1 Kor 13 (Pr)

geloof, hoop en liefde, deze drie; maar de meeste is de liefde


Afb 18 De Golden Gate Bridge (San Francisco). Foto met dank aan Frank Schulenburg /  CC BY-


A      Dit is de beroemde Golden Gate Bridge in San Francisco, California (USA)

Men noemt die wel 1 van de 7 moderne wereldwonderen

Want toen men met het plan kwam

zei men: dat kan nooit!

Het water eronder is meer dan 100 m diep:

daar kun je geen steunpunten neerzetten.

 

En alleen maar een steunpunt aan begin en eind?
Een hangbrug van 1280 meter?
Onbegonnen werk

 

Maar ingenieur Strauss liet zich niet uit het veld slaan

en ontwierp de brug en liet die bouwen

en in 1937 was de opening.

De baai is geen belemmering meer naar de overkant te gaan.

 

Wat is het belangrijkste aan het geheel?......

dat is het wegdek

daarover rijd je van de ene naar de andere kant

en daar was het allemaal om te doen.

 

Maar die twee enorme pijlers

aan het begin en aan het eind

zijn ook heel belangrijk

daaraan hangt de weg 70 meter boven de zee

zonder die pijlers zou de weg in elkaar zakken

de overkant onbereikbaar blijven

 

Paulus zou zeggen:

Pijler noord, pijler zuid en wegdek

deze drie

maar de meeste van deze is het wegdek

 

 

B     Maar nu zegt Paulus dat niet van een hangbrug

maar van iets heel anders:

geloof, hoop en liefde,

deze drie

maar de meeste van deze is de liefde

 

De liefde is als het wegdek: het belangrijkste

daar is het om te doen:

we willen met liefde in ons hart de overkant zien te bereiken

 

Alleen: dat is verre van eenvoudig.

Dat kan nooit, zeggen mensen

Het kan stormen, het leven zal tegenvallen...gaat je zeer doen

Dan moet er wel onverschilligheid in je hart komen

of verbittering, of wanhoop,

Met een warm en levend hart de eindstreep halen?

Zie toch eens hoe ver de overkant...hoe diep de zee...hoe hoog de golven

Onbegonnen werk.

 

En als het op een kwade dag begint te stormen

en de tegenvallers

de rampen en verdrietigheden zich aandienen

zeggen we het zelf ook.

En groeit er een laagje eelt op de ziel.

Worden we van binnen een beetje hard, koud,

zakelijk en als we niet oppassen op den duur:

onverschillig en bitter

zonder nog iets van het leven te verwachten.

 

Onmogelijk
Tegen ingenieur Strauss zeiden ze precies hetzelfde

maar hij liet zich niet uit het veld slaan.

En hij hing die brug tussen die twee enorme pijlers.

 

En de architect van onze harten en zielen

de Heer Jezus al net zo.

Het kan wel, de overkant, met liefde in het hart

maar dan zijn er ook die pijlers nodig

van geloof en hoop

Daaraan hangt de weg van de liefde

zo kun je de liefde in je hart bewaren

als de golven hoog gaan.

Dat is zijn ontwerp.

 

Want het mag niet gebeuren

dat een mens schade oploopt aan zijn ziel.

Wat schiet je ermee op

als je de hele wereld wint

als je ondertussen van binnen helemaal dood gaat.

Wij moeten met een levend hart

de overkant zien te bereiken.

 

Dat willen we toch?
Dat
voelen we toch aan als onze bestemming?

Dat is toch Gods plan met uw en mijn leven?

 

 

C     Geloof, hoop en liefde.

Geloof gaat voorop: het is de eerste pijler.

Maar welk geloof? Wat is geloof eigenlijk?
Bij
ons kun je nogal eens horen:

ik geloof wel dat er iets is, een God of zo

 

Ik wil daar niks verkeerds van zeggen.

Het is in elk geval een begin.

En ik hoop dat het daar niet bij blijft

En groeien gaat en een steviger vorm aan krijgt.

Want: iets, een God of zo....dat is wel een beetje vaag

Het heeft meer iets van een vermoeden

dan dat het nou zo'n stevige pijler is

die je de moed geeft om de lange weg naar de overkant te gaan.

 

De bijbel bedoelt met geloof heel andere dingen.

Paulus is niet de wereld rond getrokken

met de boodschap dat de mensen

toch maar wel moesten geloven aan het bestaan van God.

Alsof ze dat niet al lang deden.

Zo goed als iedereen geloofde wel dat er iets moest zijn.

 

Paulus had een veel concretere boodschap.

Hij sprak van een mens, van Jezus

die echt geleefd heeft, in Israel, in het begin van de jaartelling

en die gekruisigd was

en uit de doden was opgewekt.

