Jezus: een voorbeeld, maar hoe dan?
Jezus inspireert. In vele opzichten is hij ons grote voorbeeld.
Dat is ook zeker de bedoeling van de Bijbel: dat we Jezus navolgen. Maar laten we eens wat preciezer kijken hoe we aan Jezus een voorbeeld kunnen nemen en in welke zin hij als voorbeeld onnavolgbaar is.
lezen: Mc 2: 5-7+10-12 (NBV21)
5 Bij het zien van hun geloof zei Jezus tegen de verlamde:
‘Vriend, uw zonden worden u vergeven.’
6 Er zaten ook een paar schriftgeleerden tussen de mensen,
en die dachten bij zichzelf:
7 Hoe durft hij dat te zeggen?
Hij slaat godslasterlijke taal uit:
alleen God kan immers zonden vergeven!
.......... Jezus zei.....
10 Ik zal u laten zien
dat de Mensenzoon volmacht heeft om op aarde zonden te vergeven.’
Toen zei hij tegen de verlamde:
11 ‘Ik zeg u, sta op, pak uw bed en ga naar huis.’
12 Meteen stond hij op, pakte zijn bed en ging weg;
allen die dit zagen, stonden versteld en loofden God.
‘Zoiets hebben we nog nooit gezien,’ zeiden ze.
Jezus helpt graag mensen.
Dat zien we hier ook. Hij geneest een verlamde man.
Die gaat lopend naar huis terug.
En zulke wonderlijke genezingen worden er meer verteld:
blinden, doven, melaatsen...
als ze bij Jezus komen, zijn ze zo weer beter.
Dan zou je zeggen: Jezus is een helper.
Maar: daar kom je toch niet mee uit:
Want als Jezus mensen wilde beter maken,
waarom bleef hij dat dan niet doen?
Hij had toch veel meer kunnen bereiken
als hij in het veilige Noorden was gebleven, ver van Jeruzalem.
Maar hij zoekt welbewust de moeilijkheden op.
Gaat naar Jeruzalem. Reist opzichtig de stad binnen.
Zet de tempel op zijn kop. Vlucht niet. Laat zich oppakken.
Herroept niets als hij wordt verhoord. Laat zich kruisigen.
Welke zieke heeft hij daarmee geholpen?
Trouwens: hoe moet ik aan deze Jezus een voorbeeld nemen?
Ik kan geen mens beter maken.
Ik ga op zijn best op ziekenbezoek.
Maar als ik kom verwacht u van mij een beetje aandacht.
Een vriendelijk woord. Een gebed. Maar niet: beterschap.
En als ik weg ga ligt u nog steeds met koorts in bed.
En de operatie van morgen gaan gewoon door.
Natuurlijk moeten we onze zieken bezoeken, verzorgen, helpen waar dat kan.
Maar laten we nou niet zeggen dat Jezus ons dat heeft voorgedaan!
Hij doet dat nergens. Hij maakt ze beter.
Dat zijn dingen, daar kan ik hem niet in volgen.
Hoe zo is Jezus dan mijn voorbeeld:
Wat ik doe (ziekenbezoek) dat doet Jezus niet
Wat Jezus doet (genezen) dat kan ik niet.
Is hij niet meer redder, verlosser dan zomaar een helper,
een goede mens om een voorbeeld aan te nemen?
En er gebeurt nog iets in dit gedeelte:
Jezus vergeeft de zonden van die verlamde man.
Hij ontslaat hem van wat hij in zijn leven verkeerd heeft gedaan.
Hij mag opnieuw beginnen. Dat is geweldig.
Maar het is ook iets wat u en ik niet kunnen.
Ja, we kunnen wel vergeven
bv je man of vrouw toen hij je ontrouw was,
je vrienden die je lieten zitten toen het erop aan kwam,
collega's die je benadeelden.
Moeten ze wel eerst sorry zeggen. En het echt menen.
Diep door het stof gaan.
Dan, met de nodige moeite willen we hun nog wel een tweede kans geven.
Maar de mensen die Jezus vergeeft, wat hebben die hem aangedaan?
