Mat 17: 1 - 9
Mat 17: 1 - 9; Luc 9: 28 - 36 Mc 9: 2 - 10
A Jezus op de berg.
Letterlijk en figuurlijk een topervaring:
een en al bemoediging voor Jezus
meer nog voor zijn discipelen.
Ik kan niet anders dan denken aan Martin Luther King
de leider van de zwarte bevolking in Amerika
In de jaren 60 zet hij zich in voor gelijke rechten
voor blank en zwart.
Hij roept veel verzet en tegenwerking op.
En zijn familie en vrienden en medestanders
beginnen zich zorgen te maken:
voelen zich bedreigd
zijn bang voor een aanslag.
King gaat erop in, in een toespraak
een preek en die eindigt als volgt:
Ik weet niet wat er zal gebeuren.
We gaan moeilijke tijden tegemoet.
Maar het maakt mij niet meer
because I've been to the mountaintop.
Want ik ben boven op de berg geweest
Het maakt niet meer uit
Net als ieder ander,
zou ik graag een lang leven willen hebben.
Maar ik ben daar nu niet bezorgd over.
Ik wil alleen Gods wil doen.
En Hij heeft mij toegestaan de berg te beklimmen.
En ik heb van de berg neergekeken
en ik heb het Beloofde Land gezien.
Misschien komen we daar niet samen aan.
Maar ik wil dat jullie weten
dat wij, als volk, in het Beloofde Land zullen aankomen.
En dus ben ik blij vanavond.
Ik maak me nergens zorgen over.
Ik ben voor geen mens bang.
Mijn ogen hebben de glorie van de komst van de Heer gezien.
De volgende dag wordt hij doodgeschoten: 3 april 1968.
Boven op de berg...Vanuit de hoogte de dingen zien
vanuit de hemel
in het juiste perspectief....
en dan weten hoe het ervoor staat
en waar het naar toe gaat
en wat je moet doen
en er dan helemaal voor gaan.
Niet iedereen is dat gegeven. King wel. En Jezus ook.
En hij neemt een paar discipelen, hij neemt ons mee.
Hij wil dat wij erbij zijn, dit mee maken.
B We kijken er misschien van op
dat Jezus dit nodig heeft:
hij weet toch alles en kan toch alles?
is hij ooit moe en uitgeput?
Nee, dat niet, maar dat is
omdat hij zo nauw met God verbonden is
omdat hij telkens de stilte zoekt
de berg op gaat om te bidden
Dat maakt hem zo groots en geweldig
Want elke dag om hem heen
zijn er de mensen die zijn aandacht vragen
mensen ziek, in de war
mensen verdrietig en rouwend
mensen overbezorgd, geen greintje vertrouwen
mensen die alles van geld en goed verwachten
Volop gaat Jezus erop in.
En reken maar dat dat uitputtend is.
Het vraagt veel van Jezus.
Want veel geven...en weinig ontvangen
dat houdt niemand lang vol.
Dan toch maar even erbij weg
Even de berg op
even geen mensen om hem heen
even alleen
om in de stilte van de nacht
zich te binnen te brengen
wat God van hem wil.
Als hij zich zo naar God toe bidt
wordt het helemaal licht van binnen.
dan weet hij weer wat God van hem vraagt
dan voelt hij weer de liefde van God
en dan wil hij niets liever
dan alleen maar de wil van zijn Vader te doen.
Geen vlucht, een adempauze,
weer zien waar het op aankomt
weer opgeladen worden
om te kunnen doen wat God van hem vraagt.
De volgende dag is hij weer bij de mensen te vinden
Wist u eigenlijk dat dat kon?
Je zo naar God toe bidden
dat het weer licht en ruim van binnen wordt?
dat we iets voelen van zijn liefde en zorg
niet alleen voor mij en mijn zorgen en problemen
maar voor ieder mens, voor heel de wereld?
