Luc 20: 17v
Wij vinden geloof wel eens te hoog gegrepen en Jezus te zweverig. Wij kunnen er soms niet zo veel mee. Maar daarin vergissen wij ons. (Luc 20: 17)
“De steen die de bouwers afkeurden is de hoeksteen geworden”
A Om deze woorden te begrijpen
moet ik eerst wat uitleggen over de bouw van huizen in Israel.
Voor de muren gebruikt men tichelstenen:
vierkante of rechthoekige tegels
van klei of leem,
met stro erdoor voor de versteviging
Die worden niet gebakken in ovens,
maar gedroogd in de zon
En daarna op elkaar gestapeld tot muurtjes
Met houten balken erdoor
om de boel bij elkaar te houden.
Die tichelstenen kunnen niet goed tegen de regen.
Na de herfst moeten die muren
weer aangesmeerd worden om ze waterdicht te krijgen.
En zo'n muurtje van tichelstenen kun je
ook niet zomaar op de grond zetten
De regen zou de stenen aantasten,
de grond wegspoelen en het huis zou instorten.
Daar hoort een fundament onder,
van stevige, zware, harde keien.
Die lossen niet op in het water.
Die blijven op hun plek liggen
En op dat fundament kwamen dan de muren van de woning.
Dus bij de bouw worden er eerst keien gezocht voor het fundament
En hoe beter die keien tegen elkaar aanpassen,
hoe steviger het fundament.
Een aannemer die er een beetje oog voor heeft
kan de meeste keien wel gebruiken.
Maar soms zit er een kei tussen, met zulke gekke hoeken en kanten
die past nergens. Weg ermee.
En dan moest je hem goed uit de weg leggen
Anders struikel je er ook nog over. Die rotsteen!
Maar soms gebeurt het
dat die onbruikbare, waardeloze kei
- die struikelsteen - later toch goed van pas komt:
op de hoek - waar de fundamenten haaks op elkaar staan
Een kei niet geschikt voor recht toe - recht aan
een enkele keer past die heel goed om de 2 haakse kanten te verbinden.
En dan had je een echt stevig fundament voor je huis
De steen die de bouwlieden hadden weggegooid -
is een hoeksteen geworden.
Zo kun je je vergissen…van waardeloos - naar heel belangrijk . Onmisbaar
B De steen die de bouwlieden afgekeurd hadden
deze is tot een hoeksteen geworden.
In deze woorden uit een psalm heeft Jezus zichzelf herkend.
Zijn weg heeft hem in Jeruzalem gebracht
En hij voelt wel aan wat er met hem zal gebeuren:
er is bewondering voor zijn boodschap
en waardering voor de wonderen die hij doet
Hosanna roepen de mensen als hij Jeruzalem binnen gaat
maar…: het enthousiasme wordt minder
tegenwerking en vijandschap nemen toe
Straks roepen dezelfde mensen “kruisig hem”
en zijn beste vrienden zullen hem in de steek laten...
De mensen moeten mij niet, zegt Jezus,
Ze gooien mij weg
zoals een steen die niet geschikt is voor de bouw
aan de kant wordt gegooid: weg ermee, onbruikbaar
Die woorden over je vijanden liefhebben
Kun je daar je leven, je gezin, een samenleving mee opbouwen?
Wat moet je daarmee als het oorlog is, in Oekraíne
Die woorden over dienen en delen en vergeven
en dat iedereen die God op je weg brengt
je naaste kan zijn
Wat moet je daarmee als er woningnood is
en de vluchtelingen maar blijven komen
En over onbezorgd leven bij de dag
een God die voor je zorgt
Zijn dat bouwstenen voor je leven?
Dat is allemaal toch veel te wiebelig en onzeker
Heb je met al die inflatie niet meer aan een appeltje voor de dorst
een reserve op de bank?
Die Jezus...een ergernis...
Hij past niet in onze wereld
Niet te gebruiken voor onze problemen
veel te hoog in zijn vertrouwen op God
veel te breed in zijn liefde voor alle mensen
veel te diep in zijn wijsheid
afgekeurd...weg ermee
C Jezus past ons niet.
