Deut 26: 1 - 15 (Dankdag)
Dankdag 2019. Danken in een tijd van exploderende huizenprijzen, goedkope vliegtickets, zeecontainers overboord geslagen van de MSC Zoë en boerenprotesten.
A zingen na de preek / groet
Danken - dat is toch wel een beetje ingewikkeld aan het worden.
(1) Wij willen wel danken voor aardappelen, groente en fruit
voor eieren, melk en vlees
allemaal spotgoedkoop bij de supermarkt
Maar de boeren die daarvoor moeten zorgen
die zijn een stuk minder gelukkig:
Een paar jaar geleden strenge fosfaat regels
en nu worden de stikstormnormen strak aan getrokkken
de toekomst van hun bedrijf staat op het spel
Helemaal niet dankbaar:
Massaal gingen ze naar den Haag om te protesteren
En het is maar de vraag of hun protest wat uithaalt.
(2) Vast is er in elk geval 1 persoon heel dankbaar:
die deze zomer dit huis verkocht
een rijtjeshuis in Amsterdam Zuid
weet u wat de vraagprijs was: 1.450.000 Euro
En voor iets minder is het ook verkocht.
Wat en geld, mooi voor hem...
Maar de woningmarkt is zo krap
dat overal in het land de huizen duurder en duurder worden
Onze kinderen, kleinkinderen komen er haast niet meer tussen
Moeten we daarvoor danken?
(3) Begin januari verloor een containerschip
boven de waddenzee 340 containers
gevuld met kleding, prullen, speelgoed, tv-s schoenen
en duizenden kilo's plastic granulaat
korreltjes plastic,
grondstof om stoeltjes, tafeltjes enz van te maken
Zo zag het strand er de volgende dag uit.
700 ton ligt nog in zee, dat is nog onderweg.
Danken?
Ja de winkels liggen vol met goedkope spulletjes uit het verre oosten
Maar dit is de keerzijde van onze consumptie-maatschappij
(4) Wij hebben het goed, we leven comfortabel:
een warm huis, een auto voor de deur,
en voor een prikkie de wereld over vliegen
op en neer naar Barcelona: 16 Euro
Maar eigenlijk gebruiken we meer voedsel en energie
dan de wereld kan voortbrengen
en vervuilen we meer dan de wereld kan verwerken
Als we niet meer zouden gebruiken dan de wereld aankan
dan zitten we in Nederland al op 4 mei aan onze grens
Wat we in de rest van het jaar gebruiken
onttrekken we aan de reserves.
Dus wij kunnen wel dankbaar zijn voor welvaart en comfort.
Maar de generaties na ons?
die treffen een uitgewoonde aarde aan.
(Qatar: 11 feb; Indonesië 18 dec)
B Zo maar wat voorbeelden van wat er speelt bij ons.
Wat ik wil zeggen is:
Je kunt alleen maar blij zijn en danken
als je enkel aan je eigen belang denkt:
- goedkope spullen in de winkel
- een topprijs voor je huis
- als je de milieuvervuiling vergeet
- en voor een prikje de wereld overvliegt.
Dan kun je bidden:
God wij danken u voor zoveel zegeningen
Neem onze dank aan
En zegen ons ook in het jaar dat voor ons ligt
Laat ons onbezorgd werken en genieten
Maar als je denkt aan boeren in de knel
aan starters op de woningmarkt
aan de milieuvervuiling
aan toekomstige generaties?
Dan lukt dat danken niet zo.
Dan voelen we ons verlegen, bezwaard
Ons dagelijks brood,onze eerste levensbehoeften
We kregen zoveel meer...we namen zoveel meer.
Danken, waarvoor wel, waarvoor niet?
En er is nog iets.
De voorbeelden staan niet los van elkaar.
die hangen met elkaar samen
Ze hebben alles te maken met de manier
waarop we ons leven en werken hebben ingericht
De spelregels van onze economie
dringen boeren en fabrikanten voortdurende schaalvergroting op
dringen consumenten in de rol van koopjesjagers
er moet groei zijn: stilstand is achteruitgang
meer productie moet er zijn
meer omzet tegen lagere kosten:
en dus is er schaalvergroting in de landbouw
en dus kopen beleggers woningen op
en dus kiest een containerschip de kortste route vlak langs de kust
en dus zit er op kerosine geen belasting.
Maar de natuur lijdt daaronder:
hoe vaak moest u vroeger niet
vliegen en muggen van de autoruiten poetsen?
En de laatste jaren? zelden of nooit.
