Pred 7: 10
A Hebt u Midnight in Paris wel eens gezien
Leuke film, over een man Gil
die droomt over vroeger.
Als hij s nachts door Parijs zwerft
stopt er een taxi
en die brengt hem naar de bruisende jaren 20.
Daar ontmoet hij Picasso, Scott Fitzgerald
en nog meer schilders, muzikanten
die hij zo bewondert.
Als u mocht instappen
naar welke tijd wilde u dan terug?
Misschien verlangt u naar de jaren
dat u nog samen was
en de kinderen nog klein.
Misschien heb je heimwee
naar de tijd dat Hardenberg
nog van die smalle straatjes had
en van die mooie oude gebouwen.
Misschien droom je van de tijd
waar je opa van vertelde
als hij het fotoboek liet zien:
de tijd van kleine boerderijtjes
en de buren helpen als het hooi van het land moest
omdat er regen op komst is.
In de film gaat het zo verder:
Als Gil in de jaren 20 aanbelandt
die hij geweldig vindt
ontmoet hij Adriana
die de jaren 20 helemaal niet bruisend vindt
maar saai en vervelend
Zij wil terug naar de jaren 1880, 1890
de tijd van paard en wagen
van lantaarns die op olie branden
van schilders als Monet.
Maar als ze in die wereld belanden
zijn er weer mensen
die de jaren 80 maar niets vinden
en ook weer naar vroeger verlangen
naar de tijd van Michelangelo, nog langer geleden
Zo kun je steeds verder terug gaan
En als je dan in de tijd van Prediker bent aangekomen
200-300 voor Christus
dan zijn er ook weer mensen die menen
dat het vroeger beter was.
Zij dromen van de tijd van koning David
hun gouden eeuw.
B Heimwee is er niet zomaar.
Het komt op uit gemis, of onvrede, of bezorgdheid.
Uit reactie ga je het verleden mooier voorstellen dan het was:
Je vindt dat de mensen nu zo druk zijn
je kinderen zie je bijna niet, kleinkinderen nog minder
Je verlangt naar vroeger:
toen de mensen tenminste nog tijd hadden voor elkaar
In je herinnering wordt het steeds mooier.
De armoede van die tijd, het zware werk, de sociale controle
dat vergeet je voor het gemak.
Of je ergert je aan al die nieuwe dingen:
ingewikkelde computers
telefoon met veel te kleine knopjes
Vroeger! Vroeger was alles beter:
toen had de telefoon gewoon nog een draaischijf met gaatjes
Ja, maar het was ook de tijd
dat een gehoorapparaat zo'n toeter was.
En als je je afvraagt
of dat wel goed gaat
al die mensen uit verre landen
met andere gewoontes in ons land
dan dromen we al van de gouden eeuw
van de VOC mentaliteit
en dat we het Wilhelmus op school leren
Maar we vergeten dat het ook de tijd was
van de koloniën en de slavenhandel
Of je bent verontrust om wat er veranderde in de kerk.
liedboek, bijbelvertaling, liturgie, diensten in sporthal
om maar bij de tijd te blijven
Maar toch lege banken, weinig jonge mensen
Vroeger, toen zat de kerk nog vol
en was er zo'n saamhorigheid.
Maar telde u vroeger niet de orgelpijpen
als de preek lang duurde?
In de consistorie vond ik een gedichtje:
Wat nieuw is vindt altijd bestrijders
maar het komt niet op in hunne geest
Dat het oude waarmee zij dwepen
toch ook eens nieuw moet zijn geweest.
C Vraag jezelf niet af, zegt Prediker,
waarom het vroeger beter was dan nu.
Want: dat getuigt van weinig wijsheid.
Waarom zou hij dat nou een beetje dom vinden?
- vast vanwege dat idealiseren:
je maakt het verleden in je herinnering veel mooier
dan het in werkelijkheid was. Da's niet eerlijk
En als je aldoor van vroeger droomt
wordt je steeds negatiever over het hier en nu
Je staat met je rug naar de toekomst.
