Luc 2: 14 (Pr Kerst)
A Vrede op aarde zingen de engelen in de kerstnacht
Maar vrede is het helemaal niet.
Keizer Augustus in Rome
regeert over alle landen rond de Middellandse Zee
Ook in het Midden Oosten is hij de baas.
En zijn onderkoning Quirinius handhaaft de openbare orde
met harde hand.
De engelen zingen van vrede die er helemaal niet is.
En de keizer wil wel eens weten
hoeveel mensen hem moeten gehoorzamen
Hij laat ze tellen.
En daarom moet iedereen naar zijn geboortestad.
En zo gaat Jozef met Maria
van Nazaret in het hoge Noorden
naar Betlehem in het Zuiden van Israel.
Dat zij hoog zwanger is, doet er niet toe.
Ze hebben maar te gaan, net als die anderen.
Ze doen niet onder voor de stromen vluchtelingen
de oorlog ontvlucht
of de armoede
Gelukzoekers allemaal
die we vandaag de dag
op het journaal, in de krant voorbij zien komen.
En sinds het AZC en de oorlog in Oekraïne ook bij ons in de stad.
Waarom zouden we met de engelen mee zingen
van vrede op aarde,
vrede die er niet is?
En Maria krijgt haar kind, ver van huis
Nergens plek. De herbergen zitten vol.
En niemand zegt: ach, neemt u mijn plekje maar.
Ik red me wel voor een keertje.
En zo wordt Jezus geboren:
in de verte nog familie van David.
Maar voor hem geen paleis, maar een stalletje
geen wiegje, maar een kribbe
T had weinig gescheeld of hij had het niet eens gehaald
Zoals zo velen onderweg bezwijken.
Zo weinig gastvrij onze wereld:
hekken om Europa
Vluchtelingen opgevangen in grote kampen
en niemand wil ze hebben.
We zingen wel van vrede op aarde
Maar waarom eigenlijk?
B Of zingen we van vrede op aarde
omdat we zo te-vreden zijn met hoe wij
het hier in Nederland hebben?
Het Planbureau meldt dat de kwaliteit van leven
zoveel beter is dan in 1990:
We worden ouder, gaan langer naar school
we zijn minder werkloos
we hebben meer te besteden
we doen meer aan sport
gaan vaker op vakantie
de woningen zijn beter
en er is minder criminaliteit.
Niet voor iedereen
Maar het overgrote deel van de bevolking zegt gelukkig te zijn
en in welvaart te leven.
Mooi is dat. Je hoeft niet zo ver de grens over
om te zien dat het bijna overal op de wereld
stukken minder is.
Daar wil ik niets op af doen.
We bidden niet voor niets:
Geef ons heden ons dagelijks brood
En het is fijn dat die bede zo royaal verhoord is:
met een dikke laag beleg er boven op.
Maar is dit dan de vrede waar de engelen van zingen?
Dat je over eten en drinken niet hoeft in te zitten
Dat je kleding en onderdak hebt
Dat je naar school kunt en er werk voor je is.
Een ziekenhuis als je het nodig hebt.
We zingen toch niet met de engelen mee
omdat we zo geweldig tevreden zijn?
Dat Jezus onze levens nog een beetje aangenamer maakt
in deze koude, donkere tijd van het jaar?
Een beetje gezelliger, warmer?
…..
Of misschien toch wel? Een beetje?
T is wel heel verleidelijk:
al die kerstliedjes in de winkels, in de straat,
het lekkere eten, cadeautjes
Een soort verdoving voor wat er
in de wereld om ons heen gebeurt
Even wat anders dan oorlogen en vluchtelingen
en kindertjes onderweg geboren.
Maar dan komt morgen de kater:
Niks geen vrede op aarde!
C Vrede? Tevreden?
Of gaat het om nog een andere vrede
Een vrede die een eind maakt
aan de verstoorde verhouding die wij met God hebben.
Dat kent u misschien wel:
Dat God zo ver weg kan zijn.
