Mat 22: 15 - 22
Jezus zei: ‘Geef dan wat van de keizer is aan de keizer, en geef aan God wat God toebehoort.’ (Mat 22: 21b - NBV21)
A Geld en belasting
Daar hebben we allemaal mee te maken.
Geld hebben we nodig: voor eigenlijk alles
onze boodschappen, kleding,
het eigen risico van de doktersrekening
huur of hypotheek
de studie van je kinderen
een dagje uit of een wereldreis
Niets is voor niets.
Zo hebben we het nu eenmaal georganiseerd:
aan bijna alles hangt een prijskaartje.
Daarom hebben we het liefst een flink salaris
Dan kun je wat.
Als je niet zo veel verdient,
of een klein pensioentje hebt
dan kun je een stuk minder.
En dan moeten we van ons geld ook nog eens
een deel aan de overheid afstaan.
Wat zijn er niet een belastingen:
op je inkomen, op je huis, op je auto, wegenbelasting
waterschap, BTW en nog veel meer.
En ergens snappen we wel, dat dat nodig is.
Maar echt van harte je belastingformulier invullen?
We slaan er nog eens een gids op na:
moeten we dit echt opgeven?
kunnen we nog wat onkosten aftrekken?
Want stel je voor dat je teveel betaalt.
Dan ben je een dief van je eigen portemonnee.
En verontwaardigd zijn we
als we horen dat mensen frauderen met de aangifte.
En grote bedrijven
die zich vestigen in belastingparadijzen
dat vinden we ook niet fijn:
Hier hebben ze hun werk
Hier maken ze gebruik van de wegen en vliegvelden
en van alle andere voorzieningen
waar wij veel vooor betalen.
En dan zij belasting betalen in een ver land
waar het bijna niets kost!
Dat klopt niet.
Het zullen wel de mazen van de wet zijn.
Maar het gaat wel helemaal in tegen de geest van de wet:
Dat we met elkaar proberen sociale voorzieningen
scholen en ziekenhuizen, politie en leger in de benen te houden.
Geef de keizer wat van de keizer is, zei Jezus.
Geef de overheid wat de overheid toekomt.
Dat woord heeft nog niets van zijn geldigheid verloren.
B Toch lag het in de dagen van Jezus wel een beetje anders.
De overheid is dan niet een democratie
En sociale voorzieningen, daar had nog niemand van gehoord.
De overheid dat is de keizer in Rome
De overheid dat zijn de legers die het land bezet hielden.
De overheid dat zijn bestuurders als Herodes, Pilatus.
En die zorgen wel voor een beetje openbare orde.
Maar vooral zorgen ze heel goed voor zichzelf
Israel was een provincie: een wingewest.
Wij klagen wel eens over belastingen...
maar toen werd het land werkelijk uitgemergeld.
De mensen hielden bijna niets over:
te weinig om van te leven
te veel om van dood te gaan.
En dan komt er nog wat bij:
Op de belangrijkste munt van die dagen
staat de kop van keizer Tiberius staat.
En een mens afbeelden...
dat was verboden in het Joodse geloof.
En dan wat er op die munt geschreven staat:
Keizer Tiberius,
Goddelijke zoon van Augustus/de Verhevene
Dat gaat helemaal tegen het geloof in:
een mens zo belangrijk vinden: als of hij God is!
En dan op de andere kant ook nog schrijven:
De grootste Hogepriester.
Saul, David, Salomo - Israels koningen -
die konden geen priester zijn:
teveel bloed aan hun handen.
Dan de keizer helemaal niet.
Geen wonder dat het nogal een kwestie was
Mag je die munten wel bij je hebben?
Ermee betalen?
Of maken ze je on-rein?
En in sommige Joodse kringen vinden ze
het principieel verkeerd om belasting te betalen:
dat is toch heulen met de vijand: verraad?
Anderen hebben meer oog voor de gevolgen:
betaal nou maar: dit is overmacht.
je hebt geen keus
er komen maar moeilijkheden van
als je je belasting weigert.
Een brandende kwestie
Er komt verdeeldheid van in de gezinnen
Vrienden worden vijanden.