En wijzelf lijden eronder:
wat zitten er een mensen ziek thuis
met een burn-out
of zwerven over straat: in de war
of vluchten in drank en drugs
ze kunnen er niet meer tegen,
tegen de stress, de haast, het oppervlakkige
Want bij brood alleen kan een mens niet leven.
C We hoorden hoe het volk Israel
met de eerste vruchten van de oogst
naar de tempel moet, om het daar te offeren.
De ene boer in het voorjaar met gerst
Een andere 7 weken later met tarwe
en de wijnbouwer: in de herfst met druiven.
Door te offeren gaf je als het ware
een deel van je oogst aan God terug.
Gerst, tarwe, druiven werden verbrand
ging in rook op, en steeg op naar boven,
naar de hemel : de wereld van God.
De boer die met zijn oogst
naar de tempel ging, wist heel best
dat dat allemaal symbolisch was.
God heeft dat offer helemaal niet nodig.
Nee, maar die boer wel...
Want hij was blij met de oogst
en hij voelde hoe afhankelijk hij was
en zijn gezin en zijn volk - van wat de aarde opbrengt
Ja natuurlijk had hij er zelf hard voor gewerkt
de akker geploegd en bemest
gezaaid en onkruid gewied
Dat was zijn inzet, weken, maanden lang..
Maar : dat het er allemaal is:
zaad, een akker, en mest en regen en zon
en dat het allemaal werkt
en het zaad ontkiemt en groeit en
en in bloei komt en vruchten voortbrengt...
dat is allemaal NIET zijn werk, niet zijn uitvinding.
Zo treft hij het aan. Het is een gegeven.
Waar je 100% afhankelijk van bent
Waar je alleen maar dankbaar voor kunt zijn.
Als wij vandaag danken doen wij dat om dezelfde reden:
wij beseffen hoe wij afhankelijk we zijn
van de aarde, van de akkers,
van zon en regen, van de seizoenen
Dat is niet onze uitvinding
Wij maken gebruik van wat ons gegeven is:
dat grote geschenk van de schepping
Wij danken dat het er allemaal is:
aardappelen, tarwe, vee, aardgas, ijzererts
Israel moest zich dat herinneren.
Dat moeten wij ons ook telkens te binnen brengen.
Als we die afhankelijkheid vergeten is de schepping niet meer veilig.
Dan begint het plunderen:
De verwoesting van de oerwouden
De vervuiling van lucht en water en bodem.
Zeer tot onze schade.
Meer nog voor onze kinderen en kleinkinderen.
D De boer die met de eerstelingen van de boogst
naar de tempel ging
moest ook iets zeggen:
een zwervende Arameeër was mijn vader
die in Egypte zware dwangarbeid moest verrichten
en dankzij God
en onder leiding van Mozes was ontsnapt
en van 40 jaar van omzwervingen in de woestijn
eindelijk was aangekomen in het land van belofte:
overvloeiende van melk en honing.
En de boeren van de tweede en derde generatie
en alle daaropvolgende
moesten dat ook zeggen en de herinnering
aan vroeger, aan slechte tijden, levend houden.
Dat mocht Israel nooit vergeten
eenmaal in het land van belofte
En wij weten misschien nog van de oorlog
hoe in de hongerwinter de vluchtelingen uit het westen kwamen
voor wat aardappelen en groente.
Als je daaraan denkt, weet je wel:
er is nu veel om je zorgen over te maken
maar we hebben tenminste te eten en te drinken
Dat is al heel wat vergeleken met toen
Dat is al heel wat vergeleken met 800 miljoen mensen
die in onze wereld elke dat te weinig te eten en te drinken hebben.
Dan komt er weer een beetje tevredenheid terug.
Het gaat er niet om dat wij veel geld verzamelen
een duur huis bewonen, en vaak op vakantie gaan.
We zijn niet geslaagd als we rijk weten te worden
We zijn niet mislukt als we het niet redden
Het leven draait niet om genieten.
Het leven draait om gerechtigheid.
Ik mag het goed hebben,
maar een ander moet het ook goed hebben.
En wanneer heb ik het goed?
Ik heb het goed, als ik genoeg heb,
als in mijn eerste levensbehoeften is voorzien
dat is eten en drinken en kleding en onderdak
dat we naar school kunnen
dat er werk is
een ziekenhuis als het nodig is.
Daarom leert Jezus ons te bidden:
geef ons heden ons dagelijks brood.
Er is nog veel meer om te willen
maar dan is het einde zoek.
