Ps 10: 3v(Pr)

Tekst: Ps 9 en 10 (dit is eigenlijk één psalm)

3 De mens zonder God prijst wat hij najaagt / en als hij rijk is, vervloekt en veracht hij de HEER.
4 Hij denkt in zijn waan: Niemand vraagt mij rekenschap. / Er is geen God, maakt hij zich wijs
.
(Ps 10: 3v NBV21)


A     In Londen rijden bussen rond met reclame op de zijkant
Een strijdbare groep atheïsten liet er in het Engels op zetten:
Er is waarschijnlijk geen God, maak je geen zorgen, geniet van dit leven

(voor een plaatje:  klik hier)


Een paar mensen in Nederland denken er net zo over:
Zij zetten op een grote reclamezuil dezelfde boodschap
Er is waarschijnlijk geen God, denk zelf na, geniet van dit leven

(voor een plaatje: klik hier)


Misschien kwam u er langs toen u naar Schiphol reisde
om op vakantie te gaan.

 

David, de dichter van onze psalm

noemt mensen die niet in God geloven: dwaas

Ze maken zichzelf maar wat wijs.

En omdat ze niet in God geloven

gaan ze helemaal hun eigen gang

En dat is niet best:

We horen over leugen en bedrog

over weerloze mensen overvallen, beroofd, gedood

In de bijbel ligt dat akelig dicht bij elkaar:

goddeloosheid en een misdadig gedrag

goddelozen dat zijn degenen

voor wie een mensenleven niets waard is


Dat is wel een verschil met nu!

Moderne ongelovigen dat zijn misschien uw kinderen

of kleinkinderen, uw vrienden, collega's

en dat zijn prima mensen:

ze hebben ethiek en moraal

juist heel hoog in het vaandel staan.

Alleen: zij hebben God er niet bij nodig:

Er is waarschijnlijk geen God, zeggen ze.

 

Waarschijnlijk...dat woordje is opvallend:

100 % zeker zijn ze niet

ze kunnen niet bewijzen dat God niet bestaat.

 

In de scheikunde kun je proefjes nemen

en aantonen dat zeewater uit water en zout bestaat

Maar God bestaat niet op de manier van de dingen

Hij is niet een ingrediënt van de wereld om ons heen.

Dus kunnen we zijn bestaan niet bewijzen

zoals we zout in zeewater aantonen.

 

Maar dat hij niet te bewijzen is, betekent nog niet

dat er geen God is.

Wij geloven van wel....zeggen we in de kerk

Waarschijnlijk niet...zeggen de moderne atheïsten




B Welles – Nietes. Zo komen we er niet uit.

We komen een stap verder

door aan de ongelovigen te vragen:

in welke God geloven jullie niet?

 

In welke God geloven jullie niet?

 

En dan zeggen ze:

wij geloven niet in een god

die het hier genoeg laat regenen en daar de gewassen laat verdrogen

die de een ziek maakt, en een ander beter maakt

die de een laat verongelukken in het verkeer

en een ander gezond en wel laat thuis laat komen

 

Maar zo denken we in de kerk toch niet over God?

alosf hij alles van grote afstand bestuurt en regelt?

en ons en lief en leed aandoet?

 

In welke God geloven jullie niet?

Soms zeggen ze:

Als je vroeger het onweer hoorde

zei je: de stem van God

nu zetten we een bliksemafleider op het dak

Als vroeger de oogst tegenviel

zei je: straf van God

nu doen we aan bodemverbetering en kunstmest

God is overbodig geworden.

 

Maar dat weten we in de kerk ook heel goed:

Inderdaad : We hebben God niet meer nodig

om te snappen hoe alles in elkaar zit en werkt.

 

In welke God geloven jullie niet?

 

Soms is het antwoord

wij hebben God niet nodig om een goed mens te zijn

wij weten zo ook wel dat je niet liegen en stelen

en moorden moet.

 

En ook dat zijn we met de moderne atheïsten eens

Gelukkig heeft iedereen een besef van goed en kwaad.

Dat is niet iets van kerkmensen alleen!

 

Opvallend: christenen en mensen die niet geloven

staan veel dichterbij elkaar dan we denken.

 

Maar als wij hun niet vragen: in welke God geloof je eigenlijk niet

Als zij ons niet vragen: in welke God geloof je dan wel

Dan kom je daar niet achter.

Dan houd je vooroordelen in stand.

 

karikaturen – voer voor cabaretiers.

 




C Eén zo'n karikatuur vinden we op de bus en reclamezuil

Durf zelf te denken, schrijven de atheïsten.

 

Alsof christenen achterlijk zijn en hun verstand niet gebruiken

Alsof we alles voor zoete koek slikken wat we in de bijbel tegen komen

Alsof we zo maar aannemen wat de theologen links of rechts schrijven

Alsof we het zomaar eens zijn met wat de dominee preekt

We zijn mondige mensen, we laten ons geen meningen opdringen.