Dat relativeert een beetje mijn moeilijkheden
Dat wekt barmhartigheid
Dan wil ik graag wat voor een ander betekenen
C Deze keer is anders.
Deze keer neemt hij drie discipelen mee:
Petrus, Jakobus en Johannes.
Dat zijn z'n beste vrienden.
Maar de laatste tijd komen ze steeds vaker tegenover hem te staan
Elke keer als Jezus spreekt over wat God van hem vraagt
elke keer als hij spreekt over lijden en verworpen en gekruisigd worden
gaan ze daar tegen in:
Jezus wilt u dan geen lang leven hebben?
De goede zaak is er toch niet mee gediend als u omkomt?
Dan is het beloofde land, het koninkrijk nog verder weg!
Jezus, dat vraagt God toch niet: dat u sterft aan een kruis?
Dat protest van de discipelen, daar kunnen we in komen
Het is toch niet Gods wil
dat wij lijden en sterven?
God legt ons toch geen kruis op?
Denkt Jezus dat nou echt?
Jezus bedoelt dat in een hele speciale manier.
Hij zegt niet:
jullie moeten de moeilijkheden opzoeken,
en mensen kwetsen en beledigen in dingen die hun heilig zijn
en de ellende over je afroepen.
Dat is nergens goed voor.
Maar: als jullie geloven en het goede doen
en de eenzamen bezoekt
en de vluchtelingen onderdak biedt
en bij de voedselbank helpt
en voor iemand opstaat in de bus
en het opneemt voor wie gepest wordt op z'n werk
Als je dan spot en tegenwerking van mensen ondervindt
dan moet je niet opgeven.
Dat is je kruis dragen.
En als je het goede doet,
en je wordt toevallig ziek, of je krijgt een stom ongeluk
ook dan wil God dat je zo goed mogelijk doorzet
en voort gaat op de weg van geloof, hoop en liefde.
Ook dat is: je kruis dragen.
Hoe Jezus dat weet? Van Mozes en Elia
Mozes staat voor de Tora:
de eerste 5 boeken van de bijbel van toen
Elia staat voor de Profeten, de rest van de bijbel
Jezus heeft het uit de bijbel.
Uit de wet en de profeten heeft hij opgemaakt
wat God van mensen vraagt, wat God van hem vraagt
Geen mens draagt graag een kruis
De discipelen en wij willen er onderuit
Daarom neemt Jezus ons vandaag mee de berg op
om het met ons te bespreken
om onze bezwaren weg te nemen
om ons in te nemen voor de wil van God.
D Zo gaat Jezus met z'n drie vrienden de berg op
hoger en hoger
en onderweg praten ze over deze dingen
Dan breekt het licht door: God opent hun ogen.
Nu zien zij het ook
hoe Mozes en Elia en Jezus bij elkaar horen
Hoe Jezus voortzet
het werk dat ooit door Mozes en Elia was begonnen
Het lijkt wel een droom, een visioen.
Jezus verschijnt hun in zijn diepste betekenis.
Hij verandert van gedaante
Dezelfde, maar nieuw, anders:
Nu zien ze wat ze altijd al vermoedden: dat hij de Christus is
Dat is het geheim van Jezus
Je ziet dat niet zomaar aan hem af
Zo op het oog is hij gewoon een joodse man,
Wie met hem optrekken
denken aan een rabbi, een profeet, een wonderdoener
En dat is hij ook allemaal aan de buitenkant.
Maar nu Gods licht op hem valt
zien we niets meer van die gewone Joodse man
van die rabbi, die profeet.
Dan is hij helemaal transparant tot op God.
Dat is het grote verschil met u en mij
Ik wil wel doen wat God vraagt:
liefhebben, dienen, delen, vergeven
maar als dat zeer doet
en het voelt als kruis dragen
dan komt de grens al gauw in zicht.
Dan laat ik meer van mijzelf, van mijn eigen wijsheid
mijn kleinzieligheid, mijn eigenbelang, mijn angst
dan van God.