Die verlamde. De Samaritaanse vrouw. De tollenaar Zacheus.
De moordenaar aan het kruis. Wie ook maar.
Ze hadden Jezus niet teleurgesteld, niet benadeeld, niet uitgescholden.
Ze kenden hem niet eens. Wat dat betreft heeft Jezus hun niets te vergeven.
Wat ze verkeerd hebben gedaan, dat is iets tussen hen en andere mensen.
Dat moeten die mensen hun toch vergeven.
En het is iets tussen hen en God.
Dat moet God hun toch vergeven?
Daar staat Jezus toch buiten?
Daar heeft hij toch niets over te zeggen?
Wie kan vergeven dan God alleen?
Terechte vraag van de schriftgeleerden.
Toch doet Jezus dat. Hij heeft er blijkbaar toch iets over te zeggen.
Het gaat Hem wel aan.
Hoe zo is Jezus dan ons voorbeeld?
Wat wij kunnen (vergeven onze schuldenaren), dat doet hij niet.
En wat hij doet (namens Gods vergeven) dat kunnen wij niet.
lezen: Mat 5:21-22a + 27-28 + 38-39 (NBV21)
21 Jullie hebben gehoord dat destijds tegen het volk is gezegd:
“Pleeg geen moord.
Wie moordt, zal zich moeten verantwoorden voor het gerecht.”
22 En ik zeg zelfs:
ieder die in woede tegen zijn broeder of zuster tekeergaat,
zal zich moeten verantwoorden voor het gerecht.
27 Jullie hebben gehoord dat gezegd werd: “Pleeg geen overspel.”
28 En ik zeg zelfs:
iedereen die naar een vrouw kijkt en haar begeert,
heeft in zijn hart al overspel met haar gepleegd.
38 Jullie hebben gehoord dat gezegd werd:
“Een oog voor een oog en een tand voor een tand.”
39 En ik zeg jullie je niet te verzetten tegen wie kwaad doet,
maar wie je op de rechterwang slaat, ook de linkerwang toe te keren.
Bekende woorden.
Maar hebben we wel door dat Jezus zich
veel en veel belangrijker maakt dan Mozes?
Belangrijker dan de profeten?
Belangrijker dan de rabbijnen van vroeger?
Belangrijker dan de theologen van zijn tijd?
Want dat bedoelt hij als hij zegt:
jullie hebben gehoord dat gezegd werd...MAAR IK zeg jullie
Hij stelt zich boven heel de godsdientige traditie.
Het is net zo iets als wanneer ik zou zeggen:
jullie kennen de wet van Newton : F = M x A,
en Jullie hebben Einstein gehoord: E = MC kwadraat, maar ik zeg jullie....
Ik weet het beter. Zou u mij geloven?
Met enkel een middelbare school diploma? En mijn vader melkboer?
Hoe denkt u dat het overkwam op de hoorders toen
als die zoon van een timmerman zegt:
maar IK zeg u! Heeft hij wel lagere school gehad?
En weer : hoe zo is Jezus dan een voorbeeld?
zoals hij spreekt (op eigen gezag), zo spreek ik niet.
En zoals ik praat (doorgeven wat de bijbel aanreikt ), dat doet Jezus niet.
Hij is niet een voorbeeld om na te doen.
Is hij soms een profeet?
Profeten zeggen ook wel eens van die spannende dingen.
Maar zij zeggen er altijd bij:
zo spreekt de Here God.
Dit is het woord van God.
En dan volgt de boodschap.
Ze geven door wat God hun zei.
Het is niet iets wat ze zelf bedacht hebben.
Maar als Jezus spreekt, zegt hij er nooit bij:
zo spreekt de Here God. Niet één keer.
Hij spreekt, en het is raak, en verrassend en met kracht geladen.
Zou hij dat zelf bedacht hebben?
Of zou hij het van God hebben?
Of valt dat in zijn geval samen?
Kent hij God zo goed, dat het één op één is: Jezus en God.
Dat zou zo maar kunnen.
Hoor maar wat er aan het begin en aan het eind van het evangelie gezegd wordt.
