Micha 6: 1 - 8
Als je het maar leuk vindt. Je moet vooral genieten. Dat kun je bij ons nogal eens horen. In de bijbel komen die woorden bijna niet voor (bv Pred 2). Wel een ander woord: gerechtigheid.
A Tekst Mi 6,8 A groet,
We leven in een land met volop vrijheid
om te leven naar je geaardheid : hetero of LHBT
om te geloven naar je overtuiging
om te zeggen wat je wilt
Vrijheid is geweldig: alle ruimte voor jou
En dankzij de welvaart
kunnen we ook nog eens naar school
om jezelf te ontwikkelen
Zo kun je later een beroep vinden
dat bij je past: werk afwisselend, uitdagend
En daarbij is er nog eens veel vrije tijd
Tijd om te doen wat je wilt.
Om te genieten van uitgaan in het week-end
om verre reizen te maken in de vakantie.
Onze cultuur is er een van een ongekende vrijheid
en welvaart en van genieten.
En als je daarin opgroeit
dan weet je niet anders
of het draait in je leven om jou:
jij mag er zijn
jij moet leuk werk hebben
jij moet aan je trekken komen
jij moet van je leven een feestje maken.
Ongekend. Zo was het nog nooit eerder op aarde.
Als je bijvoorbeeld in de bijbel kijkt
boek vol verhalen 2-3 duizend jaar oud
En je let erop hoe vaak daar woordjes voorkomen
als genieten, genot, genietingen, genotzucht
dan is dat maar een keer of 60.
Heel andere woordjes komen veel vaker voor:
als je bij elkaar optelt de woordjes die met recht
te maken hebben,
dan kom je op een kleine 1000 uit:
rechtvaardig, onrechtvaardig
gerechtigheid, ongerechtigheid
En als je daar bij optelt woordjes die bijna hetzelfde betekenen
eerlijk en oneerlijk, goed en kwaad, vroom en goddeloos
dan heb je er nog duizenden meer
en dan weet je wel:
de bijbel is het grote boek over waarden en normen
op elke bladzij gaat het over goed en kwaad
over gerechtigheid.
Zo druk als wij met genieten zijn, is het in de bijbel niet
En zo druk als de bijbel is met gerechtigheid, zijn wij het niet.
Genieten en gerechtigheid – hoe zit dat toch?
B Natuurlijk is het niet de bijbelse boodschap
dat genieten verkeerd is.
Een keer of 60 komt het woordje toch maar voor in de bijbel
Het vaakst nog bij Prediker.
Hij wilde genieten.
En hij vertelt dat hij daar ook echt voor ging:
overgezet naar nu:
een groot huis liet hij bouwen,
schitterend ingericht, kunst aan de muur
een prachtige tuin erbij, met een een zwembad
Al die dingen waar wij van dromen
als we hoofdprijs winnen van de loterij
En ook nog genoten van vele, vele vrouwen.
De ene verovering na de andere.
Dat is tegenwoordig ook heel gewoon aan het worden:
Elk week-end een ander.
Mannen, vrouwen die erover opscheppen
hoeveel bed-partners ze gehad hebben.
Maar als Prediker erop terug kijkt, dan zegt hij daarvan:
t is allemaal niks, ijdelheid der ijdelheden, najagen van wind.
Dat is raar
zet je alles op alles om zoveel mogelijk te genieten
zeg je later daarvan: ‘t was maar een leeg gedoe.
Niet genieten...balen!
Prediker is er nooit goed uitgekomen
waar dat nou vandaan komt
Hij bleef met een katerig gevoel zitten.
Als je de rest van zijn boekje leest
komt dat nogal zuur en negatief over.
Hij vond de oorzaak niet
Gelukkig weet Paulus wel waar dat vandaan komt
dat lege gevoel van «is dit het nou»
dat komt van de wens om voortdurend je zintuigen te willen bevredigen
met muziek, eten, drank, sex, luxe en rijkdom
Je laat je leiden door je verlangens
die heel natuurlijk zijn
en die horen bij jou hoe God jou gemaakt heeft
Maar het worden slechte verlangens
als jij daar niet baas over bent
geen zelfbeheersing hebt
maar je er door laat leiden,
en er restloos in meegaat
Dan gaat het almeer om jezelf draaien
en jouw genot en plezier en geluk
En steeds minder om de ander
en zijn recht op een plekje onder de zon
en haar recht op een beetje geluk.
