Mat 20: 1 - 16(Pr)

lezen Jona 4 en Mat 20: 1 - 16

A  Vandaag aandacht voor vervolgde christenen

voor de verdrukte kerk in het Midden Oosten

In het bijzonder Syrië

Het land verscheurd door een burgeroorlog

Minstens 5 partijen bevechten elkaar op leven en dood

Aleppo en andere steden: met de grond gelijk gemaakt

Onnoemelijk veel slachtoffers onder de burgers

christenen, moslims, joden

 

Je vraagt je af: wat heeft het voor zin

hier, er zover vandaan, op veilige afstand

er bij stil te staan

voor de vrede te bidden

voor de kerk en de christenen daar

wat hebben ze er aan?

 

Maar voor de christenen daar betekent het wel wat

Ze voelen zich gedragen door ons gebed

en gesteund door het geld dat we sturen.

Te weinig om de problemen op te lossen

Een druppel op een gloeiende plaat

Maar toch: een teken dat ze niet vergeten zijn

maar gezien, gehoord worden

en mensen God niet met rust laten

voordat de vrede gekomen is.

 

Ach, als u wel eens ziek was,

dan weet hoe belangrijk het is:

een kaartje, bezoek, een gebed.

Zo is dat ook voor onze broeders en zusters daar.

 

En we hebben er zelf ook wat aan!

We kunnen onszelf laten inspireren

door de kerk daar

Hoe ze met de moeilijkheden omgaat

Hoe ze probeert in die gek geworden wereld

te laten zien dat het ook nog heel anders kan

dan terreur en geweld en onverdraagzaamheid en angst

Dat er ook nog zoiets als liefde kan zijn

en vrede, vrijheid en geluk.

 

Een kerk die gewoon zichzelf blijft.

Die zich niet gek laat maken

Die niet geweld met geweld gaat beantwoorden

Maar voor de vrede gaat

en goede verhoudingen nastreeft.

Die dat blijft volhouden, ook als moeite kost

als het zeer begint te doen

als het grote offers vraagt.

In Homs stierf pater van der Lugt

als een martelaar van het geloof.

 

 

B       Ik vertel u eerst wat meer over pater van der Lugt.

Er zijn nl. allerlei overeenkomsten tussen zijn leven

en die gelijkenis die de Here Jezus vertelt.

 

Frans van der Lugt werd geboren in 1938, in Den Haag.

Hij kon goed leren. Studeerde theologie.

Werd priester in de RK kerk.

Later zou hij ook nog psychologie studeren

In dat vak promoveerde hij zelfs.

Je zou zeggen: dan ligt de wereld voor je open.

Maar hij gaat niet de gemakkelijkste weg.

 

Vanaf 1964 is hij in Syrië.

En vanaf 1993 in een klooster bij Homs.

Daar verzorgt hij onderwijs

aan kinderen met een verstandelijke handicap.

Op het landgoed verbouwt hij groente, druiven,

er zijn sportvelden, er is een motel

er werken mensen, 10, later 20, 30

op den duur heeft hij 40 mensen in dienst

Allemaal met een lichamelijke of verstandelijke beperking.

 

Wij zouden het een prachtig diaconaal project noemen

Daar kun je als kerk mee voor de dag komen.

Niet om trots op jezelf te zijn.

Maar omdat je zo iets laat zien

van wat je drijft, van je inspiratie, van God.

Deze mooie dingen komen tot stand

als God zijn werk kan doen

Als mensen zich door zijn Geest laten leiden

en beseffen dat de goedheid van God

er niet alleen is voor wie jong en sterk en gezond zijn

maar dat de liefde van God

juist ook uitgaat naar wie het minder getroffen hebben.

 

Ziet u de overeenkomst met wat Jezus vertelt?

die landheer uit de gelijkenis:

die heeft ook een wijngaard

en er moet geoogst worden

en hij gaat naar het arbeidsbureau

en hij neemt mensen in dienst

en een paar uur later nog een keer, en nog eens,

nog tot een uur voor zonsondergang.

Dan is echt iedereen aan het werk.

Geen werkloze meer te vinden.

 

Is de oogst nou zo groot?

Of wil hij gewoon dat iedereen aan het werk komt?

Dat er geen arbeider werkeloos blijft

Maar dat ze allemaal hun kostje bij elkaar verdienen

Dat is altijd nog beter dan te moeten bedelen.

Verdienen is fijner dan je hand op moeten houden.