Aan het begin: Mc 1:9-11 (NBV21)
9 In die tijd kwam Jezus vanuit Nazaret, dat in Galilea ligt,
naar de Jordaan om zich door Johannes te laten dopen.
10 Op het moment dat hij uit het water omhoogkwam,
zag hij de hemel openscheuren en de Geest als een duif op zich neerdalen,
11 en er klonk een stem uit de hemel:
‘Jij bent mijn geliefde Zoon, in jou vind ik vreugde.’
En op het eind: Mc 14: 36 (NBV21)
(als Jezus bidt in Getsemane, vlak voor zijn kruisiging)
36 Hij zei: ‘Abba, Vader, voor u is alles mogelijk, neem deze beker van mij weg.
Maar laat niet gebeuren wat ik wil, maar wat u wilt.’
In Jezus is geen drupje ikzucht en geldingsdrang
Hij wil alleen maar wat God wil: zelfs als dat een kruis is.
Daarom noemt God hem: mijn Zoon
Daarom noemt Jezus hem: Abba Vader.
In Jezus spiegelt zich God.
Zo ben ik niet.
In mij is wel : ikzucht en geldingsdrang
In mij is wel : eigen wil en plannen
Ik laat meer van mijzelf zien, dan van God
En zo jezelf toewijden aan God als Jezus doet
overlopen van Gods liefde, een leven lang
dat is voor mij niet te doen.
Als dat mijn voorbeeld is, iemand om na te doen
dan ligt de lat bij voorbaat te hoog
Gedoemd te mislukken.
En weer die vraag: hoe zo is Jezus een voorbeeld? Want
Wat ik ben (liefde en ikzucht door elkaar) dat is Jezus niet
Wat Jezus is (tot op de rand gevuld met God) dat ben ik niet.
Het kwam telkens als een refrein terug:
wat ik doe, dat doet Jezus niet
en wat Jezus doet, dat kan ik niet.
Niet echt een voorbeeld. Wat is hij dan wel?
lezen: Mc 10:45
45 Jezus zegt...De Mensenzoon/ik ben niet gekomen om gediend te worden,
maar om te dienen en mijn leven te geven als losgeld voor velen.’
Zo heeft Jezus ons mensen gezien;
gegijzeld door een boze macht
niet vrij om te leven in geloof, hoop en liefde
niet in staat om onszelf vrij te maken
geloof altijd vermengd met angst en zorgen
hoop altijd vermengd met wanhoop
en liefde altijd vermengd met ikzucht
Gods wil verward met onze wil
leven altijd aangetast door zieke en dood
schoonheid bedorven door het lelijke
waarheid uitgegeven voor leugen
Licht en donker door elkaar.
Daarom is hij gekomen.
Hij die vol geloof, hoop en liefde is
Hij die het ware en goede en schone belichaamt
het beste van God gelegd in een mens op aarde
Zo heeft hij zichzelf uitgeleverd aan die kwade macht
die het leven verziekt.
Als u nu nog niet weet dat God liefde is
liefde die tot het uiterste gaat
die de hoogste prijs betaalt
voor onze bevrijding...
En toen is het Pasen geworden.
Jezus opgewekt uit het duister
Als u nu nog niet weet
dat Gods liefde alles overwint...
En daarna kwam Pinksteren
Als u nu nog niet weet
dat de Geest van Christus u brengt
naar Gods nieuwe wereld...
Lezen 1 Pe 2: 20b-25
Het is echter een blijk van Gods genade
wanneer u verdraagt wat u moet lijden voor uw goede daden.
21 Dat is uw roeping; ook Christus heeft geleden, om uwentwil,
en u daarmee een voorbeeld gegeven.
Treed dus in de voetsporen van hem
22 die geen enkele zonde beging
en over wiens lippen geen leugen kwam.
23 Hij werd gehoond en hoonde zelf niet,
hij leed en dreigde niet,
hij liet het oordeel over aan hem die rechtvaardig oordeelt.
24 Hij heeft in zijn lichaam onze zonden het kruishout op gedragen,
opdat wij, dood voor de zonde, rechtvaardig zouden leven.
Door zijn striemen bent u genezen.