Wie wijst hier de weg?
C Een mooie kwestie om aan Jezus voor te leggen.
Ja, maar bij de Farizeeën speelt er nog iets:
Zij storen zich aan Jezus.
Hij krijgt veel te veel invloed op de mensen.
Ze willen van hem af.
Daarom leggen ze hem deze kwestie voor:
Ze beginnen heel beleefd en vriendelijk
over Jezus dat hij zo ronduit is en oprecht
en zegt waar het op staat
zonder mensen naar de ogen te kijken
En dan:
is het geoorloofd de keizer belasting te betalen.
Wat moet Jezus nu zeggen?
Als hij ja zegt
dan maakt hij zich niet populair
dat gaat hem aanhangers kosten
dan krijgt hij er vijanden bij:
verdeeldheid onder zijn volgelingen.
Als hij nee zegt:
dan zit hij vandaag nog
als een oproerkraaier in de gevangenis
Schaakmat: elk antwoord is verkeerd.
Laat me eens zo'n munt zien
…..
Blijkbaar heeft Jezus geen denarie op zak.
Maar zij wel! Vlot laten ze er eentje zien.
Ze lopen er gewoon mee rond!
Doen er hun boodschappen mee.
Voor hen is het helemaal geen brandende kwestie.
Zij stelden die vraag alleen maar
om Jezus in moeilijkheden te brengen.
Ze hadden het zo mooi gezegd:
meester, u bent oprecht
u kijk niemand naar de ogen
Wat staan zij nu te kijk als schijnheilige mensen.
Huichelaars, dat zijn ze
En wat verschijnt Jezus nu eens te meer
als de waarheid zelf. Onkreukbaar. Integer.
Hun actie heeft precies het omgekeerde bereikt
van wat ze wilden.
D Geef de keizer wat van de keizer is.
en geef aan God wat God toebehoort.
Het is vaak uitgelegd als:
je hebt de overheid en je hebt de kerk
de overheid voor wereldse zaken
de kerk voor geloof en zingeving.
En die twee moet je gescheiden houden
De overheid moet zich niet godsdienst en geloof bemoeien
En jij moet je geloof voor jezelf houden,
voor zondag, voor de kerk, voor prive.
- geen hoofddoekje op je werk,
- geen kruisje op je jas.
– geen gebed na de troonrede.
Daar is wel iets voor te zeggen
Maar het klopt niet.
Want de brandende kwesties van het leven
zijn nooit of het een of het ander
De dingen van de kerk
en de dingen van de overheid
overlappen elkaar.
Bij de kabinetsformatie bleek dat ook weer:
voltooid leven / euthanasie / embryoselectie
daar denken ze bij CDA en CU heel anders over
dan bij D66.
Wat betekent dan geef de keizer wat van de keizer is.
Wat is van de keizer, en wat is van God?
Wat van de keizer is, dat is niet zo moeilijk:
kijk eens naar het geld, zegt Jezus
wie staat er op afgebeeld
en van wie is het opschrift?
Duidelijk: dat is van de keizer.
Als hij het geld nodig heeft en opeist, geef het hem.
Het is maar geld.
Maar wat is van God?
Is er ook iets waar Hij op staat afgebeeld?
"God schiep de mens als zijn evenbeeld
als evenbeeld van God schiep hij hem:
de vrouwen net zo goed als de mannen.
Dit zegt Jezus:
je geld kun je gerust aan de keizer geven
maar vergeet nooit: jij bent van God: Jij draagt zijn beeld.
En het is aan jou om dat zichtbaar te maken
Om God steeds meer tot uitdrukking te brengen.
Streef naar rechtvaardigheid, schrijft Paulus
naar vroomheid, geloof, liefde,
naar volharding, naar zachtmoedigheid.
Dat is je bestemming. Zo ben je ooit bedoeld:
om God te weerspiegelen in je leven.
E De overheid mag veel van ons vragen:
belastingen heffen
respect opbrengen voor het bestuur
gehoorzaamheid aan regels en wetten
ook als de besluiten je niet aanstaan.
geen misbruik maken van voorzieningen
Dat geldt voor iedere burger, iedere christen.
