1 Kon 8: 27 - 30
1 Kon 8: 27 – 30 en Hnd 17: 22 - 34
A God is steeds meer tot een vraag geworden.
Meer een vermoeden dan een zekerheid
Ik geloof wel dat er iets moet zijn, zeggen we
Of: er is meer dan wij kunnen zien en weten.
Maar hoe of wat...en zekerheid daarover?
en je vertrouwen eraan schenken
en ermee leven en ernaar leven?
Vroeger was het zoveel eenvoudiger
Vanzelfsprekender:
God was het antwoord op de vraag
waar alles vandaan kwam.
Er moet toch iets of iemand zijn
die zon en sterren, de wolken, de planten en dieren
de mensen bedacht en gemaakt heeft
Dat kan toch niet zomaar, spontaan, uit het niets tevoorschijn komen?
God was de Schepper
maar op school leren we ondertussen andere dingen
en de wetenschap zal nog veel verder gaan.
En God was de onzichtbare macht
die heel de natuur bestuurde
zon en wind en regen
ziekte en gezondheid
God was de voorzienigheid
Maar nu we dagelijks het nieuws volgen
dat zo grillig verloopt
kunnen we niet zo goed meer geloven
en een onzichtbare hand die alles leidt en stuurt
En God had ook te maken met idealen en politiek
God wil het zeiden de kruisvaarders
God met ons stond op de riemen van de Duitse soldaten
Allah akbar, God is groot
roepen de opstandelingen in Arabische landen
En de soldaten die hen onderdrukken al net zo.
En mensen misleid, opgezweept, gaan ervoor door het vuur.
Maar voor ons is dit God voor je eigen karretje spannen.
Dat is voor ons te doorzichtig geworden.
Zo is God ook verdwenen uit de politiek.
Niet meer de schepper in de natuur
Niet meer de voorzienigheid in de geschiedenis
Niet meer het politieke ideaal in de ambities van mensen
Maar: waar is God wel?
B Salomo heeft vergelijkbare vragen.
Hij ook: de koning die beroemd is vanwege zijn wijsheid.
Hij komt er even niet uit.
Bij de inwijding van de tempel
hapert zijn gebed.
Al biddende begint hij iets te beseffen van het hele dwaze
om God in een tempel te willen hebben
dichtbij, binnen handbereik.
God inpassen in een tempel, een kerk,
Inpassen in onze gedachten over de schepping, de geschiedenis, de politiek
Inpassen? God? De Allerhoogste?
Zou God werkelijk op aarde wonen?
Past de zee in een emmertje?
Welke naam past eigenlijk op God?
Welke definitie kun je aan God geven?
Hoe zou je hem kunnen afbeelden?
in welk denkbeeld of dogma zou je hem kunnen vangen?
Zou God werkelijk op aarde wonen?
Het is een rhetorische vraag: het antwoord is nee.
Niet in tempel of kerk, niet in onze leer over schepping en geschiedenis
zelfs niet in dogma of geloofsleer.
En waar we toch menen God in de zak te hebben
is God eigenlijk niet de Allerhoogste meer
niet een tegenover
En bidden is dan geen bidden meer tot God
bidden is dan meer een gesprek in jezelf geworden
jij die voor jezelf uitspreekt
wat je wilt...hoe je het graag ziet gebeuren...wat je jezelf stevig voorneemt.
Dat is u vast ook wel eens overkomen.
En Salomo vandaag ook:
Dit is niet een stil worden voor de Allerhoogste om te horen.
Tot hij beseft: Zou God werkelijk op aarde wonen?
Is hij wel in te passen in ons leven?
Als God voor ons vreemd wordt
een vraag, een raadsel
is dat lastig, pijnlijk.
Maar voor Salomo was dat nodig
om de juiste verhoudingen weer in het oog te krijgen
God de Allerhoogste, ik: een mens voor zijn aangezicht.
Misschien is een stukje verwarring voor ons ook nodig
Alleen door vragen en twijfel kun je groeien,
ook in je geloof...
en dichter bij God komen
C Dan breekt bij Salomo door dat het precies omgekeerd is
Niet wij passen God in
God past helemaal nergens in
de hemel, zelfs de hoogste hemel
kan U niet bevatten.
Het is eerder omgekeerd: alles is “in God
“In hem leven wij, en bewegen wij en zijn wij”
zegt eeuwen later Paulus.