En hoe je hem zoekt, maar niet kunt vinden
En hoe je naar hem verlangen kunt
dat hij bij je is
en je iets van zijn kracht ervaart
of je geborgen voelt in zijn liefde.
Maar het is net of je er niet bij kunt.
Er is teveel verdriet in je leven.
Allemaal zorgen op de voorgrond.
God verborgen achter bergen van moeilijkheden
Onbereikbaar ver weg.
Het kan ook dat jij van God weg leeft:
Uw naam worde geheiligd, leerde Jezus ons bidden
Maar mij gaat het vooral om mijn naam
mijn reputatie en hoe ik erop sta.
En Uw koninkrijk kome, leerde Jezus
maar ik ben druk met mijn gezinnetje, mijn werk, mijn bedrijf
En : Uw wil geschiede
maar ik heb heel andere wensen
en als ik m’n zin niet krijg…
dan ben ik gefrustreerd en boos op alles en iedereen
en lig ik met God overhoop.
Zo gericht zijn op jezelf en niet op de dingen van God
dat heet in de bijbel:
dwaasheid, of eigenwijsheid
ook: opstandigheid, zelfs vijandschap.
Dat betekent: verstoorde verhoudingen tussen hemel en aarde
Afstand tussen God en mensen.
Ik vervreemd van God.
En aan die vervreemding komt nu een einde.
De vrede wordt getekend tussen hemel en aarde
De afstand overbrugd.
Daarom zingen de engelen van “vrede op aarde”
Maar: deze mooie vrede is er toch helemaal niet?
God is toch nog steeds verborgen? Ver weg?
Ik ben toch nog steeds meer op mij zelf gericht
dan op God en de eer van zijn naam
en het komen van zijn rijk
en het geschieden van zijnwil?
Mijn ik-zucht is nu toch niet opeens voorbij?
Is het wel wat?
die vrede waar de engelen van zingen?
D Toch zingen de engelen van vrede op aarde.
Die vrede – tussen God en mensen – die gaat er komen.
Die is er zelfs al: daar in de kribbe ligt Jezus.
Hij zal de vrede brengen, de verhoudingen herstellen.
De engelen weten wie hij is:
gekomen uit de wereld van God
vol van zijn macht, van zijn wijsheid
van zijn liefde bovenal.
Helemaal vol van God...en compleet leeg van zichzelf.
Zo anders dan wij:
wij zitten vol van onszelf
maken ons druk om onze eigen naam
onze koninkrijkjes en onze wil
en af en toe denken we nog eens aan God.
Maar voor hem draait alles
om het doen van Gods wil
om het aanbreken van Gods nieuwe wereld
om de eer van Gods Naam.
Daarom zingen de engelen ook: Ere zij Gód
Want het is zijn werk, zijn initiatief.
De eeuwige gaat het goed maken.
Hij kan het niet aanzien
dat wij vol van onszelf
de verkeerde kant opleven
bij hem vandaan, het ongeluk tegemoet.
Hij wil ons terug. Wij gaan Hem aan het hart.
En Hij wordt een mens en stelt lastige vragen:
Kun je leven bij brood alleen?
Meen je nou werkelijk dat je zelf je leven in de hand hebt?
Ongemakkelijke vragen voor ons, tevreden mensen.
En hij houdt straks niet op.
En het begint te irriteren.
En het groeit uit tot regelrechte vijandschap.
En het nederige begin van een kribbe
eindigt in de vernedering aan het kruis
En de doeken van het begin...
daar wordt hij straks weer in gewikkeld
als ze hem leggen in een graf.
In Jezus ondergaat God de gevolgen van de ikzucht
het geweld van mensen komt op hem neer
Hij heeft het opgezocht, over zich afgeroepen
Hij wil het hebben…
En hij kan het hebben ook, blijkt op de morgen van Pasen
Daarom zingen de engelen: ere zij God
om wat hij doet in Jezus,
Daarom zingen zij: vrede op aarde
want straks is een schuld betaald, een straf gedragen
weten we van een Vader in de hemelen
en geven we ons gewonnen aan zijn liefde
E De herders zijn gaan kijken.