- Maar Prediker denkt nog aan heel andere dingen.
Het heeft ook te maken
met hoe de verhoudingen liggen
tussen ons mensen en God.
Wij zijn mensen, gemaakt uit het stof der aarde.
Broze, breekbare wezentjes.
We zijn er maar eventjes.
Als we sterk zijn 70, 80 jaar of nog wat meer.
Maar God is de eeuwige
Voor hem is 1000 jaar als een dag.
Wij zijn aan de tijd onderworpen
zoals nevelen verschijnen
zoals nevelen verdwijnen
zo zal ook de mens verkwijnen (zingt een lied)
God staat er boven, heerst over de tijd.
Wij leven in de tijd.
We zijn deelnemers aan een geschiedenis
die over hoogte- en dieptepunten gaat
Maar hoe dat komt
en wat de redenen daarvan zijn
Daar kun je als mens niet bij.
Wij missen het overzicht.
- En nog iets:
In een zware tijd ligt ook wel eens een zegen verscholen:
Iemand die na een ernstige ziekte
er bovenop kwam
was daarna een ander mens:
niet meer zo op werk en carriere gericht
meer tijd voor het gezin
en een veel fijnere collega.
Zeg liever niet dat iets een slechte tijd is.
Je oordeel is op zijn best een momentopname
Maar de tijd gaat verder.
Probeer geduld te hebben. Geef de hoop niet op.
Wie weet wat voor goeds er uit voortkomt.
D In de tijd van Jezus is er ook genoeg
om ontevreden over te zijn:
de Romeinen bezetten het land
en regeren met harde hand.
Toch ontwikkelen de discipelen geen heimwee.
Ze hebben goed naar Prediker geluisterd.
Ze houden zich vast aan het geloof.
Kijk eens wat een grote stenen, zeggen ze
als ze bij de tempel zijn.
ze bedoelen: wat een dikke muren,
wat een prachtige gebouwen
zo mooi de trappen en de poorten
die je naar het enorme tempelplein brengen
De tempel, de heilige stad Jeruzalem
ze spreken van de nabijheid van God
ze brengen zijn goedheid over.
zijn een bron van vertrouwen, van moed en hoop.
Zoals er in ons leven ook dingen zijn
die als grote stenen ons geluk dragen.
Dat je elkaar hebt
Dat je gezond bent
Interessant werk
En vul maar aan.
Als het leven ons gunstig gezind is
en het geluk ons toe-valt
dan voelen we ons bevoorrecht, gezegend.
En we hoorden Prediker zeggen: geniet daar maar van.
Het is een geschenk van God.
Dan is heimwee overbodig.
Maar nu zegt Jezus:
er zal geen steen op de andere gelaten worden
de heilige tempel, de hele stad zal verwoest worden.
Hij zegt het met pijn in zijn hart.
Maar hij voelt wel de oplopende spanningen wel aan
en dat het zal uitlopen op een kansloze opstand.
En dat is ook gebeurd. Vreselijk.
Kan dat ook met ons geluk gebeuren?
Dat de dingen die ons dragen en sterk maken wegvallen?
Dat is geen vraag: dat gebeurt:
Als je je werk verliest
Als de dokter met een slecht bericht komt
Als je huwelijk op de klippen loopt.
Dat is op zichzelf al verdrietig.
Maar het is dubbel erg, omdat het is
alsof God zich uit je leven terug trekt.
Niets dat nog zijn goedheid overbrengt.
Dan is het nacht geworden
En wie zal er niet vroeg of laat in die wanhoop terecht komen?
Dat is een ervaring die ook bij het geloof hoort!
E Maar een nacht is geen eeuwigheid
Op een nacht volgt een nieuwe morgen.
Dat is al iets waar de trouw van God uit blijkt.
Het licht van de zon zegt dat Hij zijn schepping
niet vergeten is.
In het verborgene klopt nog steeds een hart voor ons. altijd. dag en nacht
En we mogen hopen en verwachten
dat de liefde van God
uit nog veel meer gaat blijken
dan enkel uit de opkomst van de zon.