Dan gaat genieten ten koste van gerechtigheid.
C Is het overdreven om te zeggen
dat dat ook in ons land gebeurt?
Aan de ene kant een groep «geslaagde» mensen
rijk, gezond, zien er goed uit
die alle dagen genieten
en doen waar ze zin in hebben.
Aan de andere kant een groeiende groep mensen
die helemaal niet kunnen doen
waar ze zin in hebben:
ze haalden geen VWO diploma
ze doen geen leuk werk in de fabriek
ze zijn op de voedselbank aangewezen
ze wisten van hun leven geen feestje te maken
En tussen die 2 groepen de mensen (u en ik misschien)
die proberen bij de geluksvogels te horen
Want dat laten we onszelf wijsmaken:
je bent de regisseur van je eigen geluk
je kunt het leven net zo leuk maken als jezelf wilt
als dat niet lukt, ligt het aan jezelf.
Wat een druk leggen we elkaar op!
Jonge mensen vinden het moeilijk om te kiezen
Er is zoveel keus
Er hangt zoveel vanaf.
Ze worden ziek van de stress.
De nadruk op genieten werkt niet.
is ongezond voor jou als persoon
Vroeg of laat loopt het op een kater uit
dat zie je aan prediker: is dit alles, vraagt hij
Zo wil ik niet eindigen
Wat moet ik doen?
De nadruk op genieten
verziekt ook ons leven samen met elkaar.
Ons vrije, welvarende land is daardoor
nog lang niet het beloofde land
- het leven verzakelijkt
- mensen voelen zich mislukt
- grote groepen voelen zich buitengesloten
Geen wonder dat de partijen in het midden
zoveel stemmen verliezen aan de uitersten links en rechts.
Wat moeten we doen
dat in ons land het koninkrijk van God te voorschijn komt.
Een profeet, Micha zegt:
Je weet wat de Heer van je wil:
niets anders dan recht te doen
trouw te betrachten
en nederig de weg te gaan van je God.
D Een verrassend antwoord
Geen woord over genieten,
niets over vrijheid, over leuk werk, over vakantie
niets over aan je trekken komen
Want daar gaat niet om.
Daar ligt niet de zin van het leven
En als je het daar toch zoekt, zul je het er echt niet vinden
Dan zeg je op een dag net als Prediker
wat leeg, wat zinloos
Of ga je het in steeds extremere dingen zoeken
uit je dak gaan om alles maar even te vergeten;
het lachgas is niet aan te slepen
de xtc markt is booming
Waar gaat het dan wel om?
Niets anders dan recht te doen
Trouw te betrachten
En nederig de weg te gaan van je God
Dat is drie keer hetzelfde
Drie keer een manier om te zeggen:
ik moet me houden aan de regels van God.
de tien geboden en al die andere.
Niet : ik laat me door mijn verlangens leiden
Gods voorschriften wijzen mij de weg.
Door die regels word ik niet een individu
losgemaakt van de mensen om mij heen
Die regels verbinden mij in het horizontale aan de ander:
Dan delen we ons brood met wie te kort komen
En we genieten als dat gebeurt
Dan verdrijven we de eenzaamheid bij wie zich alleen voelen
En we zijn gelukkig als dat lukt
Dan nemen we het op voor wie geen stem hebben.
En daarin vinden we voldoening
Die regels binden mij in het verticale aan God.
Zijn voorschriften klinken in mijn hart
Zijn Geest woont in mijn geweten
Hij wordt mijn inspiratie.
Daarin ligt mijn bestemming.
Ik mag iets van God laten zien
Ik weerspiegel iets van zijn liefde en zorg voor mensen
Ik - beeld van God.
En als dat er een beetje uitkomt:
hoe onbeholpen ook, dan ben ik gelukkig
Ik heb mijn bestemming gevonden!
