Hnd 19: 23 - 40
Een boodschap die verzet en tegenwerking oproept. De vervolgde kerk.
A Deze zondag aandacht voor de vervolgde kerk.
Dan denken we niet direct aan Nederland.
Wat er bij ons gebeurt dat zijn maar speldeprikjes:
cabaretiers die het geloof op de hak nemen.
Nou vooruit,
En als het niet te lomp is
zien we er zelf ook nog wel de humor van in.
En we weten maar al te goed:
dat hoort bij de vrijheid in ons land:
je mag de kerk belachelijk vinden
grapjes over God en de bijbel maken maken
Net zo goed als dat je blij mag zijn om Jezus
en van je geloof mag zingen en getuigen.
Spot en bewondering: allebei mag: dat is vrijheid.
Christenvervolging is er bij ons niet.
Of het moest de geschiedenis van dhr. van Ooijen zijn.
een paar jaar geleden legde hij witte dakpannen tussen de zwarte dakpannen
Toen stond er te lezen : Jezus redt.
De burgerlijke gemeente Giessenlanden maakte bezwaar:
de tekst zou niet in het landschap passen:
zwart – wit: een te groot contrast.
Allerlei rechtszaken volgden, sommige won van Ooijen
met een beroep op de vrijheid van meningsuiting
De laatste, bij de Raad van state, verloor hij
Toch staat die tekst nog steeds op de boerderij:
jongeren hadden nl. de witte dakpannen oranje geverfd
En over oranje dakpannen stond niets in het vonnis.
Uiteindelijk kon de gemeente niet anders dan
van Ooijen zijn zin te geven.
Een vervelende geschiedenis...
maar om dat nou vervolging te noemen?
– Van Ooijen kwam niet in de gevangenis.
– Hij gaat nog steeds door met evangeliseren
Zolang hij zich aan de wet houdt, is er niets aan de hand.
Of in ons land vrijheid en verdraagzaamheid blijven?
Laten we het hopen
Maar laten we ook niet gek op kijken, als het op een dag
minder verdraagzaam wordt.
Want de boodschap van de kerk, het evangelie
kan ook verkeerd vallen, ergernis en woede opwekken.
Wie het in de oorlog opnam voor de Joden...
Wie vandaag een goed woord doet voor de vluchtelingen...
Wie morgen zegt dat het toch niet eerlijk is:
een kleine groep steeds rijker
en 1 op de 9 kinderen die in armoede opgroeien
Die kan zijn borst nat maken.
B Het evangelie prikkelt. Het irriteert.
Niet omdat Paulus, of de zendelingen.
het leuk vinden om u op de kast te jagen.
Veel liever zagen ze dat het goede nieuws van Jezus
in goede aarde valt.
Dat gebeurt gelukkig vaak genoeg:
vooral bij armen, zieken en verschoppelingen.
Als Jezus bij hun komt, vindt hij geloof.
Maar vaak ook is er irritatie, tegenwerking, vijandschap.
Vooral bij mensen die veel te verliezen hebben:
Vandaag horen we van Demetrius:
Een smid, een werkgever met veel personeel
En van winkeliers die hun handel in souvenirs in gevaar zien komen
Zij zitten bepaalde niet te wachten op het goede nieuws dat Paulus brengt.
Paulus weet dat natuurlijk ook wel.
Toch moet hij gewoon van Jezus vertellen:
gedood aan een kruis, opgewekt uit de dood.
in hem heeft God laten zien
dat zijn liefde alles voor lief neemt : het kruis
dat zijn liefde zelfs de dood te boven komt : het lege graf
En Paulus weet uit eigen ervaring
hoe het leven ervan opknapt
als je de liefde van God gelooft
de Geest van Christus ontvangt
Dat is de vreugde van zijn leven.
En waar het hart vol van is,
daar stroomt de mond van over.
In Efeze waar Paulus jaren woont en werkt,
daar doet hij niets liever dan daarvan vertellen
en uitnodigen tot geloof.
Maar de mensen in Efeze: die doen toch wel ergens aan
die geloven toch wel dat er iets is, een God
Jazeker: in Artemis...godin van de vruchtbaarheid
Ze vereren een natuurkracht...
hebben er een beeld voor gemaakt:
een vrouw met 3 rijen borsten
Ze hebben er een indrukwekkende tempel voor gebouwd
Een van de 7 wereldwonderen van die tijd.
Ze leven van de pelgrim-industrie.
Maar Paulus ziet en merkt aan alles
hoe het de bewoners ontbreekt
aan een band met een Vader in de hemelen
ze voelen zich niet zijn kinderen op aarde
ze weten zich niet broertjes en zusjes van elkaar.
