2 Sam 15
2 Sam 15: 1 - 12 en 2 Kor 5: 14 - 21
A Als u wel eens geschaatst hebt op een groot meer
dat het opeens kan kraken
een scheur in het zwarte wijs
en bij elke klap die je maakt
kraakt het opnieuw
gaat die scheur verder voor je uit.
Moet je verder?
Moet je terug?
In elk geval niet stil staan.
Op goed geluk ga je door
Als je er maar niet doorzakt!
Als je maar niet in een wak terecht komt!
In ons eigen leven kraakt het ook geregeld.
Iemand vertelde:
het begon te kraken toe er spanningen op m'n werk waren
daardoor sliep ik slecht
Op een dag ging de scheur verder: ikwas kortaf naar m'n vrouw toe
we groeiden uit elkaar
En toen op nieuw gekraak: een vriendin van vroeger
en nu heb ik wat met haar
en misschien is ze wel zwanger
Moet ik verder? Moet ik terug?
Zo kraakt het als ijs
En bij elke volgende stap scheurt het verder
Het staat niet in de sterren geschreven
dat het wel zo moest gaan.
Alsof het je lot is, niet te ontlopen, tragisch.
nee: het is jouw leven, jouw doen en laten
jouw eigen keuzes
Jij bent zelf verantwoordelijk.
Wie of wat zal ons redden van die verkeerde keuzes
Hoe kunnen we het kraken, het scheuren doen stoppen?
Hoe kunnen we voorkomen dat we in het wak rijden?
B Vandaag lezen we van Absalom
een van de zonen van koning David.
En Absalom pleegt een staatsgreep:
David, zijn vader, moet voor hem vluchten.
Even denk je: Absalom wil gewoon de macht
En in het geheim heeft hij jaren aan dit plan gewerkt.
In de poort bij het rechtspreken vrienden gemaakt.
Nu grijpt hij zijn kans.
Maar het begon al veel eerder.
Absalom heeft een zuster: Tamar
En zij werd ooit aangerand en verkracht
door Amnon, de oudste zoon van David.
Halfbroer van Tamar.
Toen was het begonnen te kraken.
David had het laten passeren.
Roept Amnon niet ter verantwoording.
Doet niets om de eer van Tamar te redden.
Nalatigheid, gemakzucht, onverschilligheid:
zo zet de scheur zich door.
En op een dag neemt Absalom wraak:
hij doodt Amnon om wat hij zijn zus heeft aangedaan.
Dan kraakt het weer.
En vorige week hoorden we
hoe Absalom vanwege die eerwraak
niet meer in het paleis bij zijn vader durft te komen.
Drie jaar lang blijft deze ongezonde situatie bestaan.
Nog meer barsten in het ijs.
Even lijkt het weer goed te komen:
Een vrouw uit Tekoa
weet David ertoe te bewegen
om af te zien van wraak op Absalom.
Absalom mag terug in de stad komen.
Maar het is niet echt goed:
Want zegt David:
Hij moet naar zijn eigen huis gaan
Ik wil hem niet tegenkomen.
Dat duurt zo 2 lange jaren.
Het blijft maar kraken.
Absalom gaat er aan onder door.
Dan eindelijk komt het tot een ontmoeting
tussen David en zijn zoon.
Maar het is niet van harte, geen verzoening, geen vrede.
Absalom voelt dat.
En dan staat zijn besluit vast.
Mijn vader is mijn vader niet meer.
Zodra het kan, stoot ik hem van de troon.
De ene zonde haalt de volgende zonde uit.
Kon al dit kraken en scheuren op wat anders uitlopen
dan deze ondergang?:
het wak van een staatsgreep
een burgeroorlog met duizenden slachtoffers.
C David kon wel anders
Hij had kunnen doen
als die vader uit de gelijkenis van de verloren zoon.
Die jongen heeft een liederlijk leven geleid
Z'n familie te schande gemaakt
En dan waagt hij ook nog met hangende pootjes thuis te komen.
