Hebr 4: 14vv
Daar wij nu een grote hogepriester hebben, die de hemelen is doorgegaan, Jezus, de Zoon van God, laten wij aan die belijdenis vasthouden. 15 Want wij hebben geen hogepriester, die niet kan medevoelen met onze zwakheden, maar een, die in alle dingen op gelijke wijze (als wij) is verzocht geweest, doch zonder te zondigen. 16 Laten wij daarom met vrijmoedigheid toegaan tot de troon der genade, opdat wij barmhartigheid ontvangen en genade vinden om hulp te verkrijgen te gelegener tijd. Hebr 4: 14 – 16 (NBV21)
A groet
hemelvaart...dat klinkt als ruimtevaart:
een reusachtige raket die astronauten omhoog brengt
steeds hoger, steeds verder uit beeld
een stipje in de verte
dan niet meer te zien
ergens buiten de dampkring moeten ze zijn
in een ruimtestation boven de aarde.
Wat een verschil, onze wereld nu
met de wereld van Jezus en zijn discipelen.
Wij weten zoveel meer over zon en maan en sterren.
En hoever je ook de ruimte in reist
nergens zul je die plek vinden
die we ‘de hemel’ noemen: de plek waar God woont.
ik ben God niet tegengekomen
zou de eerste kosmonaut, Joeri Gagarin gezegd hebben
Dan hoor ik toch liever astronaut Andre Kuipers
vol zorg spreken over die dunne blauwe schil
die de dampkring is.
En waar we het allemaal van moeten hebben.
Maar hoe dan ook:
Wat moeten we nog met deze dag: hemelvaart
Dat kan toch helemaal niet:
Jezus op een wolk omhoog?
Maar wacht even: dat staat er ook niet!
Die wolk onttrekt Jezus aan het zicht.
Die wolk is niet een soort lift, geen transportmiddel.
Die wolk lijkt nog het meest op de gordijnen bij een toneelstuk.
U weet wel, die gaan dicht, op het einde van deel 1
en schuiven weer open bij het begin van deel 2.
En vandaag sluiten we deel 1 af.
Dat is het leven en lijden en sterven en de opstanding van Jezus
dat vertelt Lucas in zijn evangelie
En binnenkort begint deel 2
de komst van de heilige Geest, Pinksteren, de geboorte van de kerk
dat vertelt Lucas in Handelingen
Hemelvaart heeft niets met ruimtevaart te maken.
Deze dag vieren we dat Jezus gaat.
Hij vertrekt naar achter de coulissen
Hij wordt opgenomen in de wereld van God.
Er begint een nieuw hoofdstuk
in het grote drama van God die mens en wereld
zal terecht brengen.
Straks zal Jezus de heilige Geest sturen
Dan is Christus op een nieuwe manier in ons midden.
B Maar : Als het niet een plek is ergens ver weg,
niet een plek voorbij de zon
niet nog verder dan de verste sterren
Waar is dat dan wel: dat achter de wolken
achter de gordijnen
dat verborgene waar Jezus in verdween
Waar is het dan de hemel, de wereld van God
Misschien helpt he als we eens denken
aan een schilderij.
Laat ik maar een bekende nemen:
de nachtwacht van Rembrandt.
Wat je ziet: een heel stel mensen met geweren en sabels in het donker:
en een paar mannen opvallend in het licht
Wat je niet ziet: het doek waar de verf of is aangebracht.
Je ziet de voorkant...niet de achterkant
Maar dat doek zit overal onder en achter.
Dat moet wel; de verf, het schilderij
dat hangt niet zomaar in de lucht.
Het doek draagt het schilderij.
De nacht, het licht, de mannen, de wapens
dat kan er alleen maar zijn dankzij het doek.
Ieder mens, heel de wereld, en al de sterren aan de hemel
is het werk van God, zijn creatie, zijn schepping
zijn kunstwerk.
Niet aangebracht op een doek. Hij draagt het zelf.
Hij laat ons en alles en iedereen bestaan
door zijn wijsheid, zijn kracht, zijn liefde, zijn trouw
Maar als we om ons heen kijken
zie we alleen maar de voorkant.
God die alles draagt, is niet te zien.
En toch is hij overal en altijd onder en achter en bij.
Alleen verborgen voor ons.
De hemel is de achterkant van ons bestaan.
En God niet verweg...maar rakelings dichtbij.