Daarin is Jezus anders, uniek.
Hij wil alleen maar wat God wil
En hij doet dat dat ook:
als het moet onder en straks zelfs aan het kruis.
Daarom zegt een stem uit de hemel:
deze is mijn zoon, de geliefde.
omdat hij alle ruimte geeft aan God
zijn licht, zijn liefde vallen door hem heen naar ons toe.
Het lijkt wel Pasen: de discipelen zien de Heer
in zijn heerlijkheid : hij de levende, de opgestane,
Aldoor was deze kant van Jezus verborgen.
Maar nu breekt het wolkendek open
nu gaat een tipje van de sluier omhoog:
hij, Jezus, Zoon van de Allerhoogste.
We leggen een hand op de mond.
E Voor de discipelen is dit een geweldig moment.
Een toppunt in het geloof.
En Petrus heeft direct al een plan:
Zullen we hier onze tenten opslaan?
Hoog op de berg,
ver van de mensen met hun zorgen en problemen?
ver van de rauwe werkelijkheid
niet meer de strijd om de wil van God te doen
niet meer het lijden omwille van de vrede
niet meer een kruis om te dragen?
Ach, wat een dwaasheid, zegt de evangelist
Hoe kan dat nou de bedoeling zijn?
Want God is bewogen om mensen,
om de echte mensen
de eenzamen, de zieken en verlamden
de mensen die zichzelf onmogelijk gemaakt hebben
de mensen die met zichzelf overhoop liggen
Voor hen is Jezus gekomen om te vertellen
van een koninkrijk dat komt
En om dat niet bij mooie woorden te laten
maar om het waar te maken
en te genezen, te kleden, te voeden, te vergeven.
Dat kan niet hier hoog op de berg.
Want hier zijn ze niet.
Dat zal in het dal gebeuren, beneden in de rauwe werkelijkheid.
Deze is mijn zoon, klinkt het vanuit de wolk
hoort naar hem
Luister niet naar die dwaze plannen van Petrus
Luister niet naar de stem van de tijdgeest
dat het nergens naar toe gaat
geen land van belofte, geen koninkrijk dat komt
enkel hier en nu
Luister niet naar de stem die zegt
dat er niets van je gevraagd wordt
geen inzet voor je naaste,
geen moeite voor de goede zaak.
Deze is mijn zoon, Hoort naar hem!
En we zien hem gaan de berg af, naar de mensen toe
En we horen hem spreken over God liefhebben
en zijn liefde bewijzen aan elkaar.
Binnenkort staat er een kruis.
Hij zei dat niet zomaar, hij meende dat.
Drie dagen daarna zien zijn discipelen
datzelfde hemelzuivere licht
En diezelfde lichtende gestalte
Christus, Zoon van God, onze Heer. AMEN
A Jezus op de berg.
Letterlijk en figuurlijk een topervaring:
een en al bemoediging voor Jezus
meer nog voor zijn discipelen.
Ik kan niet anders dan denken aan Martin Luther King
de leider van de zwarte bevolking in Amerika
In de jaren 60 zet hij zich in voor gelijke rechten
voor blank en zwart.
Hij roept veel verzet en tegenwerking op.
En zijn familie en vrienden en medestanders
beginnen zich zorgen te maken:
voelen zich bedreigd
zijn bang voor een aanslag.
King gaat erop in, in een toespraak
een preek en die eindigt als volgt:
Ik weet niet wat er zal gebeuren.
We gaan moeilijke tijden tegemoet.
Maar het maakt mij niet meer
because I've been to the mountaintop.
Want ik ben boven op de berg geweest
Het maakt niet meer uit
Net als ieder ander,
zou ik graag een lang leven willen hebben.
Maar ik ben daar nu niet bezorgd over.
Ik wil alleen Gods wil doen.
En Hij heeft mij toegestaan de berg te beklimmen.
