Luc 3: 1 - 6

 

A        Op Koningsdag bezoekt de koninklijke familie altijd een dorp of stad.

De koning krijgt dan een rondleiding

langs alle bezienswaardigheden van de stad:

een museum. een bijzondere school

het nieuwe gemeentehuis

een eeuwenoude woning, net gerestaureerd

 

Alles ziet er goed uit,

de stoepen zijn geveegd

de ramen van de winkels gelapt

graffiti verwijderd

 

Het rood-wit-blauw wappert in de wind

Overal klinkt muziek

en kinderen verkopen het speelgoed

dat ze niet meer leuk vinden.

Langs de route:

mensen die naar de koning zwaaien.

 

 

De weken en maanden voor koningisdag

moet er veel gebeuren

om alles tot in de puntjes voor te bereiden.

De route mag niet vol staan met geparkeerde auto's

De veiligheid moet geregeld.

 

De burgemeester en de oranjevereniging

zijn er maar druk mee.

Het is hun advents tijd:

Hun tijd van voorbereiding op de advent

op de komst van de koning.




B     Een bezoek van koning: dat is feest.

Waarom eigenlijk?

Waarom de vlag uit en de stoepen geveegd en blijde gezichten in de straat?

 

Omdat we blij zijn met de koning.

Dat er vrede is in het land en welvaart

en we een nieuw ziekenhuis kregen

daar zorgt hij (met de regering) voor.

hij doet zijn best voor ons

hij is de garant van veel dat wij belangrijk vinden.

Stel je voor dat hij vluchten moest

en een ander het voor het zeggen krijgt.

 

De Allerhoogste koning is God.

Wat zou het fijn zijn als hij op aarde zou komen

om onder de mensen te wonen.

Dat gaat heel wat verder dan welvaart, een ziekenhuis en een school.

Dan is alles weer licht en heel en goed.

Dan is er vrede op aarde

en geen armoede meer, geen onrecht en verdrukking.

en de ziekenhuizen kunnen dicht.

En dat blijft dan zo, voorgoed.

God is er de garant van…

Hij houdt al het onheil op een afstand.

 

God bij de mensen

Dat is nog mooier dan een bezoek van de koning.

 

Daar kun je naar verlangen, naar God die komt

Als er veel zorgen zijn

als er veel stuk en gebroken is bij jezelf

als het leed van anderen je raakt

Jesaja hongert en dorst naar God:

Scheur, Heer de heemlen, scheur ze wijd

en kom uit uw verborgenheid

Treed op ten behoeve van wie op U wachten.




C       Ondertussen woont God niet bij de mensen.

Volgens de bijbel ligt dat aan onszelf:

Er is oorlog en honger ver weg

En dichterbij huis: eenzaamheid, stille armoede, ontrouw, hebzucht.

We houden zo weinig rekening met God en zijn wil

In deze wereld kan God niet zijn om te zegenen.

Hij is toch niet de garant van het onrecht!

Hij staat voor heil en leven.

 

Ergens weten alle mensen dat

En wat is er veel geprobeerd

om de wereld beter, mooier, eerlijker te maken

zodat we hem God konden aanbieden

dat Hij zou besluiten: hier wil ik zijn, op de aarde, onder de mensen.

 

Wat hebben ze het in Israel geprobeerd:

Om van het beloofde land een stukje hemel op aarde te maken:

met de wetten van Mozes

en met offers in de tempel en gebeden

de weg voor God te bereiden.

Maar wat was er een weerstand en een schijn-heiligheid.

 

En wat hebben wij het geprobeerd

de weg te bereiden van God naar onszelf:

te breken met verkeerde gewoontes

meer tijd te hebben voor elkaar

en dichter bij God te leven.

Bleef het niet meestal bij een vaag geloof dat tot niets verplicht

en bij goede voornemens die we een keer per jaar weer oppoetsen?

 

En dan kun je de Koning wat voor de gek houden:

Hem laat je alleen de mooie delen van Hardenberg zien

De kale plekken in het Centrum,

daar voert de route niet langs.

