Joh 1: 19 - 28
Joh 1: 19 - 28 (NBV21)
19
A Wie ben je?
Op die vraag zegt Johannes niet:
Ik heet Johannes.
Zo antwoordt een kind...dat zegt alleen zijn naam
Maar als je wat groter bent
dan weet je wel: dit gaat om meer
Dan moet je iets vertellen over je zelf:
Wie je bent, wat je belangrijk vindt, wat je doet,
Waar je voor staat.
Wie ben ik? Waar sta ik voor?
Dat is voor heel wat mensen nog niet zo gemakkelijk
Zeker voor pubers niet:
Dan wil je in elk geval niet op je ouders lijken
maar wat je wel wilt?
Later, zo tussen de 25 en 30 vragen veel jonge mensen zich af
of ze zich wel binden willen aan een relatie, een baan, een geloof
ze schrikken terug voor dure woorden en beloften
Wie ben ik, kan ik dat wel waarmaken?
Zwevende kiezers, zwevende gelovigen…altijd een slag om de arm.
Met een jaar of 40 komt die vraag weer:
Wie ben ik? Wil ik zo wel verder: dit huis, deze relatie, deze baan: midlife crisis
En als er rampen gebeuren, dan kan iemand zeggen
Wie ben ik nu ik geen werk meer heb
mijn gezondheid wankelt,
zonder mijn partner?
Ik ben nergens meer!
Je identiteit is blijkbaar geen vast gegeven.
Identiteit is iets wat je ontleent
Aan je omgeving, de mensen om je heen,
je werk, je gezondheid en nog veel meer
En als daar wat in verandert, doet dat wat met je
En veranderen doet het, voortdurend:
met alle verwarring die daarbij hoort:
levenslang geboortepijn.
Hoe zit dat eigenlijk met de mensen in ons verhaal?
B Om te beginnen
de mensen die erop zijn gestuurd
navraag te doen naar Johannes de doper.
Wie zijn dat?
Hier in de bijbel heten ze een beetje algemeen: de Joden
Alsof het om alle Joodse inwoners van Jeruzalem gaat.
Dat is natuurlijk niet zo; het gaat om de hoge heren,
de priesters en levieten die een taak in de tempel vervullen
De geestelijke leiders van het volk: de top-rabbijnen / Farizeeën.
Zij zullen wel gehoord hebben van ene Johannes
Die daar in de woestijn nogal wat mensen op de been brengt
En hen doopt in het water van de Jordaan.
Dat vinden ze nogal verontrustend.
Want als de mensen naar Johannes luisteren, zijn zij ze kwijt.
Wie is hij toch, die man daar bij de Jordaan
Hij zal toch niet de beloofde Messias zijn?
Of wat bijna het zelfde is: een nieuwe Elia,
of de profeet die volgens de bijbel
zou komen om het koninkrijk der hemelen te brengen?
Daar zit geen blijde verwachting en hoop achter.
Ze zijn bang voor het aanbreken van een nieuwe tijd.
Ze hebben veel te verliezen: hun identiteit staat op het spel.
Het liefst zouden ze horen dat die Doper niet de Messias is
en dat er geen Messias op komst is.
Dan zijn ze gerust gesteld…en kunnen ze over tot de orde van de dag.
We zullen er maar geen kwaad woord van zeggen
Want zelf zitten we net zo in elkaar:
“Ik moet er niet aan denken,
dat het Koninkrijk der hemelen morgen aanbreekt”
zei iemand tegen me, Jezus moest nog maar niet komen.
Ik ben nog zoveel van plan.
Ik hoor het vaker, en soms denk ik het zelf ook.
Maar: ergens is het toch vreemd?
Willen we dan niet voorgoed verlost worden
van zorgen om werk en inkomen
verlost van ziekte en dood, van verdriet en pijn?
Van verwarring om wie we zelf zijn?
Willen we het dan niet beter, oneindig veel beter krijgen?
Blijkbaar zitten we nogal vast aan geld en goed,
aan werk en carrière, hier en nu
C Laten we dan nu maar naar Johannes kijken:
Wie ben je?
Het antwoord dat hij geeft is wel heel merkwaardig.
Nee, ik ben niet de Christus, niet Elia, niet de profeet
Ik ben niet de held, de redder, de hoofdpersoon:
“Ik ben de stem die roept in de woestijn:
maak recht de weg van de Heer”
Een stem die wijst op Christus
een stem die oproept de komst van de Heer te verwachten
en zich daarop voor te bereiden:
Verhoog de dalen, effen de hoogten
die zich heffen tussen de Heer en u (Gez 126: 2)
Dat is Johannes: één grote verwijzing naar Jezus
Hij wijst niet op zichzelf, maar op de Heer die komt.