Misschien wel vooral hier om
dat wij onszelf beschouwen als heer en meester van ons eigen bestaan.
net als die pachters uit de gelijkenis.
God? Ach er zal wel een Schepper zijn
die ons de wijngaard gegeven heeft:
- een schepping vol goede gaven
- een land vol mogelijkheden: onderwijs, werk, ziekenhuis, recreatie
God, vooruit dan
maar verder is Hij als die man vn de wijngaard die naar een ver land vertrok.
Hij is afwezig. We kunnen onze eigen gang gaan.
Die wijngaard hebben we niet te leen; die is gewoon van ons.
En wat we van de schepping maken, en van ons leven, en van ons land
dat maken we zelf wel uit.
En als er af en toe mensen komen
die ons eraan herinneren dat niets van onszelf is
maar alles ons in bruikleen gegeven is
niet je eigendom…maar je toevertrouwd:
Een schepping om te bewerken en te bewaren
niet om naar de vernieling te helpen
En medemensen om mee samen te leven
niet om klein te houden, of aan hun lot over te laten
Als zulke mensen komen: de profeten van toen en nu
dan doen we onze oren dicht:
Het klimaat, dat verandert altijd. Zeggen we dan:
Vroeger waren er zulke ijstijden...dat de Noordzee droogviel
kon je lopend naar Engeland.
Nu smelt het weer...dat is al zo vaak gebeurd.
Geen nieuws onder de zon.
Je medemens in de problemen?
Ja het was hart-verwarmend die spontane acties
voor de mensen uit Oekraine
Maar wat als ze over een half jaar hier nog zijn?
Of nog langer? zijn ze dan ook nog onze naaste?
medemens? - of kostenpost -
of concurrent op de woningmarkt?
En als God in zijn goedheid tenslotte zelf onder ons komt
in Jezus, zijn Zoon,
om ons het leven met God en de ander te leren
dan verdragen wij hem nog minder:
Voor het huis dat wij wensen te bouwen is Jezus niet geschikt
Ons leven, ons land...dat weten we zelf veel beter.
Een ergernis is Jezus...Hij past ons niet….weg met hem
Jezus sterft buiten de muren van Jeruzalem
Aan de kant geworpen als een onbruikbare steen.
D Einde verhaal denk je dan.
Het houdt een keer op, Gods geduld
nu zal de heer van de wijngaard wel komen
en de pachters ombrengen...
Maar dat is nu zo verrassend aan God:
hij houdt het niet voor gezien.
De steen die wij aan de kant gooiden omdat hij ons niet past
die steen wordt door God opgepakt
en het wordt de belangrijkste steen van allemaal:
de hoeksteen..
die het fundament goed stevig maakt,
geschikt om het huis van je leven op te bouwen.
En dan neemt God deze verworpen Jezus
en wekt hem op de Paasmorgen op uit de doden
en neemt hem tot zich in de hemelen
geeft hem een naam boven alle naam
De hoogste eer…voor hem die door ons werd verworpen
Daarmee bekrachtigt God alles waar Jezus voor stond:
Zijn woorden over dienen en delen en vergeven
die wij wel eens niet haalbaar vinden…God zegt er ja op.
Dat is de manier...bouw hierop verder
Zijn manier van leven:
zo weinig voor zichzelf, zoveel betekenend voor de ander
Voor ons teveel gevraagd
God gaat er achter staan...
probeer het toch...daar kun je op bouwen.
Omwille van Jezus…
omwille van zijn grote liefde voor mensen
waar hij alles voor over had…tot en met zijn leven
omwille van hem is er geen oordeel,
komt er geen vuur van de hemel….
Want zou God het levenswerk van Jezus ongedaan maken?
Hij geeft ons veel liever toch nog weer een kans
om het te proberen op dit nieuwe fundament
op de basis van geloof, hoop en liefde.
Omwille van deze ene rechtvaardige
is toekomst voor ons leven
en redding voor de wereld.
Hij is de hoeksteen, die de wereld behoed voor de ondergang.
Daarom zegt het evangelie:
Hier mag je opnieuw beginnen.
