Mc 13: 26(P)

Lezen Mc 13: 24 - 37 
Tekst 
 26 Dan zal men de Mensenzoon zien komen op de wolken, bekleed met grote macht en luister...28 Leer van de vijgenboom deze les: zo gauw zijn takken uitlopen en in blad schieten, weet je dat de zomer in aantocht is. 29Zo moeten jullie ook weten, wanneer je die dingen ziet gebeuren, dat Hij in aantocht is en heel dichtbij. (NBV21)



A      Wat zal de toekomst brengen?
Wat staat ons te wachten?

Is er nog wel een toekomst?


Er is reden genoeg om daarover in te zitten.
Het einde van de wereld is allang niet meer iets
van Nostradamus of Hall Lindsey en anderen
die wisten uit te rekenen dat de aarde
dan en dan zou vergaan.


het einde van de wereld is een reële mogelijkheid:
Tijdens de koude oorlog had het gemakkelijk mis kunnen gaan
En nog zijn kernwapens de wereld niet uit.

Maar tegenwoordig zitten we meer in over natuur en milieu
De verwoesting van de bossen
Zeeën vol plastic
De Noordpool bijna verdwenen
Wat zullen de gevolgen zijn?
Roeit de mensheid zichzelf uit?



En als altijd dreigen er ziektes en epidemieën:
Hoe ontwrichtend het corona virus

Wat duurt het lang voor we dat onder controle hebben


En in een rampenfilm is er een planeet
die geen rondjes om de zon draait
maar recht op de aarde afkomt
Er is geen ontkomen aan
Paniek en ontreddering bij de mensen
Tot de planeet op de aarde botst
en alles in een verzengend vuur ten ondergaat.
Een doemscenario: de mensheid ten dode opgeschreven.


Het einde is niet meer iets exotisch, iets bizars
Het is voorstelbaar geworden
Een reële mogelijkheid.
Iets waar je aan denkt, van wakker ligt
omdat er zoveel tekenen der tijden zijn
die daarop wijzen.





B     Het doet denken aan die woorden van Jezus
over de zon die verduisterd wordt
en de maan die geen licht meer geeft
en de sterren van de hemel zullen wankelen.


Toch: als Jezus spreekt over het einde der tijden

Dan is de oorzaak niet dat er zomaar ziektes uitbreken
of dat er een planeet toevallig richting aarde komt.


Jezus ziet een heel andere oorzaak:


Omdat er christenen zijn die geloven
daarom is er die vervolging
Omdat er een kerk is die van het evangelie zingt
daarom is er die verdrukking.
Omdat het lijden van de gelovigen te erg wordt
daarom wankelen de sterren
en komt tenslotte de Zoon des Mensen met zijn engelen.


Net zoals het ging met Jezus
Omdat hij met zoveel warmte en aandacht
omzag naar de mensen, naar mensen in de goot
en zo royaal hen verwarmde met de liefde van God
daarom die tegenwerking, die spot
die haat en nijd, daarom dat kruis ten slotte.


De wereld wil liever niet herinnerd worden aan God
en zijn liefde voor mensen
voor mensen aan de rand speciaal.
Liever niet horen van vrede en recht
Liever houdt ze onrecht en verdrukking in stand.
Wie het wagen daar vraagtekens bij te zetten
kunnen moeilijkheden verwachten.


Jezus zegt het al van te voren
Hij waarschuwt zijn leerlingen
En over de eeuwen heen komen zijn woorden
de christenen in Egypte en Syrië en Noord Korea: kijk niet vreemd op
als ze jullie discrimineren, verjagen, vervolgen en gevangen zetten,
als ze jullie martelen en doden.
Het is omdat je bij mij hoort.


En over de eeuwen heen komen zijn woorden tot de kerken in Nederland
en tot ons hier in Hardenberg:
Wees niet verbaasd
als je gepest wordt op school omdat je Jezus geweldig vindt
als je eruit ligt op je werk omdat je gelooft
dat geld en bezit je niet gelukkig kunnen maken.
Wees niet verbaasd als ze de kerk op de hak nemen
Dat kun je toch verwachten in een land
waar het al materialistischer en platter wordt


Dat zijn de tekenen der tijden.
Ellende die met Christus,
die met geloof en kerk te maken hebben.




