Hnd 3: 6 en 4: 12(P)
Maar Petrus zei: ‘Zilver of goud heb ik niet, maar wat ik wel heb, geef ik u: in de naam van Jezus Christus van Nazaret, sta op en loop. (Hnd 3: 6 NBV21)
Door niemand anders kunnen wij worden gered, want zijn naam is de enige onder de hemel die de mens redding biedt.( Hnd 4: 12 NBV21)
A Er is genoeg aan de hand:
1 te weinig huizen
2 boodschappen duur
3 boeren in opstand
4 steeds meer nepnieuws
5 zorgen om gas
6 geen personeel te vinden
7 wachtlijsten in de zorg
8 drones in de lucht
9 het klimaat in de war
nr 10 uw eigen persoonlijke zorgen (gezondheid, kinderen, relaties)
Tien problemen die als Egyptische plagen ons land teisteren
Tien keer een groot vraagteken achter onze manier van leven
Hoe lang zullen we nog zo welvarend en vrij zijn
als we gewend waren?
We weten niet goed wat er komt
Waar moeten we ons op voorbereiden
Komen we er door? Hoe dan?
Onzekerheid die verlamt
Kan de kerk daarmee helpen?
De verlamde man bij de poort van de tempel
bedelt om geld
Hebt u een aalmoes? vraagt hij aan Petrus en Johannes
maar het antwoord is:
sorry, zilver en goud hebben we niet...
En zo is dat nog steeds:
de kerk heeft geen oplossingen voor die tien plagen
geen zilver en goud,
geen woningen in de aanbieding
geen goedkoop gas,
geen verpleegkundigen voor de zorg
geen airco's voor de warmte
geen stikstofrechten om uit te delen
De kerk is nu eenmaal geen kredietbank
geen uitzendbureau
geen woningbouwvereniging
geen energieleverancier wat dan ook
De kerk is kerk...hoogst onpraktisch. totaal niet nuttig.
De verlamde man zal wel teleurgesteld zijn
toen Petrus en Johannes zeiden dat ze geen geld hadden.
En velen vinden de kerk om die reden
een instituut dat totaal overbodig is:
wat kun je zonder geld, zonder macht, zonder invloed
Op z'n best een beetje liefdadigheid
En gelukkig is dat er, ook bij ons.
Maar is het genoeg?
Komen we daarmee van die 10 Egyptische plagen af?
Ik ben bang van niet.
B Maar wat heb je dan aan de kerk?
Of is er nog een elfde plaag om van gered te worden?
Zonde, zeggen we dan in de kerk...
Ja, maar wie heeft er nou echt last van zonde?
We accepteren het van elkaar dat het wel eens fout gaat:
een ruzie, een rotstreek, een nalatigheid
Sorry, zeggen we dan
we zijn nu eenmaal mensen...
en iedereen slaat wel eens de plank mis
Moet je daar nu zo moeilijk over doen?
Wie heeft er zo'n last van, dat hij daarvan verlost moet worden
een plaag waarvan hij bevrijd, gered, behouden moet worden?
Wij zouden beter moeten weten.
We kennen toch het verhaal van Jezus
De beste mens die er ooit geleefd heeft.
Een en al aandacht en liefde en ontferming
voor de mensen op zijn weg...de minsten allermeest
Maar wat gebeurt er met hem?
Hij eindigt aan het kruis:
Judas verraadt hem voor een handvol geld
Kajafas roept valse getuigen op
Pilatus weet dat Jezus onschuldig is en toch veroordeelt hij hem
Het volk roept kruisig hem
Zijn beste vriend Petrus ontkent dat hij bij hem hoort
Tja, We zijn nu eenmaal mensen,
iedereen slaat wel eens de plank mis...
Klinkt dat niet veel te vergoeilijkend, veel te gemakkelijk?
Dat is toch een geweldig probleem:
dat we hier toe in staat zijn.
Dat we hem dit aandoen die dit het allerminst verdiende
Wat toen en daar met Jezus gebeurde
onthult wat er in ons mensen schuilt
dat er iets grondig mis is:
een mengsel van angst en zorgen,
van geweld en eigenbelang,
van gemakzucht en vooroordeel.
We zijn zo ik-gericht
Onze goede bedoelingen leggen het daar keer op keer tegen af.
In de taal van de bijbel heet dat: zonde
Wel wat meer dan af en toe de plank misslaan
en daar zijn we nu eenmaal mensen voor
Een macht die het hele leven bederft.
Een regelrechte plaag.