Een nieuw begin maken met een schone lei.
Let op zijn woorden, om ze te doen
Let op het voorbeeld van zijn leven, om het na te volgen
E De gelijkenis eindigt er mee dat de heer zal komen
en de wijngaard geven aan anderen...
Dat is vaak uitgelegd als dat God
met Israël niets meer te maken wil hebben
en voortaan met de kerk geschiedenis maakt.
Alsof de kerk de plaats van Israel heeft ingenomen.
Dat is een uitleg geweest met verschrikkelijke gevolgen:
kruistochten, jodenvervolgingen, antisemitisme...
Ook gewoon een foute uitleg want:
De wijngaard aan anderen, wie zijn dat - die anderen?
Daar staat niet Israel, of de christenen, of welk volk dan ook
Die anderen,
dat zijn mensen die weten dat ze anders zijn
die beseffen dat ze geen eigenaren zijn
maar weten dat ze de aarde, hun leven, hun talenten
in bruikleen hebben,
hun toevertrouwd om er iets moois van te maken
En waar vind je die nieuwe pachters? die andere mensen?
Als het goed is, zit de kerk vol met zulke mensen.
En ik weet zeker dat ze ook daarbuiten te vinden zijn:
in Israel, en onder alle volken.
Mensen met het hart op de goede plek
Mensen door Gods goede Geest aangeraakt
Mensen in de weer voor vrede en geluk
Geprezen zij God die bij zichzelf zegt:
Het moet kunnen: mensen die vrucht dragen
het zit erin: een kerk die zich inzet voor gerechtigheid
het kan wel: een wereld van vrede en gerechtigheid.
Op deze hoeksteen: Jezus Messias.
Een struikelsteen voor iedereen die
van een God boven hem niet wil weten
en zich afsluit voor zijn wil.
Een hoeksteen voor iedereen
die verlangt naar het rijk van God
naar een wereld waar het goed is voor alle mensen
Omdat God zelf er woont
en iedereen op Hem is afgestemd
en zijn wil volop geschiedt
Wij gaan er wat moois van maken
Van de wijngaard die ons leven is
Dat het bijdraagt tot het geluk van mensen
Dat het is tot eer van God
Dan is het niet vergeefs geleefd
Dan heeft het vrucht gedragen. AMEN
Achtergronden
Afkortingen
Bijbelboeken > Register kolom 2 adhv = aan de hand van Afb = Afbeelding BGT = Bijbel in Gewone Taal BHS = Biblia Hebraica Stuttgartensie (Hebr. OT) bv = bij voorbeeld CGK = Christelijk Gereformeerde Kerk DL = Dordtse Leerregels GNT = Griekse Nieuwe Testament (Nestle-Aland) Gr = Grieks HCat = Heidelbergse Catechismus Hebr = Hebreeuws HTB = Het Boek HSV = Herziene Staten Vertaling Lat = Latijn LXX = Septuaginta (Griekse Vertaling vh OT; 250 - 50 vC) LV14 = Leidse Vertaling 1914 M = Meditatie (bv 1 Kor 13M = Meditatie over 1 Kor 13) NA - Nestle-Aland, 27-ste druk (Grieks NT) NB = Naardense Bijbel (P. Oussoren, 2004) NBG = Nederlands Bijbel Genootschap NBG51 = Bijbelvertaling van het NBG (1951) NBV21 = Nieuwe Bijbel Vertaling van het NBG (2021) nC = na Christus NGB = Nederlandse GeloofsBelijdenis NT = Nieuwe of tweede Testament OT = Oude of eerste Testament PKN = Protestantse Kerk Nederland Pr = Preek (bv Ps 84Pr = Preek over Psalm 84) RKK = Rooms Katholieke Kerk SV = Staten Vertaling TeNaCh = Torah+Nebiïm+Chetoebim v = volgende vers (bv Ps 1: 1v betekent Ps 1: 1 - 2) vv = volgende verzen (bv Ps 1: 1vv betekent Ps 1: 1 - 3) vC = voor Christus > = zie (bv > 2 betekent zie bij punt 2) |