Jak 1: 19 - 27
Een levend geloof werkt wat uit.
A Er is een filmpje op You Tube
Daarin zie je een aap in de dierentuin
Bij hem op de grond een klein spiegeltje.
De aap is nieuwsgierig, pakt hem op
kijkt er naar, speelt er wat mee
en opeens ziet hij zichzelf.
Het beest schrikt zich rot
En met een gil maakt hij zich uit de voeten.
Als je een klein kind een spiegel geeft
en het ziet zichzelf
is er verbazing en het gaat achter de spiegel kijken
of daar een vriendje zit.
Zo doen wij niet meer:
in de spiegel zien we gewoon onszelf
geen schrik / geen verbazing; gewoon: “dat ben ik”
Als we ervoor staan is het ter controle:
zit mijn haar wel goed
zit mijn stropdas recht?
een pukkeltje onzichtbaar gemaakt.
En met een gerust hart
vertrek je naar school en kantoor.
Tevreden met jezelf:
tenminste: met je buitenkant.
Zo kun je onder de mensen komen.
Maar soms sta je voor de spiegel
en dan ben je niet zo tevreden:
dan kijk je naar jezelf
het verdriet in je ogen
de zorgen op je gezicht
En als je eens flink woorden hebt gehad
met je man, je vrouw
met je kinderen
dan kun je voor de spiegel staan
en bij jezelf zeggen:
wie ben ik toch
wat is er toch met me aan de hand
moest ik nou zo heftig reageren?
waarom kon ik niet even tot 10 tellen?
ik heb niet eens goed gehoord
wat hij, wat zij zeggen wilde
Naar het hoe en waarom heb ik niet eens gevraagd
ik ging af op mijn eerste indruk
had direct mijn oordeel al klaar
Onnodig die heftigheid, die woede
Flink beschadigd onze relatie, onze vriendschap
Mijn schuld.
Zo sta je naar jezelf te kijken: wie ben ik toch?
Wat is er met mij aan de hand?
Zit ik alleen maar vol van mijzelf?
mijn agenda, mijn plannen, mijn geloof
mij waarden en normen?
Heb ik nauwelijks ruimte meer voor anderen?
Is mijn naaste bedreigend?
Maar de spiegel geeft geen antwoord.
B Wat bezielt me? Wie ben ik toch?
Goede vragen
Voor een antwoord moet je in een andere spiegel kijken:
in de bijbel, Gods woord.
Jakobus zegt het zo:
“wie zich spiegelt in de volmaakte wet die vrijheid brengt,
hem valt geluk ten deel”
Dat wil zeggen:
die zijn leven knapt er van op.
die neemt toe in geduld, in verdraagzaamheid
die kan gemakkelijker vergeven
die kan meer voor een ander betekenen
die gaat vrucht dragen
30, 60, 100 voudig....
En eigenlijk wil ik dat zo graag: toenemen in menselijkheid.
Want ik ben nu eenmaal niet als die aap
in de dierentuin
die z'n spiegeltje kan weggooien
als hij schrikt van zichzelf
De boel ontkennen helpt niet.
Ik moet veranderen. Ik moet werken aan mezelf.
Kijk daarvoor in die andere spiegel:
die van de volmaakte wet
dat zijn de geboden, de beloften, de verhalen van de bijbel
Want als er één ding is
dat God door bijbel duidelijk maakt
dan is het wel
dat hoe wij ook de weg kwijt zijn
en hoe wij ook kunnen balen als we voor de spiegel staan
dat hij toch meer in ons ziet dan wij.
Wij zien de buitenkant < > Hij ziet de binnenkant
Wij weten van vroeger en wat er mis ging <>
Hij weet van morgen en hoe het ook kan
Onze God geeft het niet op
Hij wil zo graag dat het eruit komt:
liefde ipv ik-zucht
zachtmoedigheid ipv woede.
de vrucht van de Geest ipv werken van het vlees
En nergens komt dat zo sterk naar voren
als in het leven van de Here Jezus:
zijn liefde voor zieken en verlamden
zijn vergeving voor mensen die de weg kwijt waren
En wat deed het hun goed
zijn liefde te ontvangen, zijn vergeving te geloven.
