zo kunnen wij zijn mensen zijn:

wij hoeven onze zwakheden niet zelf te dragen

wij zullen nooit te denken dat God daar geen belang in stelt

Integendeel: het is hem allemaal eigen:

we kunnen met onze moeilijkheden bij hem terecht.

 

Laten we dus zonder schroom - dat is in alle vrijmoedigheid

naderen tot de troon van de Genadige - dat is bidden tot God

En we zullen vinden:

vertrouwen, liefde, wijsheid, overgave, kracht

alles wat we nodig

om onze weg te kunnen gaan.



 

E Jezus is net als wij op de proef gesteld.

God weet wat het is om mens te zijn.

Hij kan met al onze zwakheden meevoelen.


Er is 1 verschil:

Jezus heeft het tot een goed einde gebracht:

de verzoekingen van de duivel

je eigen belang overwinnen

tegen de tijdgeest in gaan

dat vinden wij moeilijk...dat gaat lang niet altijd goed.

Maar Jezus is dat gelukt.

 

En de zwaarste beproeving:

zijn lijden en sterven aan het kruis

om zijn leven te geven

als bewijs van Gods liefde voor mensen

ook die heeft hij doorstaan:

niet mijn wil, maar uw wil geschiede

heeft hij gebeden

en toen heeft hij zich overgegeven

aan wat er zou gebeuren.

 

Aan alles is hij ons gelijk geworden

behalve dat hij vervallen is tot zonde.

 

Dat betekent:

de zonde is niet zo machtig als het lijkt.

Het kan wel:

zo leven als God het van ons vraagt

Eén is er geweest die het gedaan heeft.

Hij heeft een weg gebaand

Die kunnen wij nu ook gaan.

We nemen aan hem een voorbeeld

We proberen net als hij

met geloof, hoop en liefde te leven

dichtbij God, en toegewijd aan elkaar.

 

En mochten we falen - en dat gebeurt!

Dan houden we ons vast

aan Jezus zelf.

Hij was vol van Gods liefde voor mensen.

Dat hield hij vol tegen alle vijandschap

en lijden en dood in.

Volmaakt heeft hij geleefd.

Het offer van zijn leven

was niet voor hem zelf nodig

Dat komt ons ten goede.

Daar vertrouwen we op.  AMEN

terug

Afkortingen


van de Bijbelboeken > Register (kolom 1)

adhv = aan de hand van
Afb = Afbeelding
BGT = Bijbel in Gewone Taal
BHS = Biblia Hebraica Stuttgartensie (Hebr. OT)
bv = bij voorbeeld
CGK = Christelijk Gereformeerde Kerk
DL = Dordtse Leerregels
dwz = dat wil zeggen
eva = en vele anderen
GNB - Groot Nieuws Bijbel
GNT = Griekse Nieuwe Testament (Nestle-Aland)
Gr = Grieks
HCat = Heidelbergse Catechismus
Hebr = Hebreeuws
HSV = Herziene  Staten Vertaling
HTB = Het Boek
ID = Intelligent Design
itt = in tegenstelling tot
Lat = Latijn
LuV = Lutherse Vertaling
LV14 = Leidse Vertaling 1914
LXX = Septuaginta (Grieks OT; 250 - 50 vC)
M = Meditatie (bv Mc 1:1M = Meditatie over Mc 1: 1)
NA = Nestle-Aland, 27-ste druk (Grieks NT)
NB = Naardense Bijbel (P. Oussoren, 2004)
NBG = Nederlands Bijbel Genootschap
NBG51 = Bijbelvertaling van het NBG (1951)
NBV = Nieuwe Bijbel Vertaling (2004)
NBV21 = Nieuwe Bijbel Vertaling van het NBG (2021)
nC = na Christus
NGB = Nederlandse GeloofsBelijdenis
NT = Nieuwe of tweede Testament
OT = Oude of eerste Testament
PKN = Protestantse Kerk Nederland
PM = Post Modernisme
Pr = Preek (bv Ps 84Pr = Preek over Psalm 84)
Q = Quelle, bron van uitspraken van Jezus
RKK = Rooms Katholieke Kerk
SV = Staten Vertaling
TeNaCh = Torah+Nebiïm+Chetoebim
v = volgende vers (bv Ps 1: 1v = Ps 1: 1 - 2)
vC =  voor Christus
vd = van de
vv = volgende verzen (bv Ps 1: 1vv = Ps 1: 1 - 3)

WV = Willibrord Vertaling
X = Chiasme (kruisstelling)
> = zie (bv > 2 betekent zie bij punt 2)
// = synoniem parallellisme
<> = antithetisch parallellisme

 

 

×