Ik? Ik ben nog niet waard
om de veters van zijn schoenen los te maken
Daarmee maakt Johannes zich wel heel klein en onbelangrijk.
Op zichzelf is hij niemand.
Z’n naam mag je direct vergeten, die noemt hij niet eens.
Zijn identiteit ligt helemaal in het wijzen op Jezus,
in het aankondigen van zijn komst.
Hij bestaat in relatie tot Christus.
Blijkbaar kun je daar veel moed aan ontlenen
Onbevreesd staat Johannes de delegatie uit Jeruzalem te woord
Moedig ondergaat hij het verhoor.
hun achterdocht, hun dreigen…het maakt geen indruk
Wie leeft in de vriendschap van de Heer voelt zich vastgehouden.
Hebben wij die kracht?
En blijkbaar kun je dan jezelf heel klein maken
Wie leeft in de vriendschap van de Heer
kan van zichzelf zeggen dat hij maar een sterveling is
en toegeven dat er van alles niet aan hem/haar deugt
en toch daarmee leven!
Kunnen wij zo eerlijk in de spiegel kijken?
En blijkbaar heb je dan iets te melden
Wie leeft in de vriendschap van de Heer wil daar anderen in laten delen:
deze vriendschap is voor iedereen.
Vertellen wij wel eens daarvan?
D Er is nog één persoon naar wie we moeten kijken
Jezus…hij staat daar ergens tussen al die mensen:
tussen degenen die zich laten dopen
tussen de delegatie uit Jeruzalem. Onopvallend. Verborgen.
Maar verderop in het evangelie gaat het alleen nog maar over hem.
Ik ben de goede herder, zal hij zeggen
Ik ben de ware wijnstok
Ik ben de opstanding en het leven
7 van zulke uitspraken
Ze maken keer op keer duidelijk
dat ook Jezus zijn identiteit niet in zichzelf heeft
Hij zegt niet: ik ben Jezus, de zoon van Jozef, de timmerman
Hij zegt niet: ik woon daar en daar
Zijn identiteit bestaat in wie hij voor ons kan zijn:
de goede herder: die zijn leven inzet voor de schapen,
die schapen dat zijn wij
de ware wijnstok: die de ranken voedt en laat vrucht dragen,
die ranken dan zijn u en jij en ik
de opstanding en het leven:
die ons doet leven zelfs als wij zijn gestorven
en sterven doen we vroeg of laat allemaal.
Zijn geheim?
Hoe kan hij dit alles voor ons betekenen?
Omdat hij vol is van God…vol van Gods liefde…
vol van zijn wijsheid…
vol van zijn genade.
Dat hij ook zoon van Jozef is,
en tot zijn doop waarschijnlijk wel timmerman zal zijn geweest
dat is alleen maar achtergrond, buitenkant, oppervlakkig.
Daar gaat het niet om.
Maar zonder God? Zonder God is Jezus helemaal niets.
Hij is ondenkbaar zonder God.
Dat is zijn oorsprong, zijn inhoud, zijn identiteit: Zoon van God
En niets liever wil hij
dan ons met die oorsprong verbinden: de ware wijnstok
dan u en jou en mij bij die oorsprong bewaren: de goede herder
dan alle mensen van die inhoud geven: de opstanding en het leven.
Johannes, de doper, is de eerste met wie dat gebeurt.
Het maakt hem tot een getuige, moedig en bescheiden
En als Jezus in ons leven komt, weten wij ook weer wie wij zelf zijn:
kind van God…toch maar! en elkaar broers en zussen.
E Midden onder u staat hij, die gij niet kent,
Dat is een hoogst verontrustend antwoord voor de delegaties uit Jeruzalem.
Ze hadden het toch wel goed, hun opdrachtgevers, om naar de Messias te vragen
Terecht dat ze zich zorgen maken
de priesters om hun bevoorrechte positie in Jeruzalem
de levieten om hun taken in de tempel
de farizeeën met hun wettische uitleg van de bijbel en hun invloed op de mensen
Dat gaat allemaal veranderen
Want tussen de dopelingen staat ook die ene, de Messias.
Het is niet om ze bang te maken, dat Johannes zo spreekt
Eerder om hun zover te krijgen dat ze zich ook laten dopen
en zich klaar maken om de Heer te ontmoeten.
Want God wijst niemand af.
Hij wil met zijn liefde ieder mens bereiken
en kille harten ontdooien
ontspoorde levens terecht brengen
gebroken levens helen
Met ieder mens meegaan…over toppunten van geluk…door dalen van verdriet
Bij ieder mens blijven tot in de dood.
Het enige wat God nodig heeft is een kleine wenk
Want Hij dringt zich niet op.
