Jak 5: 7v(P)
En nu iets voor u, rijken! Weeklaag en jammer om de rampspoed die over u zal komen.
Vrienden, heb geduld, en wacht op de dag dat de Heer terugkomt. Luister! In de lente en in de herfst wacht een boer tot het gaat regenen. Dan gaat alles groeien, en dan kan hij een grote oogst van het land binnenhalen. Maar tot die tijd heeft hij geduld. 8 Heb geduld, net als die boer, en houd vol! Want de dag dat de Heer terugkomt, is dichtbij. (Jak 5: 1 - 8 NBV21)
(1) over rijk en arm
We willen liever niet arm zijn:
dat je elk dubbeltje moet omdraaien
geen gezond eten kunt kopen
je kinderen niet op sport kunnen
We hoeven niet heel rijk te zijn
maar liever wel genoeg hebben
voor de gewone dingen:
eten en drinken, kleding, school,
dokter en ziekenhuis,
een dak boven je hoofd.
Gelukkig vinden we dat met heel veel mensen in ons land
En met elkaar zorgen we ervoor:
dat niemand op straat hoeft te slapen
iedereen naar het ziekenhuis kan als het moet
iedereen 3x per dag een maaltijd heeft
Tenminste: dat is het idee,
Want ondertussen zijn ze er wel:
mensen die in rij staan voor de voedselbank
gezinnen in de schuldhulpverlening
kinderen niet mee op schoolreisje
zieke mensen die de dokter uitstellen
omdat ze de eigen bijdrage niet kunnen betalen
Ondanks alle goede bedoelingen: toch armoede.
Dat is erg! Dat hoort niet!
Ook in het geloof is het zo.
In de bijbel hoor je het hele Oude Testament door
de profeten te keer gaan
tegen rijke en machtige mensen
die alleen maar aan zichzelf denken.
En in het Nieuwe Testament is het de Here Jezus zelf
die omziet naar wie arm zijn en honger hebben
Hij deelt met hen zijn brood
Vraagt van zijn discipelen om hetzelfde te doen
Heeft de bijbel dan iets tegen rijke mensen?
Dat zou je denken als je Jakobus hoort:
wee jullie rijke mensen, het zal slecht met jullie aflopen.
Maar wat hij ze kwalijk neemt
dat is niet dat ze geld hebben,
een huis, een boerderij, een bedrijf
Wat hij de rijke mensen kwalijk neemt:
Dat ze veel geld hebben
en ondertussen hun knechten
die op de landerijen ploegen en zaaien en oogsten
niet hun loon geven!
Dat ze kasten vol kleren hebben
veel meer dan ze nodig hebben
Maar liever dan daarvan wat weggeven
laten ze die in de kast liggen verstoffen.
Dat ze bergen goud en zilver hebben
Maar zelfs als het door de inflatie wegrot
willen ze er steeds meer van hebben.
Niets gebruiken ze om een ander vooruit te helpen.
In de bijbel is het duidelijk:
armoede en honger – dat hoort niet
de aarde brengt meer dan genoeg
er hoeft geen honger te zijn.
En geld en bezit – fijn ! als je dat hebt
maar er hoort wel een verantwoordelijkheid bij:
voor wie het minder getroffen hebben
voor wie niet rond kunnen komen.
Doen we dat?
Betalen we netjes onze belasting?
Helpen we de overheid
om de sociale voorzieningen in stand te houden?
Als we een bedrijf hebben:
krijgt ons personeel een fatsoenlijk salaris
hebben ze op een dag een vast contract
of moeten ze het doen met dan weer wel
dan weer geen werk?
Als we rijk zijn aan geld:
steunen we dan misschien ook een goed doel?
Als we rijk zijn aan tijd:
helpen we dan ooks eens mee in clara of oostloorn?
Als we rijk zijn aan gezondheid
doen we dan ook eens een boodschap,
een klusje voor wie dat niet zelf kan?
Als we rijk zijn aan vrienden
nemen we dan ook eens iemand mee uit
die wat eenzaam is?
Voor de Here Jezus hoorde het bij elkaar:
geloven in God en zorgen voor je naaste
Zou dat voor ons dan anders zijn?
(zingen Gez 454: 1t/m 5)
(2) over wachten en geduld hebben
Wachten, dat moeten we allemaal wel eens
Wachten op je beurt bij de kapper
wachten op de bus
wachten in de supermarkt
wachten in de file
Zonde van de tijd vinden we dat.
