Luc 3: 7 - 18


tekst Luc 3: 10. 12. 14 ‘wat moeten we doen?’ (3x)

A     Dat vind u ook een belangrijke vraag

Vooral op zondag

Als de preek niet duidelijk maakt

wat je moet doen,

hoe je leven moet

dan bent u niet tevreden.

Het kan nog zo’n mooi verhaal zijn

over de bijbel van vroeger,

en met commentaar op de actualiteit

maar als het erop aan komt,

dan wilt u weten: wat moeten we doen?.

Want geloven is niet alleen maar mooie dingen geloven

maar ook praktisch: de handen uit de mouwen steken.

 

Wat moeten we doen?

Dat vragen ook de mensen die bij Johannes komen.

Hun vraag klinkt wel iets anders.

Johannes heeft ze bang gemaakt:

het koninkrijk van God staat voor de deur

en hij heeft ze er van langs gegeven:

er deugt helemaal niets.

Heeft ze hel en verdoemennis aangezegd.

En nu zijn ze bang:

Kan het nog goed komen?

Wat moeten we doen?

 

Als u en ik die vraag stellen

is dat niet als die bange mensen

die bij Johannes kwamen

die van Gods liefde in Jezus nog niet wisten.
 

Als wij vragen ‘wat moeten we doen?

zit er geen angst achter

maar vooral verlangen: verlangen naar het goede leven

 

Wat moeten we doen? Zodat we af en toe

iets ontdekken van God die bij ons is

met zijn liefde, zijn vrede

En we even helemaal gelukkig zijn

omdat we een glimp opvingen

van vrede op aarde

van God die alles en iedereen

vervult met zijn liefde.

 

Wat moeten we doen?

hoe zal ik u ontvangen?

hoe wilt gij zijn ontmoet?

 

 

 

B       Wat moeten we doen om Gods goedheid

hier en nu op aarde

en in mijn leven te ontvangen?

Ik vind dat een mooie vraag

Er spreekt geloof uit.

Een stukje overtuiging dat God bestaat

En enorm mensen geeft

En niets liever wil dan ons gelukkig maken

En er eigenlijk op staat te wachten

dat we hem toelaten in ons leven

en ons al het goede laten geven.

En zo is het ook: De Heer is nabij...zegt Paulus

 

Als je denkt dat onze wereld de enige is

Dat er geen God is

geen bron van liefde, van waarheid, van schoonheid

dan hoef je niet te vragen wat je moet doen.

Want van wie of wat zou je iets moeten doen?

Geen God dat is:

geen bestemming voor de wereld

geen bedoeling met je leven

Dan kun je doen wat je wilt!

Wat waar is en edel en rechtvaardig

dat bedenk je dan zelf wel.

 

Zo zitten wij niet in elkaar: wij geloven.

Wij houden het erop

dat in het verborgene een hart voor ons klopt:

Wij geloven dat er niets beter voor je is

dan voor de liefde van God je open te stellen

die zijn werk laten doen

en je spreken en zwijgen

je doen en laten besturen.

 

Niet luisteren naar de stem van je kleine ik

je eigenbelang, je vooroordelen, je eigenwijsheid

Maar die andere stem aan het woord laten komen:

die fluisterzachte

die uit de bijbel opklinkt

die uit de blik van je naaste spreekt

de stem van Christus

Om die te horen en op te volgen.

 

Dan word je de mens die God in je ziet.

En als je met meer bent,

dan krijgt je gezin, je huis, je dorp, je land

iets van de nieuwe wereld

die God al vanaf de eerste dag in gedachten heeft.

 

Wat kunnen we daarnaar verlangen

God die alle dingen nieuw maakt.

Hoe kunnen we daaraan meewerken?

Wat moeten we doen?

 

 

C      In de dagen van Johannes

waren er mensen die zeiden:

- Je bent in de verte familie van Abraham

- een Israëliet

- besneden en wel

- je woont in het beloofde land

- met een prachtige tempel in Jeruzalem

Wij zijn het uitverkoren volk.

We zitten goed.

Maar dat je ook iets kon doen

voor God en voor de nieuwe wereld

nee, daar waren ze niet mee bezig.

