Gal 2: 20
En voor zover ik nu (nog) in het vlees leef, leef ik door het geloof in de Zoon van God,
die mij heeft liefgehad en Zich voor mij heeft overgegeven. (Gal 2: 20 NBG) Lees ook Hnd 9: 1 - 9
A Het is een opvallend verschil:
de kerk in de Bijbel: enthousiast, groeiend, succesvol
de kerk in Nederland: tegenwind, krimp, zorgen
Wat hebben zij, dat wij niet hebben?
Toen en nu gaat het om hetzelfde geloof
om Jezus en het leven in zijn Naam
Toen en nu gaat het om dezelfde Geest
die in vuur en vlam zet
Zij en wij hebben dezelfde Bijbel,
leven in dezelfe gekke, verrukkelijke wereld,
leven hetzelfde leven van lief en leed
Maar vast is dit een belangrijk verschil:
bij ons nu zit het geloof misschien meer
in woorden en gedachten, in voorstellingen
En dat zit allemaal hier: in het hoofd
En ooit daar in Jeruzalem
daalde het geloof af naar binnen
ging het leven in hart en ziel.
En u weet wel:
waar het hart vol van is, daar loopt de mond van over.
Dan ben je enthousiast en vol energie
En alles lijkt vanzelf te gaan.
De Geest brengt het geloof dieper
van hoofd naar hart / van buiten naar binnen
En daarom heb ik van Paulus gelezen.
Hij is zo’n mooi voorbeeld van iemand
die het geloof eerst als proviand met zich draagt.
Maar als de Geest hem onder handen neemt
dan leeft het voortaan in zijn hart.
En Paulus verandert enorm:
van een vervolger van de kerk…de grootste zendeling.
B Hoe kwam dat eigenlijk
dat bij Paulus het geloof eerst niet diep zat?
Wel in zijn hoofd, niet in zijn hart. Niet diep genoeg?
Achteraf, na zijn bekering zegt hij zelf:
dat lag aan mijn “ik”. Ik moest zo nodig.
Ik zou de mensen van God vertellen
van wat hij wil en verlangt, van de geboden in de wet
Ik probeerde zelf ook zo te leven, was er heel serieus in.
En wat voelde ik me goed en trots en sterk.
En wat leverde het een bewondering op
En wat streelde dat mijn ego, mijn ik.
ik, mij en mezelf.
En dat heeft er dan weer mee te maken
dat Paulus gelooft
dat het tussen God en mensen zakelijk toegaat:
Denk maar aan de keer dat je naar de winkel gaat
om boodschappen te doen:
ik hoef het personeel niet aardig te vinden
en al helemaal niet lief te hebben.
Als ik maar betaal, dan krijg ik de boodschappen mee.
Daar heb ik dan automatisch recht op.
Zo stelde Paulus zich voor dat
het ook tussen God en mensen zakelijk toegaat
Er is een afspraak, een verbond, een wet
wie gehoorzaam is, kan zegen verwachten
wie zijn eigen gang gaat, kan onheil verwachten.
Een zakelijke relatie: Voor wat hoort wat.
Maar wat heb ik me vergist, zegt Paulus.
in God en meer nog: in mezelf!
Ik maakte mezelf maar wijs dat ik God diende.
Want op een dag gingen mij de ogen open.
Als in een flits
zag ik dat het tussen God en mensen
helemaal niet zakelijk toe gaat…
Tussen God en mensen gaat het toe
als tussen een vader en zijn kinderen.
Niet een automatisch: voor wat…hoort wat….
maar een relatie van liefde…
Dat heb ik van Jezus, zegt Paulus
In Jezus is Gods liefde tot het uiterste gegaan.
Alles heeft hij voor lief genomen tot lijden en sterven aan toe.
Niets kon die liefde doven.
God is liefde
Liefde die van harte geloofd wil worden
en hoopt op een antwoord van liefde.
