Joh 12: 20 - 36
Wanneer Ik van de aarde omhooggeheven word, zal Ik iedereen naar mij toe halen (Joh 12: 32 NBV21)
A Wij vinden het belangrijk dat dingen aantrekkelijk zijn:
Een aantrekkelijke rente voor ons spaargeld
Een aanlokkelijke baan
Een attractieve vakantie
Aantrekkelijk is iets als ik het voordelig of nuttig of plezierig vind.
Dat zegt natuurlijk ook iets van mezelf.
Mensen kunnen aantrekkelijk zijn:
Als je iemand een knappe man of vrouw vindt
dan val je op zijn blauwe ogen,
haar slanke figuur
op zijn humor…of wat ook maar
Hij of zij is aantrekkelijk omdat iets mij aanspreekt.
Een ander ziet niets in hem of haar, maar ik wel.
Het omgekeerde is het geval met dingen die ons tegenstaan:
Je baan verliezen
De narigheid van ziekte en zorgen
Misverstanden en ruzies
Dat proberen we te voorkomen:
Dat zijn dingen die ons zeer doen, die ons tijd en geld en energie kosten.
Dat zijn de dingen waar ik liever met een wijde boog omheen ga
omdat het me niets oplevert.
Wat zijn God en Jezus voor ons
Zijn ze aantrekkelijk?
Stoten ze ons af?
Of heeft het geloof iets van allebei?
aantrekkelijk en afstotend tegelijk.
Ja, er is iets in God en Jezus dat mij aantrekt
Er zijn ook dingen die mij tegen staan
Dat ligt niet aan God of aan Jezus
Dat heeft alles te maken met wie ik zelf ben
B Wij vinden God en Jezus ergens wel aantrekkelijk
Anders zou u en jij er vanmorgen niet zijn:
Het geloof trekt ons aan en heeft ons hier samengebracht.
We verwachten iets van God:
Hij moet ons inspireren met Vertrouwen, Hoop, Liefde
Hij moet ons raad en hulp geven in moeilijkheden
Zo vonden die Griekse mannen Jezus ook aantrekkelijk:
Ze hadden van zijn wonderen gehoord en vast ook enkele gelijkenissen
En dat heeft diepe indruk gemaakt
Ze willen hem ontmoeten en nog meer kennis, inzicht, wijsheid opdoen.
En toch laat Jezus het niet zover komen
Hij ontloopt die Griekse bewonderaars.
Waarom is dat?
Ze zijn wel geboeid door Jezus, maar het is maar in een stukje van Jezus
In het mooie: de indrukwekkende wonderen, de verrassende gelijkenissen
En dat herkennen we.
Wij bewonderen Jezus. Zijn manier van leven trekt ons aan:
Zo recht door zee, zo goed voor de mensen, zo vertrouwend op God
Dat wensen we voor onszelf ook.
En dat is goed…dat is een gezond verlangen…
Maar Jezus is meer:
Bij hem hoort ook: ergernis, tegenwerking, vijandschap, lijden en sterven aan een kruis.
Dat is niet iets toevalligs,
iets dat niet de bedoeling was, maar hem helaas overkomen is.
Alsof het hem uit de hand liep.
Nee: Daar draait het zelfs om. Daar loopt het op uit.
Het kruis is niet voor niets het symbool van de kerk en het geloof geworden.
Eenmaal gekruisigd zal ik iedereen naar mij toe halen, zegt Jezus
Dan is alles volbracht…Nu nog niet…
Wie mij zonder kruis aantrekkelijk vindt, is ahw te vroeg.
Maar: hoe zouden wij dat ooit aantrekkelijk vinden?
Is een gekruisigde aanlokkelijk?
Daar haken velen af
Die Griekse bewonderaars ook: we horen niets meer van ze.
Het kruis is voor hen een dwaasheid, een ergernis.
Ze struikelen erover.
C Jezus gaat het lijden en het kruis niet uit de weg.
Is voor hem het kruis dan geen ellende?
O ja wel, hij heeft gebeden of deze beker niet aan hem voorbij kon gaan
En we hoorden hem toch zeggen: Ik ben doodsbang?
Maar hij beseft dat hij er niet onderuit kan zonder ontrouw te worden aan zichzelf
Hij wil gehoor blijven geven aan zijn roeping,
om de liefde van God te laten zien,
om de mensen voor God in te nemen
Liefde die heel ver gaat,
Liefde die tot lijden is bereid
Zo is hij begonnen de mensen te helpen:
We kennen de verhalen: zieken maakt hij beter
hoeren en landverraders vergeeft hij
Prachtig, maar ook:
roept dat van meet af aan ook ongeloof op, en spot en tegenwerking
vooral van mensen die veel te verliezen hebben
aan status en macht en bezit.
En geleidelijk aan wordt dat vijandschap en dreiging.
En Jezus voelt wel aan waar dat op uit moet lopen:
Ze zullen hem uit de weg ruimen
Hem de dood aan doen van iemand die godslasterlijk bezig is.
Jezus blijft die weg gaan, Waarom?
Om te laten zien dat Gods liefde ook dit geweld voor lief wil nemen
Om te laten zien dat Gods liefde door niets ter wereld is te doven
Zo maakt het akelige kruis iets heel moois zichtbaar:
iets dat ons aantrekt: onder het kruis: in lijden en dood wacht Gods leven op ons.
En tegelijk komt er iets heel ergs aan het licht:
Hoe slecht wij het verdragen als de liefde van God onder ons verschijnt:
Wat een geweld er in ons schuilt
Als rijken op hun armoede gewezen wordt en vromen op hun gehuichel
Wat een irritatie het oproept als hij spreekt
van vergeven, van dienen, van troosten,
Dat brengt Jezus aan het kruis.