Je zit maar en je wacht maar
niets te doen
Nergens goed voor, dit wachten, gewoon vervelend.
Er is ook een ander wachten:
je kunt verlangen naar het volgende week-end
met je vriendje, of vriendin
je kunt uitzien naar de dag
dat je op kamers gaat: eindelijk zelfstandig
je kunt zo'n zin hebben in vakantie
Wachten op leuke dingen.
Niet zonde van je tijd: er is genoeg te doen
reisplannen maken voor je vakantie,
wat neem ik mee en wat niet
koffers klaarzetten
Het is hetzelfde wachten als de boer
die op zijn land tarwe heeft gezaaid.
Daarna moet hij wachten.
Wachten op de regen.
Wachten of de eerste sprietjes al te voorschijn komen
Wachten op de groei
Wachten tot de korenaren vol dikke gele korrels zitten.
Ondertussen ruimt hij de schuur op
de boerderij krijgt een verfje
kijkt zijn gereedschap na
Dan pas, na maanden wachten, kan hij eindelijk
het land op en de oogst binnen halen.
Wachten, want de dingen hebben tijd nodig.
Het komt wel, de zon, de zomer, de oogst
maar niet op mijn tijd
niet op mijn wens of bevel
maar op het rimte van de natuur
Of ik dat nu leuk vind of niet:
ik moet me daarbij neerleggen
Zo is het nu eenmaal gemaakt.
En eigenlijk valt daar best mee te leven.
Je kunt er op aan:
na de winter komt de lente,
dan de zomer en de herfst
En God zag dat het goed was.
Daar moet je je als mens in schikken,
je bij aanpassen:
heb geduld en vertrouw erop
dat je op een dag oogsten kunt.
En nu zegt Jakobus tegen ons:
vrienden, heb geduld.
Want zoals een boer moet wachten
tot de tijd van de oogst gekomen is
zo moeten wij ook wachten
tot eindelijk gebeuren gaat
waar wij zo naar verlangen:
Honger en armoede
oorlog en geweld dat is op een dag voorbij
En vrede en vrijheid
licht en geluk en gezondheid
dat breekt op een dag echt aan.
God laat ons niet in de steek.
Het koninkrijk der hemelen zet door.
Maar alles op zijn tijd.
Nu een tijd van geduld en wachten
Niet dat zinloze wachten in de wachtkamer
Maar dat wachten
van een boer op zijn oogst
Wachten en ondertussen genoeg te doen:
Dit is de tijd om ruzies bij te leggen
Om je brood te delen met wie tekort komen
Om te bezoeken wie eenzaam zijn
Dit is de tijd
om samen kerk te zijn
om te vertellen van Jezus
en van de hoop die in ons is.
Om samen God te bidden:
Heer, ontferm U, Uw koninkrijk kome
AMEN
(zingen Lied 30L 1, 3, 5, en 6 uit Alles Wordt Nieuw I)
(3) over de Heer die komt
Op een dag is het zover.
Dan staat de tarwe rijp op de akker
Tijd om te oogsten.
Dan stuurt de boer zijn knechten het land op
en die maaien het koren
zetten het aan schoven
brengen het koren in de schuur
en het onkruid gaat op een grote hoop
en verdwijnt in het vuur.
Aan een oogst denkt ook Jakobus:
Dan zal er eindelijk recht verschaft worden
aan al die mensen
die te kort kwamen
die in armoede leefden
die van de honger stierven
die hun loon niet kregen
die verdrukt werden om hun geloof
of vermoord omdat ze zich inzetten
voor de vrede en de gerechtigheid.
Staan wij daar tussen?
Of staan we in dat andere rijtje:
van al die mensen
die niets te kort kwamen
die in weelde leefden
die hun brood niet wilden delen
die hun knechten niet betaalden
die uit de weg lieten ruimen die het waagden
daar wat van te zeggen.
Ook die zullen zich moeten verantwoorden.
Hoe Jakobus dat zo zeker weet?
Hij heeft het van zijn broer: de here Jezus
Jezus had al van deze dingen gesproken
En rond Jezus was het ook al een beetje begonnen:
als hij zieken genad
als hij het brood brak en deelde
als hij zondaars erbij betrok
dan zag je het gewoon doorbreken:
die nieuwe wereld, het koninkrijk der hemelen
gewoon hier op aarde
gewoon tussen de mensen.
En even leek alles één grote vergissing
Als Jezus hangt aan het kruis
en sterft en begraven wordt
dan lijkt alles mislukt.
