Opb 19
in de NBV heet God bijna nooit meer “de Almachtige”. Alleen nog in Openbaringen komt die aanduiding voor. Waar is de Almacht van God gebleven? En wat betekent dat voor het geloof? Zou je geloof ook met zoiets als een weddenschap (wie gaat de wedstrijd winnen?) kunnen vergelijken?
A groet
Van U, God, is de toekomst.
Dat is het thema voor de hele PKN voor het seizoen dat vandaag begint.
In diensten en leerhuizen en bij de opening van vergaderingen
willen we dit telkens uitspreken en bedenken:
Van U, God is de toekomst
Dat is een hele spannende uitspraak.
Want de toekomst kan meevallen maar ook tegenvallen
Maar hoe dan ook:
Van U, God is de toekomst. Of die nu mooi of lelijk is
Laten we maar eens proberen te bedenken:
Wat ligt er voor ons?
Hebben we corona binnenkort overwonnen -
of zullen er nieuwe uitbraken komen?
Niemand weet het:
Maar: hoe dan ook van U is de toekomst
Wat roepen we over onszelf af?
Blijven we doorgaan met steeds meer CO2 in de lucht te pompen,
en voor hetere zomers
en een stijgende zeespiegel zorgen?
Of zijn we nog op tijd om een ramp af te wenden?
Niemand die het kan zeggen
Maar: of het nu goed gaat of slecht: Van U is de toekomst:
Wat willen we bereiken, wat streven we na?
Je doet je best op school voor een diploma
Maar of het lukt? Je kunt ook zakken
En je werkt hard voor je bedrijf
Maar het moet steeds groener...
Kan ik mee met die ontwikkeling?
En u en ik, we vinden kerk en geloof belangrijk
Zijn er druk mee, soms heel druk
Maar of jong en oud nog weer geboeid raken
door het verhaal van Jezus...
Van U is de toekomst
of ik nu slaag of zak
of ik kan blijven boeren of het op moet geven
of we in de kerk de wind tegen hebben
of de wind in de zeilen krijgen
Hoe dan ook: van U, God, is de toekomst
Dat is een stevige geloofsuitspraak: een belijdenis.
B Ja, maar er zijn ook die andere invloeden:
- Zomaar was er die nieuwe ziekte > corona
Wat heeft die de toekomst bepaald!
- En er is ook de invloed van het geld en de economische belangen
Tata steel, Shell en andere grote bedrijven
zitten echt niet te wachten op strengere milieuregels
Hun aandeelhouders willen hogere koersen en dividend.
Dat zal in de toekomst niet heel anders zijn.
- En er is de invloed van de tijdgeest:
je leeft maar 1x, je moet zoveel mogelijk genieten
en wel met vliegvakantie kunnen.
Die trekt veel sterker aan mensen dan de bijbelse boodschap:
dat het om gerechtigheid gaat
dat je hebt om te zien naar de mensen om je heen.
- De tijdgeest
- De enonomische belangen
- Onverwachte ziektes
- En nog veel meer invloeden zijn er.
Machten die onze levens beïnvloeden.
Machten die onze toekomst bepalen.
Hoe zit het dan met die mooie uitspraak?
"Van U is de toekomst"?
Is Gods invloed niet verwaarloosbaar klein
te midden van die andere machten?
Is de macht van zijn Geest niet te zwak
om wat uit te werken in onze wereld.
Zal hij het ooit winnen van de tegen-machten?
Zal het op het eind van alles werkelijk zo zijn
dat Hij, God, alleen de touwtjes in handen heeft?
....
Of maken we ons in de kerk maar wat wijs
met dat "van U is de toekomst"
Is het eigenlijk een soort geruststelling
waarmee we onszelf in slaap sussen
zodat we niet de rampen te zien die zich onder ons voltrekken
De ene crisis na de andere:
Corona, geen regering, woningnood, klimaatproblemen
toeslagaffaire, stikstofkrisis, drugsgebruik
Als je het nieuws bij houdt
kom je met gemak aan meer dan 10 Egyptische plagen
Hoe zo: "Alles komt goed"?
