Luc 13: 1 - 9(Pr)
Hij (Jezus) zei tegen hen: ‘Denken jullie dat die Galileeërs grotere zondaars waren dan alle andere Galileeërs, omdat ze dat lot ondergaan hebben?
A Een goede film eindigt met de schurken achter de tralies
en de held die het meisje krijgt.
Zo willen we dat: een happy end.
Dan voelen we ons een beetje bevestigd
Dan zeggen we bij onszelf:
Zie je wel: er is toch gerechtigheid
En dan weten we dat het goed is
om eerlijk te zijn, trouw te zijn,
om voor elkaar op te komen.
Een film zonder happy eind vinden we een nare film.
Dan is er een vraagteken gekomen achter de morele orde
Dan lijkt het net of je gerust kunt stelen
en liegen en bedriegen
Je komt er toch wel mee weg.
Het goede moet beloond en het kwade bestraft.
Dat willen we zien in films
Dat verwachten we van politie, rechters, de overheid.
Gerechtigheid
We verwachten het ook van God.
Wie goed doet, die hoort geluk, gezondheid, voorspoed te ondervinden.
En wie kwaad doet: tegenwind, rampspoed, onheil.
Zegen voor wie zich aan de tien geboden houdt
Vloek voor wie daar niets van wil weten.
Waar blijven we als we ons daar niet aan houden
Waar blijven we als God daar niet heel duidelijk in is.
Maar het levert wel een groot probleem op:
De werkelijkheid is anders
Er zijn gewone, vriendelijke mensen
die heel veel narigheid overkomt
ziekte, ongelukken, zorgen
Dat is toch niet eerlijk?
En er zijn regelrechte schurken voor wie het elke dag feest is.
Dat klopt toch niet?
Is er wel een God die de gerechtigheid hoog heeft?
En waar is zijn hand in de geschiedenis?
Hoe is zijn invloed op mensen?
B Vandaag melden zich mensen bij Jezus, met dezelfde vragen.
Ze vertellen van pelgrims uit Galilea
die naar Jeruzalem waren gereist
naar de tempel om daar te offeren.
Dat doe je als je dankbaar bent
om dank-je-wel tegen God te zeggen
voor een goede oogst
voor weer gezondheid
Misschien gingen ze ook wel offeren
omdat ze een periode van hun leven wilden afsluiten
die niet goed was
wilden ze vergeving vragen,
een nieuw begin maken.
Hoe dan ook: vrome mensen.
Maar ze werden gedood!
Uitgerekend in de tempel, in het huis van God.
Op de meest heilige plek waren ze niet veilig!
Het was gebeurd in opdracht van Pilatus.
Die zal wel gedacht dat die pelgrims kwaad in de zin hadden
Er kwamen nogal eens opstandelingen uit Galilea.
Genadeloos laat hij ze afslachten.
Hun bloed met dat van de offerdieren vermengd
Hoe kan God dat toelaten?
Was hun dankbaarheid niet echt
Was hun berouw niet diep genoeg?
En waar kun je dan anders op uitkomen
dan dat je zegt:
dit moet wel een straf zijn
anders had God dat toch niet laten gebeuren.
Zo gaat er van alles om in die mensen die naar Jezus gaan.
Ze willen het zo graag kloppend maken
Ze willen het in passen in hun geloof aan God
en aan zijn gerechtigheid.
Maar ze voelen wel: ergens klopt dit niet.
Alsof ze gekeken hebben naar een film zonder goede afloop
Ze houden er een naar gevoel aan over.
De morele orde is geschokt.
Daarom vertellen ze het aan Jezus.
In de hoop dat hij deze dingen anders leert zien
In de hoop dat zij kunnen toegeven aan hun hart
dat van ontzetting en verdriet en medelijden spreekt
In de hoop dat zij toch aan God
en aan zijn gerechtigheid kunnen geloven.
Want als je diep in hun en onze ziel kijkt
dan zijn we bang dat we dat kwijt raken
en we van binnen koud en onverschillig worden.
C Jezus vraagt:
Dachten jullie nu echt
dat die vermoorde pelgrims slechter waren dan andere Galileërs?