En heel de werkelijkheid is van Hem afhankelijk:
Dat stukje dat we menen te begrijpen en ‘onze wereld’ noemen
Nieuwe werelden die we nog gaan ontdekken
Werelden die altijd voor ons verborgen zullen blijven
Alles bestaat omdat Hij het draagt
en met zijn schepping bezig blijft
net zo lang tot het geworden is, wat Hij ermee voor heeft:
Vrede en gerechtigheid op aarde
Hijzelf alles in allen
zijn Geest die de toon aangeeft in ons hart en geweten.
Daarom wordt het al gauw Pinksteren:
Begin van het tweede bedrijf...
God gaat door met zijn werk
C En daar is nu Jezus.
Niet meer tastbaar in ons midden, in onze wereld
Maar van de voorkant af, verdwenen achter de wolken
voortaan aan de achterkant
opgenomen in de wereld van God.
En we weten al:
dat is niet dat hij ons in de steek laat
binnenkort komt de Geest
en is God op een nieuwe manier bij ons.
Dat vieren we met Pinksteren.
Maar vandaag is het ook al feest:
Want het is nogal wat
dat God Jezus bij zich neemt:
Daar in het hart van de werkelijkheid
waar God woont
en de wereld draagt en stuurt en leidt
daar is nu één van ons:! Jezus
Jezus, die uit eigen ervaring weet
wat het is om te leven en God te dienen
en je naaste lief te hebben
Jezus, die wel gevoeld heeft
hoe moeilijk het is om trouw aan God te zijn
en om goed te zijn voor de mensen
Jezus, die zijn liefde voor God en zorg om mensen
moest betalen met de dood.
Die Jezus is nu bij God
Al zijn levenservaring is nu God eigen geworden.
Is God daar dan anders van geworden?
Nee, niet echt.
God is altijd al een God van liefde geweest.
Deze wereld, zijn schepping komt uit liefde voort.
Uit zorg om mensen
zond hij Jezus naar de wereld toe.
Uit dezelfde liefde en trouw
komt straks de heilige Geest.
God is heden en gisteren dezelfde tot in eeuwigheid.
Maar het is voor ons dat we dit te zien krijgen:
wij die zo kunnen twijfelen aan God
of hij wel om mensen geeft
of hij ons wel begrijpt en aanvoelt
of hij ons wel helpen kan
Wij krijgen vandaag te zien hoe Jezus
met al zijn menselijke ervaring
ten hemel vaart, dat is: terugkeert naar God.
Wij hoeven daar geen moment over in te zitten:
God die de wereld draagt weet wat het is om mens te zijn.
D In de oorspronkelijke taal staat er dan: sympathein -
Als wij zeggen: dat is een sympathieke collega
dan is dat hetzelfde woord.
Het betekent vriendelijk, aardig, fijn, goed.
Maar letterlijk betekent het: mee-voelen, mee-lijden
Hij voelt, hij lijdt met ons mee, zegt Hebreeën.
Als wij het moeilijk vinden
om de goede keuzes te maken
dan weet, dan voelt God hoe zwaar dat kan zijn:
Jezus werd 40 dagen in de woestijn door de duivel beproefd.
Als wij proberen niet aldoor de eerste, de grootste,
de rijkste, de belangrijkste te zijn
maar willen dienen en delen en vergeven
dan weet God hoe dat in-gaat tegen je kleine ik
Jezus moest dat ook: zichzelf overwinnen.
Als wij aarzelen om echt uit het geloof te leven
En we niet meedoen met de tijdgeest
van geniet toch, en je leeft maar 1x
en bang zijn vrienden te verliezen
weet God hoe zwaar dat valt:
Jezus kwam steeds meer alleen te staan
Als wij het moeilijk vinden
om de weg te gaan die voor ons ligt
weet God hoe bang je dan kunt zijn
dan voelt hij dat ahw opnieuw
Jezus zweette bloed in de hof van Getsemane
Als wij het moeilijk hebben
dan weet God daar niet alleen maar van
Dan wordt hij herinnerd aan Jezus:
En het raakt hem. Keer op keer.
En die gevoeligheid, die sympahtie voor ons
die gaat er nooit meer uit.
Hier heeft Hij zich op vastgelegd.
Zo wil Hij onze God zijn:
met een gevoelig hart voor al onze zwakheden.
