Hnd 10: 1 - 17 en 34 - 36
Lezen Hnd 10: 1 - 17 de doop van Cornelius
Tekst: Hnd 10: 34 - 36
34 Daarop nam Petrus het woord en zei: ‘Nu begrijp ik pas goed dat God geen onderscheid maakt tussen mensen, 35 maar zich het lot aantrekt van iedereen, uit welk volk dan ook, die Hem vereert en rechtvaardig handelt. 36 God heeft aan de Israëlieten bekendgemaakt dat Hij door Jezus Christus het goede nieuws van de vrede is komen brengen. Deze Jezus is de Heer van alle mensen. (NBV21)
A We leven in een bijzondere tijd.
Er is iets heel tegenstrijdigs aan de hand.
Aan de ene kant haken steeds meer mensen af
als het om de kerk gaat.
Ze zien de kerk niet meer staan.
De diensten spreken niet meer aan.
En verder heeft de kerk niet zo bar veel in de aanbieding:
een gepreksgroep nog een keer,
dan heb je het wel gehad.
Aan de andere kant is er een enorme belangstelling
voor alles wat met geloof en zingeving heeft te maken.
Je ziet het in de boekhandel:
waar planken voor staan met boekjes
over spiritualiteit, over christelijk geloof,
gedichten en gebeden.
Er zijn talloze cursussen en workshops over mediteren
over de betekenis van dromen.
Allerlei programma’s op radio en televisie
over wonderen, engelen die verschijnen, bijzondere gebeurtenissen
Velen lopen het Pieterpad
of gaan te bedevaart: Santiago de Compostella
of bezoeken de bijbelse landen.
Uit de christelijke traditie, uit andere godsdiensten
uit het paranormale
uit dat alles sprokkelen mensen hun eigen geloof bij elkaar.
Ze zoeken zelf wel uit waar ze wat mee kunnen.
Ze? dat zijn uw buren en collega’s
dat zijn waarschijnlijk uw kinderen en kleinkinderen
mogelijk zijn we het op een dag zelf
nl wanneer de kerk ons vreemd wordt
en we tegelijk ons geloof niet kwijt willen
omdat we voelen dat er meer is tussen hemel en aarde
Hoe kan dat toch
dat we daar als kerk niet op in weten te spelen:
op dat zoeken van al die mensen
hun honger naar God
hun verlangen naar zin en betekenis.
Zullen die twee elkaar nog weten te bereiken?
De kerk…en al die zoekende mensen.
Zal het ons op een dag lukken hen aan te spreken
bij Jezus en zijn God te brengen?
B De kerk heeft het er eigenlijk altijd heel moeilijk mee gehad
om zoekende mensen bij Jezus te brengen en te dopen.
Dat is ook zo in ons verhaal over Petrus en Cornelius.
Petrus moet heel wat overwinnen voor hij op Cornelius toe stapt
en hem van Jezus en het evangelie vertelt.
Wat zit Petrus eigenlijk in de weg?
Dat is niet zo moeilijk:
hij hoort bij het Joodse volk, het uitverkoren volk
Alle andere volken zijn dat niet: dat zijn de heidenen.
Die mochten wel meedoen met het geloof van Israel
maar dan moesten zij zich aansluiten bij de synagoge
alle regels en voorschriften in acht nemen
en als het een man was: zich laten besnijden.
Dat was nogal een barrière.
En als Petrus een christen geworden is,
is hij die hele indeling van Joden <> heidenen
van rein<> onrein niet vergeten.
Zo denkt hij er nog steeds over.
Als een heiden er bij wil horen…dan moet hij zich aanpassen
Als hij echt wil, dan heeft hij dat er wel voor over.
Want die indeling in Joden – nietJoden
dat is een goddelijke indeling: heilig, onaantastbaar, eeuwig.
Het klinkt ook zo voor de hand liggend: Wilders zegt hetzelfde:
de immigranten, de gastarbeiders en vluchtelingen
die mogen wel bij ons wonen
maar dan moeten zij zich wel aan ons aanpassen.
Hoofddoekjes kunnen niet,
de vrouwen moeten modern en geëmancipeerd zijn
en werken en de Nederlandse taal leren.
Als ze zo graag hier willen wonen, hebben ze dat er heus wel voor over
En anders moeten ze maar terug.
Vandaag zijn er ook diensten in de sporthal van Baalderveld
in de school van de Marslanden.
Ja, dat kost geld…en onze begroting vertoont een tekort
En hier in de stad hebben we kerken…en die blijven leeg.
Waarom komen ze niet hiernaartoe?
Als ze naar de Beek kunnen en naar de Matrix
dan kunnen ze toch ook hiernaartoe komen?
Als ze echt graag willen?
Maar het eind van het liedje is
dat Cornelius zich niet laat besnijden
dat de allochtonen zich onveilig en tweederangsburgers voelen
en op de zondagen dat er geen dienst is in de nieuwbouw
blijven de gelovigen thuis, ze komen niet naar hier: de kerk
Er blijft een afstand, er groeit een kloof.
