Ex 2
Durf je nog een kind op deze wereld te zetten?
A groet
Bijna 1700 kinderen werden
bij hun ouders weggehaald.
Die hadden volgens de belastingdienst fouten gemaakt
en moesten hun toeslagen terugbetalen.
Ten onrechte, maar daar was geen praten tegen
Alle redelijkheid was zoek:
gezinnen in de problemen, huizen verkocht
vaders, moeders die het niet meer trekken
Soms greep zelfs de jeugdzorg in:
Kind uit huis geplaatst.
Het zal je toch gebeuren!
Buiten je schuld om. Vermalen in de bureaucratie
Het kan nog erger: in de delen van Oekraïne
waar Rusland het voor het zeggen heeft
zijn duizenden kinderen verdwenen
Door soldaten weggehaald en gedeporteerd naar Rusland.
Zgn om heropgevoed te worden.
Om Russisch te spreken, te denken, te voelen.
Niemand weet precies waar ze blijven
Ouders, families blijven radeloos achter.
Alsof het niet gek genoeg is:
In Griekenland stond Pieter Wittenberg voor de rechter
Hij was kapitein op een schip
en hij had bootvluchtelingen, kinderen nog!
uit de zee opgevist en aan boord genomen.
En nu moet hij voor de rechter komen
aanklacht? spionage, van mensensmokkel
en lidmaatschap van een criminiele organisatie
In wat voor wereld leven we
dat overheden zulke akelige besluiten nemen?
Wat is dat met ons mensen
gewone ambtenaren, soldaten, hoog opgeleide officieren van justitie en rechters
dat we zulke besluiten gewoon maar uitvoeren?
- bevel is bevel, niet mijn verantwoordelijkheid
- waar is ons hart, ons geweten?
Vandaag gaan we nog een laagje dieper:
Waar is God in deze wereld?
Wat heb je eigenlijk aan je geloof?
B We lazen twee verhalen uit de bijbel
Daar gaat het over deze zelfde dingen:
Kinderen die als een gevaar worden gezien.
Rond het jaar 0: Herodes die alle jongetjes tot 2 jaar in Bethlehem
laat doden, bang als hij is voor de Messias
die dan net geboren is.
En dat is geen verzinsel.
Deze Herodes was zo wreed en achterdochtig:
hij liet zelfs een paar van zijn eigen kinderen doden,
Bang als hij was, dat ze hem van de troon zouden stoten.
En 1.300 jaar voor Christus
beveelt de Farao van Egypte
dat alle jongetjes van de Israelieten
direct na hun geboorte gedood moeten worden:
In de Nijl ermee!
De rivier, die de levensader van Egypte is,
verandert in een doodsrivier.
De onderdrukking van het Joodse volk
is zo zwaar dat er niemand meer een naam heeft.
Op het eind pas horen we 'Mozes'
maar hoe zijn ouders heten, het staat er niet bij
hoe zijn zusje heette; ook al niet
dat hij een broertje heeft: het wordt verzwegen.
Waarom is dat?
Zou het zijn omdat ze bijna niets meer zijn?
Nauwelijks nog mens; slaven zijn het...tot slaaf gemaakte mensen:
afgebeuld, uitgemergeld in het werkkamp van de Farao.
Geen gezicht, Geen naam: een nummer zijn ze
Omdat het zo'n mensonwaardig leven is
daarom: geen namen voor deze schimmen
die toch geen toekomst hebben.
Hun kinderen verdrinken in de Nijl
Maar twee van die schimmen zetten een kind op de wereld
En het had zomaar fout kunnen aflopen.
Maar zij hebben geluk: zij wel
hun kind mag blijven leven.
Pas als dat zeker is, klinkt zijn naam Mozes
En pas als er toekomst en leven voor Israel komt
horen we de namen van zijn ouders: weet u het nog: Amram en Jochebed
en zijn grote zus? Mirjam. En zijn oudere broer? Aäron
C Een anonieme man, een anonieme vrouw.
Allebei tot slaaf gemaakt
Allebei geen leven, geen toekomst
Waar haalden die twee de moed vandaan
om toch te trouwen?
om toch een gezin te stichten?
Weten zij al van Mozes en de goede afloop?
Heeft God hun iets ingefluisterd?
Nee, zij weten helemaal niets van Mozes
en van een Exodus, van een bevrijding die op handen is.
Toch: een huwelijk in die godverlaten wereld
Toch kinderen in de hel van Egypte
Dat is tegen alle logica in!