En die pechvogels die verongelukten toen een toren in Jeruzalem instortte
grotere zondaars dan de andere inwoners
Natuurlijk niet!
Niet te gauw zeggen dat je het daar wel mee eens bent.
Want Jezus veegt hier alle mensen op 1 hoop
alle inwoners van Galilea
alle inwoners van Jeruzalem
Er is geen verschil! Allemaal even grote zondaars
Niet: allemaal even goed, maar allemaal even slecht
Maar: hoe kan Jezus dat nou menen:
Er is toch verschil? Je hebt toch goede mensen en schurken?
Ja, voor ons wel
In onze ogen is er verschil tussen
een terrorist en een vrijwilliger van Artsen zonder grenzen
De eerste sluiten we op, de tweede verdient een lintje.
En toch: zo zwart – wit ligt het niet.
Zijn helden wel die puur goede mensen waar wij ze voor houden?
Die vliegen allemaal wel eens uit de bocht
driftbuien, overspel, omkoping
En schurken, zijn die wel zo gewetenloos en onmenselijk?
In de serie Homeland is Brody een amerikaanse soldaat
die in handen valt van Al Qaida
hij wordt gemarteld, eenzame opsluiting,
dan neemt zijn bewaker hem in huis
hij moet zijn zoontje Engels leren
Het arme kind komt om bij een bombardement van de Amerikanen.
Dan knapt er iets in Brody.
Een intense haat maakt zich van hem meester.
En hij komt zo ver dat hij een aanslag zal plegen in Amerika.
De aanslag mislukt...later als hij verhoord wordt
vertelt hij hoe het zover met hem is kunnen komen:
de eenzame opsluiting, de gespeelde vrienschap
het verdriet om dat jongetje.
Als je het ziet en hoort raakt het je
En je weet: ik in die omstandigheden?...Net zo!
Brody dat ben ik.
Dacht je dat die mensen slechter waren? vraagt Jezus?
Dat kwaad zit in ons allemaal
Bij sommigen komt het eruit
Bij anderen niet. Of nog niet.
D Jezus weet van het kwaad dat in ieder van ons schuilt.
Hij vergist zich niet.
Straks zal hij het van iedereen over zich heen krijgen:
Het verraad van zijn vriend Judas,
die meer ziet in 30 zilverstukken dan in wat Jezus brengt.
De verloochening van zijn vriend Petrus,
bang om ook opgepakt te worden
Het schijnproces van Kajafas,
de hogepriesters die zoveel te verliezen heeft
De woede van de gewone mensen in de straat,
teleurgesteld als ze zijn
dat Jezus niet de Messias is die ze zich wensten.
De politiek van machthebbers als Pilatus,
die het volk zijn zin wil geven
Niet een is er die goed doet. Niet een die opkomt voor Jezus.
Allemaal hebben ze redenen om zo te doen.
Redenen waar u en ik maar al te goed in kunnen komen.
Ik toen Petrus? / ik toen Pilatus?
Ik toen in die omstandigheden? Net zo. Geen haar beter.
Toch is Jezus willens en wetens naar Jeruzalem gegaan.
Om het kwaad dat in ons mensen schuilt wakker te roepen
zodat het zich ontlaadt op Jezus
Zodat wij onze verlorenheid beseffen
en door de grond gaan van schaamte
Zodat wij op de paasmorgen verrast zouden zien:
Hij wilde het hebben...Hij kon het hebben...
Hij leeft! Zijn goedheid sterker dan ons kwaad
Zijn liefde sterker dan zonde en dood.
En daarom zegt Jezus:
Jullie moeten je leven veranderen.
Anders zul je nog op dezelfde manier sterven:
Zonder dat je van het kwaad in je hart genezen bent
Zonder dat je een mens van geloof, hoop en liefde bent geworden
Zonder dat je klaar bent voor Gods nieuwe wereld.
Bekeer je nu het nog kan.
Dat is geen bangmakerij, geen dreigement
Het klinkt als: ga naar de dokter
laat je genezen van het kwaad
neem het medicijn
geef het nieuwe leven een kans
dat de vruchten van vrede, van dienen en delen
van vergeven, van omzien naar elkaar er komen.
Nog is het niet te laat.
