Gen 39(Pr)
Lezen: Gen 39 Jozef en de vrouw van Potifar
De HEER
A Sommige van de verhalen in de bijbel
zouden zo vandaag kunnen gebeuren
En dit verhaal van Jozef en de vrouw van Potifar is er een van.
In de soaps op tv gaat het om weinig meer dan
krijgen ze elkaar…
en als ze elkaar een keer gevonden hebben / blijven ze dan bij elkaar?
Altijd is er wel een ander in het spel
op wie hij verliefd wordt / met wie zij het bed in duikt
Dat is natuurlijk ook ontzettend boeiend.
Wij zijn mensen van vlees en bloed
en hormonen en instincten hebben we niet altijd onder controle.
De drang naar liefde en sex is een heel sterke
Zo zitten we in elkaar…zo zijn we gemaakt.
Waarom zou je daar niet gewoon aan toegeven?
Waarom proberen jezelf te beheersen? elkaar trouw te zijn?
af te blijven van die man, die vrouw die bij een ander hoort?
En zo is dit verhaal van Jozef
keer op keer doorverteld in de kinderbijbels / uitgelegd in preken
nagespeeld in films en op toneel / en binnenkort in een musical
om te waarschuwen voor de wellustige vrouw
om een voorbeeld aan Jozef te nemen
Maar of dat nou de bedoeling van dit gedeelte is?
Ik vind het helemaal niet moraliserend over komen
Het hele voorval wordt juist kort verteld
en ook heel zakelijk: zonder Jozef of de vrouw van Potifar te beoordelen
Daar gaat het blijkbaar niet om.
Het verhaal wil iets anders naar voren brengen:
De Here stond Jozef terzijde…dat staat er wel VIER keer
Het gaat over de rol van God in de geschiedenis van mensen
Hoe hij zijn plan realiseert…ondanks de valse beschuldiging van Potifars vrouw,
ja zelfs: DANKZIJ haar gemene streken:
want door haar komt Jozef in de gevangenis
en daardoor uiteindelijk aan het hof van de Farao
Zonder deze affaire was Jozef de rest van zijn leven
niet meer geworden dan huisknecht, / persoonlijke bediende van Potifar.
B De Here is met Jozef...dat is bijzonder.
Meestal is God ver weg, hoog en verheven.
Je gelooft wel dat God bestaat
maar je merkt er verder weinig van.
Zo is dat ook in die geschiedenis van Jozef.
het is gewoon een geschiedenis van mensen
van Jozef die er bij zijn broers uitligt
van Poitifar en zijn vrouw
straks van een hongersnood
Van God zie je niet veel…
De bijbelschrijver noemt hem dan ook niet vaak.
Hij gaat zo schuil achter al die gewone gebeurtenissen
dat je wel kunt begrijpen dat er mensen zijn die zeggen:
ik vraag me af of er wel een God is…
Zo zal Jozef zich ook wel eens gevoeld hebben
Maar nu is het anders: de Heer staat Jozef terzijde
Op een of andere manier merkt Jozef dat God niet alleen ver weg is
maar ook: heel nabij…
Daarom staat er ook: de Here is met Jozef
De Here is in de bijbel altijd ‘God in zijn nabijheid’
Waar Jozef dat aan merkt? Gods
Alles wat hij doet gelukt, staat er:
“Jozef, deze olielamp is gevallen
niemand krijgt hem meer aan de gang, wil jij er eens naar kijken?”
En even later brandt hij weer: Jozef is voorspoedig.
De HERE is met hem, dat is het geheim:
Jozef is wel slaaf, maar ergens diep van binnen
weet hij, voelt hij: ik ben niet alleen
in het verborgene, achter de schermen is God
Jozef: Een slaaf en toch opgewekt!
Hij heeft iets waardigs, iets eigens, anders dan andere huisknechten
Potifar leert hem waarderen en steeds meer vertrouwen.
Hij merkt wel dat het geluk met Jozef is
en de zegen van de allerhoogste op zijn huis neerdaalt.
Alle zaken liet hij volledig aan Jozef over.
Hij bekommerde zich alleen nog om wat hij te eten kreeg.
Geen wonder dat zijn vrouw zich verwaarloosd voelde.
C Ook de vrouw van Potifar ziet Jozef.