En ik heb van de berg neergekeken
en ik heb het Beloofde Land gezien.
Misschien komen we daar niet samen aan.
Maar ik wil dat jullie weten
dat wij, als volk, in het Beloofde Land zullen aankomen.
En dus ben ik blij vanavond.
Ik maak me nergens zorgen over.
Ik ben voor geen mens bang.
Mijn ogen hebben de glorie van de komst van de Heer gezien.
De volgende dag wordt hij doodgeschoten: 3 april 1968.
Boven op de berg...Vanuit de hoogte de dingen zien
vanuit de hemel
in het juiste perspectief....
en dan weten hoe het ervoor staat
en waar het naar toe gaat
en wat je moet doen
en er dan helemaal voor gaan.
Niet iedereen is dat gegeven. King wel. En Jezus ook.
En hij neemt een paar discipelen, hij neemt ons mee.
Hij wil dat wij erbij zijn, dit mee maken.
B We kijken er misschien van op
dat Jezus dit nodig heeft:
hij weet toch alles en kan toch alles?
is hij ooit moe en uitgeput?
Nee, dat niet, maar dat is
omdat hij zo nauw met God verbonden is
omdat hij telkens de stilte zoekt
de berg op gaat om te bidden
Dat maakt hem zo groots en geweldig
Want elke dag om hem heen
zijn er de mensen die zijn aandacht vragen
mensen ziek, in de war
mensen verdrietig en rouwend
mensen overbezorgd, geen greintje vertrouwen
mensen die alles van geld en goed verwachten
Volop gaat Jezus erop in.
En reken maar dat dat uitputtend is.
Het vraagt veel van Jezus.
Want veel geven...en weinig ontvangen
dat houdt niemand lang vol.
Dan toch maar even erbij weg
Even de berg op
even geen mensen om hem heen
even alleen
om in de stilte van de nacht
zich te binnen te brengen
wat God van hem wil.
Als hij zich zo naar God toe bidt
wordt het helemaal licht van binnen.
dan weet hij weer wat God van hem vraagt
dan voelt hij weer de liefde van God
en dan wil hij niets liever
dan alleen maar de wil van zijn Vader te doen.
Geen vlucht, een adempauze,
weer zien waar het op aankomt
weer opgeladen worden
om te kunnen doen wat God van hem vraagt.
De volgende dag is hij weer bij de mensen te vinden
Wist u eigenlijk dat dat kon?
Je zo naar God toe bidden
dat het weer licht en ruim van binnen wordt?
dat we iets voelen van zijn liefde en zorg
niet alleen voor mij en mijn zorgen en problemen
maar voor ieder mens, voor heel de wereld?
Dat relativeert een beetje mijn moeilijkheden
Dat wekt barmhartigheid
Dan wil ik graag wat voor een ander betekenen
C Deze keer is anders.
Deze keer neemt hij drie discipelen mee:
Petrus, Jakobus en Johannes.
Dat zijn z'n beste vrienden.
Maar de laatste tijd komen ze steeds vaker tegenover hem te staan
Elke keer als Jezus spreekt over wat God van hem vraagt
elke keer als hij spreekt over lijden en verworpen en gekruisigd worden
gaan ze daar tegen in:
Jezus wilt u dan geen lang leven hebben?
De goede zaak is er toch niet mee gediend als u omkomt?
Dan is het beloofde land, het koninkrijk nog verder weg!
Jezus, dat vraagt God toch niet: dat u sterft aan een kruis?
Dat protest van de discipelen, daar kunnen we in komen
Het is toch niet Gods wil
dat wij lijden en sterven?
God legt ons toch geen kruis op?
Denkt Jezus dat nou echt?
Jezus bedoelt dat in een hele speciale manier.
Hij zegt niet:
jullie moeten de moeilijkheden opzoeken,
en mensen kwetsen en beledigen in dingen die hun heilig zijn
en de ellende over je afroepen.
