Mat 20: 1 - 16(Pr)
lezen Jona 4 en Mat 20: 1 - 16
A Vandaag aandacht voor vervolgde christenen
voor de verdrukte kerk in het Midden Oosten
In het bijzonder Syrië
Het land verscheurd door een burgeroorlog
Minstens 5 partijen bevechten elkaar op leven en dood
Aleppo en andere steden: met de grond gelijk gemaakt
Onnoemelijk veel slachtoffers onder de burgers
christenen, moslims, joden
Je vraagt je af: wat heeft het voor zin
hier, er zover vandaan, op veilige afstand
er bij stil te staan
voor de vrede te bidden
voor de kerk en de christenen daar
wat hebben ze er aan?
Maar voor de christenen daar betekent het wel wat
Ze voelen zich gedragen door ons gebed
en gesteund door het geld dat we sturen.
Te weinig om de problemen op te lossen
Een druppel op een gloeiende plaat
Maar toch: een teken dat ze niet vergeten zijn
maar gezien, gehoord worden
en mensen God niet met rust laten
voordat de vrede gekomen is.
Ach, als u wel eens ziek was,
dan weet hoe belangrijk het is:
een kaartje, bezoek, een gebed.
Zo is dat ook voor onze broeders en zusters daar.
En we hebben er zelf ook wat aan!
We kunnen onszelf laten inspireren
door de kerk daar
Hoe ze met de moeilijkheden omgaat
Hoe ze probeert in die gek geworden wereld
te laten zien dat het ook nog heel anders kan
dan terreur en geweld en onverdraagzaamheid en angst
Dat er ook nog zoiets als liefde kan zijn
en vrede, vrijheid en geluk.
Een kerk die gewoon zichzelf blijft.
Die zich niet gek laat maken
Die niet geweld met geweld gaat beantwoorden
Maar voor de vrede gaat
en goede verhoudingen nastreeft.
Die dat blijft volhouden, ook als moeite kost
als het zeer begint te doen
als het grote offers vraagt.
In Homs stierf pater van der Lugt
als een martelaar van het geloof.
B Ik vertel u eerst wat meer over pater van der Lugt.
Er zijn nl. allerlei overeenkomsten tussen zijn leven
en die gelijkenis die de Here Jezus vertelt.
Frans van der Lugt werd geboren in 1938, in Den Haag.
Hij kon goed leren. Studeerde theologie.
Werd priester in de RK kerk.
Later zou hij ook nog psychologie studeren
In dat vak promoveerde hij zelfs.
Je zou zeggen: dan ligt de wereld voor je open.
Maar hij gaat niet de gemakkelijkste weg.
Vanaf 1964 is hij in Syrië.
En vanaf 1993 in een klooster bij Homs.
Daar verzorgt hij onderwijs
aan kinderen met een verstandelijke handicap.
Op het landgoed verbouwt hij groente, druiven,
er zijn sportvelden, er is een motel
er werken mensen, 10, later 20, 30
op den duur heeft hij 40 mensen in dienst
Allemaal met een lichamelijke of verstandelijke beperking.
Wij zouden het een prachtig diaconaal project noemen
Daar kun je als kerk mee voor de dag komen.
Niet om trots op jezelf te zijn.
Maar omdat je zo iets laat zien
van wat je drijft, van je inspiratie, van God.
Deze mooie dingen komen tot stand
als God zijn werk kan doen
Als mensen zich door zijn Geest laten leiden
en beseffen dat de goedheid van God
er niet alleen is voor wie jong en sterk en gezond zijn
maar dat de liefde van God
juist ook uitgaat naar wie het minder getroffen hebben.
Ziet u de overeenkomst met wat Jezus vertelt?
die landheer uit de gelijkenis:
die heeft ook een wijngaard
en er moet geoogst worden
en hij gaat naar het arbeidsbureau
en hij neemt mensen in dienst
en een paar uur later nog een keer, en nog eens,
nog tot een uur voor zonsondergang.
Dan is echt iedereen aan het werk.
Geen werkloze meer te vinden.
Is de oogst nou zo groot?
Of wil hij gewoon dat iedereen aan het werk komt?
Dat er geen arbeider werkeloos blijft
Maar dat ze allemaal hun kostje bij elkaar verdienen
Dat is altijd nog beter dan te moeten bedelen.
