Joh 12: 20 - 36

Wanneer Ik van de aarde omhooggeheven word, zal Ik iedereen naar mij toe halen (Joh 12: 32  NBV21)

 

A      Wij vinden het belangrijk dat dingen aantrekkelijk zijn:

Een aantrekkelijke rente voor ons spaargeld

Een aanlokkelijke baan

Een attractieve vakantie

Aantrekkelijk is iets als ik het voordelig of nuttig of plezierig vind.

Dat zegt natuurlijk ook iets van mezelf.


Mensen kunnen aantrekkelijk zijn:

Als je iemand een knappe man of vrouw vindt

dan val je op zijn blauwe ogen,

haar slanke figuur

op zijn humor…of wat ook maar

Hij of zij is aantrekkelijk omdat iets mij aanspreekt.

Een ander ziet niets in hem of haar, maar ik wel.

 

Het omgekeerde is het geval met dingen die ons tegenstaan:

Je baan verliezen

De narigheid van ziekte en zorgen

Misverstanden en ruzies

Dat proberen we te voorkomen:

Dat zijn dingen die ons zeer doen, die ons tijd en geld en energie kosten.

Dat zijn de dingen waar ik liever met een wijde boog omheen ga

omdat het me niets oplevert.

 

Wat zijn God en Jezus voor ons

Zijn ze aantrekkelijk?

Stoten ze ons af?

 

Of heeft het geloof iets van allebei?

aantrekkelijk en afstotend tegelijk.

Ja, er is iets in God en Jezus dat mij aantrekt

Er zijn ook dingen die mij tegen staan

Dat ligt niet aan God of aan Jezus

Dat heeft alles te maken met wie ik zelf ben





B      Wij vinden God en Jezus ergens wel aantrekkelijk

Anders zou u en jij er vanmorgen niet zijn:

Het geloof trekt ons aan en heeft ons hier samengebracht.

We verwachten iets van God:

Hij moet ons inspireren met Vertrouwen, Hoop, Liefde

Hij moet ons raad en hulp geven in moeilijkheden

 

Zo vonden die Griekse mannen Jezus ook aantrekkelijk:

Ze hadden van zijn wonderen gehoord en vast ook enkele gelijkenissen

En dat heeft diepe indruk gemaakt

Ze willen hem ontmoeten en nog meer kennis, inzicht, wijsheid opdoen.

En toch laat Jezus het niet zover komen

Hij ontloopt die Griekse bewonderaars.

 

Waarom is dat?

Ze zijn wel geboeid door Jezus, maar het is maar in een stukje van Jezus

In het mooie: de indrukwekkende wonderen, de verrassende gelijkenissen

En dat herkennen we.

Wij bewonderen Jezus. Zijn manier van leven trekt ons aan:

Zo recht door zee, zo goed voor de mensen, zo vertrouwend op God

Dat wensen we voor onszelf ook.

En dat is goed…dat is een gezond verlangen…

 

Maar Jezus is meer:

Bij hem hoort ook: ergernis, tegenwerking, vijandschap, lijden en sterven aan een kruis.

Dat is niet iets toevalligs,

iets dat niet de bedoeling was, maar hem helaas overkomen is.

Alsof het hem uit de hand liep.

Nee: Daar draait het zelfs om. Daar loopt het op uit.

Het kruis is niet voor niets het symbool van de kerk en het geloof geworden.

Eenmaal gekruisigd zal ik iedereen naar mij toe halen, zegt Jezus

Dan is alles volbracht…Nu nog niet…

Wie mij zonder kruis aantrekkelijk vindt, is ahw te vroeg.

 

Maar: hoe zouden wij dat ooit aantrekkelijk vinden?

Is een gekruisigde aanlokkelijk?

Daar haken velen af

Die Griekse bewonderaars ook: we horen niets meer van ze.

Het kruis is voor hen een dwaasheid, een ergernis.

Ze struikelen erover.

 

 

C      Jezus gaat het lijden en het kruis niet uit de weg.

Is voor hem het kruis dan geen ellende?

O ja wel, hij heeft gebeden of deze beker niet aan hem voorbij kon gaan

En we hoorden hem toch zeggen: Ik ben doodsbang?

 

Maar hij beseft dat hij er niet onderuit kan zonder ontrouw te worden aan zichzelf

Hij wil gehoor blijven geven aan zijn roeping,

om de liefde van God te laten zien,

om de mensen voor God in te nemen

Liefde die heel ver gaat,

Liefde die tot lijden is bereid

 

Zo is hij begonnen de mensen te helpen:

We kennen de verhalen: zieken maakt hij beter

hoeren en landverraders vergeeft hij

Prachtig, maar ook:

roept dat van meet af aan ook ongeloof op, en spot en tegenwerking

vooral van mensen die veel te verliezen hebben

aan status en macht en bezit.

En geleidelijk aan wordt dat vijandschap en dreiging.

En Jezus voelt wel aan waar dat op uit moet lopen:

Ze zullen hem uit de weg ruimen

Hem de dood aan doen van iemand die godslasterlijk bezig is.

 

Jezus blijft die weg gaan, Waarom?

Om te laten zien dat Gods liefde ook dit geweld voor lief wil nemen

Om te laten zien dat Gods liefde door niets ter wereld is te doven

Zo maakt het akelige kruis iets heel moois zichtbaar:

iets dat ons aantrekt: onder het kruis: in lijden en dood wacht Gods leven op ons.

 

En tegelijk komt er iets heel ergs aan het licht:

Hoe slecht wij het verdragen als de liefde van God onder ons verschijnt:

Wat een geweld er in ons schuilt

Als rijken op hun armoede gewezen wordt en vromen op hun gehuichel

Wat een irritatie het oproept als hij spreekt

van vergeven, van dienen, van troosten,

Dat brengt Jezus aan het kruis.