En zo vastbesloten was hij daarin
Hij hield het vol tot op het laatst, tot in zijn dood aan het kruis.
Zo houdt God ons een spiegel voor
In die verhalen gaat het over mij.
Die verloren zoon dat ben ik
ik die in de spiegel kijk: geschrokken, verbijsterd, beschaamd.
En toch is er een die zijn gezicht niet afwendt
die mij wil zien
die zelfs voor mij op de uitkijk staat.
Onze Vader in de hemelen.
C Dat is goed nieuws, een blijde boodschap: evangelie
Maar voor wie er mee opgegroeid zijn is het ook:
het bekende liedje
Niet meer zo overrompelend
Niet meer zo verblijdend.
We horen het alle weken in de kerk.
Misschien wel alle dagen thuis: als we een stukje uit de bijbel lezen.
We kijken er niet meer van op.
We weten zo ongeveer wat er komt
En straks gaan we gewoon weer verder
met de zondag en met de week
Het is gewoon geworden.
Maar dan werkt het geloof niet zo veel uit.
Als we de boodschap horen
en er niets mee doen
dan zijn we net als iemand
die even voor de spiegel staat:
alles netjes? en dan door naar zijn werk gaat.
Maar de spiegel die God ons voorhoudt
mogen we wel wat beter bekijken.
Daarin zien we ons falen, onze schuld
Daarin zien we onze redding, onze verlossing
En dat moet wat uitwerken.
Het is niet genoeg om met elkaar over Jezus te praten
Het is wel goed, maar niet voldoende
Het is niet genoeg nog eens een boekje over de bijbel te lezen.
Het is wel prima, maar het brengt je niet
waar God je hebben wil.
Het is niet genoeg als je warme en mooie gevoelens bij het geloof hebt
Dat is wel fijn voor je, maar er moet ook wat gebeuren!
Jakobus is daarin heel duidelijk:
Alleen horen is niet genoeg...u moet wat u gehoord hebt ook doen.(22)
De verloren zoon
kon van alles over zijn vader vertellen
waar hij woonde en hou oud hij was
En hij wist ook nog wel
dat zijn Vader hem vast heel erg miste
En hij had ook warme gevoelens voor zijn Vader
Maar dat betekende allemaal niets.
Dat ging pas was betekenen
toen hij het echt tot zich liet doordringen.
Toen deed hij er wat op.
Toen draaide hij zich om en ging naar huis.
Zo moeten we naar de bijbel luisteren:
dat we er wat op doen.
En zolang het evangelie niets verandert in ons leven
zolang hebben we het niet echt gehoord.
Maken we er onszelf te gemakkelijk vanaf
met onze gesprekken over de bijbel
met onze boekjes en kerkdiensten
Heel die godsdienstigheid is dan vergeefse moeite, zegt Jakobus.
D Hoe komt het toch dat horen
maar zo mondjesmaat doorwerkt in ons doen en laten?
Waarom groeien er niet meer vruchten van de geest in ons leven?
Waarom lijken kerkmensen
als twee druppels water op mensen die niet geloven?
Is dat omdat de wereld steeds christelijker wordt?
Of is het omdat de kerk steeds wereldser wordt?
Jakobus: Wij horen niet goed genoeg
Het evangelie dringt niet echt tot ons door.
Daarom werkt het zo weinig uit.
Het is net als met mensen onder elkaar:
Als mijn collega van zijn vakantie vertelt
kan ik niet wachten om het over mijn vakantie te hebben
Als mijn kind over samenwonen begint
zet ik er direct met mijn mening tegenover.
Als mijn buurman tussen de regels door
iets laat merken van zijn verdriet of zorgen
begin ik maar liever over iets anders.
Wie durft echt de ander te horen
hem helemaal uit te laten spreken
zonder hem in de rede te vallen?