In Hem....Paulus bedoelt dat niet letterlijk:
Alsof God als een doosje het heelal omsluit
en heel ver weg, voorbij de verste sterren te vinden is.
Precies het omgekeerde bedoelt Paulus.
God is dichtbij, overal en altijd:
Als de wereld een schilderij is
is God het doek dat het schilderij draagt:
nergens zie je het kale doek:
overal verf: zeeën en bergen, planten en dieren
Maar zonder doek is er geen schilderij mogelijk
Onder heel de werkelijkheid is God
Hij zit overal onder, Hij is overal.
Niets kan bestaan zonder God.
Zonder God geen zon en maan,
geen bomen en struiken, geen vogels en vlinders
Zonder God geen wind en geen regen
En ziekte en pijn, en dood en verdriet
en overstromingen en aardbevingen
en oorlog en kampen?
Ook dat hoort bij de werkelijkheid die God draagt:
Nee, niet passief en onverschillig:
In Jezus heeft hij zelf onze harde werkelijkheid gedeeld
ons bittere lot ondergaan
In de Geest van Christus is hij met onze wereld bezig
Net zo lang tot het geworden is
wat Hem voor ogen staat: het koninkrijk der hemelen
En tot het zover is roepen wij
Waarom, o God....Hoe lang nog?
En tot het zover is zullen wij
zonder wanhoop voor de vrede gaan en de gerechtigheid.
En eens, als onze tijd gekomen is, onszelf aan deze God
de God van Jezus toevertrouwen:
Vader, in uw handen beveel ik mijn geest.
D Iets van deze onvoorstelbare God beseft Salomo
God ... die al wat is laat bestaan
die al wat gebeurt laat geworden
Hij is de Schepper...die alles draagt.
Het doek van het schilderij.
Heel de schepping is afhankelijk van Hem.
Hoe zou deze God
die hemel en aarde niet kunnen bevatten
hoe zou deze God kunnen wonen
in dit huis dat ik gebouwd heb?
in deze tempel / in deze kerkzaal
Hoe zou Hij passen in een woord als Schepper / of voorzienigheid?
Hoe zou Hij passen in een kreet als: God wil het?
Al die namen, al die leuzen, al die denkbeelden
al die huizen die ik gebouwd heb
wat is het anders
dan mijn grandioze greep om God in te passen
naar mijn hand te zetten?
In niets kunnen we hem opsluiten.
Juist waar wij dat proberen gaat het mis:
De tempel ging verloren...
en de heilige stad jeruzalem
en het land van belofte...
De Eeuwige laat zich niet voor onze karretjes spannen.
Dat is geen dienen, geen geloven.
Niet God liefhebben met hart en ziel.
Dat leert het volk Israel als het naar Babel is gedeporteerd:
ook hier is hij:
ver buiten het heilige land
waar we geen tempel hebben
ook hier is hij en ziet naar ons om.
Dat mag ook onze verwachting zijn.
Als God vreemd voor ons wordt
en we hem niet meer vinden in kerk en dogma
in schepping of voorzienigheid
Dat is niet het laatste...
Hij zoekt ons ook weer op.
Hij laat ons niet met rust
Alleen al dat wij vragen: wie ben ik, wat moet ik met mijn leven
Alleen al dat wij aanvoelen: er moet toch wel iets zijn
Alleen al dat wij vermoeden: het is met de dood niet uit
Alleen al in die dingen tikt God ons op de schouder
Wenkt Hij ons, lokt hij ons
om ons tot geloof en vertrouwen te bewegen.
E In niets kunnen we God opsluiten.
Hij kan wel zonder tempel en heilige stad
Hij is niet het antwoord op de vragen
die de wetenschap nog niet heeft opgelost
Hij is niet de voorzienigheid
Hij is niet onze god, onze ideologie
Goddank!
Want juist dat ongrijpbare is onze redding:
dat Hij niet het produkt is van onze gedachten
en wensen en dromen
Dit is onze redding: dat Hij zichzelf blijft...
Om een God van mensen te zijn...daarom dat ongrijpbare,
dat raadselachtige, dat verhevene.
Want dat blijkt hij toch telkens weer te zijn:
een God van mensen.
Voor Salomo en heel de bijbel
is die ongrijpbare, heilige God
niet enkel hoog en verheven en ongenaakbaar
Hij is voor alles: een levende God
Een God die de omgang met ons zoekt
Die hoopt op liefde en vertrouwen van onze kant.
Een God met een hart voor mensen.