Niet de elfde, maar de moeder van alle plagen
waar die 10 andere een gevolg van zijn.
Als we hier niet van afkomen, is er geen leven
geen echt leven mogelijk
C Met geld valt dit probleem niet op te lossen.
Daarom is het voor Petrus niet moeilijk om te zeggen:
zilver en goud heb ik niet.
Daar los je die oerplaag van de zonde niet mee op.
Maar een betere opvoeding dan, en onderwijs:
Zou dat ons geen betere mensen maken?
Ach, dacht u dat Kajafas en Pilatus
niet lezen en schrijven en rekenen konden?
Dat konden ze echt wel.
Toch werkten ze mee aan de moord op Jezus
Wat meer beschaving dan?
Ach, dacht u dat Poetin nooit naar een museum gaat
of naar een concert, of naar de kerk?
Daar komt hij echt wel
Maar het weerhoudt hem niet steden te verwoesten
en duizenden slachtoffers te maken.
Geld helpt de verlamde alleen maar de dag door
en dat is niet niks
maar het helpt hem niet weer op de been
Geld en opvoeding en onderwijs en cultuur
dat heeft allemaal z'n waarde
maar het helpt niet van die oer-plaag af.
Maar wat ik heb, zegt Petrus
dat geef ik je: de naam Jezus Christus.
Maar Jezus: dat was toch die hele goede mens
die wij aan het kruis hebben gehangen?
die gestorven is en begraven.
Zijn rol is toch uitgespeeld?
Hoe zou hij ons kunnen redden,
ons bevrijden uit de macht van de zonde?
het ik-gerichte breken
ons openbreken voor God, voor de mensen om mij heen?
Omdat het is Pasen geworden!
God heeft Jezus het leven terug gegeven.
Dat betekent: de geest van liefde die in Jezus was
en die zoveel ongeloof en agressie en geweld in ons losmaakt
dat we hem kruis en graf aandoen
die geest van liefde in Jezus kan dat hebben.
Hij komt die oerplaag te boven.
De macht van de zonde is gebroken!
Gods liefde is door niets te doven.
Dat is door Jezus grandioos aan het licht gekomen.
Daarom moeten we zijn naam kennen.
Zijn komst vieren met Kerst,
zijn dood gedenken bij het avondmaal
van zijn opstanding zingen op de Paasmorgen
zijn Geest ontvangen met Pinksteren
D Als de verlamde man hoort van Jezus
van een liefde
die zelfs door het ergste geweld van mensen
er niet uit te slaan is.
Liefde die de dood overwint.
Dan weet hij, dan voelt hij
die liefde gaat ook uit naar mij
In het verborgene klopt een hart voor mij
En de teleurstelling om zijn gebrek,
zijn zorgen om geld
zijn wanhoop aan God
het verliest allemaal zijn gewicht...
De oerplaag van zonde en dood heeft op hem geen vat meer
Hij laat zich er niet langer door verlammen.
Hij staat zelfs letterlijk op als was het Pasen
Hij wandelt maar zo het nieuwe leven in.
Zo mag het ook met ons gaan:
We geloven in de naam van Jezus
In God die door Jezus aan ons zijn liefde bewijst
Die ons door Jezus voor zich inneemt
en vertrouwen geeft, waar angst en zorgen zijn
en liefde wekt, waar ikzucht, vooroordelen en geweld zijn
en hoop biedt, waar wanhoop en onverschilligheid heersen
Onder de hemel is geen andere naam gegeven
door wie wij gered moeten worden,
zegt Petrus even verder.
Wat u ook aan waardevols kunt leren
van Mozes, Mohammed, Boeddha en wie ook maar...
geen van allen
ging zo ver in liefde voor mensen als Jezus
geen van allen
had zijn leven voor ons over
geen van allen heeft die oerplaag aangepakt
geen van allen
is als de Levende opgestaan uit dood en ondergang
De dood is dood!
Jezus heeft met die oerplaag afgerekend.
Er zijn alleen nog de echo's
10 kleine plaagjes
Daar laten we ons niet door laten verlammen
We willen er niet nog bezorgder, egoistischer, banger van worden.
Er waait een andere wind: de Geest van Jezus
die geloof, hoop en liefde wekt
En we staan op en wijden ons toe
aan het leven dat echt leven mag heten:
we vertrouwen op God
we zien om naar elkaar
we zijn zuinig op de natuur.