25 Eens dwaalde u als schapen, nu bent u teruggekeerd
naar hem die de herder is,
naar hem die uw ziel behoedt.
Jezus : veel meer dan het voorbeeld van een goed mens.
Veel meer dan een helper.
Wij noemen hem redder, verlosser, bevrijder, heiland
Petrus noemt hem: de herder die uw ziel behoedt.
En hoe moeten we dan een voorbeeld aan hem nemen?
Petrus wijst op de weg die Jezus heeft gebaand.
Ik moet denken aan de Alpen.
In de winter kan het er flink sneeuwen.
Op een dag is Jantje naar zijn oma in het andere dorp gewandeld.
Maar toen hij bij oma was begon het te sneeuwen.
En nu ligt er een pak sneeuw, hij kan er niet eens overheen kijken.
Onmogelijk om thuis te komen.
Dan gebonk op de deur. Zijn vader!
Die is gekomen op Jantje op te halen.
Samen beginnen ze aan de reis terug.
Vader voorop. Jantje in de luwte.
Vader weet de weg. Jantje volgt.
Vader schept de ergste sneeuw uit de weg, Jantje erachteraan.
Zo komen ze thuis.
Je zou kunnen zeggen: Vader = het voorbeeld voor Jantje.
Maar dan niet een voorbeeld om na te doen:
alsof Jantje een paar meter naast vader probeert zelf ook een weg door de sneeuw te banen.
Maar een voorbeeld om te volgen: achter vader aan.
Vader baant de weg.
Jantje gaat in de voetstappen van zijn vader.
Zo is Jezus ons voorbeeld.
Niet om te imiteren, laat staan om te evenaren:
We kunnen niet zieken beter maken
We kunnen niet namens God vergeven
We zijn niet zo vol van God als Jezus
We zijn maar gewone mensjes.
Niet in staat thuis te komen.
De sneeuw is teveel. Wij verdwalen. Wij lopen vast.
Maar Jezus heeft een weg gebaand.
Een weg die ons thuisbrengt in de wereld van God.
Een spoor door de sneeuw.
Wij kunnen niet genezen, maar wel zieken bezoeken
Wij kunnen niet namens God vergeven, maar wel elkaar vergeven.
Wij kunnen niet sterven als een losprijs voor de hele wereld
We kunnen wel moeite en ongemak verdragen,
lijden om een ander gelukkig te maken.
Dat is een voorbeeld aan Jezus nemen.
Gaan over de weg die hij heeft gebaand.
Geen gemakkelijke weg.
Maar wat had je dan gedacht
als je aan Jezus een voorbeeld neemt
Dat daar voor jou geen strijd en moeite bij hoort?
Dat jij geen kruis hoeft te dragen?
Wie heeft ons wijs gemaakt
dat geloven vooral leuk en aardig is
en zo fijn bij je past?
Wij zijn geroepen om Jezus te volgen.
Geen gemakkelijke weg.
Maar wel de weg die ons brengt in het koninkrijk der hemelen.
Met vallen en weer opstaan zullen we die gaan
en aankomen in de nieuwe wereld van God.
Door hem de goede herder,
die onze zielen behoedt.
AMEN
Dat is ook zeker de bedoeling van de Bijbel: dat we Jezus navolgen. Maar laten we eens wat preciezer kijken hoe we aan Jezus een voorbeeld kunnen nemen en in welke zin hij als voorbeeld onnavolgbaar is.
lezen: Mc 2: 5-7+10-12 (NBV21)
5 Bij het zien van hun geloof zei Jezus tegen de verlamde:
‘Vriend, uw zonden worden u vergeven.’
6 Er zaten ook een paar schriftgeleerden tussen de mensen,
en die dachten bij zichzelf:
7 Hoe durft hij dat te zeggen?
Hij slaat godslasterlijke taal uit:
alleen God kan immers zonden vergeven!
.......... Jezus zei.....
10 Ik zal u laten zien
dat de Mensenzoon volmacht heeft om op aarde zonden te vergeven.’
Toen zei hij tegen de verlamde:
11 ‘Ik zeg u, sta op, pak uw bed en ga naar huis.’