C Van Paulus onthouden we: ik, mij en mezelf
zolang ik zelf aan het roer sta
zolang ik vol ben van mezelf
zolang kan het geloof niet IN mij komen
zolang kan Christus niet mijn hart en ziel bewonen
zolang kan de Geest mij niet in vuur en vlam zetten
zolang zitten ze als proviand in mijn rugzak
Het maakte dat Paulus de christenen fanatiek vervolgde
Want zij zagen het anders, fundamenteel anders
En ze zeiden het ook…God is liefde
en ze bewezen dat aan elkaar en aan hun omgeving.
En Paulus voelde wel hoe alles waar hij voor stond
alles waar hij zijn bestaan op had gebouwd
begon te wiebelen: liefde, warmte, emotie, spontaniteit,
van harte vergeven ipv zakelijk verrekenen?
meer dan het gewone ipv “voor wat, hoort wat”?
Dit mocht niet, dit kon niet waar zijn.
Ik mij en mezelf
Hoe is dat dat bij u en jou en mij?
Zou het kunnen zijn
dat ik mijn geloof veilig bewaar in mijn rugzakje
dat ik mijn geloof vooral heb als een set van ideeën
over de schepping / over Gods leiding
over de bijbel en de kerk / over Jezus en vergeving
Maar ik ben er de baas over.
Ik bouw er mijn filosofietje uit op.
Ik richt er mijn leven mee in.
Ik maak er mijn houvast van, mijn zekerheid.
ik bedwing er mijn angst mee,
mijn angst voor het onvoorspelbare.
Of hetzelfde maar dan minder uitgesproken
in de variant van het ‘ietsisme’
ik geloof wel dat er iets is / een God of zo
en dat het met de dood niet uit is.
Mooie gedachten, die ik graag wil geloven.
Zo geef ik kleur aan mijn leven.
Maar hoe dan ook: ik ben het zelf die zo gelooft
die deze dingen zegt tegen mezelf
en ik weet het eigenlijk ook wel.
Mijn ik zit hierachter: mijn ik dat in control wil blijven.
Mijn ik dat zich niet wil verliezen aan God en zijn liefde
Mijn ik dat het niet aandurft te leven in die open relatie
van vader en kind, zonder enige garantie…
enkel deze band van liefde om te geloven
Mijn ik dat zich zorgen maakt en zekerheden wil.
D Voor Paulus wordt dat op een dag allemaal anders.
De dag dat bij hem het besef doorbreekt
dat het tussen God en mens niet zakelijk toegaat
alsof er een contract is.
Maar dat er liefde in het spel is
Liefde van God naar ons toe
Liefde die wij met liefde mogen beantwoorden
Geen contract, maar een band als tussen een vader en een kind.
Paulus is er ondersteboven van.
Hij valt van zijn paard.
En de drie dagen dat hij blind is
gaan hem de ogen open voor zichzelf
wie hij altijd geweest is
hoe zijn ik aan het roer stond, steeds fanatieker
tot hij op het laatst een vijand was van de werkelijke God
van de God van Jezus
de God die een vader in de hemelen wil zijn
voor al zijn mensenkinderen.
Het is bepaald niet prettig als je de heilige Geest
je zo onder handen neemt.
Als door ziekte of tegenslag
de grond onder je voeten wordt weggeslagen
en je niet meer weet
waar je in je leven aan toe bent.
Als je merkt dat God helemaal niet is wat je altijd van hem dacht
en God niet doet zoals je van hem verwacht
dat is vreselijk…dat is akelig...dat is donker
En ook nog eens erg onhandig als je dominee bent
Tot je toegeeft dat je verzet, je moeite vast zit
op het beeld dat jezelf van God hebt gemaakt.
Je strijdt met jezelf.
Tot je begint te vermoeden dat het allemaal
nog heel anders is dan je altijd dacht:
er zijn geen zekerheden…we leven in een wiebelige wereld
En God en het geloof maken dát niet anders.
Maar in deze gekke wereld, die ook zo verrukkelijk kan zijn
is de liefde van God verschenen in Jezus Christus
Hij nodigt uit om God als je vader te zien
om dat ik, ik, ik
en alle zorgen, en hebzucht en fanatisme
die daaruit voortkomen vergeven te laten zijn
Om voortaan de liefde te geloven…
De liefde hier, van binnen, te laten wonen.