C Ondertussen groeit het verlangen bij Cornelius
om bij het Joodse volk te horen
om volop mee te doen in het geloof aan Israels God.
Dat is toch wel een beetje vreemd.
Is een romein van geboorte.
En was opgegroeid met de Romeinse godsdienst:
goden, tempels, offers en rituelen, feestdagen
het was er allemaal.
En toch had hij er niet genoeg aan.
Hij kon het er niet vinden.
Wat niet?
Dat wist hij zelf niet goed.
Maar als hij eerlijk voor zichzelf was
dan wist hij wel: dit is te weinig…
en kwam de onrust terug…
Hij was een zoeker gebleven, zoals al die mensen van vandaag
die opgroeien met een zo groot aanbod van geloof en levensbeschouwing
boeken, internet, workshops
en op het laatst maar ophouden te zoeken
want de een zegt dit, en de ander zegt dat
het een nog mooier dan het ander…
Ik geloof wel dat er iets is….
daar houden ze het maar op…
Cornelius heeft daar niet genoeg aan.
Het verlangen drijft hem verder.
Hij heeft geluk:
Als hoofdman was hij in Caesarea terecht gekomen
Een stad in Israel, aan de Middellandse Zee
En daar is hij met het Joodse geloof in aanraking gekomen.
En dat is heel bijzonder: maar één God
En ook zo bijzonder: deze ene God verwacht wat van mensen:
10 geboden had hij ze gegeven
en de meeste ervan gingen over het leven als mensen onderling.
De Joodse godsdienst is een ethische godsdienst:
het gaat over moraal, over wat mag en niet mag
wat goed voor je naaste is, en wat niet.
Dit is het!
deze eenheid van godsdienst en ethiek
van het verticale en het horizontale
Zo wilde hij graag leven.
We horen hoe hij dagelijks bidt
hoe hij vele aalmoezen geeft aan het volk
Maar meedoen in de synagoge, dat was er niet bij.
Hij bleef toch een heiden, onbesneden, tweederangs.
D Zo is er een patstelling ontstaan. Ze komen niet bij elkaar.
Petrus houdt vast aan het grote onderscheid tussen Jood en heiden
Cornelius kan niet over de drempel van de besnijdenis heen komen
En al staan ze nog zo sympathiek tegenover elkaar:
er blijft een kloof, een afstand.
En als God niet had ingegrepen, was dat zo gebleven.
Maar: Petrus krijgt een droom
alle dieren, rein en onrein, kris kras door elkaar
En een stem zegt: slacht en eet.
En nog een keer: wat God rein heeft verklaard, zul jij niet voor onheilig houden
Tot drie keer aan toe.
En: Cornelius krijg een engel op bezoek
met de boodschap: je moet Petrus laten komen
en luisteren naar wat hij je te zeggen heeft.
Aan beide kanten doet de heilige Geest zijn werk, bij Petrus en Cornelius
en van beide kanten wordt de kloof overbrugd.
In de bijbel staat boven dit gedeelte: (de bekering van) Cornelius
Maar eigenlijk moest er boven staan: de bekering van Petrus!
Want Cornelius verlangt en zoekt en gelooft al in God
en hij leeft ernaar ook.
Maar Petrus: die moet heel wat overwinnen in zichzelf.
Maar hij doet het…beter: God doet het aan hem.
En als wij de zoekende mensen willen bereiken
de jonge gezinnen in de nieuwbouw
dan lukt dat alleen maar als we
vergeten hoe het vroeger was op zondag
en hoe het hoort in de kerk.
Als we daar in sporthal en scholen kerk mogelijk maken,
want belangstelling – die is er wel
maar zij naar ons toe? die drempel is om allerlei reden te hoog.
En als wij jeugd en jongeren willen bereiken
dan lukt dat alleen maar
als we vergeten hoe het vroeger was met club en catechisatie
maar ze opzoeken waar ze zijn: op de hangplekken
En als wij willen voorkomen
dat allochtonen zich tweederangsburgers voelen
is daar dezelfde beweging nodig: naar hen toe
en ze helpen met onze taal,
betrekken bij onze cultuur
en praten over hun geloof en ons geloof.
Niet dat moslims en christenen hetzelfde geloven
Maar er is wel veel dat we delen.
Laten we het daar over hebben…
E Zo drijft de heilige Geest de kerk uit naar buiten
Zij mag niet een inzichzelf gekeerd groepje blijven
Ze moet erop uit.
En net als een luchtballon die niet van de grond komt
moet ze alle overbodige ballast overboord gooien
Petrus ontdekt dat alle voorschriften over rein en onrein
Jood en heiden
heilig en onheilig
er niet meer toe doen.
Het was een tijd nodig om zo God te dienen
en je identiteit te bewaren
Maar nu is er een nieuwe tijd aangebroken
Nu komt het enkel nog op dit ene aan:
wie je bent:
of je hart bij God is…en je naaste op je rekenen kan.