12 Meteen stond hij op, pakte zijn bed en ging weg;
allen die dit zagen, stonden versteld en loofden God.
‘Zoiets hebben we nog nooit gezien,’ zeiden ze.
Jezus helpt graag mensen.
Dat zien we hier ook. Hij geneest een verlamde man.
Die gaat lopend naar huis terug.
En zulke wonderlijke genezingen worden er meer verteld:
blinden, doven, melaatsen...
als ze bij Jezus komen, zijn ze zo weer beter.
Dan zou je zeggen: Jezus is een helper.
Maar: daar kom je toch niet mee uit:
Want als Jezus mensen wilde beter maken,
waarom bleef hij dat dan niet doen?
Hij had toch veel meer kunnen bereiken
als hij in het veilige Noorden was gebleven, ver van Jeruzalem.
Maar hij zoekt welbewust de moeilijkheden op.
Gaat naar Jeruzalem. Reist opzichtig de stad binnen.
Zet de tempel op zijn kop. Vlucht niet. Laat zich oppakken.
Herroept niets als hij wordt verhoord. Laat zich kruisigen.
Welke zieke heeft hij daarmee geholpen?
Trouwens: hoe moet ik aan deze Jezus een voorbeeld nemen?
Ik kan geen mens beter maken.
Ik ga op zijn best op ziekenbezoek.
Maar als ik kom verwacht u van mij een beetje aandacht.
Een vriendelijk woord. Een gebed. Maar niet: beterschap.
En als ik weg ga ligt u nog steeds met koorts in bed.
En de operatie van morgen gaan gewoon door.
Natuurlijk moeten we onze zieken bezoeken, verzorgen, helpen waar dat kan.
Maar laten we nou niet zeggen dat Jezus ons dat heeft voorgedaan!
Hij doet dat nergens. Hij maakt ze beter.
Dat zijn dingen, daar kan ik hem niet in volgen.
Hoe zo is Jezus dan mijn voorbeeld:
Wat ik doe (ziekenbezoek) dat doet Jezus niet
Wat Jezus doet (genezen) dat kan ik niet.
Is hij niet meer redder, verlosser dan zomaar een helper,
een goede mens om een voorbeeld aan te nemen?
En er gebeurt nog iets in dit gedeelte:
Jezus vergeeft de zonden van die verlamde man.
Hij ontslaat hem van wat hij in zijn leven verkeerd heeft gedaan.
Hij mag opnieuw beginnen. Dat is geweldig.
Maar het is ook iets wat u en ik niet kunnen.
Ja, we kunnen wel vergeven
bv je man of vrouw toen hij je ontrouw was,
je vrienden die je lieten zitten toen het erop aan kwam,
collega's die je benadeelden.
Moeten ze wel eerst sorry zeggen. En het echt menen.
Diep door het stof gaan.
Dan, met de nodige moeite willen we hun nog wel een tweede kans geven.
Maar de mensen die Jezus vergeeft, wat hebben die hem aangedaan?
Die verlamde. De Samaritaanse vrouw. De tollenaar Zacheus.
De moordenaar aan het kruis. Wie ook maar.
Ze hadden Jezus niet teleurgesteld, niet benadeeld, niet uitgescholden.
Ze kenden hem niet eens. Wat dat betreft heeft Jezus hun niets te vergeven.
Wat ze verkeerd hebben gedaan, dat is iets tussen hen en andere mensen.
Dat moeten die mensen hun toch vergeven.
En het is iets tussen hen en God.
Dat moet God hun toch vergeven?
Daar staat Jezus toch buiten?
Daar heeft hij toch niets over te zeggen?
Wie kan vergeven dan God alleen?
Terechte vraag van de schriftgeleerden.
Toch doet Jezus dat. Hij heeft er blijkbaar toch iets over te zeggen.
Het gaat Hem wel aan.
Hoe zo is Jezus dan ons voorbeeld?
Wat wij kunnen (vergeven onze schuldenaren), dat doet hij niet.
En wat hij doet (namens Gods vergeven) dat kunnen wij niet.
lezen: Mat 5:21-22a + 27-28 + 38-39 (NBV21)
21 Jullie hebben gehoord dat destijds tegen het volk is gezegd:
“Pleeg geen moord.