 

Wat bijzonder die landheer!





C      De overeenkomsten houden niet op

Als het oorlog wordt in Syrië, kiest pater van der Lugt

niet voor de veilige weg terug naar Nederland.

Hij blijft daar in Homs.

We zagen hem op TV aandacht vragen voor de honger in de stad.

Hij helpt mensen de belegerde stad uitkomen

Blijft zelf bij de laatste christenen achter

Een teken van hoop, deze mens van vrede

 

7 april 2014 werd hij genadeloos vermoord.

Door de extremisten van Al Nusra

Vermoord, omdat hij niet een van hen was

Vermoord omdat hij bij geen van de partijen wilde horen

Vermoord omdat hij wilde laten zien

dat Gods liefde en goedheid uitgaat

naar alle mensen : christenen, moslims, joden, wie ook maar.

 

Dat is weer een overeenkomst met de gelijkenis.

Daar zijn ook mensen geïrriteerd:

De arbeiders van het eerste uur.

Toen het nog maar net dag was zijn ze begonnen

Ze werkten toen de zon op zijn heetst was

Ze werkten tot het avond werd.

Die zijn ontzettend boos als ze er achter komen

dat de mensen die maar een uurtje gewerkt hebben

net zoveel krijgen als zij!

Ze doen hun beklag bij de landheer.

Wij hebben wel 12 uur gewerkt!

Dan hebben we recht op 12x zoveel

als degenen die maar een uurtje werkten!

 

Daar kunnen we inkomen, in die verontwaardiging.

Wie lange dagen maakt, hoort toch meer te verdienen?

Bij een grote prestatie hoort toch een grote beloning?

 

Wie komt nog om van 8 tot 5 te werken

als je net zo goed om 4 uur kunt beginnen?

 

Wie maakt zijn huiswerk nog,

als de leraar toch iedereen een voldoende geeft

 

Wie houdt zich nog aan de wet

als de rechter kleine overtredingen en grote misdaden

allemaal afdoet met enkel een waarschuwing?

 

Nee, er moet beloond en bestraft worden.

Als dat niet gebeurt, waar blijven we dan?

Daarom die verontwaardiging bij de knechten van het eerste uur

En bij Jona als Nineve gespaard blijft.

En bij ons als een werkgever “oneerlijk” doet

als een leraar al te goed is

als een rechter te soepel is

Er moet verschil zijn.

Je hoort te krijgen naar dat je gepresteerd hebt

 



D      Allemaal waar, maar toch:

was het niet gewoon mooi

hoe die landheer deed met zijn knechten?

Op het eind van de dag kregen ze allemaal

het afgesproken loon: 1 denarie

niet veel, niet weinig, gewoon genoeg om van te leven.

Niemand die te kort kwam!

 

En was het niet heel mooi

hoe pater van der Lugt deed

zich niet aansluiten bij het verzet tegen Assad

of bij een andere groep

maar boven de partijen staan

en de mensen helpen, ongeacht hun geloof?

Wie deed hij daarmee te kort?

 

En was het niet geweldig hoe Jezus deed:

voor hem telde totaal niet

wat iemand van zijn leven had gemaakt

was het een tollenaar als Zacheus

of een veel besproken vrouw

Hij keek niet naar het gedrag

maar naar de man, of vrouw daarachter

die ging hij niet uit de weg;

die sprak hij aan!

en zo voelden ze weer iets van God

van zijn liefde voor alle mensen

En wat fleurden ze daar van op.

En wie werd daar nou slechter van?

 

Maar de mensen verdroegen het niet.

Tenminste: de mensen die meenden dat het om prestaties gaat

dat het om straf en beloning draait.

Zij zien het allemaal gebeuren. Met een boos oog.

Het valt helemaal verkeerd hoe Jezus doet.

Daar gaat hun indeling in rechtvaardigen en onrechtvaardigen

in vromen en zondaars

Nu kunnen zij zich niet meer beter voelen dan de anderen
Niemand om op neer te kijken.

Daarom ruimen ze hem uit de weg.

 

Daar komt aan het licht

tot wat een geweld wij in staat zijn

en hoe juist de beste van alle

daar het slachtoffer van wordt.

Jezus...en na hem de martelaren van de kerk

en pater van der Lugt

allen die alleen maar goed willen zijn

en de liefde van God willen bewijzen

aan iedereen.

 

Zo onthullend, deze geschiedenis.

