Joh 15: 13

Goede Vrijdag 2018. De Passio volgens Johannes en overdenking Joh 15: 13 “Niemand heeft groter liefde dan dat hij zijn leven inzet voor zijn vrienden”.


A      groet

1  Als je bloedarmoede of leukemie hebt,
moet je geregeld naar het ziekenhuis
voor een bloedtransfusie.
Nieuw bloed krijg je dan omdat het oude telkens verdwijnt
Gelukkig kan dat tegenwoordig.
Want wat een verschil: daarvoor ben je moe:
thuis de trap is al te veel.
maar daarna: veel fitter,
energie genoeg voor een wandelingetje in de omgeving.
 
Goddank zijn er veel mensen die bloed willen geven
die donor willen zijn:
onbaatzuchtige liefde.
 
2 Er zijn veel minder mensen die bij leven een nier willen afstaan.
Je hebt er twee, kunt er in principe 1 missen
en met die andere iemand gelukkig maken
die anders 3 dagen per week aan de dialyse moet.
Maar dat doen we niet zo maar.
Dit gaat verder dan bloed geven.
Dit is een ingreep aan je lijf. Daar zitten risico’s aan.
En misschien kun je nu wel eentje missen
maar wat over 5 of 10 jaar?
Wat als dan die ene die je nog hebt, het begeeft?
Het is toch niet voor niks
dat je er 2 hebt gekregen?
 
Maar: als het voor je kind is, voor je broer, je zus?
Dan...dan doe je het:
dat heb je over voor zijn, voor haar geluk.
Liefde drijft je.
 
3 Bloed, een nier, dat geven we
terwijl we midden in het leven staan
en we leven daarna gewoon verder.
Heel anders is het als je op een dag gestorven bent
dan heb je zelf je organen niet meer nodig.
Maar je hart of je long, het hoornvlies van je ogen
daarmee kan een ander enorm geholpen zijn.
En toch: veel aarzelingen. Natuurlijk.
 
Misschien krijgt een klein kind je hoornvlies
Misschien gaat je hart naar een zware crimineel.
 
B      Vandaag gedenken we het lijden en sterven van Jezus.
Hij geeft, hij doneert zijn leven, zegt Paulus.
Dat is nog veel extremer dan we zojuist gehoord hebben.
 
Wie bloed geeft, wie een nier doneert
doet iets heel groots,
doet iets heel moois uit liefde.
Maar hij of zij leeft daarna gewoon verder.
Jezus geeft zijn leven.
Wat voor liefde is dat toch?
 
En wie hart of longen afstaat
doet iets heel belangrijks
doet iets heel moois, uit onbaatzuchtigheid
Maar als donor was je toch al overleden.
Dat je donor wordt, is mogelijk door de dood.
Bij Jezus is het precies omgekeerd
Jezus sterft omdat hij donor wil zijn!
Wat voor liefde is dat toch?
 
En het allergrootste verschil:
Jezus geeft zijn leven voor zondaars, zegt Paulus
Dat komt vandaag wel heel duidelijk naar voren:
Waar zijn zijn vrienden?
Een paar vrouwen die toekijken, een paar leerlingen ook.
Maar verder:
Judas had hem verraden voor 30 zilverstukken
Petrus had 3x gezegd; ik heb niets met hem te maken
En daar was Kajafas die had gezegd:
t is maar beste voor iedereen dat deze ene man wordt opgeruimd
En Pilatus: die geen oproer kan gebruiken
En het volk dat liever Barabbas terug wil dan Jezus
En soldaten: die het allemaal niets kan schelen: bevel is bevel
ze slaan hem aan het kruis, dobbelen om zijn kleed en bespotten hen.
Zondaars, stuk voor stuk.

 
En we snappen wel
waarom zij allemaal doen zoals ze doen.
We kunnen ons in hen verplaatsen.
Als ik me met hen identificeren kan

dan betekent dat :
ik ben daar ook toe in staat, te doen als Judas
als Petrus alles te ontkennen,
corrupt als Pilatus te zijn,
onverschillig als de soldaten.
Als ik toen daar...was het net zo gelopen.
Jezus geeft zijn leven voor zondaars, voor mij.
 
En zie nou eens: de eerste die er van profiteert
dat Jezus sterft: Barabbas – een gevaarlijke misdadiger.
 
Moet je voor zulke mensen je leven geven?
Wat is het toch dat Jezus drijft?
 

 
C      Het is wel iets in Jezus dat hem zover brengt.
Hij is niet het slachtoffer van de omstandigheden
Het is ook niet dat de dingen hem een beetje uit de hand liepen
Nee, het is zijn bewuste keus
om naar Jeruzalem te reizen
en daar het lijden en het kruis op te zoeken.
 
Hij had minder scherp
de Farizeeën de les kunnen lezen

Hij had op elk moment
zijn reis naar Jeruzalem kunnen afbreken
 
Hij had die laatste nacht
ook Jeruzalem kunnen uitglippen
maar hij lief zich oppakken
 
Hij had voor Annas en Kajafas
kunnen zeggen: sorry, ik stelde me aan;
ik herroep alles wat ik leerde
 
Hij had voor Pilatus duidelijker
zijn onschuld kunnen uitspreken

Maar hij deed het niet.
Hij koos ervoor deze weg te gaan.
Een innerlijke drang, een goddelijk moeten zit daarachter.
 