Dat kon je navragen bij de burgerlijke stand

en nazoeken in de archieven van de rechtbank

die Jezus veroordeeld had.


En in deze geschiedenis van Jezus ligt een boodschap, een betekenis.

En dat is waarmee Paulus de wereld rondreisde.

En dat is waartoe hij probeerde de mensen over te halen

Om die betekenis van Jezus

van zijn sterven en opstanding te geloven.

 

Deze betekenis:

Dat dit van God moest gebeuren.

Want op deze manier wil hij aan mensen duidelijk maken

dat hij zijn handen nooit van ons aftrekt

Dat hij met ons verder wil

wat we ook van ons leven gemaakt hebben

en hoeveel eelt we ook op onze ziel hebben laten groeien

God wil daar weer licht en warmte en vreugde brengen

Zijn liefde daar laten wonen.

 

We horen het Jezus zelf ook zeggen:
ik, de zoon des mensen MOET (van godswege) lijden en verworpen en gedood worden

en ten derde dage opstaan (Mc 8:31).

Jezus leven en lijden en sterven beeldt de liefde van God uit.

Een liefde die het nooit voor gezien houdt

Een liefde die de dood overwint.


Dat is nog eens wat anders danik geloof wel dat er iets is

Dit is het geloof dat bergen verzet.

Dit is christelijk geloof dat een geweldige steun in de rug is

om die moeilijke weg naar de overkant te gaan.

Een pijler waar de hele brug aan hangt.

Daarom is het symbool van geloof: een kruis

 

 

D     Geloof, hoop en liefde.

Als tweede noemt Paulus: hoop

Dat is die andere pijler waar de brug aan hangt.

 

Hoop doet leven, zeggen we, terecht, want:

Als je ergens op hoopt, ga je er je best voor doen.

ik hoop dat ik weer beter word,

en daarom onderga je een pittige operatie

We hopen volgend jaar 50 getrouwd te zijn

en daarom leggen we nu al wat opzij

om straks een groot feest te kunnen geven.

Dat is allemaal goed en prima

 

Waarom we dat hoop noemen?
omdat
het met de toekomst te maken heeft

en die is nu eenmaal een tikkeltje onzeker

misschien valt de operatie tegen

misschien gebeurt er iets ergs, gaat het feest niet door.

We hebben het leven niet in de hand.

Vanwege die onzekerheden: hopen we.

 

Maar in de bijbel is het juist omgekeerd.

Daar is de hoop niet wiebelig maar vast en zeker.

Niet omdat wij het leven opeens wel in de hand hebben

maar omdat God heel ons bestaan in de hand heeft.

Dat is op de Paasmorgen gebleken.

Het lege graf, de verschijningen van de Heer

betekenen dat de dood gedood is,

God laat het leven overwinnen.

Wij weten waar het naar toe gaat.

 

Nog zijn wij onderweg

Nog gebeurt er veel tegen Gods wil en bedoelingen

En soms kan het lijken dat God aan de verliezende kant is

Maar het is Pasen geweest.

Het is net als in de oorlog.

de Engelsen en Amerikanen waren op een dag geland op de kust van Normandië

Het zou nog een jaar duren voor de oorlog voorbij was.

Maar die dag van de landing was het begin van het einde.

Toen werd de beslissende klap uitgedeeld.

Zo is het met Pasen: het begin van het einde

Onze wereld moet plaats maken voor het rijk van God.

Dat kan niet anders.


Jezus weet het al: de Zoon des Mensen zal komen

met alle macht en heerlijkheid van God

om het rijk van vrede en recht, van geluk en leven te brengen (Mc 8: 39)

Naar die dingen kijken wij uit.

 

Dat maakt christelijke hoop tot gegronde hoop:

hoop met een reden:

gefundeerd op die morgen van Pasen.

Zo heb je een tweede pijler

om je levensweg over de zee aan op te hangen.

Dat is nog eens hoop die leven doet.

Hoop die moed geeft.

Hoop die helpt vol te houden als het moeilijk is, als het lang duurt.

Daarom is het symbool van de hoop: een anker

Met deze hoop laat je je niet van de wijs brengen.

 

 

E     Geloof, hoop en liefde

De liefde als laatste genoemd, maar het is de meeste.

Op de liefde komt het aan.

Geloof en hoop zijn enkel pijlers, hulpmiddelen

Bedoeld om ons de weg van de liefde te laten gaan.

 

Maar is dat dan nodig?

Kunnen we niet zonder geloof en hoop liefhebben?

 

Dat is maar wat je onder liefde verstaat.