Tot, tot op de derde dag
de Heer zich toch weer meldt:
hij leeft...hij verschijnt aan zijn discipelen
spreekt met hen...
zij ontvangen zijn geest, zijn kracht, zijn inspiratie.
Het gaat door...HIJ gaat door.
Kruis en graf en dood
dat zijn in onze ogen grote machten
Maar hém konden ze niet vasthouden:
Jezus staat er uit op.
God is achter hem gaan staan
die zo begaan was
met arme en hongerige mensen
met de zieken en mismaakten
met wie er uit lagen: de hoeren en de tollenaars
Zijn liefde gaat tot het uiterste:
Alles heeft hij gegeven.
Tot en met zijn leven.
Dat mag ik op mezelf betrekken.
Dat moet u en jij ook doen:
deze eindeloze liefde is er voor ons allemaal.
En waar we die geloven
en ontvangen
is het of er in ons
iets nieuws ontkiemt:
een nieuw vuur, een nieuwe kracht,
en geloof, en hoop en liefde
komen op gang.
En we beginnen te verlangen
naar de dingen van God
naar het koninkrijk der hemelen
gewoon hier op aarde
gewoon tussen ons mensen.
Daar gaan we ons best voor doen.
En het begint ons te dagen
dat we geduld moeten hebben:
op Gods tijd zal het komen.
Hij geeft zijn plan met de wereld
met u en jou en mij niet op
Daarom wachten we ook
geduldig en vol vertrouwen,
en verdragen we onze moeilijkheden
en zetten we ons in voor elkaar.
De komst van onze Heer Jezus.
De dag dat voorgoed uit elkaar gaan
onkruid en tarwe, goed en kwaad, leven en dood.
Dan is het koninkrijk gekomen
om nooit meer weg te gaan. AMEN
(Zingen Gez 462: 1 t.m 6)
Afkortingen
van de Bijbelboeken > Register (kolom 1) adhv = aan de hand van Afb = Afbeelding aw = aangehaald werk BGT = Bijbel in Gewone Taal BHS = Biblia Hebraica Stuttgartensie (Hebr. OT) bv = bij voorbeeld CGK = Christelijk Gereformeerde Kerk cq = casu quo (bv ik doe kaas cq ham op mijn brood = ik doe kaas op mijn brood of anders ham) DL = Dordtse Leerregels dwz = dat wil zeggen eva = en vele anderen FB = FaceBook GNB - Groot Nieuws Bijbel GNT = Griekse Nieuwe Testament (Nestle-Aland) Gr = Grieks HCat = Heidelbergse Catechismus Hebr = Hebreeuws HKB = Historich Kritische Benadering (of Bijbelonderzoek) HSV = Herziene Staten Vertaling HTB = Het Boek ID = Intelligent Design itt = in tegenstelling tot Lat = Latijn LuV = Lutherse Vertaling LV14 = Leidse Vertaling 1914 LXX = Septuaginta (Grieks OT; 250 - 50 vC) M = Meditatie (bv Mc 1:1M = Meditatie over Mc 1: 1) NA = Nestle-Aland, 27-ste druk (Grieks NT) NB = Naardense Bijbel (P. Oussoren, 2004) NBG = Nederlands Bijbel Genootschap NBG51 = Bijbelvertaling van het NBG (1951) NBV = Nieuwe Bijbel Vertaling (2004) NBV21 = Nieuwe Bijbel Vertaling van het NBG (2021) nC = na Christus NGB = Nederlandse GeloofsBelijdenis NT = Nieuwe of tweede Testament OT = Oude of eerste Testament P = Paulus of de brieven van Paulus p = pagina of pagina's PKN = Protestantse Kerk Nederland PM = Post Modernisme P = Preek (bv Ps 84P = Preek over Psalm 84) Q = Quelle, bron van uitspraken van Jezus resp = respectievelijk (bv A en B reden in resp een Golf en een Astra = A reed in een Golf, B in een Astra) RKK = Rooms Katholieke Kerk SV = Staten Vertaling TeNaCh = Torah+Nebiïm+Chetoebim v = volgende vers (bv Ps 1: 1v = Ps 1: 1 - 2) vC = voor Christus vd = van de vv = volgende verzen (bv Ps 1: 1vv = Ps 1: 1 - 3) WV = Willibrord Vertaling X = Chiasme (kruisstelling) > = zie (bv > 2 betekent zie bij punt 2) // = synoniem parallellisme <> = tegenstelling, ook: antithetisch parallellisme |