Daar moeten we toch van af!:

van dat boze oog. Van dat kwade bloed

van dat jezelf beter vinden dan een ander

 



E     Maar kan dat wel: zo goed als God willen zijn?

Zijn liefde delen met de mensen om je heen

Niet oordelen, maar vergeven

niet heersen, maar dienen

niet hebben, maar delen.

Leert de geschiedenis van Jezus niet

dat je de ergste narigheid over je afroept?

Kan het wel, zo leven als hij deed?

 

Maar wat is het alternatief?

had pater van der Lugt

zich dan van geweld moeten bedienen

had zijn kerk zich bij een van de 5 strijdende partijen moeten aansluiten

of een 6-de terreurgroep moeten vormen?
Nee toch?

 

Wie had dan de hoop moeten levend houden

dat het wel kan:

mensen die in vrede samenleven?

deze wereld een beetje koninkrijk der hemelen?
 

Als niemand meer de goedheid van God

zichtbaar maakt

door een wijngaard voor de mensen met een beperking

door er met alle mensen in Homs het brood te delen

dan is God toch verdwenen?

dan heb je toch met zijn allen

van de aarde een hel gemaakt?

 

Laten we wel wezen:

Bij ons in Nederland is geen burgeroorlog aan de gang.

Het is overdreven om bang te zijn voor geweld.

De vrijheid van geloof is zelfs in de wet geregeld.

Wat houdt ons tegen om hier in Hardenberg

te doen zoals Jezus ons leert?

 

Dit is voor ons de uitdaging:

dat we geen zure Jona te worden

maar het leven zien zoals het Jezus het deed:

oog hebben voor de mensen

die God op je weg brengt:

buren, familie, collega’s, vriend en vijand

voor hun zorgen en problemen

voor hun eenzaamheid

voor hun verdriet

Naar iedereen gaat onze vriendschap uit

onze aandacht, onze hulp

Omdat de liefde van God uitgaat

naar alle mensen.

AMEN

terug

Afkortingen


van de Bijbelboeken > Register (kolom 1)

adhv = aan de hand van
Afb = Afbeelding
BGT = Bijbel in Gewone Taal
BHS = Biblia Hebraica Stuttgartensie (Hebr. OT)
bv = bij voorbeeld
CGK = Christelijk Gereformeerde Kerk
DL = Dordtse Leerregels
dwz = dat wil zeggen
eva = en vele anderen
GNB - Groot Nieuws Bijbel
GNT = Griekse Nieuwe Testament (Nestle-Aland)
Gr = Grieks
HCat = Heidelbergse Catechismus
Hebr = Hebreeuws
HKB = Historich Kritische Benadering (of Bijbelonderzoek)
HSV = Herziene  Staten Vertaling
HTB = Het Boek
ID = Intelligent Design
itt = in tegenstelling tot
Lat = Latijn
LuV = Lutherse Vertaling
LV14 = Leidse Vertaling 1914
LXX = Septuaginta (Grieks OT; 250 - 50 vC)
M = Meditatie (bv Mc 1:1M = Meditatie over Mc 1: 1)
NA = Nestle-Aland, 27-ste druk (Grieks NT)
NB = Naardense Bijbel (P. Oussoren, 2004)
NBG = Nederlands Bijbel Genootschap
NBG51 = Bijbelvertaling van het NBG (1951)
NBV = Nieuwe Bijbel Vertaling (2004)
NBV21 = Nieuwe Bijbel Vertaling van het NBG (2021)
nC = na Christus
NGB = Nederlandse GeloofsBelijdenis
NT = Nieuwe of tweede Testament
OT = Oude of eerste Testament
p. = pagina of pagina's 
PKN = Protestantse Kerk Nederland
PM = Post Modernisme
Pr = Preek (bv Ps 84Pr = Preek over Psalm 84)
Q = Quelle, bron van uitspraken van Jezus
RKK = Rooms Katholieke Kerk
SV = Staten Vertaling
TeNaCh = Torah+Nebiïm+Chetoebim
v = volgende vers (bv Ps 1: 1v = Ps 1: 1 - 2)
vC =  voor Christus
vd = van de
vv = volgende verzen (bv Ps 1: 1vv = Ps 1: 1 - 3)

WV = Willibrord Vertaling
X = Chiasme (kruisstelling)
> = zie (bv > 2 betekent zie bij punt 2)
// = synoniem parallellisme
<> = antithetisch parallellisme

 

 

×