Verdienen is fijner dan je hand op moeten houden.
Wat bijzonder die landheer!
C De overeenkomsten houden niet op
Als het oorlog wordt in Syrië, kiest pater van der Lugt
niet voor de veilige weg terug naar Nederland.
Hij blijft daar in Homs.
We zagen hem op TV aandacht vragen voor de honger in de stad.
Hij helpt mensen de belegerde stad uitkomen
Blijft zelf bij de laatste christenen achter
Een teken van hoop, deze mens van vrede
7 april 2014 werd hij genadeloos vermoord.
Door de extremisten van Al Nusra
Vermoord, omdat hij niet een van hen was
Vermoord omdat hij bij geen van de partijen wilde horen
Vermoord omdat hij wilde laten zien
dat Gods liefde en goedheid uitgaat
naar alle mensen : christenen, moslims, joden, wie ook maar.
Dat is weer een overeenkomst met de gelijkenis.
Daar zijn ook mensen geïrriteerd:
De arbeiders van het eerste uur.
Toen het nog maar net dag was zijn ze begonnen
Ze werkten toen de zon op zijn heetst was
Ze werkten tot het avond werd.
Die zijn ontzettend boos als ze er achter komen
dat de mensen die maar een uurtje gewerkt hebben
net zoveel krijgen als zij!
Ze doen hun beklag bij de landheer.
Wij hebben wel 12 uur gewerkt!
Dan hebben we recht op 12x zoveel
als degenen die maar een uurtje werkten!
Daar kunnen we inkomen, in die verontwaardiging.
Wie lange dagen maakt, hoort toch meer te verdienen?
Bij een grote prestatie hoort toch een grote beloning?
Wie komt nog om van 8 tot 5 te werken
als je net zo goed om 4 uur kunt beginnen?
Wie maakt zijn huiswerk nog,
als de leraar toch iedereen een voldoende geeft
Wie houdt zich nog aan de wet
als de rechter kleine overtredingen en grote misdaden
allemaal afdoet met enkel een waarschuwing?
Nee, er moet beloond en bestraft worden.
Als dat niet gebeurt, waar blijven we dan?
Daarom die verontwaardiging bij de knechten van het eerste uur
En bij Jona als Nineve gespaard blijft.
En bij ons als een werkgever “oneerlijk” doet
als een leraar al te goed is
als een rechter te soepel is
Er moet verschil zijn.
Je hoort te krijgen naar dat je gepresteerd hebt
D Allemaal waar, maar toch:
was het niet gewoon mooi
hoe die landheer deed met zijn knechten?
Op het eind van de dag kregen ze allemaal
het afgesproken loon: 1 denarie
niet veel, niet weinig, gewoon genoeg om van te leven.
Niemand die te kort kwam!
En was het niet heel mooi
hoe pater van der Lugt deed
zich niet aansluiten bij het verzet tegen Assad
of bij een andere groep
maar boven de partijen staan
en de mensen helpen, ongeacht hun geloof?
Wie deed hij daarmee te kort?
En was het niet geweldig hoe Jezus deed:
voor hem telde totaal niet
wat iemand van zijn leven had gemaakt
was het een tollenaar als Zacheus
of een veel besproken vrouw
Hij keek niet naar het gedrag
maar naar de man, of vrouw daarachter
die ging hij niet uit de weg;
die sprak hij aan!
en zo voelden ze weer iets van God
van zijn liefde voor alle mensen
En wat fleurden ze daar van op.
En wie werd daar nou slechter van?
Maar de mensen verdroegen het niet.
Tenminste: de mensen die meenden dat het om prestaties gaat
dat het om straf en beloning draait.
Zij zien het allemaal gebeuren. Met een boos oog.
Het valt helemaal verkeerd hoe Jezus doet.
Daar gaat hun indeling in rechtvaardigen en onrechtvaardigen
in vromen en zondaars
Nu kunnen zij zich niet meer beter voelen dan de anderen
Niemand om op neer te kijken.
Daarom ruimen ze hem uit de weg.
Daar komt aan het licht
tot wat een geweld wij in staat zijn
en hoe juist de beste van alle
daar het slachtoffer van wordt.
Jezus...en na hem de martelaren van de kerk
en pater van der Lugt
allen die alleen maar goed willen zijn
en de liefde van God willen bewijzen
aan iedereen.