Liefde drijft de angst uit.
Liefde maakt dat ik, mij en mezelf overbodig
Liefde brengt zijn eigen zekerheid mee.
E Toen Paulus dat zag, was zijn blindheid over.
Na drie dagen was het voor hem Pasen:
zijn oude ik had afgedaan…
hij staat op als een nieuw mens, een nieuwe schepping.
Ja, in heel veel opzichten is hij nog steeds de oude Paulus
zijn gezicht / zijn stem
zijn energie / zijn kracht / zijn verstand
dat is allemaal niet weg.
Maar het staat niet meer in dienst van “ik, mij en mezelf”.
Het wordt niet meer gebruikt om zichzelf voor God waar te maken.
Voortaan staat er iemand anders aan het roer.
Christus, de Geest van Jezus woont in Paulus
Dat is het nieuwe.
En zijn gezicht verliest de harde trekken
zijn stem wordt zacht en vriendelijk
zijn energie en verstand in dienst genomen door de liefde.
Nu leeft mijn ego niet meer…voortaan leeft Christus in mij.
Je kunt ook zeggen:
God zit niet meer in mijn rugzak.
Mijn geloof zit niet meer als een handvol gedachten in mijn hoofd
Het zit dieper: in mijn hart woont liefde.
De Geest van Jezus geeft hier van binnen de toon aan.
En ik zal lang niet alles begrijpen,
van wat het leven brengt
maar ik zal geloven in God
wiens hart naar ieder mensenkind uitgaat
wiens handen de wereld dragen.
Domweg geloven dat er in het verborgene
een hart voor ons klopt.
En het grondpatroon van het leven is niet de wet,
niet voor wat – hoort wat, rechten en plichten
De grondslag van het leven is de liefde,
meer dan het gewone, elkaar vergeven, dienen en delen.
Dat komt op die Pinksterdag in Jeruzalem aan het licht.
Christus gaat leven in de harten van mensen
Misschien waren we dat in 20 eeuwen kerkgeschiedenis kwijtgeraakt?
Ging het toch meer om de leer en de regels
Was het toch meer ik, mij en mezelf dan Christus en de liefde?
Terug naar de bron: God de vader…wij zijn kinderen
Van zijn liefde spreken en zingen en daar uit leven.
Dan zal de Geest weer gaan waaien.
De kerk weer groeien. AMEN
Achtergronden
Afkortingen
Bijbelboeken > Register kolom 2 adhv = aan de hand van Afb = Afbeelding BGT = Bijbel in Gewone Taal BHS = Biblia Hebraica Stuttgartensie (Hebr. OT) bv = bij voorbeeld CGK = Christelijk Gereformeerde Kerk DL = Dordtse Leerregels GNT = Griekse Nieuwe Testament (Nestle-Aland) Gr = Grieks HCat = Heidelbergse Catechismus Hebr = Hebreeuws HTB = Het Boek HSV = Herziene Staten Vertaling Lat = Latijn LXX = Septuaginta (Griekse Vertaling vh OT; 250 - 50 vC) LV14 = Leidse Vertaling 1914 M = Meditatie (bv 1 Kor 13M = Meditatie over 1 Kor 13) NA - Nestle-Aland, 27-ste druk (Grieks NT) NB = Naardense Bijbel (P. Oussoren, 2004) NBG = Nederlands Bijbel Genootschap NBG51 = Bijbelvertaling van het NBG (1951) NBV21 = Nieuwe Bijbel Vertaling van het NBG (2021) nC = na Christus NGB = Nederlandse GeloofsBelijdenis NT = Nieuwe of tweede Testament OT = Oude of eerste Testament PKN = Protestantse Kerk Nederland Pr = Preek (bv Ps 84Pr = Preek over Psalm 84) RKK = Rooms Katholieke Kerk SV = Staten Vertaling TeNaCh = Torah+Nebiïm+Chetoebim v = volgende vers (bv Ps 1: 1v betekent Ps 1: 1 - 2) vv = volgende verzen (bv Ps 1: 1vv betekent Ps 1: 1 - 3) vC = voor Christus > = zie (bv > 2 betekent zie bij punt 2) |