We zitten zo vol van onszelf.
Daar komen de misverstanden, de ruzies en erger van.
Daarom: haast je om te luisteren
wees traag in het spreken
en langzaam in kwaad worden.
En zo vol van onszelf
zijn we ook als we de bijbel open doen.
We horen nauwelijks wat de ANDER ons zeggen wil.
We trekken ons echt niet zoveel aan
van die verboden over ontucht, over losbandigheid en zuippartijen,
Dat zal wel een beetje meevallen zeggen we dan
net als de verloren zoon.
We laten ons ook niet zomaar de weg wijzen door die geboden
je naaste, zelfs je vijanden liefhebben?
Elkaar vergeven, zovaak dat je de tel kwijt raakt?
Elkaar wel de voeten, maar niet de oren wassen?
Dat gaat me veel te ver.
Ik laat me niet uitdagen
Ik zoek uitvluchten en verontschuldig mij.
En de beloften in Gods woord over de vrucht van de Geest
over opstanding en het eeuwige leven
die durf ik niet op mezelf te betrekken
mijn twijfels zitten me in de weg
Zo sluit ik mij af voor de troost en bemoediging van het geloof.
Zo worden de verboden, de geboden, de beloften
nooit een keer woord van God.
Ik val hem in de rede.
En van het doen komt niets terecht.
Nog een keer: haast je om te luisteren
wees traag in het spreken
en langzaam in kwaad worden.
E Daarom zegt Jakobus:
spiegel je in de volmaakte wet
in de verboden, de geboden en de beloften van God
in de verhalen van de bijbel
in het evangelie van Jezus.
Hij bedoelt: verdiep je in de bijbel
Buig je er over, lees aandachtig,
laat het goed tot je doordringen
betrek het op jezelf.
En je zult ontdekken:
die verboden waarschuwen niet voor niets
en dan keer je je daarvan af
net als de verloren zoon.
Zo gaan horen en doen vanzelf in elkaar over.
En je zult ontdekken:
die geboden wijzen de goede weg
en dan probeer je voortaan de Here Jezus te volgen
Horen loopt uit op doen.
En je zult zien
hoe de beloften van God
ook in jou leven licht en vreugde brengen.
Horen en doen zijn één
Wie zo ingespannen luistert naar God
en dat blijft doen
vandaag en morgen en altijd...
Wie zo intens
aan de lippen van Jezus hangt
die zal het zien, die zal het merken
hoe het plantje van het geloof
opkomt en groeit.
en hoe er geleidelijk aan
de vruchten van de Geest gaan groeien:
vreugde, vrede, geduld
vriendelijkheid en goedheid
geloof, zachtmoedigheid,
zelfbeheersing.
Wat een verschil met die driftkikker van het begin
die kokend van woede voor de spiegel stond.
Zo word je eindelijk meer je zelf.
De mens zoals je bedoeld bent.
De man of vrouw die God in je ziet
Hij is met je bezig
Hij laat niet los het werk
dat zijn hand aan jou begon.
En hij blijft met je bezig.
Als jij maar in de spiegel blijft kijken:
goed kijken
nauwkeurig luisteren
naar de verboden, de geboden
en bovenal de beloften van God.
Dan kan het niet bij het oude blijven
Dan moet het nieuwe wel tevoorschijn komen:
de liefde van God in onze ogen
in onze woorden, in onze handen. (2 Kor 3:18)
F In de bijbel toont God ons
wie wij ten diepste zijn
wat Hij in ons ziet
mensen van geloof, hoop en liefde
zachtmoedige mensen
Als je dat ziet
krijg je de neiging
om achter de spiegel te kijken
Net als dat kind
dat denkt dat daar een vriendje zit
Maar je bent het zelf!
Jij gaat dat worden als God de kans krijgt
Als jij blijft horen
zo horen dat het doorwerkt in je leven.
Bij dat doen hoort allereerst
de zorg voor wees en weduwe.