Zijn uitstraling en waardigheid, een knappe verschijning
ze droomt van hem…wil met hem naar bed
Elke dag dat haar man niet in de buurt is, dringt ze zich aan Jozef op:
Toe Jozef..kom bij me liggen.
Eerlijk gezegd: wel een beetje onhandig van Jozef
om elke dag bij haar in de buurt te komen.
Of had hij geen keus, riep ze hem voor telkens nieuwe klusjes bij zich
Hij was tenslotte maar een knecht.
Als ze hem letterlijk de kleren van het lijf scheurt
gaat ze te ver: Jozef vlucht van haar weg.
Dat is toch wel heel merkwaardig.
Jozef had prima bij zichzelf kunnen zeggen:
ach, ze wil het zelf
ach, ze wordt zo verwaarloosd door haar man
ach, als Potifar het niet te weten komt, is er toch niets aan de hand?
Zulke smoesjes kun je allemaal bedenken
En vast zijn ze in Jozef ook opgekomen
En dat hindert niets…gedachten heb je niet in de hand
Die komen zomaar in je op…het gaat erom wat je er mee doet.
Jozef doet er niets op.
Dat kom je in een moderne roman niet tegen
In de soaps en films van tegenwoordig doet iedereen het met iedereen
dat moet kunnen, heet het daar
als je het allebei wilt, prima toch?
De enige moraal is: als je het maar veilig doet
en elkaar geen AIDS bezorgt
of zwanger maakt, dan is het goed.
Je vraagt je af: wat doet dat met mensen
als je in films, op de reclame, in boeken
telkens wordt voorgehouden dat je je kansen moet grijpen
Zorg dat je aan je trekken komt
Dat is geen cultuur...dat is de natuur
Dat is toegeven aan instincten en hormonen
Niet het beteugelen, het beheersen ervan.
geen mensenwereld, maar een beestenboel
D Jozef zegt nee tegen het lekkere hapje dat zichzelf aanbiedt.
Niet omdat liefde en vrijerij verkeerd is
te vleselijk voor zo’n geestelijk/gelovig man als hij.
Later zullen we nog horen dat ook Jozef een vrouw krijgt en kinderen.
Maar niet op deze manier.
Want: sexualiteit is juist een zeer geestelijke zaak
het raakt je heel diep,
in je verhouding tot de ander
in je relatie met God.
Dat klinkt ook door in wat Jozef zegt:
Potifar heeft mij niets onthouden, dan alleen u
omdat gij zijn vrouw zijt
hoe zou ik dan dit grote kwaad doen
en dan zegt hij erbij: en zondigen tegen God?
Het is voor hem veel meer dan een kwestie van fatsoen.
Het heeft met God te maken:
Je kansen grijpen...Je lusten uitleven
dat IS het leven niet.
Je komt je ermee in de jungle
waar mannen en vrouwen elkaar gebruiken
en even gemakkelijk ook weer inwisselen voor een ander.
Sexualiteit heeft met trouw en met liefde te maken.
met vertrouwen, met vrijheid
Het is de mooiste manier om te beleven dat je bij elkaar hoort
De meest intieme manier om te vieren dat je iemand hebt
aan wie jij je helemaal kunt weggeven.
Losgemaakt van warme gevoelens en vriendschap
losgemaakt van toewijding en trouw
is sex maar een eenzaam avontuur
waarin het in wezen om jezelf draait:
die ander is er voor jou, moet jou bevredigen.
Daar bedankt Jozef voor.
De HERE was met Jozef
En nu wil Jozef bij de Heer blijven.
Trouw aan de droom die God hem had gegeven
van die korenschoven / en van de sterren die voor hem buigen
trouw blijven aan zijn roeping om voor anderen tot een zegen te zijn
“leef je uit en grijp je kans” dat past daar niet bij.
E Zien we goed wat hier gebeurt:
Jozef laat zien dat het anders kan
dat het leven meer is dan enkel hier en nu
meer dan als de beesten je lusten uitleven
meer dan eten en drinken en vrolijk zijn.
Hier komt het koningschap van God aan het licht
Hier breekt zijn rijk door.
God brengt het:
Maar het komt door Jozef
Door zijn trouw aan de geboden
werkt hij mee aan Gods bedoelingen.
God brengt het
Het komt ondanks de vrouw van Potifar.
God brengt het
Het komt dankzij Potifar die Jozef in de gevangenis gooit.