Dat er weer geluk in ons leven komt.
Daarom moeten we waakzaam zijn.
Waken, dat is niet: vervuld van verdriet, verlangens, heimwee
maar blijven staren op wat vroeger was.
Wat geweest is, is voorbij.
Laten we proberen ons verlies te nemen
en dankbaar zijn voor al het goede
dat we een tijdlang in ons leven mochten ontvangen
Waken: dat is wat de knechten uit de gelijkenis moeten doen:
de komst van de heer des huizes verwachten.
Wij moeten de hoop niet opgeven.
Wij mogen er op vertrouwen
dat God weer terugkeert in onze levens: dat is:
dat er weer mensen zijn, dingen, gebeurtenissen
die ons weer blij maken.
Zien we daar naar uit? Staan we daar voor open?
Dan zullen we niet verbitterd worden, of onverschillig.
Waken: dat is ook : de handen uit de mouwen steken
Alle knechten kregen een taak
om samen voor het huis te zorgen.
Niemand was te veel.
En voor ieder een taak die bij hem of haar past.
Niemand wordt overvraagd.
Is dat niet mooi?
U, jij en ik, wij hebben allemaal de mogelijkheid
om voor het huis te zorgen:
voor de plek waar wij wonen en werken.
U weet vast wel wat u kunt
om de mensen een beetje gelukkiger
om de wereld een beetje mooier te maken
En doet u dat ook?
U, jij en ik: we zijn allemaal nodig
Alleen samen kunnen we de hoop levend houden.
Totdat de weeën voorbij zijn, het leed geleden
en uit deze wereld het koninkrijk der hemelen geboren wordt.
Dan is de nacht voorgoed voorbij.
Dan zal het zijn: God alles in allen.
Alles en iedereen vol van zijn licht.
Door Jezus Christus, onze Heer AMEN.
Achtergronden
Afkortingen
van de Bijbelboeken > Register (kolom 2) adhv = aan de hand van Afb = Afbeelding BGT = Bijbel in Gewone Taal BHS = Biblia Hebraica Stuttgartensie (Hebr. OT) bv = bij voorbeeld CGK = Christelijk Gereformeerde Kerk DL = Dordtse Leerregels eva = en vele anderen GNB - Groot Nieuws Bijbel GNT = Griekse Nieuwe Testament (Nestle-Aland) Gr = Grieks HCat = Heidelbergse Catechismus Hebr = Hebreeuws HTB = Het Boek HSV = Herziene Staten Vertaling ID = Intelligent Design Lat = Latijn LuV = Lutherse Vertaling LV14 = Leidse Vertaling 1914 LXX = Septuaginta (Grieks OT; 250 - 50 vC) M = Meditatie (bv Mc 1:1M = Meditatie over Mc 1: 1) NA = Nestle-Aland, 27-ste druk (Grieks NT) NB = Naardense Bijbel (P. Oussoren, 2004) NBG = Nederlands Bijbel Genootschap NBG51 = Bijbelvertaling van het NBG (1951) NBV = Nieuwe Bijbel Vertaling (2004) NBV21 = Nieuwe Bijbel Vertaling van het NBG (2021) nC = na Christus NGB = Nederlandse GeloofsBelijdenis NT = Nieuwe of tweede Testament OT = Oude of eerste Testament PM = Post Modernisme PKN = Protestantse Kerk Nederland Pr = Preek (bv Ps 84Pr = Preek over Psalm 84) Q = Quelle, bron van uitsrpaken van Jezus RKK = Rooms Katholieke Kerk SV = Staten Vertaling TeNaCh = Torah+Nebiïm+Chetoebim v = volgende vers (bv Ps 1: 1v betekent Ps 1: 1 - 2) vd = van de vv = volgende verzen (bv Ps 1: 1vv betekent Ps 1: 1 - 3) vC = voor Christus WV = Willibrord Vertaling X = Chiasme (kruisstelling) > = zie (bv > 2 betekent zie bij punt 2) // = synoniem parallellisme <> = antitthetisch parallellisme |