Maar God kun je niet om de tuin leiden.

Hij weet van de schroeiplekken op de aarde

De klacht van de armen bereikt hem

Hij ziet de wanhoop van vluchtelingen

weet van de liefdeloosheid, de hebzucht bij anderen

Hij kan deze wereld niet in ontvangst nemen.

 

 

 

D      Vandaag horen we Johannes zeggen:

God komt, toch!

Als wij het niet voor elkaar krijgen

hem een passende wereld aan te bieden

dan zal Hijzelf daarvoor zorgen.

Als wij het niet voor elkaar krijgen

waardig Hem te ontmoeten

dan zal Hijzelf daar voor zorgen.

 

Denk daar niet te licht over, waarschuwt Johannes

God zal het kwaad niet door de vingers zien.

Hij zal niet over de belemmeringen heen stappen

Alle kloof zal gevuld worden

zal dat zijn: die honger lijden zullen verzadigd worden

de armen zal recht gedaan worden

de ontheemden zullen onderdak vinden
 

Elke berg en heuvel zal geslecht worden

zal dat zijn: de rijken zullen hun overvloed kwijt raken

en de machtigen kunnen de boel niet meer naar de hand zetten
 

de krommingen zullen recht worden

zal dat met ons hart te maken hebben

Onze neiging om in de eerste plaats op jezelf gericht te zijn

ik-zuchtig gekromd in jezelf

ipv open naar God en de ander?
 

en de oneffen wegen vlak zullen worden.

Zal dat met onze aard maken hebben:

met humeurigheid

met gebrek aan geloof en zedelijke ernst?

hobbels en kuilen van ons karakter.

 

God zal zichzelf een weg banen.

Het is als komt er een grote bulldozer

die alle belemmeringen opzij schuift

en een brede, vlakke weg aanlegt.

Daarom waarschuwt Johannes:

bekeer je…om de komende toorn te ontgaan.

 

Maar ten diepste is het positief:

God die afrekent met het kwade

Hij doet dat: om zijn heil te kunnen brengen

alle vlees zal het heil van God zien.

 

 

E     Die bulldozer is niet gekomen.

Wat er wel kwam?

Een mens, de meest liefdevolle van alle, Jezus van Nazareth

geen zwaard, geen geld, geen hoge positie

Een kruis op het laatst

 

Heel verwarrend allemaal

Zijt Gij het die komen zou, vraagt Johannes later

Of hebben wij een ander te verwachten?

 

En geen wonder dat de meeste Joden niet geloven in Jezus:

De Messias zou toch voor God de weg bereiden?

Maar : overal zijn nog bergen van arrogante macht

en dalen van diepe armoede en ellende

 

Toch…let eens op Jezus, zie eens goed wat hij doet

In Hem maakt God bergen vlak:

een rijke Zacheüs deelt van zijn overvloed


En in Jezus hoogt God de dalen op:

zieken vinden genezing…

duizenden mensen worden bij hem verzadigd


In Jezus maakt God de krommingen recht

zondaars wijst hij de weg naar God en de ander


in Jezus maakt God het oneffene vlak:

karakterfouten drijft hij uit als waren het boze geesten

 

En zijn dood aan het kruis…

daar rekent hij af met die laatste belemmering:

die van zonde en schuld.

Als wij ons het meest van God verlaten voelen

en schuldig om fouten en falen

mogen we geloven:

ook dit wilde Jezus doormaken

ook hier heeft Christus de liefde van God ingedragen

Er zal vergeving zijn, genade, leven!

 

Alle barrières heeft Hij opgeruimd.

Niet met het geweld van een bulldozer

maar door zichzelf te geven en ons voor zich in te nemen.

Zo baant Jezus de weg voor God

Hij maakt de mensen klaar om God te ontvangen

Wie zich met hem inlaten, vinden God en zijn heil.

 

 


F      Wij konden de wereld niet klaar maken

en onszelf niet zo verbeteren

dat God in ons midden kan zijn.

Toen heeft God naar ons omgezien

in onze verlorenheid

en zelf in Jezus alles in orde gemaakt.