In de dagen van Jakobus waren dat de mensen
die er het slechtst voor stonden.
Sociale voorzieningen waren er niet.
Sta ze bij, zegt Jakobus met raad en daad.
Het is blijvend een opdracht aan de kerk:
wij zullen omzien
naar wie het moeilijk hebben:
allen die met moeite de eindjes aan elkaar moeten knopen
Dat is heel actueel.
De verzorgingsstaat in ons land is onbetaalbaar geworden.
Mantelzorgers zijn onmisbaar.
Als wij de tijd en de energie en de middelen hebben
dan kunnen wij ons daar niet aan onttrekken.
Dan zullen we beschikbaar zijn.
En vast ook ontdekken dat het veel voldoening geeft
om wat voor een ander te betekenen.
Bij dat doen hoort ook
dat je je in acht neemt voor de wereld
en onberispelijk leeft.
Dat mag ook wel eens gezegd worden.
Wij laten het liever maar wat in het midden
Ieder moet het zelf maar weten.
We praten er niet zo over
En vanaf de preekstoel is het al helemaal moeilijk
om er wat van te zeggen
zonder dat u reageren kunt.
Maar toch: er zijn dingen die niet kunnen
Die schadelijk voor ons zijn
omdat ze verhinderen
dat uit ons groeit
die mooie mens die God in ons ziet.
Paulus noemt een heel rijtje op
En dat rijtje is nog heel wat groter te maken.
Dat ga ik niet doen.
Maar ik weet wel, wat op mij van toepassing is.
En u weet het ook wel van u zelf. En jij.
We spreken heel simpel af: dat laten we voortaan.
Zalig hij die zo hoort dat hij gaat doen:
hem valt geluk ten deel, juist om wat hij doet
AMEN
Afkortingen
van de Bijbelboeken > Register (kolom 1) adhv = aan de hand van Afb = Afbeelding BGT = Bijbel in Gewone Taal BHS = Biblia Hebraica Stuttgartensie (Hebr. OT) bv = bij voorbeeld CGK = Christelijk Gereformeerde Kerk DL = Dordtse Leerregels dwz = dat wil zeggen eva = en vele anderen GNB - Groot Nieuws Bijbel GNT = Griekse Nieuwe Testament (Nestle-Aland) Gr = Grieks HCat = Heidelbergse Catechismus Hebr = Hebreeuws HSV = Herziene Staten Vertaling HTB = Het Boek ID = Intelligent Design itt = in tegenstelling tot Lat = Latijn LuV = Lutherse Vertaling LV14 = Leidse Vertaling 1914 LXX = Septuaginta (Grieks OT; 250 - 50 vC) M = Meditatie (bv Mc 1:1M = Meditatie over Mc 1: 1) NA = Nestle-Aland, 27-ste druk (Grieks NT) NB = Naardense Bijbel (P. Oussoren, 2004) NBG = Nederlands Bijbel Genootschap NBG51 = Bijbelvertaling van het NBG (1951) NBV = Nieuwe Bijbel Vertaling (2004) NBV21 = Nieuwe Bijbel Vertaling van het NBG (2021) nC = na Christus NGB = Nederlandse GeloofsBelijdenis NT = Nieuwe of tweede Testament OT = Oude of eerste Testament PKN = Protestantse Kerk Nederland PM = Post Modernisme Pr = Preek (bv Ps 84Pr = Preek over Psalm 84) Q = Quelle, bron van uitspraken van Jezus RKK = Rooms Katholieke Kerk SV = Staten Vertaling TeNaCh = Torah+Nebiïm+Chetoebim v = volgende vers (bv Ps 1: 1v = Ps 1: 1 - 2) vC = voor Christus vd = van de vv = volgende verzen (bv Ps 1: 1vv = Ps 1: 1 - 3) WV = Willibrord Vertaling X = Chiasme (kruisstelling) > = zie (bv > 2 betekent zie bij punt 2) // = synoniem parallellisme <> = antitthetisch parallellisme |