Maar ZIJN vader zegt niet:
vooruit, hij moet maar een plekje in de stad zien te vinden
als ik hem maar niet tegen kom.
Deze vader staat op de uitkijk
en als hij z'n zoon in de verte ziet aankomen
rent hij op hem toe
en het komt helemaal goed tussen die twee.
David heeft zoiets wel geprobeerd
Na lang aandringen
laat hij Absalom in de stad wonen
Dat was een goed begin.
Even wist hij zijn boosheid en teleurstelling
te overwinnen.
Maar daar is het bij gebleven.
David wilde hem per se niet zien.
En elke dag dat ze elkaar niet zagen
werd de drempel hoger
om elkaar nog te bereiken.
Ze leefden naast elkaar in dezelfde stad
Maar ze groeiden steeds meer uit elkaar
Op het laatst was de sfeer ijzig.
Dan op een dag is de maat vol.
Te laat voor nog toenadering.
Alleen in een vreselijke uitbarsting
kan de spanning zich nog ontladen.
Wij kunnen het zo goed aanvoelen.
Wij kennen dat toch uit ons eigen leven:
Je had op iemand gerekend
maar nu je hem nodig hebt, is hij er niet.
Teleurstelling
Daar moet je wat mee...
Je wilt niet vol wrok en verwijten blijven zitten
Dat is zwaar onvoldoende.
Je maakt het bespreekbaar.
Dat is een goed begin: een 6 minnetje, een kleine voldoende
Maar op een of andere manier komt het daarna niet verder.
Het is net of het vertrouwen in elkaar beschadigd is
En voortaan ben je wat gereserveerd
En voortaan leef je een beetje langs elkaar heen.
En dan gebeurt wat je wilde voorkomen:
Langzaam maar zeker groei je steeds verder uit elkaar.
Het weer goed maken begint wel met sorry, en zand erover.
Maar daar is het niet mee klaar.
Het heeft tijd nodig...jij moet er aan blijven werken
en die ander ook.
Anders komt de liefde niet terug.
En zonder de liefde is het niets, zegt de bijbel
En niets is 0,0 ; geen 6-.
En dat voel je op den duur ook zo.
Jij: dik teleurgesteld in hem, in haar.
D Terug naar David en Absalom
een geschiedenis van toenemende verwijdering.
En opeens begrijpen we die woorden van Jezus
dat je je met elkaar moet verzoenen
terwijl je nog samen onderweg bent
nog in gesprek met elkaar:
zolang kan het nog goed komen
Als je te lang wacht kom je op een punt
dat het niet meer gaat.
Schuif zulke dingen niet op de lange baan.
En Jezus zegt:
wees tot vrede bereid niet alleen
met je man of vrouw, je kinderen, je vrienden
Laat dat je houding zijn
ook naar de mensen toe die je niet liggen
Voorkom dat het uitgroeit tot vijandschap.
En als het toch zo ver komt:
Heb je zelfs je ijanden lief
Laat ze weten dat jij niet vol boosheid zit
Laat ze merken dat jij niet op wraak zint
Laat ze voelen dat jij op verzoening uit bent
op vrede en goede verhoudingen.
En Jezus wijst op God
die zijn houding ook niet van het gedrag van mensen laat afhangen
Hij laat de zon toch niet opgaan
over de goede mensen alleen?
Net zo goed ook voor wie slecht doen
God blijft zichzelf: Hij laat het toch niet regenen
voor rechtvaardige mensen alleen?
Net zo goed ook voor wie van zijn gebod niet willen weten.
Hij laat zich zich niet bepalen door hoe wij doen.
Het is bij God niet:
wie goed doet, wordt beloond
wie slecht doet, wordt bestraft
Dat is iets van mensen
Wij hebben altijd wat te verrekenen met elkaar.
Maar helpt het ons vooruit?
Knapt het leven ervan op?
Of drijft het ons steeds verder uit elkaar?