Er is weer een verbinding tussen de hemel en de aarde

een weg waarover het heil van God tot ons komen kan

een opgang uit den hoge.

 

Daar kun je je schouders over ophalen

Moet je zelf weten

Blijft wel de vraag wat je dan in deze gekke wereld op de been houdt

waar je voor leeft..en of er iets is om naar uit te zien.

 

Je kunt het ook geloven en er heel blij om zijn.

God danken om Jezus en je alles laten geven.

Zijn Geest verbindt je met God.

Dat maakt je sterk als je zwak bent

Dat wijst de weg als je kiezen moet

Dat maakt je mild als je vergeven moet

Dat geeft je rust in de storm

Hij is het licht in de nacht.

 

Met Hem ben je rijk, zelfs als je arm bent.

En dan kun je natuurlijk niet

bergen van rijkdom verzamelen

en anderen in het dal van armoede en gebrek laten zitten

 

In Hem zegt God: Ik heb je lief

Dan kun je niet de kromme weg blijven gaan

in een cirkeltje altijd maar druk jezelf te bewijzen

Laat jezelf maar los

ga open naar God toe en je naaste.

 

In Hem maakt God je nieuw

Daar wil je natuurlijk

de hobbels en kuilen van je karakter niet buiten laten.

 

De weg is klaar…

Het is aan u en jouw en mij, om die te gaan. AMEN

terug

Achtergronden


Artikelen over:
Geloof Kennis en Openbaring
Bijbel
Iets, God, opnieuw God
Israël, Volken, Christenen
Oude Tijd, Nieuwe Tijd
Oude Mens, Nieuwe Mens
Jezus
Passio, Pasen, Pinksteren

Kerk anno nu oa pastoraat en liturgie

Theologische Stromingen
Theologische Begrippen

 
 

Afkortingen


van de Bijbelboeken > Register (kolom 2)

adhv = aan de hand van
Afb = Afbeelding
BGT = Bijbel in Gewone Taal
BHS = Biblia Hebraica Stuttgartensie (Hebr. OT)
bv = bij voorbeeld
CGK = Christelijk Gereformeerde Kerk
DL = Dordtse Leerregels
GNB - Groot Nieuws Bijbel
GNT = Griekse Nieuwe Testament (Nestle-Aland)
Gr = Grieks
HCat = Heidelbergse Catechismus
Hebr = Hebreeuws
HTB = Het Boek
HSV = Herziene  Staten Vertaling
ID = Intelligent Design
Lat = Latijn
LuV = Lutherse Vertaling
LV14 = Leidse Vertaling 1914
LXX = Septuaginta (Grieks OT; 250 - 50 vC)
M = Meditatie (bv Mc 1:1M = Meditatie over Mc 1: 1)
NA = Nestle-Aland, 27-ste druk (Grieks NT)
NB = Naardense Bijbel (P. Oussoren, 2004)
NBG = Nederlands Bijbel Genootschap
NBG51 = Bijbelvertaling van het NBG (1951)
NBV = Nieuwe Bijbel Vertaling (2004)
NBV21 = Nieuwe Bijbel Vertaling van het NBG (2021)
nC = na Christus
NGB = Nederlandse GeloofsBelijdenis
NT = Nieuwe of tweede Testament
OT = Oude of eerste Testament
PM = Post Modernisme
PKN = Protestantse Kerk Nederland
Pr = Preek (bv Ps 84Pr = Preek over Psalm 84)
RKK = Rooms Katholieke Kerk
SV = Staten Vertaling
TeNaCh = Torah+Nebiïm+Chetoebim
v = volgende vers (bv Ps 1: 1v betekent Ps 1: 1 - 2)
vd = van de
vv = volgende  verzen (bv Ps 1: 1vv betekent Ps 1: 1 - 3)
vC =  voor Christus

WV = Willibrord Vertaling
X = Chiasme (kruisstelling)
> = zie (bv > 2 betekent zie bij punt 2)
// = synoniem parallellisme
<> = antitthetisch parallellisme