Laten we zuinig zijn op de democratie in ons land:
Meedenken, meepraten, stemmen als het mag.
En ook bidden voor de regering.
Dat we een overheid houden
die op het welzijn van mensen is bedacht:
de zwakkeren uit de wind houdt
op de sterkste schouders de zwaarste lasten
het recht, de openbare orde handhaaft.
Een goede overheid is een zegen.
Een dienares van God: Romeinen 13.
Christenen zijn loyaal aan de regering.
Maar er is een grens.
Wij zijn niet van de overheid.
Wij dragen het beeld van God.
Wij zijn van onze Schepper.
We moeten zijn beeld tot uitdrukking brengen
We hebben mensen van geloof, hoop en liefde te zijn.
Als de overheid vraagt
dat we tegen ons geloof en geweten in gaan
dan gaat ze te ver.
Geen blinde gehoorzaamheid. Geen: “bevel is bevel”.
Hitler die dat wel deed was geen overheid
die God diende
maar een verlengstuk van de boze: Openbaringen 13.
De bijbelse boodschap is:
je moet God meer gehoorzamen dan mensen (Hand 5:29)
En God meer gehoorzamen is niet:
dat je je als een vijand van de overheid gaat gedragen.
Een dreigbrief naar de burgemeester
Een baksteen door de ruit van de minister
Scheldpartijen op Twitter op gang brengen
Je middelvinger naar een bestuurder
God meer gehoorzamen dat is:
Trouw aan hem blijven…
Zijn beeld tot uitdrukking brengen:
Dat je rechtvaardig bent, zachtmoedig
en helpt wie hulp nodig heeft
en het opneemt voor wie worden bedreigd
Want zo is God. Zo doen mensen die op hem lijken.
Zo dragen wij zijn beeld.
En wat kan een overheid daar nou op tegen hebben
Tegen mensen die zo doen? AMEN
Afkortingen
van de Bijbelboeken > Register (kolom 1) adhv = aan de hand van Afb = Afbeelding BGT = Bijbel in Gewone Taal BHS = Biblia Hebraica Stuttgartensie (Hebr. OT) bv = bij voorbeeld CGK = Christelijk Gereformeerde Kerk DL = Dordtse Leerregels dwz = dat wil zeggen eva = en vele anderen GNB - Groot Nieuws Bijbel GNT = Griekse Nieuwe Testament (Nestle-Aland) Gr = Grieks HCat = Heidelbergse Catechismus Hebr = Hebreeuws HSV = Herziene Staten Vertaling HTB = Het Boek ID = Intelligent Design itt = in tegenstelling tot Lat = Latijn LuV = Lutherse Vertaling LV14 = Leidse Vertaling 1914 LXX = Septuaginta (Grieks OT; 250 - 50 vC) M = Meditatie (bv Mc 1:1M = Meditatie over Mc 1: 1) NA = Nestle-Aland, 27-ste druk (Grieks NT) NB = Naardense Bijbel (P. Oussoren, 2004) NBG = Nederlands Bijbel Genootschap NBG51 = Bijbelvertaling van het NBG (1951) NBV = Nieuwe Bijbel Vertaling (2004) NBV21 = Nieuwe Bijbel Vertaling van het NBG (2021) nC = na Christus NGB = Nederlandse GeloofsBelijdenis NT = Nieuwe of tweede Testament OT = Oude of eerste Testament PKN = Protestantse Kerk Nederland PM = Post Modernisme Pr = Preek (bv Ps 84Pr = Preek over Psalm 84) Q = Quelle, bron van uitspraken van Jezus RKK = Rooms Katholieke Kerk SV = Staten Vertaling TeNaCh = Torah+Nebiïm+Chetoebim v = volgende vers (bv Ps 1: 1v = Ps 1: 1 - 2) vC = voor Christus vd = van de vv = volgende verzen (bv Ps 1: 1vv = Ps 1: 1 - 3) WV = Willibrord Vertaling X = Chiasme (kruisstelling) > = zie (bv > 2 betekent zie bij punt 2) // = synoniem parallellisme <> = antithetisch parallellisme |