C Waar halen wij het eigenlijk vandaan om te zeggen
Van U is de toekomst
Waar baseren wij het op
dat God ooit zal winnen van de tegen-machten?
Laat ik het uitleggen aan de hand van een voorbeeld uit de oorlog.
Op 6 juni 1944 landden de Engelsen, Amerikanen en Canadezen
op de kusten van Normandië en Bretagne.
Het was D-Day....Decision Day...Dag van de beslissing.
Toen was het erop of eronder:
Als de geallieerden de kust van Frankrijk zouden veroveren
zou dat het einde betekenen van de Duitse macht.
Als de Duiters de aanval zouden afslaan
- zouden de geallieerden geen voet aan de grond krijgen in Europa
- zouden de nazies doorgaan met hun moord en geweld en onderdrukking.
Nu weten we hoe het gegaan is.
Op 6 juni werd het Duitse leger de beslissende klap toegediend.
Die dag was het kantelpunt van de oorlog.
De Duiters konden het onmogelijk nog winnen.
Toch was toen de oorlog nog lang niet voorbij.
Pas op 5 mei 1945 werd de vrede getekend.
Dat was de Victory Day - Overwinningsdag.
En die maanden tussen 6 juni 44 en 5 mei 45,
11 maanden, bijna een jaar
was een tijd waarin
EN de goede macht van de geallieerden
EN de kwade macht van de nazies zich allebei lieten gelden.
Maar de onderdrukte bevolking wist:
We zullen nog een tijd verdrukking en ellende moeten doorstaan.
Maar de toekomst is niet langer van de nazies.
De toekomst is van de geallieerden.
De beslissing is gevallen.
Wat we nu nog moeten meemaken zijn de achterhoede gevechten
van een vijand die het eigenlijk al verloren heeft,
die vecht tegen beter weten in.
Zo is het ook met onze toekomst:
die is niet van de economie, van onverwachte ziektes,
van de tijdgeest of van wat dan ook
Die machten zijn er wel...
en ze kunnen zich verzetten zich tegen wat komen gaat
Maar de toekomst is van God.
Op het eind van alles zal blijken dat hij
en hij alleen de touwtjes in handen heeft.
D Ja, maar wilt U weten
Wat is dan de D-Day in het geloof?
Wat is er dan gebeurd dat we zeker kunnen zijn
dat alle kwade machten het veld moeten ruimen?
De D-Day van het geloof is
goede vrijdag, stille zaterdag en de paasmorgen.
Op goede vrijdag
barstte de strijd los tussen de Gods macht van liefde in Jezus < >
de boze macht in de Hogepriester, in Pilatus, in de beulen,
in al die andere mensen die zo hun redenen hebben
om hem te verraden, in de steek laten, bespotten, geselen
De strijd die ook in u en jou en mij gaande is
die tussen dienen < > heersen
tussen delen < > hebben en houden
tussen vergeven < > veroordelen
tussen vertrouwend bij de dag leven < > je zorgen maken
tussen wat het leven mogelijk maakt < > wat het leven verziekt en bederft
Het is er op of eronder.
Stille zaterdag....de wereld houdt zijn adem in.
Hoe gaat het vanaf nu verder?
Jezus of de dood: aan wie is de toekomst?
Paasmorgen....Het graf is leeg! Jezus leeft.
De dood is dood.
En alles waar de dood in schuil gaat ook:
het heersen,
het hebben en houden,
het veroordelen,
het je zorgen maken.
En dan ook alles wat hiermee besmet is:
- onze tijdgeest van zorg dat je aan je trekken komt
- de economie die alleen op winst is gericht
Al die machten die het leven verknoeien gaan eraan.
De toekomst is aan wie dienen en delen
aan wie vergeven,
aan wie omzien naar elkaar.
De toekomst is er voor mensen van geloof, hoop en liefde
Mensen die aan Jezus een voorbeeld nemen:
die dicht bij God willen leven
en proberen te doen wat hij vraagt:
de zorg voor elkaar
het behoud van de schepping
Die mooie dingen, dat is allemaal gegeven met Jezus
toen hij uit de doden werd opgewekt.