Al het andere is bijzaak geworden.
Dat heeft de kerk van haar Heer:
Jezus zei – de sabbat, de wet is er voor de mens en niet omgekeerd
Jezus zei – als je met iemand ruzie hebt, leg het dan eerst bij,
voordat je naar de tempel gaat om om te bidden.
En precies daarop vinden Petrus en Cornelius elkaar
Dit is hun gemeenschappelijke bodem:
Allebei geloven ze in de God van Israel
Allebei willen ze God dienen door om te zien naar hun naaste
Daar komt het op aan.
Ze hebben niet 12 artikelen van het geloof
geen 3 formulieren van enigheid
Dat is allemaal uitwerking van dat ene geloof aan God en de dienst aan elkaar.
Uitwerking die veel te precies het geloof wilde formuleren
Uitwerking met een averechts effect
Uitwerking die zoekende gelovigen buiten sluit.
Het is de hoogste tijd om op een nieuwe manier te zeggen
dat we in God geloven
en een verantwoordelijkheid voor elkaar en deze wereld hebben.
En dat we over alle andere dingen verschillend mogen denken
en spreken en kunnen leren van elkaar.
Op die eenvoudige basis, deze hoeksteen, zegt Petrus:
Door Jezus mag je met ons meedoen
in ons geloof aan God en in onze zorg voor de naaste.
Jezus is onze Heer.
Hij zal ons beoordelen naar wat we van ons geloof in God
en van ons leven met elkaar gemaakt hebben.
F Het leek erop
dat de jonge kerk water in de wijn deed
toen ze de besnijdenis lieten vallen.
En we horen nog de verbazing doorklinken
als blijkt dat God deze stap zegent.
Lukas heeft deze niet alleen verteld
omdat ze ooit gebeurd zijn.
Hij wil er vooral de kerk voor de eeuwen die volgen
iets mee geven: Dit:
Het is God die zijn kerk bouwt
Hij is het die de kloof overbrugt, van twee kanten
Daar: bij al die zoekende mensen
Al die mensen die wel geloven dat er iets is,
dat is niet slecht; daar zit Gods Geest achter.
De Geest die waait waarheen hij wil
De Geest die ons hart onrustig laat zijn tot het rust vindt in God.
En hier bij ons, de kerk: ook hier waait de Geest.
Krijgt ze de ruimte
en zullen wij de lat wat minder hoog leggen
en bij de mensen aansluiten bij wat ze al zoekende geloven?
aansluiten bij hun wens om in hun buurt samen te komen?
Het lijkt op water in de wijn doen
Maar het is : wie niet waagt die niet wint. AMEN
Afkortingen
van de Bijbelboeken > Register (kolom 1) adhv = aan de hand van Afb = Afbeelding BGT = Bijbel in Gewone Taal BHS = Biblia Hebraica Stuttgartensie (Hebr. OT) bv = bij voorbeeld CGK = Christelijk Gereformeerde Kerk DL = Dordtse Leerregels dwz = dat wil zeggen eva = en vele anderen GNB - Groot Nieuws Bijbel GNT = Griekse Nieuwe Testament (Nestle-Aland) Gr = Grieks HCat = Heidelbergse Catechismus Hebr = Hebreeuws HSV = Herziene Staten Vertaling HTB = Het Boek ID = Intelligent Design itt = in tegenstelling tot Lat = Latijn LuV = Lutherse Vertaling LV14 = Leidse Vertaling 1914 LXX = Septuaginta (Grieks OT; 250 - 50 vC) M = Meditatie (bv Mc 1:1M = Meditatie over Mc 1: 1) NA = Nestle-Aland, 27-ste druk (Grieks NT) NB = Naardense Bijbel (P. Oussoren, 2004) NBG = Nederlands Bijbel Genootschap NBG51 = Bijbelvertaling van het NBG (1951) NBV = Nieuwe Bijbel Vertaling (2004) NBV21 = Nieuwe Bijbel Vertaling van het NBG (2021) nC = na Christus NGB = Nederlandse GeloofsBelijdenis NT = Nieuwe of tweede Testament OT = Oude of eerste Testament PKN = Protestantse Kerk Nederland PM = Post Modernisme Pr = Preek (bv Ps 84Pr = Preek over Psalm 84) Q = Quelle, bron van uitspraken van Jezus RKK = Rooms Katholieke Kerk SV = Staten Vertaling TeNaCh = Torah+Nebiïm+Chetoebim v = volgende vers (bv Ps 1: 1v = Ps 1: 1 - 2) vC = voor Christus vd = van de vv = volgende verzen (bv Ps 1: 1vv = Ps 1: 1 - 3) WV = Willibrord Vertaling X = Chiasme (kruisstelling) > = zie (bv > 2 betekent zie bij punt 2) // = synoniem parallellisme <> = antitthetisch parallellisme |