 

Dat verschilt niet zo heel erg van:

ik ben gedoopt en christelijk en lid van de kerk

maar verder doe ik er niets mee.

geen verlangen naar God

geen inzet voor de nieuwe wereld die Hij brengt

geloof zonder uitwerking, zonder vruchten.

Dood geloof.

 

Tegen die mensen toen en nu

zegt Johannes: je rekent jezelf rijk

Houd je zelf niet langer voor de gek

Word wakker voor het te laat is

Anders ga je nog met een ingebeelde hemel naar de hel

Hij gaat behoorlijk te keer: adderengebroed.

Kinderen van de duivel: zo noemt hij ze

Omdat ze het geloof precies verkeerd om gebruiken

Niet als inspiratie om in beweging te komen

Maar als garantie om je nergens druk om te maken.

 

Nee, bekeer je. Er is wel iets om te doen:

voor God,

voor geluk onder de mensen

voor vrede op aarde.

Voor het komen van de nieuwe wereld

bent u nodig en jij en ik.

 

Nee, niet onmisbaar

Als we allemaal afhaken zal het nog steeds komen

God zet zijn plannen niet bij grof vuil.

 

Maar wel nodig.

God moet en zal zijn doel bereiken

dankzij mensen die meewerken

en ondanks mensen die tegenwerken

In biljart termen:

God speelt zichzelf over de band van de geschiedenis

Hij schakelt mensen in. Een hele eer!

Daarom vragen we: wat moeten we doen?

 

 

 

D      Wat moeten we doen?

Het zijn onder andere de tollenaren en de soldaten

die met die vraag zitten.

En als ze met die vraag naar de dominees van die dagen gingen

de Farizeeën, de Schriftgeleerden

dan was het antwoord:

jullie zijn zo verkeerd bezig.

Gods nieuwe wereld is niet voor jullie.

Keihard

Er was maar 1 oplossing:

Stoppen met je beroep, een ander vak kiezen.

Alsof dat zo makkelijk is.

Alsof je zomaar een andere baan hebt

En alsof er geen belasting opgehaald moet worden

Alsof er geen leger en politie nodig is.

 

En dan is het bijzonder, dat die vurige Johannes

die zulke donderpreken hield

een raad geeft, die wel haalbaar is.

Tegen de mensen die voor de Romeinse bezetter belasting ophalen,

tegen de tollenaars zegt hij

haal niet meer op, dan wat je is opgedragen
 

Dat is wijze raad ook vandaag.

Er zijn dan wel geen tollenaars meer

maar in een ziekenhuis, bij een bank, bij een bouwverening

gaat veel geld rond

En Johannes zegt: je hoeft geen andere baan te zoeken

je kunt gerust in de directie zitten

Maar niet als zakkenvuller

Misbruik je positie niet om er zelf beter van te worden.

 

En tegen de mensen die de openbare orde moeten bewaken

tegen de soldaten zegt hij:

pers niemand af en laat je niet omkopen.

Dus als jij bij het leger bent, of de politie

of bij de TVH of in de beveiligingsbranche

hoef je geen andere baan te zoeken

Doe gewoon je werk, maar wees niet corrupt.

Wees tevreden met wat je verdient.

Niet zakkenvullen. Niet corrupt zijn.

Hoe moeilijk is dat? Goed te doen toch!

Zoals al die dingen die in de bijbel verboden zijn

gewoon haalbaar zijn;

niet stelen, maar delen

niet liegen en roddelen, betrouwbaar spreken

niet doden: voorzichtig leven

geen dronkenschap : blijf jezelf

geen overspel, blijf elkaar trouw.

Okay: het lukt niet altijd

Maar teveel gevraagd? Onhaalbaar, dat is het niet.

Waar we die raad opvolgen, knapt het leven ervan op.

Komt Gods nieuwe wereld al een beetje tevoorschijn

 

 

 

E      Behalve de tollenaren en de soldaten

kwamen er ook zomaar mensen:

een bakker, een knecht, een herder

Wat moeten wij doen?  Het antwoord:

Heb je twee stel onderkleren, deel dan met wie er geen heeft

en wie eten heeft moet hetzelfde doen

 

Kleding en voedsel, dat is heel basaal

Dat mag je gerust uitbreiden:

- verzorg de zieken

- bezoek de gevangenen

- help de daklozen aan een slaapplaats

- zie om naar wie eenzaam is

- en vergeef als hij of zij last van de ruzie heeft.