Wees ook eens tevreden.
Herinner je de oorlog.
Kijk eens naar die 800 miljoen.
Wat heb je het dan goed. Deel mee met Dorcas en deel van je rijkdom.
E Wij kunnen God niet zo maar danken
voor de enorme welvaart in ons land.
Want de keerzijde is
dat boeren in de problemen zitten
en starters op de woningmarkt kunnen geen huis meer kopen
en zee en strand raken vervuild met plastic troep
En we hebben 3, 4, 5 aardes nodig
als we allemaal een huis en een auto en vakantie en luxe willen.
We kunnen God wel danken
voor wat hij ons geeft:
zeeën en rivieren, bossen en bergen, planten en dieren
een prachtige schepping
waar wij zo afhankelijk van zijn:
We vinden er alles wat wij nodig hebben.
Eten en drinken - meer dan genoeg
En als wij eerlijk delen - genoeg voor iedereen.
Wij moeten tevreden zijn en danken
en onze verantwoordelijkheid
voor 800 miljoen hongerige mensen beseffen
We moeten God danken, want
nog is het niet te laat
om de verwoesting van oerwouden
het verdwijnen van vogels en vissen
het smelten van het ijs te stoppen
Daar willen we ook voor danken
en onze verantwoordelijkheid beseffen
voor de generaties die komen
Niet een uitgewoonde planeet willen we hun nalaten.
Geldzucht is de wortel van alle kwaad
hoorden we Jakobus zeggen.
En hij heeft gelijk.
De grote zorgen van vandaag spreken een duidelijke taal.
Als je op groei en winst en geld stuurt,
roep je de problemen zelf over je af.
De wereld is nu eenmaal niet onuitputtelijk.
De natuur niet onverwoestbaar.
Er zullen nog heel wat spanningen en betogingen
en conflicten zijn
voordat we een nieuwe weg zijn ingeslagen.
Een waar niet het geld alles voor het zeggen heeft.
Een waar het draait om vrede,
gerechtigheid en het behoud van de schepping
En ook daarom danken wij God:
voor alle mensen die daar hun best voor doen:
boeren, directeuren, ministers,
geleerden en uitvinders.
En voor gewone mensen als u en ik
die proberen hun leven, hun wonen en werken aan te passen.
AMEN.
Achtergronden
Afkortingen
van de Bijbelboeken > Register (kolom 2) adhv = aan de hand van Afb = Afbeelding BGT = Bijbel in Gewone Taal BHS = Biblia Hebraica Stuttgartensie (Hebr. OT) bv = bij voorbeeld CGK = Christelijk Gereformeerde Kerk DL = Dordtse Leerregels eva = en vele anderen GNB - Groot Nieuws Bijbel GNT = Griekse Nieuwe Testament (Nestle-Aland) Gr = Grieks HCat = Heidelbergse Catechismus Hebr = Hebreeuws HTB = Het Boek HSV = Herziene Staten Vertaling ID = Intelligent Design Lat = Latijn LuV = Lutherse Vertaling LV14 = Leidse Vertaling 1914 LXX = Septuaginta (Grieks OT; 250 - 50 vC) M = Meditatie (bv Mc 1:1M = Meditatie over Mc 1: 1) NA = Nestle-Aland, 27-ste druk (Grieks NT) NB = Naardense Bijbel (P. Oussoren, 2004) NBG = Nederlands Bijbel Genootschap NBG51 = Bijbelvertaling van het NBG (1951) NBV = Nieuwe Bijbel Vertaling (2004) NBV21 = Nieuwe Bijbel Vertaling van het NBG (2021) nC = na Christus NGB = Nederlandse GeloofsBelijdenis NT = Nieuwe of tweede Testament OT = Oude of eerste Testament PM = Post Modernisme PKN = Protestantse Kerk Nederland Pr = Preek (bv Ps 84Pr = Preek over Psalm 84) Q = Quelle, bron van uitsrpaken van Jezus RKK = Rooms Katholieke Kerk SV = Staten Vertaling TeNaCh = Torah+Nebiïm+Chetoebim v = volgende vers (bv Ps 1: 1v betekent Ps 1: 1 - 2) vd = van de vv = volgende verzen (bv Ps 1: 1vv betekent Ps 1: 1 - 3) vC = voor Christus WV = Willibrord Vertaling X = Chiasme (kruisstelling) > = zie (bv > 2 betekent zie bij punt 2) // = synoniem parallellisme <> = antitthetisch parallellisme |