Dan 2
Kunnen we optimistisch zijn en in vooruitgang geloven? Daniël 2 zet daar een groot vraagteken bij.
A Groet
In de westerse wereld is het idee
dat we langzaam maar zeker vooruit gaan:
er is nog nooit eerder zo’n welvarende tijd geweest:
vroeger woonden we in krotten en plaggenhutten
nu in echte huizen
we worden 80+
en we mogen in vrijheid leven
ieder naar zijn geloof, zijn geaardheid, zijn overtuiging
Er is wel eens wat
maar dan vinden we altijd weer een oplossing:
het gat in de ozonlaag is opgelost
de zure regen is voorbij
En als CO2 een probleem is
dan stappen we toch over op zonne- en windenergie?
Problemen zijn er niet, alleen uitdagingen.
En we hebben een beetje te doen
met de arme landen
ontwikkelingslanden noemen we die
want ze zijn nog niet zo vooruit gekomen
als wij in het westen dat zijn.
En wij - mensen van de kerk - wij leven in die cultuur.
Wij ondergaan die invloed alle dagen
ademen dat vooruitgangsgeloof alle dagen in:
We zijn al net zo optimistisch
De dokters kunnen morgen nog meer dan vandaag
En ongemerkt gaan we het vooral van mensen verwachten
- Wetenschap en techniek die zullen ons uit de problemen helpen
- Handel en politiek zorgen voor de welvaart
- Politie en leger voor de veiligheid.
God verdwijnt al meer naar de rand:
We kunnen hem eigenlijk nergens bij gebruiken.
We gaan het zelf doen: het leven verbeteren
van de aarde een paradijs maken.
Een aantrekkelijk geloof, zeker voor mensen
die het redelijk goed getroffen hebben.
Daar voel je je comfortabel bij:
Maak je geen zorgen, doe niet zo somber
het gaat steeds beter: geniet toch!
Ziet het er vanuit de hemel ook zo uit?
Is God ook zo positief over ons mensen
en wat wij kunnen en zullen?
Deelt God ons optimisme?
Is christelijk geloof hetzelfde als vooruitgangsgeloof?
B Nebakadnezar krijgt een droom, van God
Een droom met een boodschap
Hij ziet een standbeeld: reusachtig groot –
zoals koningen voor zichzelf laten maken.
een gouden hoofd
van zilver de borstkas en de armen
van brons de buik
zijn benen van ijzer
de voeten van klei en ijzer door elkaar.
In 5 stappen van goud naar ijzer en klei
dat is niet steeds mooier, duurder, edeler
dat is steeds goedkoper, lelijker, zwakker:
God ziet geen vooruitgang
En Daniël legt uit:
dat gouden hoofd: dat bent u Nebukadnessar
en de koningen na u zijn steeds van minder klasse
en hun koninkrijken wreder en onmenselijker.
En zo is het gegaan.
Die vijf koninkrijken zijn gekomen
En daarna ging het gewoon door:
Als zesde kwam er het Romeinse Rijk : beestachtig wreed.
En ondertussen zijn we de tel kwijt geraakt
van al die koninkrijken en hun strijd om de macht
Met als dieptepunt de 20-ste eeuw
De hele wereld in oorlog. Zelfs 2x
En het Joodse volk werd bijna uitgemoord
planmatig efficiënt, op industiële wijze
dankzij de wetenschap die een gifgas had ontwikkeld
dankzij de techniek die gaskamers – en ovens had gemaakt
Hoe zo vooruitgang? Kun je op mensen vertrouwen?
En het gaat maar door:
- het geweld in Syrië
- het gedraai en gelieg van Trump en Poetin
- de onmacht van de politiek:
niet in staat arme landen perspectief te bieden
Geen wonder dat de vluchtelingen blijven komen
En waar het geen oorlog is
daar laten knappe koppen zich inhuren
om sjoemeldiesels en sjoemelsigaretten te maken
om geld naar belastingparadijzen weg te sluizen
om veel te veel aan medicijnen te verdienen
om nep nieuws de wereld in te helpen
Vooruitgang? Er is alleen maar marktwerking:
vraag en aanbod: de wet van de jungle
de sterksten leven ten koste van de kleintjes.