Op hem zit het allemaal vast.
Daarom zeggen we : Van U is de toekomst, ook mijn toekomst
En daarom bidden we: O God, laat toch komen uw koninkrijk
E Wij leven tussen D-Day en V-Day
De beslissende klap is uitgedeeld op de morgen van Pasen
Wij verwachten het komen van Gods koninkrijk.
Van Hem is de toekomst.
Wat zullen we in die tussentijd doen?
Toch zeker in de eerste plaats blij zijn
met het goede nieuws van de overwinning:
dit pakt niemand ons meer af:
De toekomst is van God
in ziekte en gezondheid
in rijkdom en armoede
in leven en in sterven...
is Hij bij ons en laat zijn invloed gelden...
Vandaag en morgen en daarna
Tot het zover is en hij zijn Rijk laat aanbreken:
Vrede op aarde, geluk onder de mensen
God wonend bij de mensen: stralend in hun hart
Een nieuwe schepping zal dat zijn.
Daar zijn we blij om...daar zingen we van.
En elke zondag vieren we dat in de kerk.
Maar met zulke mooie dingen op komst
kun je toch niet met de armen over elkaar
gaan zitten afwachten?
Dan kom je toch in beweging
en probeer je een steentje bij te dragen
En wat dan zo mooi is:
dan zie je hoe het koninkrijk van God
er toch ook al een beetje is:
in brood gedeeld
in ruzies bijgelegd
in eenzaamheid opgelost
in tranen gedroogd
in zieken verzorgd
in vluchtelingen opgevangen.
in vervuiling gestopt
in natuur hersteld
Eigenlijk is de kerk zoiets als de ondergrondse in de oorlog:
een verzetsbeweging die het voor het leven
voor mensen, voor de schepping opneemt.
En zojuist hebt u even naar radio Oranje geluisterd. AMEN.
Achtergronden
Afkortingen
van de Bijbelboeken > Register (kolom 2) adhv = aan de hand van Afb = Afbeelding BGT = Bijbel in Gewone Taal BHS = Biblia Hebraica Stuttgartensie (Hebr. OT) bv = bij voorbeeld CGK = Christelijk Gereformeerde Kerk DL = Dordtse Leerregels GNB - Groot Nieuws Bijbel GNT = Griekse Nieuwe Testament (Nestle-Aland) Gr = Grieks HCat = Heidelbergse Catechismus Hebr = Hebreeuws HTB = Het Boek HSV = Herziene Staten Vertaling ID = Intelligent Design Lat = Latijn LuV = Lutherse Vertaling LV14 = Leidse Vertaling 1914 LXX = Septuaginta (Grieks OT; 250 - 50 vC) M = Meditatie (bv Mc 1:1M = Meditatie over Mc 1: 1) NA = Nestle-Aland, 27-ste druk (Grieks NT) NB = Naardense Bijbel (P. Oussoren, 2004) NBG = Nederlands Bijbel Genootschap NBG51 = Bijbelvertaling van het NBG (1951) NBV = Nieuwe Bijbel Vertaling (2004) NBV21 = Nieuwe Bijbel Vertaling van het NBG (2021) nC = na Christus NGB = Nederlandse GeloofsBelijdenis NT = Nieuwe of tweede Testament OT = Oude of eerste Testament PM = Post Modernisme PKN = Protestantse Kerk Nederland Pr = Preek (bv Ps 84Pr = Preek over Psalm 84) RKK = Rooms Katholieke Kerk SV = Staten Vertaling TeNaCh = Torah+Nebiïm+Chetoebim v = volgende vers (bv Ps 1: 1v betekent Ps 1: 1 - 2) vd = van de vv = volgende verzen (bv Ps 1: 1vv betekent Ps 1: 1 - 3) vC = voor Christus WV = Willibrord Vertaling X = Chiasme (kruisstelling) > = zie (bv > 2 betekent zie bij punt 2) // = synoniem parallellisme <> = antitthetisch parallellisme |