Ik moet denken aan Willem van Oranje.
die heeft gezegd:
Men hoeft niet te hopen om iets te ondernemen,
noch te slagen om te volharden.
Hij bedoelde:
Het goede moet je gewoon doen. Ik geef twee voorbeelden.
Een in het klein. Een in het groot
* op bezoek bij iemand eenzaam, ziek, verdrietig, boos?
Ga niet zitten wachten tot je zin hebt,
tot het je uitkomt;
maak er tijd voor...het is goede om te doen.
* de geallieerden die in 1944 op de kusten van Normandië landden
hadden niet de garantie dat ze het zouden overleven
ze waren niet optimistisch over hun kansen...ze waren doodsbang
Maar het was het goede om te doen.
Zoiets moeten Amram en Jochebed gedacht hebben
toen ze trouwden en kinderen wilden:
Dit is het goede om te doen.
De omstandigheden zijn enorm slecht
De toekomst ziet er hopeloos uit
Maar daar mogen we ons niet door laten bepalen.
Dat zou helemaal verkeerd zijn.
Wij moeten het goede doen. Het leven moet doorgaan.
Vroeg of laat zullen er andere tijden aanbreken.
Die willen we meemaken...en anders onze kinderen.
Op hoop van zegen stichten ze een gezin.
(Uit de stam van Levi komen ze...
ze stammen af van Abraham, Izaäk en Jakob
ze horen bij het volk van God.)
D Wat ze diep van binnen weten:
dat het leven goed is en waardevol
aan dat gevoel, aan dat geloof geven zij gehoor.
Dat had de Farao er niet uit kunnen krijgen.
Misschien heeft die het zelfs wel aangewakkerd
met zijn werkkampen en terreur.
Net zoals het geweld en de verwoestingen van Poetin
de Oekraieners alleen maar versterkt in hun verzet.
Nog meer vastberaden dan ze al zijn
om hun land, de vrijheid, de gerechtigheid te verdedigen.
Ook daar zit geloof achter.
Wij moeten het goede doen. Wij moeten Poetin stoppen.
Die anonieme vrouw, die moeder-zonder-naam-nog
heeft ook geloof.
Dat blijkt uit twee kleinigheden. Je zou er zo over heen lezen
* Het eerste: Ze zag dat het kind goed was.
Dat herinnert aan de schepping
Elke dag maakte God nieuwe dingen:
het licht, de zon, de zee, de aarde enz.
En telkens horen we: En God zag dat goed was
Zo kijkt deze moeder naar haar kind:
Met de ogen van God.
Ze zag dat haar kindje goed was.
Was het een mooi kindje, of niet?
Was het sterk of gezond?
Weten we niet...
Van de latere Mozes is bekend
dat hij karakterfouten had en stotterde
Maar in haar ogen...in Gods ogen was het goed.
En zij weet: het mag niet in de Nijl verdronken worden
Ik moet gewoon het goede doen: hem in leven houden...
Zoals alle ouders vechten voor hun kinderen
ook al mankeert er van alles aan.
Daar zit geloof achter.
* Het tweede is: zij kent het verhaal van Noach
van de zondvloed waarin iedereen omkwam
behalve die bij Noach in de ark waren
En dan maakt ze haar mandje waterdicht, dat het drijven kan
En hoe noemt de bijbelschrijver dat mandje?
Het krijgt dezelfde zeldzame naam als de boot van Noach: een ark.
Ze zet een arkje op het water.
Ook daar zit geloof achter:
ze doet het op hoop van zegen.
E En nu wil ik u vragen:
Als ze eens niet verhaal van de schepping had gekend
met dat refrein van 'en God zag dat het goed was'
Zou ze dan getrouwd zijn?
Zou ze dan kinderen op deze wereld hebben gezet? (nee)
Als ze niet heel diep van binnen wist dat het leven heilig is
Als ze eens niet met de ogen van God had gekeken naar haar kind
Was er dan een Mozes geweest, een uittocht uit de slavernij? (nee)
En als ze eens niet het verhaal van Noach en de ark had gekend
Had ze dan een arkje gemaakt en op het water gezet? (nee)
Wat als ze alleen maar had geloofd in 'iets'
ik geloof wel dat er iets is, een God of zo.
Dan was er geen Mozes geweest
Geen Uittocht uit Egypte.
Ziet u hoe belangrijk het is
dat je de bijbel hebt, de verhalen kent,
op zondag naar de kerk gaat, de preken hoort?