C      Ik ga niet zeggen dat wij daar al midden in zitten.
Wij niet.
Maar christenen in Saoedi Arabië, Syrië, in Egypte
Wij hebben het een stuk gemakkelijker.
Al komt het dichterbij:
aanslagen op kerken, op gelovigen in Frankrijk


Of is het hier nog niet
omdat we als christenen zo weinig zichtbaar zijn.
omdat we meer aarde dan zout der aarde?
meer wereld dan licht der wereld?


Getuigen we van de hoop die in ons is?
Praten we wel eens met anderen over Jezus?
Vallen we wel eens op met iets goeds
Halen we de Toren met een aansprekend resultaat?


Doen we wel eens wat extra voor onze naaste?
Zijn we royaal in vergeven, in dienen en delen?
Staan we vooraan als vrijwilligers, mantelzorgers?
Doen we mee in een hulpdienst voor de buurt, de wijk?
Of zijn we vooral gehecht aan onze vrije avonden
en week-ends en vakantie?
aan onze vrijheid?


Meedoen: dat hoort toch eigenlijk wel.
Een christen kan toch niet zeggen:
ieder moet z'n eigen boontjes maar zien te doppen?
ieder moet zichzelf maar zien te redden?


Dan roepen we over ons af wat we niet willen:
de verharding in ons land, de verzakelijking
Dan werken we het zelf in de hand:
verdeeldheid, afgunst, onverschilligheid
gevaarlijke voedingsbodem voor haat en geweld.


Dan zijn we het zelf
die de wereld in de afgrond storten.




D       Als Marcus zijn evangelie schrijft
is het ongehoorde gebeurd:
70 n Christus: de Romeinen plunderen Jeruzalem
doden de opstandelingen
voeren de bevolking als slaven af
en verwoesten de tempel, de heilige tempel.


En de kerk is geschokt:
dit is te erg, nu is de maat vol
nu zal God ingrijpen


Maar nee, de geschiedenis ging verder.
na 70,
na de pest-epidemieën van de middeleeuwen

na Auschwitz en Hiroshima
na vandaag ondanks aanslagen, ondanks corona


De geschiedenis gaat door
God gelooft er nog steeds in

Zijn plan met de mensen is nog niet klaar.
Geloven wij daar nog in?
Zijn we beschikbaar voor hem?
Willen we in de Geest van Christus
ons inzetten voor goede verhoudingen met elkaar
voor vrede, voor gerechtigheid?
Willen we in de Geest van Christus
met liefde elkaar helpen, troosten, vergeven
de eenzaamheid verdrijven?
Willen we in de Geest van Christus
iets laten zien van God,
van zijn rijk dat komt?


Jezus vertelt van een man die op reis gaat
en zijn huis overlaat aan zijn dienaren:
ieder krijgt een taak:
een tuinman, een boodschappenjongen, een poetsvrouw,

en iemand op wacht bij de deur.
Niemand is overbodig...iedereen een taak.
Zo is dat in de kerk:
zolang we leven kunnen we iets doen
voor God en voor elkaar.
En dat verwacht hij ook.
Dat we bezig zijn.

Niet dat we “het wel geloven”
en het gemeenteleven laten versloffen
en aan de omgeving geen boodschap hebben.


Laat hij jullie niet slapend aantreffen
Wees waakzaam, wees wakker en actief
in de kerk, daarbuiten
Laat iets zien, iets horen van je geloof,
van de hoop die in je is
van de liefde die je drijft.




E       Wanneer dan zal het echt zo ver zijn?
We zijn al 20 eeuwen onderweg

Hoelang nog?
Is er nog niet genoeg geleden en gestreden?



Niemand die het weet, zegt Jezus,
Alleen God weet het.
Het komt op zijn tijd.
En zolang de geschiedenis doorgaat
zolang rekent hij op ons
Zolang ziet hij nog kansen om mensen
met het geloof te bereiken
voor Christus en zijn liefde te winnen.


Niemand die weet wanneer
Maar een boom die uitloopt wijst op de zomer die komt
En de tekenen der tijden wijzen op het einde dat komt.
Alle eeuwen door zijn er zulke tekenen geweest
En zo zal het blijven tot het zover is.
En God een einde maakt aan alle geweld en onderdrukking.