En van een koninkrijk dat komt
hebben ze nog nooit gehoord.
Daarom is er zending en evangelisatie;
om mensen weg te halen bij Artemis, bij de goden, bij de tijdgeest
om ze bij de God van Jezus te brengen, die liefde is.
C De manier van Paulus is die van het gesprek
Hij zoekt de mensen op
Praat met ze over hun leven en hun geloof
Vertelt hun van zijn geloof, van Jezus.
Hij neemt de tijd.
En altijd is het met groot respect voor wat hun heilig is.
Ook al denkt hij er zelf heel anders over.
Het gaat hem om de harten van mensen, om hun ziel.
Dat ze iets beginnen aan te voelen van de liefde van God
Iets vermoeden van de armoede
van hun leven zonder God
En zich gewonnen aan Jezus
en Gods liefde geloven, ontvangen
en daaruit leven:
vertrouwend op God
toegewijd aan elkaar
samen helpende wie geen helper heeft.
Om die innerlijke verandering gaat het.
Het is een geestelijke gevecht:
om de harten van mensen.
Daar past niet de manier van Isis bij:
die zouden de beroemde tempel met de grond gelijk maken
het Artemis beeld verwoesten
de on-gelovigen het mes op de keel zetten
Zo niet de bijbel
want de strijd is niet gericht tegen vlees en bloed,
niet tegen mensen;
De strijd is geestelijk :
het gaat om de geest die in mensen leeft:
de geest van ikzucht en ongeloof
onze heimelijk aanbidden van geld en bezit
onze vooroordelen over vrouwen, homo's, moslims
de geest van onverschilligheid en gemakzucht
Die moet bestreden worden
Maar de mens die daardoor wordt beheerst,
die moet leven...om hem gaat het nu net:
dat hij God vindt, de ware God, de God van Jezus.
Wat vreselijk dat het christelijke westen dat wel eens vergeten is:
– eindigden ketters op de brandstapel
– richtten kruisvaarders een bloedbad aan onder moslims
– begon Amerika een nutteloze in Irak
Geen wonder in de arabische wereld
de vooroordelen over christenen
de haat tegen het westen.
We plukken nu de zure vruchten van eeuwen van vijandschap.
D De geestelijke strijd van P heeft succes:
hij maakt bekeerlingen, er komt een huisgemeente
en later nog een en nog een.
Dat merkt Demetrius, de zilversmid.
Er komen minder toeristen naar de tempel.
minder pelgrims die zijn souveniers kopen
Minder toeristische overnachtingen.
Het kost weinig moeite om de hele stad te alarmeren.
Straks verkopen we niets meer, roept hij
En dan vinden de mensen de tempel niet meer belangrijk
En dan is het afgelopen met Artemis.
U hoort wel wat voor hem het belangrijkste is:
eerst zijn handel
dan de pelgrims en de tempel: de toeristenindustrie
dan Artemis, de godin, zij op het laatst.
Vroomheid of eigen belang? Eigen belang!
Maar het werkt wel:
de hele stad raakt in rep en roer.
De geestelijke strijd die Paulus voert
wordt op een niet-geestelijke manier beantwoord:
met paniekzaaierij,
en met een hetze tegen de jonge kerk
Twee helpers van Paulus worden opgepakt
en meegesleurd naar het stadion.
25000 kunnen er in. Het zit vol. Met meelopers:
De meesten wisten niet eens wat er aan de hand was.
Maar ze joelen wel mee: Leve Artemis van Efeze.
Uren lang houden ze het vol.
Wat zullen die 2 mannen bang zijn geweest.
Of zouden ze gedacht hebben:
t is niet tegen ons persoonlijk...t is tegen Jezus
tegen zijn Geest die in ons woont.
Dan voel je je zomaar heel kalm en gerust worden
sterk in de kracht van het geloof.
Ondertussen zien we hier precies hoe het veel vaker gaat:
Mensen opgehitst,
In naam van Astarte, van Allah, van God
helemaal gek gemaakt
En zich dan uitleven op
een minderheid die zich niet weren kan
Op christenen
die geen tegengeweld willen gebruiken
Op een kerk
die alleen met woorden wil overtuigen
met dialoog en getuigenis
met volhardende liefde.
En die ondertussen net als Jezus bidt:
Vader, vergeef het hun: ze weten niet wat ze doen,
E Er komt hulp uit onverwachte hoek.
De burgemeester komt naar het stadion
Spreekt de mensen toe.
Legt de feiten op tafel:
Paulus en zijn helpers hebben niets gestolen uit de tempel
Ze hebben Artemis niet beledigd
Dus wat is er nu eigenlijk aan de hand?