Daarom is het kruis ook afstotend: het vleit ons niet

Het zet ons te kijk als mensen die compleet de weg kwijt zijn

De meest liefdevolle mens die ooit geleefd heeft

jagen wij de dood in!

 

 

D     Wij verlangen naar God, Hij trekt ons aan

EN we zijn bang voor hem: we moeten hem niet:

Zou Jezus vandaag de dag leven,

dan zou het niet zo heel anders met hem aflopen.

Hij gaat te ver…en dan is Hij niet aantrekkelijk meer, maar afstotend.

 

Want om de ware God te vinden moeten we onszelf prijsgeven:

de zelfzucht afzweren,

het egocentrische in al zijn vermommingen:

de afgunst, de hebzucht, de geldingsdrang, de gelijkhebberij,

luiheid en gemakzucht, onverschilligheid

En dat durven wij niet goed…onszelf opgeven…

Want waar blijven we dan?

Dat is onze diepste angst: dat we dan nergens meer zijn.

 

Maar: als we in het kruis de liefde van God zien

liefde die tot het uiterste gaat

dan weten we ook

dat we niet krampachtig aan onszelf hoeven vast te houden

Dat eigen gelijk, die afgunst, die hebzucht, dat is allemaal niet nodig

we mogen er zijn: de liefde van God gaat naar ons uit.

 

Ja, maar waar blijven we dan

als we proberen elkaar lief te hebben

Waar blijven we dan

als wij op onze beurt een kruis krijgen te dragen?

Want reken maar dat het offers vraagt om te dienen en te delen?

Reken maar dat het zeer doet elkaar te vergeven?

Waar blijven we dan als we lijden moeten

en tenslotte sterven gaan?

 

Heel eenvoudig: in al die omstandigheden: is God bij ons

onder het kruis wacht zijn liefde, zijn leven

Dat heeft Jezus laten zien:

Zijn weg van dienen en lijden en sterven loopt uit op God

Hij bergt hem en ons in zijn leven.

Dat is het aantrekkelijke van het kruis.

 

 

E     Telkens als wij het avondmaal vieren

gedenken wij de dood van Jezus aan het kruis

en we vieren zijn opstanding

en we verwachten zijn komst

 

Als u naar voren komt voor brood en wijn

betekent dat

dat u een beetje besef hebt van het donker, het verkeerde in uzelf:

de zelfzucht (in bijbelse taal: de zonde)

 

En meer nog betekent het, dat u weet hebt van God

die dat in Jezus voor lief wilde nemen

om in onze verlorenheid maar bij ons te zijn / om ons daaruit te halen.

 

En meest van al betekent het

dat er in uw hart een begin van vrede,

van vreugde, van vertrouwen is gekomen

Tot een nieuwe mens bent u geworden:

niet langer van uzelf, van uw angst en zorgen

maar van Christus, van zijn licht en leven.

Hij is het die u trekt…en blijft trekken…

tot u uiteindelijk daar bent: in zijn licht / in zijn leven.

 

God is liefde, zegt de bijbel

Liefde die royaal deelt

Liefde die ruimhartig vergeeft

Liefde die alles verdraagt

Liefde die het lijden niet schuwt

Liefde die er alles voor over heeft om de ander te winnen

 

Mag die liefde in ons hart de toon blijven aangeven

en ons leven doortrekken

en ons samenleven warm en menselijk maken. AMEN

terug

Afkortingen


van de Bijbelboeken > Register (kolom 1)

adhv = aan de hand van
Afb = Afbeelding
BGT = Bijbel in Gewone Taal
BHS = Biblia Hebraica Stuttgartensie (Hebr. OT)
bv = bij voorbeeld
CGK = Christelijk Gereformeerde Kerk
DL = Dordtse Leerregels
dwz = dat wil zeggen
eva = en vele anderen
GNB - Groot Nieuws Bijbel
GNT = Griekse Nieuwe Testament (Nestle-Aland)
Gr = Grieks
HCat = Heidelbergse Catechismus
Hebr = Hebreeuws
HSV = Herziene  Staten Vertaling
HTB = Het Boek
ID = Intelligent Design
itt = in tegenstelling tot
Lat = Latijn
LuV = Lutherse Vertaling
LV14 = Leidse Vertaling 1914
LXX = Septuaginta (Grieks OT; 250 - 50 vC)
M = Meditatie (bv Mc 1:1M = Meditatie over Mc 1: 1)
NA = Nestle-Aland, 27-ste druk (Grieks NT)
NB = Naardense Bijbel (P. Oussoren, 2004)
NBG = Nederlands Bijbel Genootschap
NBG51 = Bijbelvertaling van het NBG (1951)
NBV = Nieuwe Bijbel Vertaling (2004)
NBV21 = Nieuwe Bijbel Vertaling van het NBG (2021)
nC = na Christus
NGB = Nederlandse GeloofsBelijdenis
NT = Nieuwe of tweede Testament
OT = Oude of eerste Testament
PKN = Protestantse Kerk Nederland
PM = Post Modernisme
Pr = Preek (bv Ps 84Pr = Preek over Psalm 84)
Q = Quelle, bron van uitspraken van Jezus
RKK = Rooms Katholieke Kerk
SV = Staten Vertaling
TeNaCh = Torah+Nebiïm+Chetoebim
v = volgende vers (bv Ps 1: 1v = Ps 1: 1 - 2)
vC =  voor Christus
vd = van de
vv = volgende verzen (bv Ps 1: 1vv = Ps 1: 1 - 3)

WV = Willibrord Vertaling
X = Chiasme (kruisstelling)
> = zie (bv > 2 betekent zie bij punt 2)
// = synoniem parallellisme
<> = antitthetisch parallellisme

 

 

×