Daarom zal een tempel / een kerk /
niet letterlijk de woonplaats voor God zijn
maar een huis van gebed
het is de plek waar God zijn Naam doet wonen
waar wij hem aanroepen.
Waar wij ons hart voor hem openen
en om het goede Hem danken
om het verdrietige Hem klagen
Waar we hopen dat we zo gehoord worden
dat we voelen
dat we weten:
in het verborgene klopt een hart voor ons.
De plek waar wij schuld en schaamte aan hem laten zien
om vergeving te ontvangen.
De plek waar wij zorgen en verwarring aan hem voorleggen
en weer vertrouwen vinden:
al mijn tijden in zijn hand
Zo voelt Salomo aan
dat hij God alles voor kan leggen.
de rechtspraak, droogte en honger, oorlog en vrede
en nog veel meer noemt hij in zijn gebed.
F Waar is God?
Hij woont niet hier in een kerk van hout en steen.
Hij woont niet voorbij de laatste sterren.
In die zin is hij nergens.
En toch is Hij overal - Hij kan overal opduiken...Hij kan zich in alles melden
Zo heeft Jezus God geloofd
zich voor Hem open gesteld
zijn liefde ontvangen en beantwoord.
Heel zijn leven op Hem afgestemd.
God heeft in Jezus gewoond.
Jezus: het huis, het beeld, de afdruk van God
Zoon van de Allerhoogste
Zal God ook in ons wonen?
Zullen wij samen God geloven
zijn liefde ontvangen en beantwoorden?
Samen iets van God zichtbaar maken in deze wereld
zijn goedheid
zijn troost
zijn vergeving
zijn barmhartigheid?
Dat kan!
Dat is zelfs de bedoeling
Mensen die iets van God zichtbaar maken
Niet van zichzelf
niet van dat onheilige “God met ons”
en ander gedram en heerszucht
Maar van de God van Jezus
van zijn liefde en zorg
van zijn ontferming
van zijn geduld
U en ik, wij samen gemeente:
een onderkomen voor God op aarde
zijn geestelijk huis
Onze roeping volgens de bijbel
Dan zal God niet langer verduisterd zijn
ver weg, een vergissing lijken
maar een bron van geloof, hoop en liefde.
geloofwaardig
hij onze Vader in de hemelen
door Jezus Christus, onze Heer
AMEN
Achtergronden
Afkortingen
van de Bijbelboeken > Register (kolom 2) adhv = aan de hand van Afb = Afbeelding BGT = Bijbel in Gewone Taal BHS = Biblia Hebraica Stuttgartensie (Hebr. OT) bv = bij voorbeeld CGK = Christelijk Gereformeerde Kerk DL = Dordtse Leerregels GNB - Groot Nieuws Bijbel GNT = Griekse Nieuwe Testament (Nestle-Aland) Gr = Grieks HCat = Heidelbergse Catechismus Hebr = Hebreeuws HTB = Het Boek HSV = Herziene Staten Vertaling ID = Intelligent Design Lat = Latijn LuV = Lutherse Vertaling LV14 = Leidse Vertaling 1914 LXX = Septuaginta (Grieks OT; 250 - 50 vC) M = Meditatie (bv Mc 1:1M = Meditatie over Mc 1: 1) NA = Nestle-Aland, 27-ste druk (Grieks NT) NB = Naardense Bijbel (P. Oussoren, 2004) NBG = Nederlands Bijbel Genootschap NBG51 = Bijbelvertaling van het NBG (1951) NBV = Nieuwe Bijbel Vertaling (2004) NBV21 = Nieuwe Bijbel Vertaling van het NBG (2021) nC = na Christus NGB = Nederlandse GeloofsBelijdenis NT = Nieuwe of tweede Testament OT = Oude of eerste Testament PM = Post Modernisme PKN = Protestantse Kerk Nederland Pr = Preek (bv Ps 84Pr = Preek over Psalm 84) RKK = Rooms Katholieke Kerk SV = Staten Vertaling TeNaCh = Torah+Nebiïm+Chetoebim v = volgende vers (bv Ps 1: 1v betekent Ps 1: 1 - 2) vd = van de vv = volgende verzen (bv Ps 1: 1vv betekent Ps 1: 1 - 3) vC = voor Christus WV = Willibrord Vertaling X = Chiasme (kruisstelling) > = zie (bv > 2 betekent zie bij punt 2) // = synoniem parallellisme <> = antitthetisch parallellisme |