C Houdt het dan nooit op?
In zijn droom ziet de koning hoe er - zomaar -
een steen losraakt uit een hoge berg
en tegen dat beeld aanslaat
en de reus op lemen voeten wankelt en valt
en als de stofwolken zijn opgetrokken is er niets van over.
helemaal verpulverd, de wind blaast het weg
als kaf op een dorsvloer in een hete zomer.
Een steen!
Zo heel anders dan het materiaal van dat beeld:
Goud, zilver, brons, ijzer: dat tref je zo niet aan
Daarvoor moet je erts delven en smelten: mensenwerk
Maar die steen: is puur natuur = schepping = Gods werk.
En zo’n simpele steen
kegelt dat beeld van menselijke macht
en zelfoverschatting zomaar onderuit.
In die droom raakte die steen zomaar los:
er kwam geen mensenhand aan te pas.
Toen God vond dat het tijd was, toen gebeurde dat.
Is dat ook echt gebeurd?
Die droom is uitgekomen!
Op Gods tijd werd de Here Jezus geboren
daar kwam geen Jozef aan te pas:
geboren uit de maagd Maria
Gekomen om al die grote machten
die het leven verknoeien onderuit te halen
- de wereldrijken met hun legers en geweld
- de industrieen met hun slavernij en kinderarbeid en vervuiling
- de banken met hun woekerpolissen
- de media met hun nepnieuws
- ook de tijdgeest die ons probeert wijs te maken
dat het steeds beter gaat
en het leven eigenlijk een feestje is.
«Des Heren kracht is groot (zingt Maria)
zijn arm verstrooit, verstoot
die hoog zijn in hun ogen.
Hun tronen zijn niet meer,
maar gunstrijk wil de Heer
eenvoudigen verhogen» (66:4)
D Wacht even! Klopt dat wel?
Jezus lijkt toch in niks op die steen?
Die steen uit de droom is keihard, verwoestend
Jezus is een mens: zacht, genezend
Er is in elk geval één overeenkomst:
die steen is maar een gewoon ding
zeker niet kostbaar als het goud en zilver van dat beeld
En Jezus maakte ook al geen indruk:
geld of bezit had hij niet
Hij was niet de aanvoerder van een leger.
Vooral verhaaltjes vertellen, dat deed hij
Gelijkenissen: over een koninkrijk dat komt.
Best aardig, gevat, scherp ook wel eens
maar daar bleef het bij.
Hij schijnt te denken
dat Gods nieuwe wereld alleen maar kan komen
als hij zichzelf opoffert en tot het laatst toe
trouw is aan God, trouw aan de mensen:
tot op het kruis een mens van liefde.
Hij schijnt te geloven in de zachte krachten
van geloof, hoop en liefde.
Toen haakten ze allemaal af:
«Weg met hem» schreeuwen de mensen
zijn eigen discipelen, Judas, Petrus laten hem in de steek
Ze gooiden hem aan de kant als een waardeloze steen:
niet te gebruiken deze dromer
Wat hij zegt en doet, wat heb je eraan in deze wereld?
Ja, zo is het toch?
Als je echt wat wilt veranderen,
heb je heel andere dingen nodig:
geld, industrie, techniek, handel,
desnoods wapens en geweld.
Elke keer als wij zo denken
gooien wij hem opnieuw aan de kant als een waardeloze steen.
Maar: God heeft opgewekt.
Op de morgen van Pasen hem teruggeroepen uit de dood.
Hij gaat achter Jezus staan,
Geeft hem ahw gelijk
Geeft dus iedereen - toen en nu - ongelijk
die Jezus voor waardeloos houdt.
De zachte krachten van geloof, hoop en liefde
die zijn beslissend.
Wat ons vooruitbrengt
is niet de kleine geest gericht op ik en mijn macht,
mijn winst, mijn belang, mijn eer, mijn gelijk..