Wie moordt, zal zich moeten verantwoorden voor het gerecht.”
22 En ik zeg zelfs:
ieder die in woede tegen zijn broeder of zuster tekeergaat,
zal zich moeten verantwoorden voor het gerecht.
27 Jullie hebben gehoord dat gezegd werd: “Pleeg geen overspel.”
28 En ik zeg zelfs:
iedereen die naar een vrouw kijkt en haar begeert,
heeft in zijn hart al overspel met haar gepleegd.
38 Jullie hebben gehoord dat gezegd werd:
“Een oog voor een oog en een tand voor een tand.”
39 En ik zeg jullie je niet te verzetten tegen wie kwaad doet,
maar wie je op de rechterwang slaat, ook de linkerwang toe te keren.
Bekende woorden.
Maar hebben we wel door dat Jezus zich
veel en veel belangrijker maakt dan Mozes?
Belangrijker dan de profeten?
Belangrijker dan de rabbijnen van vroeger?
Belangrijker dan de theologen van zijn tijd?
Want dat bedoelt hij als hij zegt:
jullie hebben gehoord dat gezegd werd...MAAR IK zeg jullie
Hij stelt zich boven heel de godsdientige traditie.
Het is net zo iets als wanneer ik zou zeggen:
jullie kennen de wet van Newton : F = M x A,
en Jullie hebben Einstein gehoord: E = MC kwadraat, maar ik zeg jullie....
Ik weet het beter. Zou u mij geloven?
Met enkel een middelbare school diploma? En mijn vader melkboer?
Hoe denkt u dat het overkwam op de hoorders toen
als die zoon van een timmerman zegt:
maar IK zeg u! Heeft hij wel lagere school gehad?
En weer : hoe zo is Jezus dan een voorbeeld?
zoals hij spreekt (op eigen gezag), zo spreek ik niet.
En zoals ik praat (doorgeven wat de bijbel aanreikt ), dat doet Jezus niet.
Hij is niet een voorbeeld om na te doen.
Is hij soms een profeet?
Profeten zeggen ook wel eens van die spannende dingen.
Maar zij zeggen er altijd bij:
zo spreekt de Here God.
Dit is het woord van God.
En dan volgt de boodschap.
Ze geven door wat God hun zei.
Het is niet iets wat ze zelf bedacht hebben.
Maar als Jezus spreekt, zegt hij er nooit bij:
zo spreekt de Here God. Niet één keer.
Hij spreekt, en het is raak, en verrassend en met kracht geladen.
Zou hij dat zelf bedacht hebben?
Of zou hij het van God hebben?
Of valt dat in zijn geval samen?
Kent hij God zo goed, dat het één op één is: Jezus en God.
Dat zou zo maar kunnen.
Hoor maar wat er aan het begin en aan het eind van het evangelie gezegd wordt.
Aan het begin: Mc 1:9-11 (NBV21)
9 In die tijd kwam Jezus vanuit Nazaret, dat in Galilea ligt,
naar de Jordaan om zich door Johannes te laten dopen.
10 Op het moment dat hij uit het water omhoogkwam,
zag hij de hemel openscheuren en de Geest als een duif op zich neerdalen,
11 en er klonk een stem uit de hemel:
‘Jij bent mijn geliefde Zoon, in jou vind ik vreugde.’
En op het eind: Mc 14: 36 (NBV21)
(als Jezus bidt in Getsemane, vlak voor zijn kruisiging)
36 Hij zei: ‘Abba, Vader, voor u is alles mogelijk, neem deze beker van mij weg.
Maar laat niet gebeuren wat ik wil, maar wat u wilt.’
In Jezus is geen drupje ikzucht en geldingsdrang
Hij wil alleen maar wat God wil: zelfs als dat een kruis is.
Daarom noemt God hem: mijn Zoon
Daarom noemt Jezus hem: Abba Vader.
In Jezus spiegelt zich God.
Zo ben ik niet.