David en Absalom hebben elkaar heel wat te verwijten
heel wat te verrekenen over en weer
En we begrijpen het
En we vinden het terecht
Maar op het laatst staan vader en zoon!
op het slagveld als vijanden tegenover elkaar.
Goddank zit God anders in elkaar
Niet als een mens die van alles heeft te verrekenen
Maar als...als zichzelf...als God
als een bron van liefde
die uitgaat naar alle mensen
zoals de zon, zoals de regen
er voor iedereen zijn: goed en slecht
E Daarom schrijft Paulus:
Laat u toch met God verzoenen
Dat is:
Laat die royale liefde van God wonen in jouw hart
en je ziel verlichten
jij voortaan gedreven door de wens om er uit te komen
om in vrede te leven met God, en met elkaar.
Ja, maar hoe moet dat? kan dat wel?
David doet niet anders dan Absalom
dag in dag uit laten voelen dat het niet goed zit
Hij is onverzoenlijk.
En bij Absalom groeit de teleurstelling om zijn vader
uit tot verbittering, tot haat.
En bij u is misschien wel een heleboel boosheid
om wat je man, je vrouw je gedaan heeft.
En jij hebt misschien wel een hekel aan jezelf:
had ik maar beter m'n best gedaan op school.
En ik zit vol vragen en waaroms en protesten naar God toe
om wat er gebeurde in m'n leven.
En als u en ik vol zitten met zulke negatieve gevoelens
dan is er geen ruimte voor God
voor de liefde, de vrede, de blijdschap
en al die andere fijne positieve gevoelens
die hij in ons wil losmaken
Die komen niet op
die gaan geen vrucht dragen.
Ik moet van dat negatieve af
ik wil niet als David, als Absalom
me laten beheersen door teleurstelling
door wrok, door verbittering
Dat gaat van kwaad tot erger
dan gaat het steeds meer kraken
Dat wordt mijn ondergang nog.
Maar waar moet ik er mee heen?
Is er iets of iemand die er wel raad mee weet
die het van mij afneemt
en wegdoet om er nooit meer op terug te komen?
Of zal het altijd zo blijven:
dat negatieve in mijn hart
die boosheid, die zoveel te verrekenen heeft
Zal het altijd blijven kraken tot ik op een dag
in het wak terecht kom?
Ik ben toch niet gedoemd om als David als Absalom
steeds verder te vervreemden van wie mij eigenlijk lief zijn?
Dat is het laatste wat ik wil.
Hoe maak ik weer ruimte voor wat fijn
en mooi en goed is
voor vrede, voor blijdschap
voor weer liefde en licht in mijn hart?
Want diep van binnen
voorbij alle boosheid en wrok
is dat wat ik eigenlijk wil.
F Laat u met God verzoenen, zegt Paulus
Zijn liefde is zo groot, zo ruim, zo diep
hij wil al dat negatieve
voor lief nemen, verdragen, wegdragen.
Ja, God heeft dat al gedaan.
In Jezus
vol van God
vol van zijn liefde, royaal,
als de zon die voor iedereen schijnt, rechtvaardigen en goddelozen.
Zoveel goedheid en genade verdragen wij niet.
Dit vinden wij te gemakkelijk voor zondaren
Dit vinden we, is te weinig voor rechtvaardigen
God die niets te verrekenen,
niets te straffen, niets te belonen heeft?
Weg met hem! Aan het kruis.
Zo is al dat negatieve van mensen op hem terecht gekomen.
Op hem heeft zich al die spanning ontladen.
Het evangelie zegt:
Juist daarom is Jezus gekomen
Om ons met de liefde van God te confronteren
Om ons deze reactie te ontlokken.
Om ons te ontdekken aan het harde, het bittere,
En als het tot ons doordringt
schamen we ons...we gaan door de grond
dat wij dit Hem aandeden die dit het allerminst verdiende.
Zitten wij zo in elkaar?
Schuilt er zoveel geweld in mij?
Ben ik zo bezeerd geraakt, zo verbitterd?
Kraakt het daarom voortdurend in mijn leven?