De houten kribbe, Jezus in doeken gewikkeld
En wij weten al hoe het verder gaat
Hoe dit armoedige begin in het einde terug komt:
een houten kruis, een dode in doeken gewikkeld
Als ze naar het veld terug gaan
loven zij God in hun lied
en prijzen zijn grote naam.
Want de kribbe nu en straks het kruis
De doeken in het begin en de doeken op het eind
Dat is echt de laagste tree van de ladder
Lager kun je niet beginnen
Ellendiger kun je niet eindigen.
Maar juist dat is goed nieuws voor de herders
Zij hadden een slechte naam
Als er een schaap verdwenen was
dan zou een herder dat wel gestolen hebben.
En als hij dat ontkende
dan werd hij niet geloofd.
Een herder was zo onbetrouwbaar
hij mocht zelfs niet getuigen in een rechtzaak.
Die herders in de velden bij Betlehem
waren zelf mensen van de laagste rang.
En nu komt God met zijn vrede!
En hij begint bij hun! Onderaan.
Als om te zeggen: je kunt nooit zo diep gevallen zijn
of ik ben er voor je
ik wil met je te maken hebben
ik wil je in mijn vriendschap, mijn liefde betrekken
in jouw geloof, hoop en liefde wekken.
Zo is God ook op zoek naar u en jou en mij
die zo naar hem verlangen
die soms zo de verkeerde kant op leven
nooit ben je voor hem te min.
zijn liefde gaat naar ieder van ons uit
en naar alle mensen.
Als we daar vandaag iets van gezien hebben
is het een goed kerstfeest
Als we met die blijdschap straks naar huis gaan
is het nog beter
Als we met die vreugde morgen proberen
iets te betekenen
voor elkaar, voor de mensen om ons heen
dan is het helemaal geslaagd.
Dan straalt het licht van God
opnieuw in onze wereld. AMEN
Achtergronden
Afkortingen
van de Bijbelboeken > Register (kolom 2) adhv = aan de hand van Afb = Afbeelding BGT = Bijbel in Gewone Taal BHS = Biblia Hebraica Stuttgartensie (Hebr. OT) bv = bij voorbeeld CGK = Christelijk Gereformeerde Kerk DL = Dordtse Leerregels GNB - Groot Nieuws Bijbel GNT = Griekse Nieuwe Testament (Nestle-Aland) Gr = Grieks HCat = Heidelbergse Catechismus Hebr = Hebreeuws HTB = Het Boek HSV = Herziene Staten Vertaling ID = Intelligent Design Lat = Latijn LuV = Lutherse Vertaling LV14 = Leidse Vertaling 1914 LXX = Septuaginta (Grieks OT; 250 - 50 vC) M = Meditatie (bv Mc 1:1M = Meditatie over Mc 1: 1) NA = Nestle-Aland, 27-ste druk (Grieks NT) NB = Naardense Bijbel (P. Oussoren, 2004) NBG = Nederlands Bijbel Genootschap NBG51 = Bijbelvertaling van het NBG (1951) NBV = Nieuwe Bijbel Vertaling (2004) NBV21 = Nieuwe Bijbel Vertaling van het NBG (2021) nC = na Christus NGB = Nederlandse GeloofsBelijdenis NT = Nieuwe of tweede Testament OT = Oude of eerste Testament PM = Post Modernisme PKN = Protestantse Kerk Nederland Pr = Preek (bv Ps 84Pr = Preek over Psalm 84) RKK = Rooms Katholieke Kerk SV = Staten Vertaling TeNaCh = Torah+Nebiïm+Chetoebim v = volgende vers (bv Ps 1: 1v betekent Ps 1: 1 - 2) vd = van de vv = volgende verzen (bv Ps 1: 1vv betekent Ps 1: 1 - 3) vC = voor Christus WV = Willibrord Vertaling X = Chiasme (kruisstelling) > = zie (bv > 2 betekent zie bij punt 2) // = synoniem parallellisme <> = antitthetisch parallellisme |