En dat horizontale en dat verticale
brengt Paulus zo mooi onder woorden:
mensen die zich laten leiden door de Geest
houden van elkaar
ze zijn blij en leven in vrede
ze hebben geduld en zijn goed voor elkaar
Dát zijn christenen
E Hoe zit het nou tussen genieten en gerechtigheid?
Prediker ontdekt:
als je helemaal voor het genieten gaat,
loopt het op een kater uit.
En van Micha en Paulus leren we:
als je eerst voor de gerechtigheid gaat
dan zul je nog eens genieten.
Wonderlijk:
Als je genieten op de eerste plaats stelt,
grijp je uiteindelijk mis
Als je de geboden van God op de eerste plaats stelt
valt er veel te genieten
Zoek eerst het koninkrijk van God en zijn gerechtigheid
en al het andere zal in orde komen,
ook het genieten, de voldoening, je geluk.
En vast begrijpen we nu ook iets beter
die verhalen van mensen met een belangrijke baan
met een goed salaris
En die toch op een dag zeiden:
Ik geniet er niet meer van; ik baal ervan:
de hele dag achter de computer...
Mijn hart ligt ergens anders.
En dan gaat zo iemand minder uren maken
of helemaal met ontslag
om als vrijwilliger bij de voedselbank werken
of als mantelzorger voor vader of moeder zorgen
of het gezellig maken in het buurtcentrum.
En soms hoor je ze zeggen:
dit had ik veel eerder moeten doen.
En: als uw kinderen of kleinkinderen
met zulke ideeën aankomen
wees er dan blij mee: geweldig toch:
dat ze niet voor hun eigen plezier willen leven
maar voor de gerechtigheid willen leven
en daarin hun geluk willen zoeken
Moedig ze maar aan
Ze hebben het goed gezien
Genieten is een bijprodukt : van gerechtigheid
Daarom bidden we straks, allemaal:
uw naam worde geheiligd
uw koninkrijk kome
en uw wil geschiede
Want daar verlangen we naar
En daar doen we ons best voor
En als dat een beetje uit de verf komt
dan zijn we blij en gelukkig
Dat is het echte genieten.
AMEN
Achtergronden
Afkortingen
van de Bijbelboeken > Register (kolom 2) adhv = aan de hand van Afb = Afbeelding BGT = Bijbel in Gewone Taal BHS = Biblia Hebraica Stuttgartensie (Hebr. OT) bv = bij voorbeeld CGK = Christelijk Gereformeerde Kerk DL = Dordtse Leerregels eva = en vele anderen GNB - Groot Nieuws Bijbel GNT = Griekse Nieuwe Testament (Nestle-Aland) Gr = Grieks HCat = Heidelbergse Catechismus Hebr = Hebreeuws HTB = Het Boek HSV = Herziene Staten Vertaling ID = Intelligent Design Lat = Latijn LuV = Lutherse Vertaling LV14 = Leidse Vertaling 1914 LXX = Septuaginta (Grieks OT; 250 - 50 vC) M = Meditatie (bv Mc 1:1M = Meditatie over Mc 1: 1) NA = Nestle-Aland, 27-ste druk (Grieks NT) NB = Naardense Bijbel (P. Oussoren, 2004) NBG = Nederlands Bijbel Genootschap NBG51 = Bijbelvertaling van het NBG (1951) NBV = Nieuwe Bijbel Vertaling (2004) NBV21 = Nieuwe Bijbel Vertaling van het NBG (2021) nC = na Christus NGB = Nederlandse GeloofsBelijdenis NT = Nieuwe of tweede Testament OT = Oude of eerste Testament PM = Post Modernisme PKN = Protestantse Kerk Nederland Pr = Preek (bv Ps 84Pr = Preek over Psalm 84) Q = Quelle, bron van uitsrpaken van Jezus RKK = Rooms Katholieke Kerk SV = Staten Vertaling TeNaCh = Torah+Nebiïm+Chetoebim v = volgende vers (bv Ps 1: 1v betekent Ps 1: 1 - 2) vd = van de vv = volgende verzen (bv Ps 1: 1vv betekent Ps 1: 1 - 3) vC = voor Christus WV = Willibrord Vertaling X = Chiasme (kruisstelling) > = zie (bv > 2 betekent zie bij punt 2) // = synoniem parallellisme <> = antitthetisch parallellisme |