Die tijd ligt al lang achter ons.

Maar de mensen achter de slogan

gaan er vanuit dat er de laatste honderd jaar niets veranderd is.

 

Christenen denken na.

Dat doen we al van 20 eeuwen

Daarvoor hoefden we niet te wachten

tot er op een dag mensen kwamen die zeiden

dat God niet bestaat en dat je dus vooral zelf moet denken.


T is precies omgekeerd

Juist omdat we in God geloven, gaan we nadenken:

Over de bijbel en het geloof uiteraard.

De vader van het humanisme: Erasmus

was tegelijk een overtuigde christen.

Hij schoof de Latijnse vertaling van de bijbel aan de kant

en zorgde voor een bijbel in de volkstaal

Hij durfde te denken.

 

En over de wereld en hoe die in elkaar zit

hebben gelovigen altijd weer nagedacht.

Zij wisten: de natuur is niet heilig

de natuur is gewoon schepping

die kunnen we gerust onderzoeken.

En dat de resultaten soms tegen de bijbel

en tegen de leer van de kerk ingingen

dat maakte niet uit:

Copernicus, Galileo, Newton, Pascal

dachten zelf na:

Zo wilden ze God eren en de mensheid vooruit helpen.

 

En zulke geleerden zijn er nog altijd

heel knap...en heel gelovig tegelijk.

 

En als er nieuwe inzichten groeien

over de ouderdom van het heelal

over de evolutie van het leven

of over slaven, vrouwen, homo's

dan is dat wel even lastig

Maar we denken er wel over na.
Onze God verbiedt dat niet.

Integendeel: Jezus zei dat je God moest liefhebben

met hart en ziel, met heel je verstand, en met al je kracht.

Iemand die gelooft, zet zijn verstand niet op nul

Iemand die gelooft, schakelt zijn verstand in.

 




D Er is geen God, denk zelf na, geniet van dit leven.

Daar loopt het op uit:

we moeten genieten: van dit leven.

Niet van een leven na dit leven.

Maar van het leven hier en nu

Want nu ben je er. Nu leef je. Maak er wat van: Geniet.


We begrijpen wel: dit is een reactie op de tijd dat gelovigen

het leven als een tranendal zagen

en van de hemel droomden en zongen.

Maar inmiddels is dat ook een karikatuur

want : in de kerk is de nadruk echt wel verschoven

van later de hemel > het aardse hier en nu

Christenen genieten van uitgaan, van lekker eten

van de vrijerij, van zon en strand, van een fijn huis.

Volgens de bijbel zijn dat de goede gaven van God

 

Wat de Schepper ons geeft,

daar halen wij de neus niet voor op.

Die ontvangen we dankbaar uit zijn hand

 

En als er mensen zijn die tekort komen

die honger en dorst lijden, eenzaam zijn

dan weten we heel goed:

nu moeten we ze niet aankomen met de hemel

nu moeten we met hun delen brood en wijn

kleding en onderdak, aandacht en zorg

Het goede der aarde is voor iedereen

God is geen rem op genieten, maar een aansporing

geniet van het goede – en deel ervan met wie tekort komen.

 

Geniet van dit leven... Daar zit ook een moeilijkheid aan:

mensensmokkelaars en drugsdealers genieten ook: van hun geld

de isis terrorristen genieten van hun kalifaat

de struikrovers uit onze Psalm voelen zich prima bij hun misdaden.

 

Genieten alleen is niet genoeg.

Daar moet nog iets bij: een norm, een waarde: gerechtigheid

Gerechtigheid om het genieten te beteugelen.

 

Maar als de mensen van de bus en de reclame zuil gelijk hebben

en er is geen God...

dan is er ook geen gerechtigheid die altijd en overal

en voor iedereen geldt.

Dan moeten we zelf bedenken wat we kwaad en goed vinden.

En dan wordt alles relatief:

De één vindt slavernij fout, de ander vindt het prima

De één vindt vrouwen minder dan mannen, de ander vindt ze gelijk

 

Als je God afschaft...

dan is gerechtigheid niet meer verankerd in God

Dan is gerechtigheid alleen maar een woord.

De echte goddelozen maken zich er totaal niet druk om.

Voelen zich niet geremd, beteugeld, Gaan hun gang.





E Een hoop vragen bij die slogan langs de A4.

Een hoop vragen aan de mensen daarachter: bewuste ongelovigen

zoekers, twijfelaars, mensen die hopen dat er toch wel iets is

uw kinderen, en kleinkinderen, vrienden en collega's

misschien ook wel u zelf

want het gaat ook door ons heen:

dat er waarschijnlijk geen God is.

Het is de tijdgeest...niemand kan zich daar voor afsluiten

 

Wat zetten we de daar tegenover?