In mij is wel : ikzucht en geldingsdrang
In mij is wel : eigen wil en plannen
Ik laat meer van mijzelf zien, dan van God
En zo jezelf toewijden aan God als Jezus doet
overlopen van Gods liefde, een leven lang
dat is voor mij niet te doen.
Als dat mijn voorbeeld is, iemand om na te doen
dan ligt de lat bij voorbaat te hoog
Gedoemd te mislukken.
En weer die vraag: hoe zo is Jezus een voorbeeld? Want
Wat ik ben (liefde en ikzucht door elkaar) dat is Jezus niet
Wat Jezus is (tot op de rand gevuld met God) dat ben ik niet.
Het kwam telkens als een refrein terug:
wat ik doe, dat doet Jezus niet
en wat Jezus doet, dat kan ik niet.
Niet echt een voorbeeld. Wat is hij dan wel?
lezen: Mc 10:45
45 Jezus zegt...De Mensenzoon/ik ben niet gekomen om gediend te worden,
maar om te dienen en mijn leven te geven als losgeld voor velen.’
Zo heeft Jezus ons mensen gezien;
gegijzeld door een boze macht
niet vrij om te leven in geloof, hoop en liefde
niet in staat om onszelf vrij te maken
geloof altijd vermengd met angst en zorgen
hoop altijd vermengd met wanhoop
en liefde altijd vermengd met ikzucht
Gods wil verward met onze wil
leven altijd aangetast door zieke en dood
schoonheid bedorven door het lelijke
waarheid uitgegeven voor leugen
Licht en donker door elkaar.
Daarom is hij gekomen.
Hij die vol geloof, hoop en liefde is
Hij die het ware en goede en schone belichaamt
het beste van God gelegd in een mens op aarde
Zo heeft hij zichzelf uitgeleverd aan die kwade macht
die het leven verziekt.
Als u nu nog niet weet dat God liefde is
liefde die tot het uiterste gaat
die de hoogste prijs betaalt
voor onze bevrijding...
En toen is het Pasen geworden.
Jezus opgewekt uit het duister
Als u nu nog niet weet
dat Gods liefde alles overwint...
En daarna kwam Pinksteren
Als u nu nog niet weet
dat de Geest van Christus u brengt
naar Gods nieuwe wereld...
Lezen 1 Pe 2: 20b-25
Het is echter een blijk van Gods genade
wanneer u verdraagt wat u moet lijden voor uw goede daden.
21 Dat is uw roeping; ook Christus heeft geleden, om uwentwil,
en u daarmee een voorbeeld gegeven.
Treed dus in de voetsporen van hem
22 die geen enkele zonde beging
en over wiens lippen geen leugen kwam.
23 Hij werd gehoond en hoonde zelf niet,
hij leed en dreigde niet,
hij liet het oordeel over aan hem die rechtvaardig oordeelt.
24 Hij heeft in zijn lichaam onze zonden het kruishout op gedragen,
opdat wij, dood voor de zonde, rechtvaardig zouden leven.
Door zijn striemen bent u genezen.
25 Eens dwaalde u als schapen, nu bent u teruggekeerd
naar hem die de herder is,
naar hem die uw ziel behoedt.
Jezus : veel meer dan het voorbeeld van een goed mens.
Veel meer dan een helper.
Wij noemen hem redder, verlosser, bevrijder, heiland
Petrus noemt hem: de herder die uw ziel behoedt.
En hoe moeten we dan een voorbeeld aan hem nemen?
Petrus wijst op de weg die Jezus heeft gebaand.
Ik moet denken aan de Alpen.
In de winter kan het er flink sneeuwen.
Op een dag is Jantje naar zijn oma in het andere dorp gewandeld.
Maar toen hij bij oma was begon het te sneeuwen.
En nu ligt er een pak sneeuw, hij kan er niet eens overheen kijken.
Onmogelijk om thuis te komen.
Dan gebonk op de deur. Zijn vader!
Die is gekomen op Jantje op te halen.
Samen beginnen ze aan de reis terug.
Vader voorop. Jantje in de luwte.
Vader weet de weg. Jantje volgt.
Vader schept de ergste sneeuw uit de weg, Jantje erachteraan.
Zo komen ze thuis.