E Wat dan zo mooi is:
Petrus schept geen afstand
Hij zegt niet:
jullie moeten mijn visie op Jezus overnemen
Hij stelt zich niet tegenover de anderen op
Hij heeft het over wij
Wij samen: Petrus en die hem ondervragen
De nadruk ligt op de verbondenheid
Wij dreigen ten onder te gaan aan die Egyptische plagen
Wij moeten behouden worden
Daar klinkt zorg en liefde en verantwoordelijkheid in door.
Hoe gaat dat als wij praten over het geloof?
met kinderen, kleinkinderen
met collega's en vrienden over het geloof?
Zijn het discussies of gesprekken?
Petrus zoekt de saamhorigheid
Wij moeten, wij kunnen behouden worden.
Ik heb een naam. Die is er ook voor jou.
Eén naam. Dat is heel exclusief : alleen Jezus, geen andere
Waardoor wij behouden worden:
dat is heel inclusief
De kern ziet wijd: heeft u en jou en alle mensen op het oog
En als het dan niet lukt, dat over te brengen
op je kinderen, kleinkinderen
En volken die een andere godsdienst aanhangen
moeten we ons daar zorgen over maken?
Wel een beetje:
Want ze missen in elk geval die typische blijdschap
en het gevoel van vrijheid
zoals je die in het geloof kunt vinden
Dat is jammer. Dat gun je toch iedereen?
Daarom is er zending en evangelisatie.
Daarom is het goed om zelf van je geloof te spreken
of te laten zien hoe het je doen en laten beïnvloedt.
Hopelijk springt de vonk toch een keer open
En als het niet zo ver komt?
Gaan ze dan verloren, voorgoed?
Omdat ze niet voor Jezus hebben gekozen?
Maar hebben ze dan willens en wetens tegen Jezus gebroken?
Of hebben ze het nooit goed uitgelegd
nooit goed voorgeleefd gekregen?
Want wie kan er dan nog Nee zeggen.
Zullen we het maar aan God overlaten?
De God van Jezus?
AMEN
Afkortingen
van de Bijbelboeken > Register (kolom 1) adhv = aan de hand van Afb = Afbeelding aw = aangehaald werk BGT = Bijbel in Gewone Taal BHS = Biblia Hebraica Stuttgartensie (Hebr. OT) bv = bij voorbeeld CGK = Christelijk Gereformeerde Kerk cq = casu quo (bv ik doe kaas cq ham op mijn brood = ik doe kaas op mijn brood of anders ham) DL = Dordtse Leerregels dwz = dat wil zeggen eva = en vele anderen FB = FaceBook GNB - Groot Nieuws Bijbel GNT = Griekse Nieuwe Testament (Nestle-Aland) Gr = Grieks HCat = Heidelbergse Catechismus Hebr = Hebreeuws HKB = Historich Kritische Benadering (of Bijbelonderzoek) HSV = Herziene Staten Vertaling HTB = Het Boek ID = Intelligent Design itt = in tegenstelling tot Lat = Latijn LuV = Lutherse Vertaling LV14 = Leidse Vertaling 1914 LXX = Septuaginta (Grieks OT; 250 - 50 vC) M = Meditatie (bv Mc 1:1M = Meditatie over Mc 1: 1) NA = Nestle-Aland, 27-ste druk (Grieks NT) NB = Naardense Bijbel (P. Oussoren, 2004) NBG = Nederlands Bijbel Genootschap NBG51 = Bijbelvertaling van het NBG (1951) NBV = Nieuwe Bijbel Vertaling (2004) NBV21 = Nieuwe Bijbel Vertaling van het NBG (2021) nC = na Christus NGB = Nederlandse GeloofsBelijdenis NT = Nieuwe of tweede Testament OT = Oude of eerste Testament P = Paulus of de brieven van Paulus p = pagina of pagina's PKN = Protestantse Kerk Nederland PM = Post Modernisme P = Preek (bv Ps 84P = Preek over Psalm 84) Q = Quelle, bron van uitspraken van Jezus resp = respectievelijk (bv A en B reden in resp een Golf en een Astra = A reed in een Golf, B in een Astra) RKK = Rooms Katholieke Kerk SV = Staten Vertaling TeNaCh = Torah+Nebiïm+Chetoebim v = volgende vers (bv Ps 1: 1v = Ps 1: 1 - 2) vC = voor Christus vd = van de vv = volgende verzen (bv Ps 1: 1vv = Ps 1: 1 - 3) WV = Willibrord Vertaling X = Chiasme (kruisstelling) > = zie (bv > 2 betekent zie bij punt 2) // = synoniem parallellisme <> = tegenstelling, ook: antithetisch parallellisme |