Hij wacht op een klein gebaar van goede wil
een doop in de Jordaan…een gebed…een begin van geloof
Maar dat kunnen zij niet opbrengen. Zij hebben er geen behoefte aan.
Ze hebben genoeg aan hun gewone leven
genoeg aan hun werk, aan hun godsdienst
Ze zitten veel te lekker in hun vel.
Ze hebben geen groot verdriet
Geen besef van falen en schuld
Liggen niet wakker van een wereld die in brand staat
Geen groot vraagteken achter hun identiteit.
Dopen? : dat is nergens voor nodig
Zij keren om en brengen thuis verslag uit.
Nee: die doper was de Messias niet...
en verder was er niemand van enig belang.
Een handje vol mensen…een timmerman…een visser…
Er is geen enkele reden tot ongerustheid.
De hoge heren in Jeruzalem gingen over tot de orde van de dag.
F Midden onder u staat hij die gij niet kent.
Wat zal dat met ons doen?
Hoe reageren wij daarop?
Want: Midden onder u staat hij die gij niet kent.
dat was toen waar, op het moment dat de doper dat zei
Toen stond daar inderdaad Jezus tussen de mensen bij de Jordaan
Maar vandaag is het ook waar
Midden onder u staat hij die gij niet kent
We kunnen hem niet aanwijzen, niet aanraken
Maar: hij is altijd om ons heen, ons rakelings nabij.
Nooit verliest hij ons uit het oog.
En zoals de mensen toen moesten geloven
dat het goed was Jezus te volgen
zijn woorden te vertrouwen
zijn vergevende liefde aan te nemen
zo moeten wij dat nog steeds.
Geloven is nu niet moeilijker of makkelijker dan toen.
En met dat wij ons eraan overgeven
zullen ook wij ervaren dat het ons goed doet
van God te geloven dat hij liefde is
en dat zijn vriendschap om ons heen is.
Dan vinden we een houvast
en worden vrede, vertrouwen en rust gewekt.
Wie ben ik?
Zonder die vriendschap kan ik van alles opnoemen
mijn familie, mijn werk, mijn woonplaats, mijn hobbies enz
en toch blijf ik mezelf tot raadsel: Wie ben ik?
En daarmee vatbaar voor onrust, voor zorgen, voor depressies.
levenslang geboortepijn.
In die vriendschap van God hoef ik maar 1 ding te zeggen:
het belangrijkste…het meest wezenlijke:
ik? ik ben een kind van een vader in de hemel.
Onder miljoenen heeft hij ook mij in het oog.
Daarmee begint de genezing van ons leven,
door Jezus Christus onze Heer
AMEN
Afkortingen
van de Bijbelboeken > Register (kolom 1) adhv = aan de hand van Afb = Afbeelding BGT = Bijbel in Gewone Taal BHS = Biblia Hebraica Stuttgartensie (Hebr. OT) bv = bij voorbeeld CGK = Christelijk Gereformeerde Kerk DL = Dordtse Leerregels dwz = dat wil zeggen eva = en vele anderen GNB - Groot Nieuws Bijbel GNT = Griekse Nieuwe Testament (Nestle-Aland) Gr = Grieks HCat = Heidelbergse Catechismus Hebr = Hebreeuws HSV = Herziene Staten Vertaling HTB = Het Boek ID = Intelligent Design itt = in tegenstelling tot Lat = Latijn LuV = Lutherse Vertaling LV14 = Leidse Vertaling 1914 LXX = Septuaginta (Grieks OT; 250 - 50 vC) M = Meditatie (bv Mc 1:1M = Meditatie over Mc 1: 1) NA = Nestle-Aland, 27-ste druk (Grieks NT) NB = Naardense Bijbel (P. Oussoren, 2004) NBG = Nederlands Bijbel Genootschap NBG51 = Bijbelvertaling van het NBG (1951) NBV = Nieuwe Bijbel Vertaling (2004) NBV21 = Nieuwe Bijbel Vertaling van het NBG (2021) nC = na Christus NGB = Nederlandse GeloofsBelijdenis NT = Nieuwe of tweede Testament OT = Oude of eerste Testament PKN = Protestantse Kerk Nederland PM = Post Modernisme Pr = Preek (bv Ps 84Pr = Preek over Psalm 84) Q = Quelle, bron van uitspraken van Jezus RKK = Rooms Katholieke Kerk SV = Staten Vertaling TeNaCh = Torah+Nebiïm+Chetoebim v = volgende vers (bv Ps 1: 1v = Ps 1: 1 - 2) vC = voor Christus vd = van de vv = volgende verzen (bv Ps 1: 1vv = Ps 1: 1 - 3) WV = Willibrord Vertaling X = Chiasme (kruisstelling) > = zie (bv > 2 betekent zie bij punt 2) // = synoniem parallellisme <> = antithetisch parallellisme |