Op een spandoek dat een tijdje langs de A28 bij Staphorst hing stond:

Er is waarlijk één God, durf te geloven en geniet....

(voor een plaatje: klik hier)

Gelukkig!  De God van Jezus, onze Vader in het verborgene

Hij heeft ons lief...

Hij zorgt voor ons: alle goede dingen komen van hem

Wij danken hem voor ons dagelijks brood

voor alles waar we van genieten

 

Wij klagen hem als het leven zeer doet en teleurstelt

We bidden om genezing, om werk, om troost

om vrede en gerechtigheid

In goed vertrouwen: zijn woord, zijn geest zal ons kracht geven

de moeilijkste tijden door te komen

 

Waarlijk: echt waar...we kunnen het niet bewijzen

maar als je van Jezus hoort

van liefde die tot het uiterste is gegaan

tot aan het kruis...

van liefde die in de dood is ondergegaan

en daaruit is opgestaan...

Voel je dan niet hoe het warm wordt van binnen

hoe je weer moed en hoop krijgt?

Dat is hoe God je aanspreekt

Hoe zijn Geest je tot leven wekt: echt leven

vol van geloof, en hoop en liefde

 

Je kunt het niet bewijzen...God dient zichzelf aan

Durf te geloven...geef je eraan over...en je weet het:

Hij is er: de God van Jezus, onze Vader in de hemelen.

Zijn liefde gaat naar mij uit

In het verborgene klopt een hart voor mij.

En voor het eerst voel je je thuis in deze verrukkelijke,

in deze verschrikkelijke wereld.

 

En je gaat iets zien van Gods plan met de wereld

En je gaat vragen naar zijn bedoeling met je leven

En je gaat bedenken, zelf!, hoe jij

met jouw mogelijkheden

iets kunt betekenen voor God en voor de mensen om je heen.

Dat voelt goed: als je bestemming

Zo leef je in vrede met God.

Dat is pas echt genieten dit leven...en daarna. AMEN

terug

Afkortingen


van de Bijbelboeken > Register (kolom 1)

adhv = aan de hand van
Afb = Afbeelding
aw = aangehaald werk
BGT = Bijbel in Gewone Taal
BHS = Biblia Hebraica Stuttgartensie (Hebr. OT)
bv = bij voorbeeld
CGK = Christelijk Gereformeerde Kerk
cq = casu quo (bv ik doe kaas cq ham op mijn brood = ik doe kaas op mijn brood of anders ham)
DL = Dordtse Leerregels
dwz = dat wil zeggen
eva = en vele anderen
FB = FaceBook
GNB - Groot Nieuws Bijbel
GNT = Griekse Nieuwe Testament (Nestle-Aland)
Gr = Grieks
HCat = Heidelbergse Catechismus
Hebr = Hebreeuws
HKB = Historich Kritische Benadering (of Bijbelonderzoek)
HSV = Herziene  Staten Vertaling
HTB = Het Boek
ID = Intelligent Design
itt = in tegenstelling tot
Lat = Latijn
LuV = Lutherse Vertaling
LV14 = Leidse Vertaling 1914
LXX = Septuaginta (Grieks OT; 250 - 50 vC)
M = Meditatie (bv Mc 1:1M = Meditatie over Mc 1: 1)
NA = Nestle-Aland, 27-ste druk (Grieks NT)
NB = Naardense Bijbel (P. Oussoren, 2004)
NBG = Nederlands Bijbel Genootschap
NBG51 = Bijbelvertaling van het NBG (1951)
NBV = Nieuwe Bijbel Vertaling (2004)
NBV21 = Nieuwe Bijbel Vertaling van het NBG (2021)
nC = na Christus
NGB = Nederlandse GeloofsBelijdenis
NT = Nieuwe of tweede Testament
OT = Oude of eerste Testament
P = Paulus of de brieven van Paulus
p = pagina of pagina's 
PKN = Protestantse Kerk Nederland
PM = Post Modernisme
P = Preek (bv Ps 84P = Preek over Psalm 84)
Q = Quelle, bron van uitspraken van Jezus
resp = respectievelijk (bv A en B reden in resp een Golf en een Astra = A reed in een Golf, B in een Astra)
RKK = Rooms Katholieke Kerk
SV = Staten Vertaling
TeNaCh = Torah+Nebiïm+Chetoebim
v = volgende vers (bv Ps 1: 1v = Ps 1: 1 - 2)
vC =  voor Christus
vd = van de
vv = volgende verzen (bv Ps 1: 1vv = Ps 1: 1 - 3)

WV = Willibrord Vertaling
X = Chiasme (kruisstelling)
> = zie (bv > 2 betekent zie bij punt 2)
// = synoniem parallellisme
<> = tegenstelling, ook: antithetisch parallellisme

 

 

×