Gelukkig zegt het evangelie er dit bij:
Als God ons zo in Jezus een spiegel voor houdt
is het niet om ons te kijk te zetten
als liefdeloze mensen, vol sluimerend geweld
Er komt nog wat achteraan.
Heel dit gebeuren loopt uit op die morgen van Pasen
Dat is het beslissende,
dit is het goede nieuws:
de liefde van God in Jezus
liet zich niet uitdoven door onze liefdeloosheid
Hij kan het hebben! Hij wil het hebben!
Bij hem kunnen we het kwijt:
de boosheid om elkaar
de ontevredenheid met jezelf
je opstandigheid naar God toe
Laat u met God verzoenen, dat is:
Laat het bittere, het onverzoenlijke met Christus gekruisigd
en gestorven en begraven zijn.
En wat door wrok en boosheid geen kans kreeg
vrede, vertrouwen, vreugde
brengt zijn Geest tot leven
en komt tot bloei en gaat vrucht dragen.
G Bij David en Absalom loopt het uit de hand
Maar zo hoefde het niet te gaan.
Het was niet iets noodlottigs
Het stond niet in de sterren geschreven
Ze waren er zelf bij.
Het waren hun eigen woorden en daden
die het ijs deden kraken
tot ze ten onder gingen.
Als David toch eens zijn wrok
had laten verzachten door de liefde van God
Als Absalom toch eens zijn verbittering
had laten aanraken door de liefde van God
Als u en ik toch eens de vrieskou van ons hart
lieten smelten in de zon van God...
We zouden merken dat liefde en licht
terugkwamen in ons hart
en weer vreugde om het leven
en de zorg voor elkaar
En we zouden kunnen dienen en delen
en vergeven keer op keer
en als het nodig is
teleurstellingen verdragen
als moet offers brengen
voor vrede en goede verhoudingen
Niet in het wak terecht komen, maar de overkant bereiken.
AMEN
Achtergronden
Afkortingen
van de Bijbelboeken > Register (kolom 2) adhv = aan de hand van Afb = Afbeelding BGT = Bijbel in Gewone Taal BHS = Biblia Hebraica Stuttgartensie (Hebr. OT) bv = bij voorbeeld CGK = Christelijk Gereformeerde Kerk DL = Dordtse Leerregels GNB - Groot Nieuws Bijbel GNT = Griekse Nieuwe Testament (Nestle-Aland) Gr = Grieks HCat = Heidelbergse Catechismus Hebr = Hebreeuws HTB = Het Boek HSV = Herziene Staten Vertaling ID = Intelligent Design Lat = Latijn LuV = Lutherse Vertaling LV14 = Leidse Vertaling 1914 LXX = Septuaginta (Grieks OT; 250 - 50 vC) M = Meditatie (bv Mc 1:1M = Meditatie over Mc 1: 1) NA = Nestle-Aland, 27-ste druk (Grieks NT) NB = Naardense Bijbel (P. Oussoren, 2004) NBG = Nederlands Bijbel Genootschap NBG51 = Bijbelvertaling van het NBG (1951) NBV = Nieuwe Bijbel Vertaling (2004) NBV21 = Nieuwe Bijbel Vertaling van het NBG (2021) nC = na Christus NGB = Nederlandse GeloofsBelijdenis NT = Nieuwe of tweede Testament OT = Oude of eerste Testament PM = Post Modernisme PKN = Protestantse Kerk Nederland Pr = Preek (bv Ps 84Pr = Preek over Psalm 84) RKK = Rooms Katholieke Kerk SV = Staten Vertaling TeNaCh = Torah+Nebiïm+Chetoebim v = volgende vers (bv Ps 1: 1v betekent Ps 1: 1 - 2) vd = van de vv = volgende verzen (bv Ps 1: 1vv betekent Ps 1: 1 - 3) vC = voor Christus WV = Willibrord Vertaling X = Chiasme (kruisstelling) > = zie (bv > 2 betekent zie bij punt 2) // = synoniem parallellisme <> = antitthetisch parallellisme |