Je zou kunnen zeggen: Vader = het voorbeeld voor Jantje.
Maar dan niet een voorbeeld om na te doen:
alsof Jantje een paar meter naast vader probeert zelf ook een weg door de sneeuw te banen.
Maar een voorbeeld om te volgen: achter vader aan.
Vader baant de weg.
Jantje gaat in de voetstappen van zijn vader.
Zo is Jezus ons voorbeeld.
Niet om te imiteren, laat staan om te evenaren:
We kunnen niet zieken beter maken
We kunnen niet namens God vergeven
We zijn niet zo vol van God als Jezus
We zijn maar gewone mensjes.
Niet in staat thuis te komen.
De sneeuw is teveel. Wij verdwalen. Wij lopen vast.
Maar Jezus heeft een weg gebaand.
Een weg die ons thuisbrengt in de wereld van God.
Een spoor door de sneeuw.
Wij kunnen niet genezen, maar wel zieken bezoeken
Wij kunnen niet namens God vergeven, maar wel elkaar vergeven.
Wij kunnen niet sterven als een losprijs voor de hele wereld
We kunnen wel moeite en ongemak verdragen,
lijden om een ander gelukkig te maken.
Dat is een voorbeeld aan Jezus nemen.
Gaan over de weg die hij heeft gebaand.
Geen gemakkelijke weg.
Maar wat had je dan gedacht
als je aan Jezus een voorbeeld neemt
Dat daar voor jou geen strijd en moeite bij hoort?
Dat jij geen kruis hoeft te dragen?
Wie heeft ons wijs gemaakt
dat geloven vooral leuk en aardig is
en zo fijn bij je past?
Wij zijn geroepen om Jezus te volgen.
Geen gemakkelijke weg.
Maar wel de weg die ons brengt in het koninkrijk der hemelen.
Met vallen en weer opstaan zullen we die gaan
en aankomen in de nieuwe wereld van God.
Door hem de goede herder,
die onze zielen behoedt.
AMEN
terug
Achtergronden
Afkortingen
van de Bijbelboeken > Register (kolom 2) adhv = aan de hand van Afb = Afbeelding BGT = Bijbel in Gewone Taal BHS = Biblia Hebraica Stuttgartensie (Hebr. OT) bv = bij voorbeeld CGK = Christelijk Gereformeerde Kerk DL = Dordtse Leerregels GNB - Groot Nieuws Bijbel GNT = Griekse Nieuwe Testament (Nestle-Aland) Gr = Grieks HCat = Heidelbergse Catechismus Hebr = Hebreeuws HTB = Het Boek HSV = Herziene Staten Vertaling ID = Intelligent Design Lat = Latijn LuV = Lutherse Vertaling LV14 = Leidse Vertaling 1914 LXX = Septuaginta (Grieks OT; 250 - 50 vC) M = Meditatie (bv Mc 1:1M = Meditatie over Mc 1: 1) NA = Nestle-Aland, 27-ste druk (Grieks NT) NB = Naardense Bijbel (P. Oussoren, 2004) NBG = Nederlands Bijbel Genootschap NBG51 = Bijbelvertaling van het NBG (1951) NBV = Nieuwe Bijbel Vertaling (2004) NBV21 = Nieuwe Bijbel Vertaling van het NBG (2021) nC = na Christus NGB = Nederlandse GeloofsBelijdenis NT = Nieuwe of tweede Testament OT = Oude of eerste Testament PM = Post Modernisme PKN = Protestantse Kerk Nederland Pr = Preek (bv Ps 84Pr = Preek over Psalm 84) RKK = Rooms Katholieke Kerk SV = Staten Vertaling TeNaCh = Torah+Nebiïm+Chetoebim v = volgende vers (bv Ps 1: 1v betekent Ps 1: 1 - 2) vd = van de vv = volgende verzen (bv Ps 1: 1vv betekent Ps 1: 1 - 3) vC = voor Christus WV = Willibrord Vertaling X = Chiasme (kruisstelling) > = zie (bv > 2 betekent zie bij punt 2) // = synoniem parallellisme <> = antitthetisch parallellisme |