Dat is nergens goed voor.
Maar: als jullie geloven en het goede doen
en de eenzamen bezoekt
en de vluchtelingen onderdak biedt
en bij de voedselbank helpt
en voor iemand opstaat in de bus
en het opneemt voor wie gepest wordt op z'n werk
Als je dan spot en tegenwerking van mensen ondervindt
dan moet je niet opgeven.
Dat is je kruis dragen.
En als je het goede doet,
en je wordt toevallig ziek, of je krijgt een stom ongeluk
ook dan wil God dat je zo goed mogelijk doorzet
en voort gaat op de weg van geloof, hoop en liefde.
Ook dat is: je kruis dragen.
Hoe Jezus dat weet? Van Mozes en Elia
Mozes staat voor de Tora:
de eerste 5 boeken van de bijbel van toen
Elia staat voor de Profeten, de rest van de bijbel
Jezus heeft het uit de bijbel.
Uit de wet en de profeten heeft hij opgemaakt
wat God van mensen vraagt, wat God van hem vraagt
Geen mens draagt graag een kruis
De discipelen en wij willen er onderuit
Daarom neemt Jezus ons vandaag mee de berg op
om het met ons te bespreken
om onze bezwaren weg te nemen
om ons in te nemen voor de wil van God.
D Zo gaat Jezus met z'n drie vrienden de berg op
hoger en hoger
en onderweg praten ze over deze dingen
Dan breekt het licht door: God opent hun ogen.
Nu zien zij het ook
hoe Mozes en Elia en Jezus bij elkaar horen
Hoe Jezus voortzet
het werk dat ooit door Mozes en Elia was begonnen
Het lijkt wel een droom, een visioen.
Jezus verschijnt hun in zijn diepste betekenis.
Hij verandert van gedaante
Dezelfde, maar nieuw, anders:
Nu zien ze wat ze altijd al vermoedden: dat hij de Christus is
Dat is het geheim van Jezus
Je ziet dat niet zomaar aan hem af
Zo op het oog is hij gewoon een joodse man,
Wie met hem optrekken
denken aan een rabbi, een profeet, een wonderdoener
En dat is hij ook allemaal aan de buitenkant.
Maar nu Gods licht op hem valt
zien we niets meer van die gewone Joodse man
van die rabbi, die profeet.
Dan is hij helemaal transparant tot op God.
Dat is het grote verschil met u en mij
Ik wil wel doen wat God vraagt:
liefhebben, dienen, delen, vergeven
maar als dat zeer doet
en het voelt als kruis dragen
dan komt de grens al gauw in zicht.
Dan laat ik meer van mijzelf, van mijn eigen wijsheid
mijn kleinzieligheid, mijn eigenbelang, mijn angst
dan van God.
Daarin is Jezus anders, uniek.
Hij wil alleen maar wat God wil
En hij doet dat dat ook:
als het moet onder en straks zelfs aan het kruis.
Daarom zegt een stem uit de hemel:
deze is mijn zoon, de geliefde.
omdat hij alle ruimte geeft aan God
zijn licht, zijn liefde vallen door hem heen naar ons toe.
Het lijkt wel Pasen: de discipelen zien de Heer
in zijn heerlijkheid : hij de levende, de opgestane,
Aldoor was deze kant van Jezus verborgen.
Maar nu breekt het wolkendek open
nu gaat een tipje van de sluier omhoog:
hij, Jezus, Zoon van de Allerhoogste.
We leggen een hand op de mond.
E Voor de discipelen is dit een geweldig moment.
Een toppunt in het geloof.
En Petrus heeft direct al een plan:
Zullen we hier onze tenten opslaan?
Hoog op de berg,
ver van de mensen met hun zorgen en problemen?
ver van de rauwe werkelijkheid
niet meer de strijd om de wil van God te doen
niet meer het lijden omwille van de vrede
niet meer een kruis om te dragen?