Zo'n burgemeester verdient groot respect:
hij is geen meeloper, geen opportunist,
hij is niet bezorgd om de opiniepeilingen
hij zegt niet wat de mensen graag willen horen
Hij komt op voor de rechtsorde.
Daar kan elke politicus een voorbeeld aan nemen.
En waar er zo'n overheid is, eerlijk, onpartijdig,
verdient ze waardering en respect.
En past het de kerk voor regering en leiders
voor rechters, voor politie en leger te bidden.
Dat de rechtstaat overeind blijft.
En de vrijheid van geloof en mening beschermd wordt.
Hoe anders gaat het toe
in landen waar christenen tegengewerkt,
benadeeld en vals beschuldigd worden:
in Syrië en Irak, in Egypte.
zij hebben van de overheid maar weinig te verwachten
nauwelijks bescherming van politie
geen eerlijk proces bij de rechters
In Noord Korea is de situatie nog erger:
daar is het de overheid zelf, die de kerk vervolgd.
Zullen christenen daar tegen de verdrukking in
hun geestelijk gevecht volhouden?
Toch van Jezus blijven vertellen
van God die liefde is?
Mensen uitnodigen mee te doen in het geloof
Van vijanden vrienden maken?
Laten we het hopen.
We moeten er toch niet aan denken
dat angst en verdrukking,
dat geweld en bloedvergieten
het laatste woord hebben!
Laten we hopen en bidden
dat vrede en recht doorbreken
de humaniteit een kans krijgt.
F Ik begon met het verhaal van de dakevangelist van Ooijen
Dat kon je toch eigenlijk geen christenvervolging noemen
Ik eindig met een verhaal uit de Centraal Afrikaanse Republiek:
In een dorpje Boda waren 60 pastors razend
op hun islamitische dorpsgenoten.
die hadden de huizen van de pastors verwoest
en hun familieleden verkracht en vermoord.
Op een dag kwam er een trainer om te helpen
bij het verwerken van hun woede en verdriet.
Ze moesten hun haatgevoelens en verwensingen op papier zetten.
Aarzelend begonnen de pastors te schrijven.
Uiteindelijk schreven ze al hun frustraties op.
De trainer verzamelde de papieren
en zette ze in een rieten mand
onder het kruis, voor in de kerk.
Daar stak hij alle papieren in brand.
En hij zei:
Dit is de bijbelse opdracht: heb je vijanden lief.
De volgende zondag kwam de gemeente naar de kerk.
Bid voor ons, vroegen de pastors
Wij gaan naar de moslims.
De gemeente ging bidden
en daarna vertrokken de pastors.
Wij komen om jullie te vergeven, vertelden ze de moslims.
Nog steeds hebben de pastors bijna niets te eten
en leven ze in tenten.
Maar omdat zij vergeven konden,
spreken ze nu toch geregeld met de leiders
van de moslimgemeenschap. AMEN
Achtergronden
Afkortingen
Bijbelboeken > Register kolom 2 adhv = aan de hand van Afb = Afbeelding BGT = Bijbel in Gewone Taal BHS = Biblia Hebraica Stuttgartensie (Hebr. OT) bv = bij voorbeeld CGK = Christelijk Gereformeerde Kerk DL = Dordtse Leerregels GNT = Griekse Nieuwe Testament (Nestle-Aland) Gr = Grieks HCat = Heidelbergse Catechismus Hebr = Hebreeuws HTB = Het Boek HSV = Herziene Staten Vertaling Lat = Latijn LXX = Septuaginta (Griekse Vertaling vh OT; 250 - 50 vC) LV14 = Leidse Vertaling 1914 M = Meditatie (bv 1 Kor 13M = Meditatie over 1 Kor 13) NA - Nestle-Aland, 27-ste druk (Grieks NT) NB = Naardense Bijbel (P. Oussoren, 2004) NBG = Nederlands Bijbel Genootschap NBG51 = Bijbelvertaling van het NBG (1951) NBV21 = Nieuwe Bijbel Vertaling van het NBG (2021) nC = na Christus NGB = Nederlandse GeloofsBelijdenis NT = Nieuwe of tweede Testament OT = Oude of eerste Testament PKN = Protestantse Kerk Nederland Pr = Preek (bv Ps 84Pr = Preek over Psalm 84) RKK = Rooms Katholieke Kerk SV = Staten Vertaling TeNaCh = Torah+Nebiïm+Chetoebim v = volgende vers (bv Ps 1: 1v betekent Ps 1: 1 - 2) vv = volgende verzen (bv Ps 1: 1vv betekent Ps 1: 1 - 3) vC = voor Christus > = zie (bv > 2 betekent zie bij punt 2) |