Als het ooit crisis wordt,
en dat is het eigenlijk al
en het zal nog veel erger worden
zullen we dan nog weten
van het goede dat gewoon gedaan moet worden
ook als het riskant is?
ook als het geen succes heeft?
Frits de Zwerver, de mensen van het verzet
geloofden niet in iets.
Ze geloofden in God
De God van Mozes en de Exodus
de God van David en de reus Goliath
Onze Vader, de Almachtige, De Schepper van de hemel en de aarde
En van Jezus Christus: geleden, gestorven, begraven, opgestaan ten derde dage
Dat vormt je karakter. Daar heb je wat aan.
Dan blijf je hopelijk gewoon het goede doen.
Niet omdat je zo hoopvol bent en de kansen optimistisch inschat
Maar gewoon omdat het moet.
Net als Jochebed, Frits de Zwerver, Pieter Wittenberg
en al die anderen die de rug recht hielden.
F Op hoop van zegen had ze het arkje op het water gezet.
Een prinses van de Farao vindt het mandje
En je houdt de adem in: de vijand
Zal ze dit kind in de Nijl, aan de krokodillen....
Maar Goddank - als ze het jongetje hoort huilen
denkt ze niet meer aan het regeringsbeleid
is ze doof voor de leugens en de propaganda
Dan breekt haar hart
ze laat zich ontroeren,
ze wordt met ontferming bewogen.
Deze wereld, toch niet zo van godverlaten als gedacht:
De eerste barstjes in de macht van de Farao
Zijn eigen dochter doet niet langer mee
met het kwaad van haar vader
Zij moet gewoon het goede doen.
En wij mensen, toch niet zo onmenselijk als gedacht
Ipv 'bevel is bevel' en 'niet mijn verantwoordelijkheid' kunnen we ook
omzien naar elkaar
gewoon het goede doen omdat het nu eenmaal moet.
op hoop van zegen.
Een rabbi vroeg ooit:
wanneer gaat de nacht over in de dag?
Een leerling zei:
als je het verschil kunt zien
tussen een schaap en een hond
dan is het dag.
Een andere leerling zei:
als je een dadelboom van een vijgeboom
kunt onderscheiden
dan is het dag.
Maar de rabbi zei:
Nee, wanneer je in het gezicht van een mens kijkt
en daar je broeder of zuster in ontdekt
Tot dat moment is het nacht. AMEN
Achtergronden
Afkortingen
van de Bijbelboeken > Register (kolom 2) adhv = aan de hand van Afb = Afbeelding BGT = Bijbel in Gewone Taal BHS = Biblia Hebraica Stuttgartensie (Hebr. OT) bv = bij voorbeeld CGK = Christelijk Gereformeerde Kerk DL = Dordtse Leerregels eva = en vele anderen GNB - Groot Nieuws Bijbel GNT = Griekse Nieuwe Testament (Nestle-Aland) Gr = Grieks HCat = Heidelbergse Catechismus Hebr = Hebreeuws HTB = Het Boek HSV = Herziene Staten Vertaling ID = Intelligent Design Lat = Latijn LuV = Lutherse Vertaling LV14 = Leidse Vertaling 1914 LXX = Septuaginta (Grieks OT; 250 - 50 vC) M = Meditatie (bv Mc 1:1M = Meditatie over Mc 1: 1) NA = Nestle-Aland, 27-ste druk (Grieks NT) NB = Naardense Bijbel (P. Oussoren, 2004) NBG = Nederlands Bijbel Genootschap NBG51 = Bijbelvertaling van het NBG (1951) NBV = Nieuwe Bijbel Vertaling (2004) NBV21 = Nieuwe Bijbel Vertaling van het NBG (2021) nC = na Christus NGB = Nederlandse GeloofsBelijdenis NT = Nieuwe of tweede Testament OT = Oude of eerste Testament PM = Post Modernisme PKN = Protestantse Kerk Nederland Pr = Preek (bv Ps 84Pr = Preek over Psalm 84) Q = Quelle, bron van uitsrpaken van Jezus RKK = Rooms Katholieke Kerk SV = Staten Vertaling TeNaCh = Torah+Nebiïm+Chetoebim v = volgende vers (bv Ps 1: 1v betekent Ps 1: 1 - 2) vd = van de vv = volgende verzen (bv Ps 1: 1vv betekent Ps 1: 1 - 3) vC = voor Christus WV = Willibrord Vertaling X = Chiasme (kruisstelling) > = zie (bv > 2 betekent zie bij punt 2) // = synoniem parallellisme <> = antitthetisch parallellisme |