Als je met liefde bedoelt:

dat je je warm van binnen voelt

veel vriendschap, liefde, zorg, ontroering

dan is christelijk geloof en gegronde hoop niet nodig.

Want mooie gevoelens voelen is nog niet: lief hebben metterdaad

 

Maar als je met liefde bedoelt wat Jezus ermee bedoelt...:

de eenzamen bezoeken

armen voeden en kleden en onderdak bieden

treurenden troosten / je vijand de andere wang toekeren

je broeder vergeven 70 x 7 x

en onbezorgd leven bij de dag, vertrouwend op God.

dan.....heb je die pijlers van geloof en hoop

wel heel hard nodig.

Want zo leven is geen gemakkelijk leven.

Het is de weg van de meeste weerstand.

Eerst al moet je jezelf overwinnen:

niet luisteren naar de stem van je ik-zucht

van je luiheid, van je vooroordelen, van je uitvluchten.

 

Dan nog eens moet je je niets aantrekken

van wat anderen daarvan zeggen.

 

Dan bovenop nog eens je niet van de wijs laten brengen

door wat je overkomt aan tegenslag en ziekte.

 

Het betekent:

enkel die stille stem van God in je hart en geweten

willen horen...en daarnaar doen....

 

Jezus noemt dat: jezelf verloochenen

en achter hem aan gaan

en een kruis op je nemen

en hem volgen op zijn weg naar God en de ander.

Een hachelijke weg die alles van je vraagt:

het is liefhebben met hart en ziel, heel je verstand en al je kracht

Prachtig als dat lukt

Maar je komt jezelf op een dag ook tegen

en meer dan eens in je leven.

 

En dan is het zo belangrijk dat deze weg

niet jouw eigen dwaze onderneming is, een bevlieging,

maar op gang gebracht door dat christelijk geloof

en aangetrokken door die gegronde hoop

Tussen die twee pijlers hangt de weg van de liefde die jij probeert te gaan.

Die pijlers staan er ook als jouw alles mislukt.

En daaraan hangt nog steeds de weg.

Dan raap je toch maar weer je moed bij elkaar om voor de vrede te gaan:

goede verhoudingen met elkaar.

Daarom is het symbool van de liefde: het hart.

 

 

F     Zo zijn er twee pijlers:

De ene heet geloof

en ziet op vroeger

de geboorte van Jezus....zijn sterven: een kruis

 

De andere heet hoop

en ziet op de toekomst

de komst van Jezus en het rijk van vrede: een anker (een omgekeerd kruis)

 

Tussen vroeger en later ligt het heden, en leven wij

Tussen toen en straks proberen wij die weg van de liefde te gaan.

 

Dat moeten we, dat moeten we van onszelf

Het komt van binnenuit:

We voelen ons gedreven door het geloof

We voelen ons aangetrokken door de hoop

 

En diep van binnen laat de heilige Geest ons weten:

dit is het helemaal!

niet mijn kleine ik gehoor geven

niet afgaan op de stem

van mijn angsten en zorgen

van mijn vooroordelen

 

maar luisteren naar de zachte stem van God

zoals die klinkt in mijn hart en geweten

en daarnaar doen.

Elke dag een stapje:

dienen, vergeven, de eenzaamheid verdrijven

meeleven in vreugde en verdriet
Elke dag een stukje dichterbij de overkant
 

AMEN

terug

Afkortingen

Bijbelboeken > Register kolom 2
adhv = aan de hand van
Afb = Afbeelding
BGT = Bijbel in Gewone Taal
BHS = Biblia Hebraica Stuttgartensie (Hebr. OT)
DL = Dordtse Leerregels
GNT = Griekse Nieuwe Testament (Nestle-Aland)
Gr = Grieks
HCat = Heidelbergse Catechismus
Hebr = Hebreeuws
HTB = Het Boek
HSV = Herziene  Staten Vertaling
Lat = Latijn
LXX = Septuaginta (Griekse Vertaling vh OT; 250 - 50 vC)
LV14 = Leidse Vertaling 1914
NA - Nestle-Aland, 27-ste druk (Grieks NT)
NB = Naardense Bijbel (P. Oussoren, 2004)
NBG = Nederlands Bijbel Genootschap
NBG51 = Bijbelvertaling van het NBG (1951)
NBV21 = Nieuwe Bijbel Vertaling van het NBG (2021)
nC = na Christus
NGB = Nederlandse GeloofsBelijdenis
NT = Nieuwe of tweede Testament
OT = Oude of eerste Testament
PKN = Protestantse Kerk Nederland
RKK = Rooms Katholieke Kerk
SV = Staten Vertaling
TeNaCh = Torah+Nebiïm+Chetoebim
vC =  voor Christus