Daarom is het kruis ook afstotend: het vleit ons niet
Het zet ons te kijk als mensen die compleet de weg kwijt zijn
De meest liefdevolle mens die ooit geleefd heeft
jagen wij de dood in!
D Wij verlangen naar God, Hij trekt ons aan
EN we zijn bang voor hem: we moeten hem niet:
Zou Jezus vandaag de dag leven,
dan zou het niet zo heel anders met hem aflopen.
Hij gaat te ver…en dan is Hij niet aantrekkelijk meer, maar afstotend.
Want om de ware God te vinden moeten we onszelf prijsgeven:
de zelfzucht afzweren,
het egocentrische in al zijn vermommingen:
de afgunst, de hebzucht, de geldingsdrang, de gelijkhebberij,
luiheid en gemakzucht, onverschilligheid
En dat durven wij niet goed…onszelf opgeven…
Want waar blijven we dan?
Dat is onze diepste angst: dat we dan nergens meer zijn.
Maar: als we in het kruis de liefde van God zien
liefde die tot het uiterste gaat
dan weten we ook
dat we niet krampachtig aan onszelf hoeven vast te houden
Dat eigen gelijk, die afgunst, die hebzucht, dat is allemaal niet nodig
we mogen er zijn: de liefde van God gaat naar ons uit.
Ja, maar waar blijven we dan
als we proberen elkaar lief te hebben
Waar blijven we dan
als wij op onze beurt een kruis krijgen te dragen?
Want reken maar dat het offers vraagt om te dienen en te delen?
Reken maar dat het zeer doet elkaar te vergeven?
Waar blijven we dan als we lijden moeten
en tenslotte sterven gaan?
Heel eenvoudig: in al die omstandigheden: is God bij ons
onder het kruis wacht zijn liefde, zijn leven
Dat heeft Jezus laten zien:
Zijn weg van dienen en lijden en sterven loopt uit op God
Hij bergt hem en ons in zijn leven.
Dat is het aantrekkelijke van het kruis.
E Telkens als wij het avondmaal vieren
gedenken wij de dood van Jezus aan het kruis
en we vieren zijn opstanding
en we verwachten zijn komst
Als u naar voren komt voor brood en wijn
betekent dat
dat u een beetje besef hebt van het donker, het verkeerde in uzelf:
de zelfzucht (in bijbelse taal: de zonde)
En meer nog betekent het, dat u weet hebt van God
die dat in Jezus voor lief wilde nemen
om in onze verlorenheid maar bij ons te zijn / om ons daaruit te halen.
En meest van al betekent het
dat er in uw hart een begin van vrede,
van vreugde, van vertrouwen is gekomen
Tot een nieuwe mens bent u geworden:
niet langer van uzelf, van uw angst en zorgen
maar van Christus, van zijn licht en leven.
Hij is het die u trekt…en blijft trekken…
tot u uiteindelijk daar bent: in zijn licht / in zijn leven.
God is liefde, zegt de bijbel
Liefde die royaal deelt
Liefde die ruimhartig vergeeft
Liefde die alles verdraagt
Liefde die het lijden niet schuwt
Liefde die er alles voor over heeft om de ander te winnen
Mag die liefde in ons hart de toon blijven aangeven
en ons leven doortrekken
en ons samenleven warm en menselijk maken. AMEN
Afkortingen
van de Bijbelboeken > Register (kolom 1) adhv = aan de hand van Afb = Afbeelding BGT = Bijbel in Gewone Taal BHS = Biblia Hebraica Stuttgartensie (Hebr. OT) bv = bij voorbeeld CGK = Christelijk Gereformeerde Kerk DL = Dordtse Leerregels dwz = dat wil zeggen eva = en vele anderen GNB - Groot Nieuws Bijbel GNT = Griekse Nieuwe Testament (Nestle-Aland) Gr = Grieks HCat = Heidelbergse Catechismus Hebr = Hebreeuws HSV = Herziene Staten Vertaling HTB = Het Boek ID = Intelligent Design itt = in tegenstelling tot Lat = Latijn LuV = Lutherse Vertaling LV14 = Leidse Vertaling 1914 LXX = Septuaginta (Grieks OT; 250 - 50 vC) M = Meditatie (bv Mc 1:1M = Meditatie over Mc 1: 1) NA = Nestle-Aland, 27-ste druk (Grieks NT) NB = Naardense Bijbel (P. Oussoren, 2004) NBG = Nederlands Bijbel Genootschap NBG51 = Bijbelvertaling van het NBG (1951) NBV = Nieuwe Bijbel Vertaling (2004) NBV21 = Nieuwe Bijbel Vertaling van het NBG (2021) nC = na Christus NGB = Nederlandse GeloofsBelijdenis NT = Nieuwe of tweede Testament OT = Oude of eerste Testament PKN = Protestantse Kerk Nederland PM = Post Modernisme Pr = Preek (bv Ps 84Pr = Preek over Psalm 84) Q = Quelle, bron van uitspraken van Jezus RKK = Rooms Katholieke Kerk SV = Staten Vertaling TeNaCh = Torah+Nebiïm+Chetoebim v = volgende vers (bv Ps 1: 1v = Ps 1: 1 - 2) vC = voor Christus vd = van de vv = volgende verzen (bv Ps 1: 1vv = Ps 1: 1 - 3) WV = Willibrord Vertaling X = Chiasme (kruisstelling) > = zie (bv > 2 betekent zie bij punt 2) // = synoniem parallellisme <> = antitthetisch parallellisme |