Omgekeerd betekent dat voor ons:
zo kunnen wij zijn mensen zijn:
wij hoeven onze zwakheden niet zelf te dragen
wij zullen nooit te denken dat God daar geen belang in stelt
Integendeel: het is hem allemaal eigen:
we kunnen met onze moeilijkheden bij hem terecht.
Laten we dus zonder schroom - dat is in alle vrijmoedigheid
naderen tot de troon van de Genadige - dat is bidden tot God
En we zullen vinden:
vertrouwen, liefde, wijsheid, overgave, kracht
alles wat we nodig
om onze weg te kunnen gaan.
E Jezus is net als wij op de proef gesteld.
God weet wat het is om mens te zijn.
Hij kan met al onze zwakheden meevoelen.
Er is 1 verschil:
Jezus heeft het tot een goed einde gebracht:
de verzoekingen van de duivel
je eigen belang overwinnen
tegen de tijdgeest in gaan
dat vinden wij moeilijk...dat gaat lang niet altijd goed.
Maar Jezus is dat gelukt.
En de zwaarste beproeving:
zijn lijden en sterven aan het kruis
om zijn leven te geven
als bewijs van Gods liefde voor mensen
ook die heeft hij doorstaan:
niet mijn wil, maar uw wil geschiede
heeft hij gebeden
en toen heeft hij zich overgegeven
aan wat er zou gebeuren.
Aan alles is hij ons gelijk geworden
behalve dat hij vervallen is tot zonde.
Dat betekent:
de zonde is niet zo machtig als het lijkt.
Het kan wel:
zo leven als God het van ons vraagt
Eén is er geweest die het gedaan heeft.
Hij heeft een weg gebaand
Die kunnen wij nu ook gaan.
We nemen aan hem een voorbeeld
We proberen net als hij
met geloof, hoop en liefde te leven
dichtbij God, en toegewijd aan elkaar.
En mochten we falen - en dat gebeurt!
Dan houden we ons vast
aan Jezus zelf.
Hij was vol van Gods liefde voor mensen.
Dat hield hij vol tegen alle vijandschap
en lijden en dood in.
Volmaakt heeft hij geleefd.
Het offer van zijn leven
was niet voor hem zelf nodig
Dat komt ons ten goede.
Daar vertrouwen we op. AMEN
Afkortingen
van de Bijbelboeken > Register (kolom 1) adhv = aan de hand van Afb = Afbeelding BGT = Bijbel in Gewone Taal BHS = Biblia Hebraica Stuttgartensie (Hebr. OT) bv = bij voorbeeld CGK = Christelijk Gereformeerde Kerk DL = Dordtse Leerregels dwz = dat wil zeggen eva = en vele anderen GNB - Groot Nieuws Bijbel GNT = Griekse Nieuwe Testament (Nestle-Aland) Gr = Grieks HCat = Heidelbergse Catechismus Hebr = Hebreeuws HSV = Herziene Staten Vertaling HTB = Het Boek ID = Intelligent Design itt = in tegenstelling tot Lat = Latijn LuV = Lutherse Vertaling LV14 = Leidse Vertaling 1914 LXX = Septuaginta (Grieks OT; 250 - 50 vC) M = Meditatie (bv Mc 1:1M = Meditatie over Mc 1: 1) NA = Nestle-Aland, 27-ste druk (Grieks NT) NB = Naardense Bijbel (P. Oussoren, 2004) NBG = Nederlands Bijbel Genootschap NBG51 = Bijbelvertaling van het NBG (1951) NBV = Nieuwe Bijbel Vertaling (2004) NBV21 = Nieuwe Bijbel Vertaling van het NBG (2021) nC = na Christus NGB = Nederlandse GeloofsBelijdenis NT = Nieuwe of tweede Testament OT = Oude of eerste Testament PKN = Protestantse Kerk Nederland PM = Post Modernisme Pr = Preek (bv Ps 84Pr = Preek over Psalm 84) Q = Quelle, bron van uitspraken van Jezus RKK = Rooms Katholieke Kerk SV = Staten Vertaling TeNaCh = Torah+Nebiïm+Chetoebim v = volgende vers (bv Ps 1: 1v = Ps 1: 1 - 2) vC = voor Christus vd = van de vv = volgende verzen (bv Ps 1: 1vv = Ps 1: 1 - 3) WV = Willibrord Vertaling X = Chiasme (kruisstelling) > = zie (bv > 2 betekent zie bij punt 2) // = synoniem parallellisme <> = antithetisch parallellisme |