Jezus zei erbij:
Deze dingen beginnen al heel gauw te gebeuren.
Sommigen van jullie zullen dat nog meemaken
En zo was het ook.
En zo is het gebleven.

En zo zal het zijn:
altijd weer 
zullen er gelovige mensen zijn
die verdrukt en vervolgd worden
die moeten lijden voor hun geloof
die zuchten onder de tekenen der tijden
die verlangen naar het einde van deze wereld
die verlangen naar het begin van Gods nieuwe wereld.


Tot het einde toe zal er kerk zijn
Doet u mee? en jij?
Zullen we niet in slaap vallen?
Zullen we samen de lofzang gaande houden?
Zullen we blijven samen komen rond de bijbel

Zullen we samen brood en wijn delen en Christus gedenken?
Tot het einde aan toe de hoop levend houden
Zulle we zout voor de aarde
licht voor de wereld zijn?


Als de vijgenboom uitloopt en gaat bloeien
weten we: de zomer komt eraan.
Aan de moeiten en verdrukkingen weten we:
het einde is nabij.
Al 20 eeuwen is dat zo en wie weet hoe lang nog
Wat maakt het uit: de zomer komt eraan!
AMEN


 
terug

Afkortingen


van de Bijbelboeken > Register (kolom 1)

adhv = aan de hand van
Afb = Afbeelding
aw = aangehaald werk
BGT = Bijbel in Gewone Taal
BHS = Biblia Hebraica Stuttgartensie (Hebr. OT)
bv = bij voorbeeld
CGK = Christelijk Gereformeerde Kerk
cq = casu quo (bv ik doe kaas cq ham op mijn brood = ik doe kaas op mijn brood of anders ham)
DL = Dordtse Leerregels
dwz = dat wil zeggen
eva = en vele anderen
FB = FaceBook
GNB - Groot Nieuws Bijbel
GNT = Griekse Nieuwe Testament (Nestle-Aland)
Gr = Grieks
HCat = Heidelbergse Catechismus
Hebr = Hebreeuws
HKB = Historich Kritische Benadering (of Bijbelonderzoek)
HSV = Herziene  Staten Vertaling
HTB = Het Boek
ID = Intelligent Design
itt = in tegenstelling tot
Lat = Latijn
LuV = Lutherse Vertaling
LV14 = Leidse Vertaling 1914
LXX = Septuaginta (Grieks OT; 250 - 50 vC)
M = Meditatie (bv Mc 1:1M = Meditatie over Mc 1: 1)
NA = Nestle-Aland, 27-ste druk (Grieks NT)
NB = Naardense Bijbel (P. Oussoren, 2004)
NBG = Nederlands Bijbel Genootschap
NBG51 = Bijbelvertaling van het NBG (1951)
NBV = Nieuwe Bijbel Vertaling (2004)
NBV21 = Nieuwe Bijbel Vertaling van het NBG (2021)
nC = na Christus
NGB = Nederlandse GeloofsBelijdenis
NT = Nieuwe of tweede Testament
OT = Oude of eerste Testament
P = Paulus of de brieven van Paulus
p = pagina of pagina's 
PKN = Protestantse Kerk Nederland
PM = Post Modernisme
P = Preek (bv Ps 84P = Preek over Psalm 84)
Q = Quelle, bron van uitspraken van Jezus
resp = respectievelijk (bv A en B reden in resp een Golf en een Astra = A reed in een Golf, B in een Astra)
RKK = Rooms Katholieke Kerk
SV = Staten Vertaling
TeNaCh = Torah+Nebiïm+Chetoebim
v = volgende vers (bv Ps 1: 1v = Ps 1: 1 - 2)
vC =  voor Christus
vd = van de
vv = volgende verzen (bv Ps 1: 1vv = Ps 1: 1 - 3)

WV = Willibrord Vertaling
X = Chiasme (kruisstelling)
> = zie (bv > 2 betekent zie bij punt 2)
// = synoniem parallellisme
<> = tegenstelling, ook: antithetisch parallellisme

 

 

×