De trouw van Jozef
de verleiding van Potifars vrouw
de overhaaste conclusies van Potifar
het goede en ook het kwade moet eraan meewerken
dat Gods plan uitkomt.
Rondom Jezus gebeurt later hetzelfde:
Hij roept ook weerstand op
ook zijn levenweg gaat door de diepte
door lijden en door dood.
En dan denk je: nu is het God uit de hand gelopen
Dit kon zijn bedoeling niet zijn
Maar juist zo, door de gemeenheid van Judas,
van Herodes, van Pilatus is de overmacht van Gods liefde
aan het licht gekomen.
En als u of jij een moeilijke tijd doormaakt
weet dan: de zaak loopt God niet uit de hand
Wij begrijpen er misschien niets van
Maar alle dingen zullen meewerken ten goede
Niets kan ons scheiden van de liefde van God (Rom 8)
F Zal Gods plan met ons leven
Zal Gods bedoeling met deze wereld uitkomen?
Vast en zeker!
Maar zal het dan zijn ondanks ons gedoe
ondanks ongeloof / en zonde / en tegenwerking?
Of zal het uitkomen dankzij onze trouw
aan God en aan elkaar?
Liever het laatste toch zeker?
Laten we een voorbeeld nemen aan Jozef
en net als hij
trouw blijven in de verleidingen van deze wereld
trouw blijven aan onze roeping om mens te zijn
Geen beestenboel maken van de liefde
Geen jungle van ons samenleven
Wie stand houdt zal merken:
de Heer was niet alleen met Jozef
maar ook nu vandaag met ons:
Hij geeft ons kracht, en vreugde en vrede
Zijn rijk is niet ver van ons. AMEN
Afkortingen
van de Bijbelboeken > Register (kolom 1) adhv = aan de hand van Afb = Afbeelding aw = aangehaald werk BGT = Bijbel in Gewone Taal BHS = Biblia Hebraica Stuttgartensie (Hebr. OT) bv = bij voorbeeld CGK = Christelijk Gereformeerde Kerk cq = casu quo (bv ik doe kaas cq ham op mijn brood = ik doe kaas op mijn brood of anders ham) DL = Dordtse Leerregels dwz = dat wil zeggen eva = en vele anderen FB = FaceBook GNB - Groot Nieuws Bijbel GNT = Griekse Nieuwe Testament (Nestle-Aland) Gr = Grieks HCat = Heidelbergse Catechismus Hebr = Hebreeuws HKB = Historich Kritische Benadering (of Bijbelonderzoek) HSV = Herziene Staten Vertaling HTB = Het Boek ID = Intelligent Design itt = in tegenstelling tot Lat = Latijn LuV = Lutherse Vertaling LV14 = Leidse Vertaling 1914 LXX = Septuaginta (Grieks OT; 250 - 50 vC) M = Meditatie (bv Mc 1:1M = Meditatie over Mc 1: 1) NA = Nestle-Aland, 27-ste druk (Grieks NT) NB = Naardense Bijbel (P. Oussoren, 2004) NBG = Nederlands Bijbel Genootschap NBG51 = Bijbelvertaling van het NBG (1951) NBV = Nieuwe Bijbel Vertaling (2004) NBV21 = Nieuwe Bijbel Vertaling van het NBG (2021) nC = na Christus NGB = Nederlandse GeloofsBelijdenis NT = Nieuwe of tweede Testament OT = Oude of eerste Testament P = Paulus of de brieven van Paulus p = pagina of pagina's PKN = Protestantse Kerk Nederland PM = Post Modernisme P = Preek (bv Ps 84P = Preek over Psalm 84) Q = Quelle, bron van uitspraken van Jezus resp = respectievelijk (bv A en B reden in resp een Golf en een Astra = A reed in een Golf, B in een Astra) RKK = Rooms Katholieke Kerk SV = Staten Vertaling TeNaCh = Torah+Nebiïm+Chetoebim v = volgende vers (bv Ps 1: 1v = Ps 1: 1 - 2) vC = voor Christus vd = van de vv = volgende verzen (bv Ps 1: 1vv = Ps 1: 1 - 3) WV = Willibrord Vertaling X = Chiasme (kruisstelling) > = zie (bv > 2 betekent zie bij punt 2) // = synoniem parallellisme <> = tegenstelling, ook: antithetisch parallellisme |