Want zo kan Jezus, door zijn lijden en sterven
onthullen wat een kwaad, wat een geweld
er in mensen, in u en mij schuil gaat!
En dat kwaad, dat geweld, die zonde
dat krijgt nu juist hij over zich heen
degene die dat het allerminst verdiende
De beste van alle, Jezus, de mens vol van Gods liefde.
Deze geschiedenis onthult onze bedorven natuur:
zoveel geweld
De Passio laat onze verlorenheid zien
de enige die ons helpen kan, slaan wij van ons af.
 
Het tweede wat Jezus zo laat zien
is de kracht van zijn liefde.
Hij kan het hebben, dat geweld van ons.
Hij scheldt ze niet uit, zijn tegenstanders.
Hij bidt niet om wraak en vergelding
Hij eindigt niet met een vloek naar de hemel

Eén is er geweest die heeft laten zien
dat de liefde van God alles overwint.
En Hij deed dat in opdracht van God.
God wilde ons in Christus zijn liefde bewijzen
 
 
D      Kajafas zei
t is beter voor het volk dat één man sterft
Hij bedoelde:
Deze mens Jezus heeft zo’n slechte invloed op het volk
Als we hem nu niet stoppen
komt het tot een oproer
en wie weet hoeveel doden dat zal kosten.
 
Zonder dat hij wist, waren dat profetische woorden.
Want het was inderdaad beter dat Jezus stierf.
Niet om een oproer te vermijden.
Maar om een diepe blijdschap te wekken:
De vreugde om God
die het niet kan aanzien
dat onze levens zo door zonde en geweld
verknoeid raken.
 
De blijdschap om God
die onze verlorenheid onthult
niet om ons te kijk te zetten
maar om ons kwaad te bedekken.
Hij neemt het voor lief: in Jezus Christus.
 
Waar we dat zien en geloven
voelen we ons in de ruimte gezet:
alsof een last van ons afvalt
alsof een schuld werd weggenomen
alsof de vrede werd getekend.
 
We komen we tot inkeer, tot omkeer, tot bekering.
En dankbaar laten we het waar zijn:
Hij, onze Vader in de hemelen

wij: zijn kinderen op aarde.
En niet langer zal zonde, ikzucht, geweld
ons leven beheersen
maar geloof, hoop en liefde.
Een nieuwe Geest geeft de toon aan.
 
Hoe bestaat het, dat het toch nog goed kwam?
 
God heeft ons weer voor zich ingenomen
door Jezus Christus,
zijn zoon, onze Heer AMEN


 
terug

Achtergronden


Geloof Kennis en Openbaring
Bijbel
Iets, God, opnieuw God
Israël, Volken, Kerk
Oude Tijd, Nieuwe Tijd
Oude Mens, Nieuwe Mens
Jezus
Passio, Pasen, Pinksteren
Theologische Stromingen
Theologische Begrippen

 
 

Afkortingen


Bijbelboeken > Register kolom 2

adhv = aan de hand van
Afb = Afbeelding
BGT = Bijbel in Gewone Taal
BHS = Biblia Hebraica Stuttgartensie (Hebr. OT)
bv = bij voorbeeld
CGK = Christelijk Gereformeerde Kerk
DL = Dordtse Leerregels
GNT = Griekse Nieuwe Testament (Nestle-Aland)
Gr = Grieks
HCat = Heidelbergse Catechismus
Hebr = Hebreeuws
HTB = Het Boek
HSV = Herziene  Staten Vertaling
Lat = Latijn
LXX = Septuaginta (Griekse Vertaling vh OT; 250 - 50 vC)
LV14 = Leidse Vertaling 1914
M = Meditatie (bv 1 Kor 13M = Meditatie over 1 Kor 13)
NA - Nestle-Aland, 27-ste druk (Grieks NT)
NB = Naardense Bijbel (P. Oussoren, 2004)
NBG = Nederlands Bijbel Genootschap
NBG51 = Bijbelvertaling van het NBG (1951)
NBV21 = Nieuwe Bijbel Vertaling van het NBG (2021)
nC = na Christus
NGB = Nederlandse GeloofsBelijdenis
NT = Nieuwe of tweede Testament
OT = Oude of eerste Testament
PKN = Protestantse Kerk Nederland
Pr = Preek (bv Ps 84Pr = Preek over Psalm 84)
RKK = Rooms Katholieke Kerk
SV = Staten Vertaling
TeNaCh = Torah+Nebiïm+Chetoebim
v = volgende vers (bv Ps 1: 1v betekent Ps 1: 1 - 2)
vv = volgende  verzen (bv Ps 1: 1vv betekent Ps 1: 1 - 3)
vC =  voor Christus

> = zie (bv > 2 betekent zie bij punt 2)