Allemaal hele basale dingen.

 

En best lastig om je tijd, je geld, je energie

in te zetten voor een ander.

Maar niet onmogelijk.

Johannes zegt niet: geef al je brood weg

en sterf zelf van de honger, maar deel van je brood

En hij zegt niet: geef al je kleren weg

maar als je 2 stel hebt, en er is iemand die niets heeft

geef hem dan 1 stel van jou.

Dat is haalbaar.

 

Ja, het is waar:

Het vraagt wel wat van ons.

Dat maakt het lastig.

Helemaal in ons land waar we op vele manieren

de boodschap mee krijgen:

ieder moet zijn eigen boontjes doppen

we hebben allemaal dezelfde kansen

wie in de problemen komt

heeft het gewoon niet slim aangepakt: eigen schuld.

Makkelijk om je daar achter te verschuilen

Een smoesje om niets te doen.


Maar als we ons er zo van af maken,

wordt ons land harder en zakelijker

Als we dat blijven zeggen en doen

gaat het nog op slot voor Gods nieuwe wereld.

Dan komt liefde, vriendschap, barmhartigheid er niet meer in.

 

Zover hoeft het niet te komen: de Heer is nabij!

Het koninkrijk van God staat voor de deur!

En overal waar mensen doen wat Johannes zegt

en omzien naar elkaar

daar breekt het al door

in vriendschap en vergeving

in liefde en trouw

in ontferming en zorg

in blijdschap en vreugde. AMEN

terug

Achtergronden


Artikelen over:
Geloof Kennis en Openbaring
Bijbel
Iets, God, opnieuw God
Israël, Volken, Christenen
Oude Tijd, Nieuwe Tijd
Oude Mens, Nieuwe Mens
Jezus
Passio, Pasen, Pinksteren

Kerk anno nu oa pastoraat en liturgie

Theologische Stromingen
Theologische Begrippen

 
 

Afkortingen


van de Bijbelboeken > Register (kolom 2)

adhv = aan de hand van
Afb = Afbeelding
BGT = Bijbel in Gewone Taal
BHS = Biblia Hebraica Stuttgartensie (Hebr. OT)
bv = bij voorbeeld
CGK = Christelijk Gereformeerde Kerk
DL = Dordtse Leerregels
GNB - Groot Nieuws Bijbel
GNT = Griekse Nieuwe Testament (Nestle-Aland)
Gr = Grieks
HCat = Heidelbergse Catechismus
Hebr = Hebreeuws
HTB = Het Boek
HSV = Herziene  Staten Vertaling
ID = Intelligent Design
Lat = Latijn
LuV = Lutherse Vertaling
LV14 = Leidse Vertaling 1914
LXX = Septuaginta (Grieks OT; 250 - 50 vC)
M = Meditatie (bv Mc 1:1M = Meditatie over Mc 1: 1)
NA = Nestle-Aland, 27-ste druk (Grieks NT)
NB = Naardense Bijbel (P. Oussoren, 2004)
NBG = Nederlands Bijbel Genootschap
NBG51 = Bijbelvertaling van het NBG (1951)
NBV = Nieuwe Bijbel Vertaling (2004)
NBV21 = Nieuwe Bijbel Vertaling van het NBG (2021)
nC = na Christus
NGB = Nederlandse GeloofsBelijdenis
NT = Nieuwe of tweede Testament
OT = Oude of eerste Testament
PM = Post Modernisme
PKN = Protestantse Kerk Nederland
Pr = Preek (bv Ps 84Pr = Preek over Psalm 84)
RKK = Rooms Katholieke Kerk
SV = Staten Vertaling
TeNaCh = Torah+Nebiïm+Chetoebim
v = volgende vers (bv Ps 1: 1v betekent Ps 1: 1 - 2)
vd = van de
vv = volgende  verzen (bv Ps 1: 1vv betekent Ps 1: 1 - 3)
vC =  voor Christus

WV = Willibrord Vertaling
X = Chiasme (kruisstelling)
> = zie (bv > 2 betekent zie bij punt 2)
// = synoniem parallellisme
<> = antitthetisch parallellisme