Zo onthullend, deze geschiedenis.
Daar moeten we toch van af!:
van dat boze oog. Van dat kwade bloed
van dat jezelf beter vinden dan een ander
E Maar kan dat wel: zo goed als God willen zijn?
Zijn liefde delen met de mensen om je heen
Niet oordelen, maar vergeven
niet heersen, maar dienen
niet hebben, maar delen.
Leert de geschiedenis van Jezus niet
dat je de ergste narigheid over je afroept?
Kan het wel, zo leven als hij deed?
Maar wat is het alternatief?
had pater van der Lugt
zich dan van geweld moeten bedienen
had zijn kerk zich bij een van de 5 strijdende partijen moeten aansluiten
of een 6-de terreurgroep moeten vormen?
Nee toch?
Wie had dan de hoop moeten levend houden
dat het wel kan:
mensen die in vrede samenleven?
deze wereld een beetje koninkrijk der hemelen?
Als niemand meer de goedheid van God
zichtbaar maakt
door een wijngaard voor de mensen met een beperking
door er met alle mensen in Homs het brood te delen
dan is God toch verdwenen?
dan heb je toch met zijn allen
van de aarde een hel gemaakt?
Laten we wel wezen:
Bij ons in Nederland is geen burgeroorlog aan de gang.
Het is overdreven om bang te zijn voor geweld.
De vrijheid van geloof is zelfs in de wet geregeld.
Wat houdt ons tegen om hier in Hardenberg
te doen zoals Jezus ons leert?
Dit is voor ons de uitdaging:
dat we geen zure Jona te worden
maar het leven zien zoals het Jezus het deed:
oog hebben voor de mensen
die God op je weg brengt:
buren, familie, collega’s, vriend en vijand
voor hun zorgen en problemen
voor hun eenzaamheid
voor hun verdriet
Naar iedereen gaat onze vriendschap uit
onze aandacht, onze hulp
Omdat de liefde van God uitgaat
naar alle mensen.
AMEN
Afkortingen
van de Bijbelboeken > Register (kolom 1) adhv = aan de hand van Afb = Afbeelding BGT = Bijbel in Gewone Taal BHS = Biblia Hebraica Stuttgartensie (Hebr. OT) bv = bij voorbeeld CGK = Christelijk Gereformeerde Kerk DL = Dordtse Leerregels dwz = dat wil zeggen eva = en vele anderen GNB - Groot Nieuws Bijbel GNT = Griekse Nieuwe Testament (Nestle-Aland) Gr = Grieks HCat = Heidelbergse Catechismus Hebr = Hebreeuws HKB = Historich Kritische Benadering (of Bijbelonderzoek) HSV = Herziene Staten Vertaling HTB = Het Boek ID = Intelligent Design itt = in tegenstelling tot Lat = Latijn LuV = Lutherse Vertaling LV14 = Leidse Vertaling 1914 LXX = Septuaginta (Grieks OT; 250 - 50 vC) M = Meditatie (bv Mc 1:1M = Meditatie over Mc 1: 1) NA = Nestle-Aland, 27-ste druk (Grieks NT) NB = Naardense Bijbel (P. Oussoren, 2004) NBG = Nederlands Bijbel Genootschap NBG51 = Bijbelvertaling van het NBG (1951) NBV = Nieuwe Bijbel Vertaling (2004) NBV21 = Nieuwe Bijbel Vertaling van het NBG (2021) nC = na Christus NGB = Nederlandse GeloofsBelijdenis NT = Nieuwe of tweede Testament OT = Oude of eerste Testament p. = pagina of pagina's PKN = Protestantse Kerk Nederland PM = Post Modernisme Pr = Preek (bv Ps 84Pr = Preek over Psalm 84) Q = Quelle, bron van uitspraken van Jezus RKK = Rooms Katholieke Kerk SV = Staten Vertaling TeNaCh = Torah+Nebiïm+Chetoebim v = volgende vers (bv Ps 1: 1v = Ps 1: 1 - 2) vC = voor Christus vd = van de vv = volgende verzen (bv Ps 1: 1vv = Ps 1: 1 - 3) WV = Willibrord Vertaling X = Chiasme (kruisstelling) > = zie (bv > 2 betekent zie bij punt 2) // = synoniem parallellisme <> = antithetisch parallellisme |