Nog doet de tuinman zijn best voor de dorre boom
Nog gaat het evangelie rond
Nog werkt de Geest om van ons nieuwe mensen te maken
E Terug naar het begin.
We leven in een wereld
waar het niet gaat zoals het hoort te gaan:
De grootste schurken leven lang en gelukkig
en vrome mensen worden afgemaakt in de tempel
en gewone, fijne en aardige mensen komen om
bij een stom ongeluk.
En wij vragen: waarom?
En wij vragen: waar is God?
hoe zit hij er in, in onze levens,
in de geschiedenis van mensen en volken
Van Jezus krijgen we geen simpele antwoorden.
Als we misschien denken
dat stomme ongelukken
en akelige ziektes
straf van God zijn, zitten we er wel helemaal naast:
Dacht je soms dat die mensen slechter zijn
dan jij en ik en alle andere mensen op aarde?
Nee dus, zo zit het niet.
Waarom? de vraag blijft staan
We krijgen van Jezus geen daarom.
Maar: als we ons door Jezus
hebben laten genezen van het kwaad
dan voelen we een grote verbondenheid
met alle mensen.
En voelen we ons gedrongen tot liefde
en zorg juist voor de mensen
voor wie het leven zo on-eerlijk is:
die ziek zijn, die zich eenzaam voelen
die armoede en gebrek lijden
die in de oorlog alles verloren
Het is de goede Geest van God die ons drijft.
Zo werkt God door mensen.
Hij inspireert tot vrede en gerechtigheid.
Ach, drong hij maar veel sterker bij ons binnen
wist hij maar veel meer mensen tot het goede te bewegen.
Dan zouden we op het journaal wel andere dingen zien
dan oorlog en verwoesting en stromen vluchtelingen.
Daarom blijven we bidden:
uw wil geschiede,
omdat er zoveel andere wil geschiedt.
Uw wil geschiede
Zo goed als de engelen in de hemel die uitvoeren
laat het zo op aarde door mensen gebeuren.
Tot eindelijk uw rijk gekomen is. AMEN
Afkortingen
van de Bijbelboeken > Register (kolom 1) adhv = aan de hand van Afb = Afbeelding BGT = Bijbel in Gewone Taal BHS = Biblia Hebraica Stuttgartensie (Hebr. OT) bv = bij voorbeeld CGK = Christelijk Gereformeerde Kerk DL = Dordtse Leerregels dwz = dat wil zeggen eva = en vele anderen GNB - Groot Nieuws Bijbel GNT = Griekse Nieuwe Testament (Nestle-Aland) Gr = Grieks HCat = Heidelbergse Catechismus Hebr = Hebreeuws HSV = Herziene Staten Vertaling HTB = Het Boek ID = Intelligent Design itt = in tegenstelling tot Lat = Latijn LuV = Lutherse Vertaling LV14 = Leidse Vertaling 1914 LXX = Septuaginta (Grieks OT; 250 - 50 vC) M = Meditatie (bv Mc 1:1M = Meditatie over Mc 1: 1) NA = Nestle-Aland, 27-ste druk (Grieks NT) NB = Naardense Bijbel (P. Oussoren, 2004) NBG = Nederlands Bijbel Genootschap NBG51 = Bijbelvertaling van het NBG (1951) NBV = Nieuwe Bijbel Vertaling (2004) NBV21 = Nieuwe Bijbel Vertaling van het NBG (2021) nC = na Christus NGB = Nederlandse GeloofsBelijdenis NT = Nieuwe of tweede Testament OT = Oude of eerste Testament PKN = Protestantse Kerk Nederland PM = Post Modernisme Pr = Preek (bv Ps 84Pr = Preek over Psalm 84) Q = Quelle, bron van uitspraken van Jezus RKK = Rooms Katholieke Kerk SV = Staten Vertaling TeNaCh = Torah+Nebiïm+Chetoebim v = volgende vers (bv Ps 1: 1v = Ps 1: 1 - 2) vC = voor Christus vd = van de vv = volgende verzen (bv Ps 1: 1vv = Ps 1: 1 - 3) WV = Willibrord Vertaling X = Chiasme (kruisstelling) > = zie (bv > 2 betekent zie bij punt 2) // = synoniem parallellisme <> = antitthetisch parallellisme |