Ach, wat een dwaasheid, zegt de evangelist
Hoe kan dat nou de bedoeling zijn?
Want God is bewogen om mensen,
om de echte mensen
de eenzamen, de zieken en verlamden
de mensen die zichzelf onmogelijk gemaakt hebben
de mensen die met zichzelf overhoop liggen
Voor hen is Jezus gekomen om te vertellen
van een koninkrijk dat komt
En om dat niet bij mooie woorden te laten
maar om het waar te maken
en te genezen, te kleden, te voeden, te vergeven.
Dat kan niet hier hoog op de berg.
Want hier zijn ze niet.
Dat zal in het dal gebeuren, beneden in de rauwe werkelijkheid.
Deze is mijn zoon, klinkt het vanuit de wolk
hoort naar hem
Luister niet naar die dwaze plannen van Petrus
Luister niet naar de stem van de tijdgeest
dat het nergens naar toe gaat
geen land van belofte, geen koninkrijk dat komt
enkel hier en nu
Luister niet naar de stem die zegt
dat er niets van je gevraagd wordt
geen inzet voor je naaste,
geen moeite voor de goede zaak.
Deze is mijn zoon, Hoort naar hem!
En we zien hem gaan de berg af, naar de mensen toe
En we horen hem spreken over God liefhebben
en zijn liefde bewijzen aan elkaar.
Binnenkort staat er een kruis.
Hij zei dat niet zomaar, hij meende dat.
Drie dagen daarna zien zijn discipelen
datzelfde hemelzuivere licht
En diezelfde lichtende gestalte
Christus, Zoon van God, onze Heer. AMEN
terug
Afkortingen
van de Bijbelboeken > Register (kolom 1) adhv = aan de hand van Afb = Afbeelding BGT = Bijbel in Gewone Taal BHS = Biblia Hebraica Stuttgartensie (Hebr. OT) bv = bij voorbeeld CGK = Christelijk Gereformeerde Kerk DL = Dordtse Leerregels dwz = dat wil zeggen eva = en vele anderen GNB - Groot Nieuws Bijbel GNT = Griekse Nieuwe Testament (Nestle-Aland) Gr = Grieks HCat = Heidelbergse Catechismus Hebr = Hebreeuws HSV = Herziene Staten Vertaling HTB = Het Boek ID = Intelligent Design itt = in tegenstelling tot Lat = Latijn LuV = Lutherse Vertaling LV14 = Leidse Vertaling 1914 LXX = Septuaginta (Grieks OT; 250 - 50 vC) M = Meditatie (bv Mc 1:1M = Meditatie over Mc 1: 1) NA = Nestle-Aland, 27-ste druk (Grieks NT) NB = Naardense Bijbel (P. Oussoren, 2004) NBG = Nederlands Bijbel Genootschap NBG51 = Bijbelvertaling van het NBG (1951) NBV = Nieuwe Bijbel Vertaling (2004) NBV21 = Nieuwe Bijbel Vertaling van het NBG (2021) nC = na Christus NGB = Nederlandse GeloofsBelijdenis NT = Nieuwe of tweede Testament OT = Oude of eerste Testament PKN = Protestantse Kerk Nederland PM = Post Modernisme Pr = Preek (bv Ps 84Pr = Preek over Psalm 84) Q = Quelle, bron van uitspraken van Jezus RKK = Rooms Katholieke Kerk SV = Staten Vertaling TeNaCh = Torah+Nebiïm+Chetoebim v = volgende vers (bv Ps 1: 1v = Ps 1: 1 - 2) vC = voor Christus vd = van de vv = volgende verzen (bv Ps 1: 1vv = Ps 1: 1 - 3) WV = Willibrord Vertaling X = Chiasme (kruisstelling) > = zie (bv > 2 betekent zie bij punt 2) // = synoniem parallellisme <> = antitthetisch parallellisme |