Maar de Geest van Christus
die ons inneemt voor God en opent voor elkaar.
E Ondertussen is het Pasen geweest.
God heeft Jezus opgewekt: de dood is dood.
Die waardeloze steen is juist de allerbelangrijkste:
de hoeksteen die het hele gebouw draagt:
een tempel: het huis waar God woont.
Alleen: voor een tempel zijn meer stenen nodig:
mensen die zich als levende stenen geven
aan de hoeksteen die Christus is
en samen met hem een tempel vormen:
een kring van mensen waarin Gods Geest woont
Aan u en jou en mij de keus
Of we verwachten onze toekomst
van mensen, van techniek en geld en macht
Of we zoeken onze toekomst
bij Jezus en zijn manier van leven.
Eigenlijk is dat toch geen vraag meer?
Wie kan nog geloven in de vooruitgang?
Alles brengen we in de war: zelfs het klimaat!
Het is de hoogste tijd voor een ander leven:
zoals Jezus dat leerde:
met de nadruk op dienen en delen
met vergeven als het moet
met een eindeloos vertrouwen op God
die als een Vader in de hemelen voor ons zorgt.
Nog staat het beeld uit de droom van Nebukadnezar overeind
Maar het wankelt:
Een steen is er tegen aan gerold.
De beslissende klap is uitgedeeld.
Vroeg of laat zal het helemaal omvallen.
Er zal niets van overblijven.
Als de stofwolken zijn opgetrokken:
is alles eindelijk zoals het wezen moet:
vrede op aarde voorgoed.
Wij weten wie wij dienen zullen:
Jezus Christus
Door God tot hoeksteen gelegd
Basis voor een nieuwe wereld. AMEN
Afkortingen
van de Bijbelboeken > Register (kolom 1) adhv = aan de hand van Afb = Afbeelding BGT = Bijbel in Gewone Taal BHS = Biblia Hebraica Stuttgartensie (Hebr. OT) bv = bij voorbeeld CGK = Christelijk Gereformeerde Kerk DL = Dordtse Leerregels dwz = dat wil zeggen eva = en vele anderen GNB - Groot Nieuws Bijbel GNT = Griekse Nieuwe Testament (Nestle-Aland) Gr = Grieks HCat = Heidelbergse Catechismus Hebr = Hebreeuws HSV = Herziene Staten Vertaling HTB = Het Boek ID = Intelligent Design itt = in tegenstelling tot Lat = Latijn LuV = Lutherse Vertaling LV14 = Leidse Vertaling 1914 LXX = Septuaginta (Grieks OT; 250 - 50 vC) M = Meditatie (bv Mc 1:1M = Meditatie over Mc 1: 1) NA = Nestle-Aland, 27-ste druk (Grieks NT) NB = Naardense Bijbel (P. Oussoren, 2004) NBG = Nederlands Bijbel Genootschap NBG51 = Bijbelvertaling van het NBG (1951) NBV = Nieuwe Bijbel Vertaling (2004) NBV21 = Nieuwe Bijbel Vertaling van het NBG (2021) nC = na Christus NGB = Nederlandse GeloofsBelijdenis NT = Nieuwe of tweede Testament OT = Oude of eerste Testament PKN = Protestantse Kerk Nederland PM = Post Modernisme Pr = Preek (bv Ps 84Pr = Preek over Psalm 84) Q = Quelle, bron van uitspraken van Jezus RKK = Rooms Katholieke Kerk SV = Staten Vertaling TeNaCh = Torah+Nebiïm+Chetoebim v = volgende vers (bv Ps 1: 1v = Ps 1: 1 - 2) vC = voor Christus vd = van de vv = volgende verzen (bv Ps 1: 1vv = Ps 1: 1 - 3) WV = Willibrord Vertaling X = Chiasme (kruisstelling) > = zie (bv > 2 betekent zie bij punt 2) // = synoniem parallellisme <> = antitthetisch parallellisme |